Tesla Y / VW ID.4 / Kia Niro EV, co wybrać?

pawcjo

Posiadacz elektryka
Doradźcie, co wybrać z tej trójki.
Mam zamówione Niro EV XL za 202 tys. na marzec. Zalety to dość bogate wyposażenie za najniższą w stawce cenę, jako jedyne ma wentylowane fotele i szyberdach. Wady to brak napędu 4x4 i świateł Matrix lub chociaż dynamicznych ledów.
Tesla Y, ewentualnie 3 bo Y tak średnio mi się podoba, ale jest praktyczniejsza. Wady: brak wentylacji, HUD, android auto, czujników, matriksów. Napęd 4x4 jest ale trzeba już dać z 70 tys. więcej niż za Kia. Zalety: planowanie, ładowanie, przy LR wrażenia z jazdy, "to Tesla". Mam obawy, czy jeżeli Tesla, to czy nie poczekać ma grudniowy lifting.
ID.4 jest najlepszy z tej trójki ale drogi bo z 270 za 4x4 trzeba dać. Nie ma jednak powyższych wad, jeździło nim mi się bardzo komfortowo. Wady to jest to, że Niemcy tak o umieją w elektryki. Nie wiem, czy będzie go łatwo odsprzedać.
Robię dzienne trasy od 80 km do 200 km. Sporadycznie dłuższe wyjazdy, więc ładowanie nie będzie najważniejsze. Mam fotowolataikę. Mieszkam na górce, stąd akcent na 4x4 i sporo jeżdżę po lasach świtem i wieczorem, dlatego akcent na światła. Zazwyczaj jeżdżę sam.
Pozostać przy Kia z powodu ceny, czy się szarpnąć na Teslę/ID.4? Jak na Tesla to SR, czy dopłacić do LR? Cena 200 tys. to jest dla mnie optymalna i jak nie muszę, to wolałbym przy niej pozostać.
Może pojezdzić 2 lata Niro i zobaczyć? Będę żałował? Co radzicie?
 

pawcjo

Posiadacz elektryka
Można uprościć pytanie. Kia Niro EV XL (202 tys.) vs Tesla Y SR (229 tys.), oraz Tesla Y LR (259 tys.) vs. VW ID.4 (270 tys.). W Teslach nie uwzględniłem zmiany koloru lakieru i wnętrza.
W drugim porównaniu lepszym samochodem wydaje mi się VW, ale Tesla to Tesla.
W pierwszym mam większy dylemat. Tesla będzie się szybciej ładowała, ma lepsze światła. Czy będzie miała lepszą trakcję, lepiej będzie podjeżdżać na ośnieżoną górkę? Czy warto dopłacić 30 tys? Plusem Kia jest wentylacja foteli, szyberdach i bardziej komfortowe zawieszenie. Może też android auto, ale nie jestem pewnien czy Tesla ma swoją nawigację na poziomie Google Maps z omijaniem korków?
 

Michal

Moderator
Wymienię zalety mojego auta (Tesla Model 3 LR) - ale dotyczące wszystkich aut tej marki. Możliwe za inne marki też je mają - nie wiem:
  • Planowanie ładowania poza szczytem
  • Automatyczne przygotowanie do podróży przed wyjazdem
  • Włączanie klimatyzacji z telefonu
  • Automatyczne podgrzewane siedzenia w zależności od zajętości
  • Kluczyk w telefonie bez wyciągania z kieszeni
  • Dobrze działająca nawigacja z omijaniem korków, dodawaniem przystanków, automatyczną nawigacja do ładowarek.
  • Integracja nawigacji z kalendarzem - wsiadasz do auta i masz ustawiona nawigacje na spotkanie
  • Przycisk do otwierania klapki o zwalniania wtyczki na wtyczce teslowego EVSE
  • Autopilot
  • One pedal aż do zatrzymania
  • Dźwięk informujący o zmianie świateł kiedy stoisz
  • Ładowarki indukcyjne do telefonów
  • Oprogramowanie, które działa. Nie ma zawieszania, czekania na przesunięcie / zmianę. Tak jak w dobrej klasy telefonie, a nie jak w najtańszym najgorszym tablecie z przed 10 lat (niby działa ale ledwo :p)
  • Zintegrowany Spotify.
  • Komendy głosowe i dyktowanie smsów, chyba na bazie google - działa prawie bezbłędnie.
  • Zdalnie otwieranie i uruchamianie auta - możesz zostawić auto u kumpla bez "kluczyka" jak popijesz i on Ci je później odstawi.
  • Drink na kable
  • Dodatkowy bagażnik pod podłogą.
  • Sieć Supercharger
    • Zawsze działa
    • Wiesz czy jest zajęta
    • Zawsze wysokie prędkości
    • Automatyczne płatności - nie trzeba nic robić poza podpięciem auta
Rzeczy, które denerwują:
  • "Automatyczne" wycieraczki - słabo działają, bo nie ma czujnika deszczu, tylko biorą dane z kamer
  • "Automatyczne" światła drogowe - jest dużooooo lepiej ale i tak kiepsko. Ja zwykle mam wyłączone. Nie wiem czy to może działać rzeczywiście dobrze w jakimkolwiek aucie. Ja wyłączam długie zanim zobaczę auto, a jednak te wszystkie systemy dopiero jak je już widać.
 
Last edited:

Frunek

Fachowiec
Dobrze działająca nawigacja z omijaniem korków, dodawaniem przystanków, automatyczną nawigacja do ładowarek.
Ja mam M3 SR i zauważam większość podanych przez Ciebie zalet, ale akurat nawigacja do ładowarek jeszcze jest bardzo limitowana. Pewnie przy LR tego tak nie zauważasz i ładujesz głównie na SuC, ale przy dłuższych trasach po Polsce w SR i tak się trzeba mocno wspomagać ABRP/plugshare.

Ale to jest kwestia tylko software'owa, i ostatnio coś się zaczęło dziać w tej kwestii (dodawanie nowych ładowarek na mapie), więc na pewno będzie lepiej.

A co do samych map to mają dużo większy lag w aktualizacji niż Google. Tesla przez wiele miesięcy omija nowo wybudowane drogi.
 

Michal

Moderator
Ja mam M3 SR i zauważam większość podanych przez Ciebie zalet, ale akurat nawigacja do ładowarek jeszcze jest bardzo limitowana. Pewnie przy LR tego tak nie zauważasz i ładujesz głównie na SuC, ale przy dłuższych trasach po Polsce w SR i tak się trzeba mocno wspomagać ABRP/plugshare.

Ale to jest kwestia tylko software'owa, i ostatnio coś się zaczęło dziać w tej kwestii (dodawanie nowych ładowarek na mapie), więc na pewno będzie lepiej.

A co do samych map to mają dużo większy lag w aktualizacji niż Google. Tesla przez wiele miesięcy omija nowo wybudowane drogi.
Tak, ładuje praktycznie tylko na SuC, ale nie zmienia to faktu, że inne marki i tak mają gorsze rozwiązania nawigacji ;)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tak, ładuje praktycznie tylko na SuC, ale nie zmienia to faktu, że inne marki i tak mają gorsze rozwiązania nawigacji
No tutaj zależy jak do tego podejść. Mam bezprzewodowy carplay w samochodzie. Wsiadam i używam google maps/apple maps bez wyciągania telefonu z kieszeni. Też pełna integracja z kalendarzem, telefonem, komputerem, czy co tam lubisz. No i na bieżąco aktualizowana, bez żadnych czarów. Więc tutaj aż tak bardzo bym się nie rozpędzał.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Tak, ładuje praktycznie tylko na SuC, ale nie zmienia to faktu, że inne marki i tak mają gorsze rozwiązania nawigacji ;)
W kwestii planowania ładowania - zapewne.
Ale czy w innych również?
Ja tam na nawigację Live w Kia od czasu map TomTom nie narzekam, oczywiście również z wyjątkiem tempa aktualizacji.
Ale omijanie korków działa na pewno nie gorzej, algorytmy wyznaczania tras też można użyć jakie się chce i wtedy prowadzi tak jak się lubi...
 

Cav

Pionier e-mobilności
No tutaj zależy jak do tego podejść. Mam bezprzewodowy carplay w samochodzie. Wsiadam i używam google maps/apple maps bez wyciągania telefonu z kieszeni.
Do momentu aż np. w górach zgubi sygnał gps na pół dnia.....
Są auta które go skutecznie blokują, jeśli telefon miałby być w dobrym miejscu i zasięgu wzroku....
 

less

Posiadacz elektryka
IMO porównanie Niro EV xl z Teslą Y SR jest o tyle ułomne, że różnica w cenie to faktycznie ponad 40 tys, czyli ok. 20% ceny. To oczywiście dla osób fizycznych z mniej niż 3 dzieci. Niro nie dość że tańsze to jeszcze łapie się na mój elektryk a Tesla nie.
Mam Niro EV XL, jest super, ale jakbym w tej cenie miał TMY SR to bym wybrał Teslę.
 

Najnowsze dyskusje

Top