Smart wallbox - zrób to sam

nabrU

Moderator

vwir

Pionier e-mobilności
Przecież takich projektów jest cała masa. Do tego oparli się na chińskim kontrolerze, którego dokumentacja wygląda tak że muszą więcej zgadywać niż rozumieć. Masz projekty w stylu openevse albo simpleevse gdzie kupujesz taki sterownik ale robiony w stanach/europie, z pełną dokumentacją i wsparciem. Robisz z nich takie smart jakie tylko chcesz. Mam obydwa, używam od lat, działa to bardzo dobrze.
 

nabrU

Moderator
Ależ ja nie napisałem, że to jest jedyny i słuszny projekt ;). Podałem tylko link, będzie jeszcze jeden więcej do tych co ich jest 'cała masa'.
Z resztą OpenEVSE jest tam wspomniane, ale podobno wychodzi drożej. Zwróciłbym jeszcze uwagę, że ten 'projekt' ma spełniać brytyjskie przepisy co do 'smart EVSE', bo zainstalowanie zwykłej ładowarki w UK jest de facto niezgodne z przepisami.

the aim is to make a home charge point which meets the UK smart charge regulations
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Jeśli ktoś ma zapał, trochę wiedzy i żyłkę majsterkowicza, to na SpeakEV powstał temat o konstrukcji własnego domowego smart wallboxa:

Bardzo ciekawie wygląda już sam ten kontroler ładowania z 55 zł z Ali. Jak oni to robią ? (pyt. retoryczne).
W naszych realiach, za 55 zł to można mieć co najwyżej samą obudowę z ABS/poliwęglanu, z wyfrezowanymi otworami na przyłącza...
[Edit: poprawka, kontroler kosztuje 168 zł nie 55, bo Ali znowu wyświetliło kłamstwa :( Ale i tak cena jest symboliczna jak na nakład pracy do skonstruowania i oprogramowania tego]

Dodatkowo wiadomo - stycznik, kable, czujnik upływu i gotowe.
Jeszcze niedawno bardzo kręciły mnie takie pomysły. Tym bardziej że smart-ładowarki na rynku są drogie i jest ich niewiele. Teraz trochę już brakuje cierpliwości (żeby tylko łatwo i niezawodnie naładować auto i mieć święty spokój :) ) Chyba najwyższy czas pakować się na urlop :ROFLMAO:
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Czy moja ładowarka jest smart? To ta od VW
 

nabrU

Moderator
Hmm, podaj jaki to typ z tabliczki znamionowej, bo ja jej nie znam...
Dodatkowo zależy co kto rozumie pod pojęciem 'smart' ;). Poniżej to co jest wymagane w UK w zakresie bycia 'smart'. Mogę tylko przypuszczać, że podobne wymagania za parę lat pojawią się też w PL.

 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Najnowsze mają coś takiego.
Protokół komunikacyjny³
OCPP 2.0.1J, EEBUS, Modbus TCP/RTU

Są też robione na rynek niemiecki a tam sa wymagania zewnętrznego sterowania przez operatorów OSD.
Bardzo słuszne podejście! Kiedy u nas władcy zorientują się że jakieś zarządzanie mocą ładowania jest konieczne?

Na razie jesteśmy na etapie, że każdy musi sobie wywalczyć pozwolenie na instalację w administracji/zarządzie wspólnoty, a zarząd ma wydać zgodę. Ale jak nie wyda, to też nie ma problemów i można się odwołać np. przez okno :(

Potem jak już jest zrobiona ta ekspertyza, to wychodzi że mocy przyłączeniowej wystarcza na 5-6 miejsc (z 200, w całym garażu). Bo każdą ładowarkę wlicza się ze współczynnikiem 1.0, tak jakby ładowanie każdego EV miało pracować non-stop 24/7 (nawet jak auto pojedzie w trasę / na miasto :ROFLMAO: )

Myślę że ładowarki zarządzane jakimkolwiek protokołem, administrowane wspólnie przez kogoś (chyba OSD, bo Administracja wspólnoty i tak ma dość zajęć i obowiązków ?) mogłyby sprawić, że z tych 5-6 dostępnych miejsc ładowania na osiedlu nagle zrobi się 60 lub więcej. Podobnie jak jest z mocą przyłączeniową do mieszkań, która na dole w rozdzielnicy "magicznie" sumuje się z wagami rzędu 0,1 a nie 1,0...

Bo nawet przy aucie z dość małą baterią 40kWh wystarcza ładować się jakieś 3h co 3-4 dni, a nie codziennie ...

PS. piszę z perspektywy mieszkańca budynku postawionego w 2020 r., jeszcze w okresie rękojmi dewelopera. To chyba nazywa się "nowe budownictwo"...
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Ale to nie o takie zarządzanie mocą chodzi. To twój dostawca energii w trakcie procesu ładowania twojego EV ma możliwość dowolnie modulować mocą ładowania w zależności od obciążenia sieci, kosztu energii i innych czynników. W zamian ty dostajesz tańszą cenę ładowania.
 
Top