TM3LR + Lekka przyczepa jednoosiowa

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Witam,

Nadarzyła się okazja by skorzystać z zakupionego haka. Wyszła sprawa że musiałem przewieźć źle zakupiony piec oraz odebrać poprawny. Co jest ważne to pokonałem tą samą trasę z tym samym ładunkiem w jeden dzień. Nie widziałem jeszcze żadnego wątku związanego z holowaniem przyczepy, tak więc podzielę się z wami moimi wrażeniami.
Otóż trasa wynosiła 516km , Częstochowa-Włocławek-Częstochowa. Przyczepa lekka o wadze w dowodzie 170kg. Ładunek 110kg. Tak więc jak można policzyć kotwica na haku miała 280kg, przez cały odcinek.
Jeśli chodzi o trasę i planowanie, na pierwszy rzut oka wybrałem jazdę A1 z opcjonalnym zjazdem na Lućmierz. W trakcie planowania zaś doszło do ciekawych obserwacji.
Tak więc pierwszą rzeczą jaką zrobiłem to przełączyłem tryb jazdy w holowanie przyczepy i wbiłem adres. Odcinek 258km, Tesla wyliczyła że przy 100% naładowanej baterii zajadę do celu na 4%. Oczywiście brak wyboru alternatywnej trasy zmusił mnie do skorzystania z ABRP.
ABRP przelicza jedno ładowanie aczkolwiek wysyła mnie do Ciechocinka (40km) od Włocławka, ale jest to lokacja kompletnie nie po drodze. Bym musiał z ładunkiem nadrobić 80km. Ale jest opcja alternatywna w której to pokazany jest Lućmierz. Także jest to też jedno ładowanie., tak więc wybieram tą trasę i w drogę.

Zacznę od razu od spalania.
Odcinek Częstochowa - Włocławek 10C, bez deszczu, średnio 80km/h, prędkość na liczniku 87km/h + wyprzedzanie = 17,5 kW/100
Odcinek Włocławek - Częstochowa 7C, mżawka przez 30% trasy, średnia 90km/h, prędkość na liczniku 95km/h = 19,5kW/100

Całość dystansu 572km / 106kWh / 18.5kW/100

Musze nadmienić że po autostradach maksymalna dozwolona prędkość to 80km/h. Jest to jeden z aspektów których oba systemy w ogóle nie wzięły pod uwagę.
W praktyce wyszło że jak dojechałem do Lućmierza pod ładowarkę miałem o 15% większy SoC niż przewidywały obie aplikacje! Ten fakt kompletnie rozregulował całe planowanie. Z powodu że SC był w sumie w środku trasy nie miałem na tyle pojemności baterii żeby wykonać dalsze 75% trasy. To zmusiło mnie żebym naładował się w drodze powrotnej po raz drugi. Jak zapewne możecie policzyć przejechanie dystansu 250km przy 80km/h to długotrwały proces :), więc drugie ładowanie to Hotel 500 Stryków GreenWay, który jest oddalony od A1 o 12km. Nie miałem już cierpliwości żeby przebijać się do SC w Lućmierzu. Dodatkowo w drodze powrotnej spalanie podskoczyło do 19,5kW/100 co w szybkim przeliczeniu nie pozwoliło mi bezpiecznie dojechać z powrotem do domu :(

Mam dwa przemyślenia.
Pierwsze to SC Lućmierz jest doprawdy nie po drodze jeżeli ktoś dokonuje przejazdu Północ-Południe Polski. Do nadrobienia jest przeszło 50km i dodatkowa kolejka na bramkach.
Drugie to planowanie trasy. Nie wiem skąd Tesla założyła takie spalanie na początku trasy (250km miałoby spalić 96% SoC). ABRP ma funkcje limitu prędkości (z czego nie skorzystałem), ale przy początkowym planowaniu, nawet jeśli masz podłączone auto do aplikacji, twoje średnie spalanie przy 110km/h na nic się zdaje, bo przecież zmienia się masa zestawu i dynamika jazdy.

Zrobiłem teraz ponownie symulacje na sucho, po powrocie. W ABRP z włączonym limitem 80km/h oraz z odświeżonym średnim spalaniem przy 110km/h (186Wh/100). Wyszło że mogłem dojechać ze startu do celu przy 40% i jeszcze wrócić się na tym ładowaniu pod Lućmierz i tam ładować się z 10% do 40% i dojechać do domu na 5%.
I powiem szczerze że jakbym jechał jeszcze raz nie wiem czy bym się zdecydował. Jak dla mnie za mało bufora żeby jechać z ładunkiem i po prostu nie dojechać :)

Ktoś ma jakieś inne doświadczenia?

Pozdrawiam
Hue
 

Attachments

  • 20211014_092101.jpg
    20211014_092101.jpg
    3,9 MB · Liczba wyświetleń: 86
  • 20211014_113518.jpg
    20211014_113518.jpg
    2,9 MB · Liczba wyświetleń: 83
  • 20211014_195807.jpg
    20211014_195807.jpg
    929,1 KB · Liczba wyświetleń: 96

Michal

Moderator
Świetne dane i rzeczywiście musiałeś się namęczyć :)
Doprecyzujesz proszę co miałeś tutaj na myśli:
nawet jeśli masz podłączone auto do aplikacji, twoje średnie spalanie przy 110km/h na nic się zdaje, bo przecież zmienia się masa zestawu i dynamika jazdy.
Wydawało mi się, że ARBP weźmie właśnie pod uwagę to jak zmieniła się dynamika i wynikiem będzie właśnie przeplanowanie trasy. Zakładałbym, że to powinno działać dobrze, bo jak ABRP widzi, że auto zaczęło zużywać więcej energii, to powinno mieć jakieś przeliczniki, żeby to uwzględnić w planowaniu.

Włąśnie sprawdziłem i w ABRP jest też możliwość dodania przyczepki do auta - wchodzisz w szczegóły auta - na desktop po prawej na dole, a na telefonie na górze - to z ikonką:
1634306611414.png

Tam jest sekcja "Configuration" i tam możesz dodać bagażnik dachowy albo przyczepę (@poochaty to info też dla Ciebie). Niestety opcja ta wymaga posiadania płatnego konta ABRP.
A płatne możesz mieć na pierwsze 30 dni za darmo po skorzystaniu np. z polecenia Bjorna:
 

saprafik

Zadomawiam się
Ciekawy temat. Sam się zastanawiam nad kupnem/wynajmem Teardrop (ok 500kg) na wakacje i wpływem przyczepy na zasięg.

Budujące jest zużycie dla przyczepy 280kg w aurze nie optymalnej i prędkości ponad limit -18.5kW/100

Calkiem mozliwe ze dla Teardrop zasięg z przyczepa i bez, będzie ten sam. Zmieni się tylko czas jazdy, co i tak jest konsekwencją limitów prędkości
 

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Dzięki za feedback,

@Michal, jeśli chodzi o planowanie trasy moje średnie spalanie przy 110 było niższe bo jeździłem dobry czas ekonomicznie po mieście. W momencie kiedy planowałem wyjazd to pewnie w jakiś stopniu zakłóciło wyliczenia. Faktem jest że odpaliłem ABRP podczas podróży jak wracałem (dopiero), będąc już pod Włocławkiem. Miałem 70% SoC i ABRP mówi że powinienem dojechać bez ładowania na 5% SoC
Zrobiłem wtedy szybkie przeliczenie.
70kWh / 0.7 (70%) = 49kWh
49kWh / 19.5 = 2,51 -> 251km przy dobrych wiatrach. W sumie miałbym tylko z 10km zapasu (zakładając jazdę przy SoC 0%)

Nie chciałem ryzykować.
 

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Faktycznie ABRP ma konfiguracje przyczepy!!!!

Ciekawy jestem jak sobie by poradził. Nie mam wykupionej wersji Premium, a z darmowej wersji skorzystam następnym razem.

Dodatkowe info o którym zapomniałem, na poczet przeliczeń w ARBP dodałem Extra Weight 280kg, ale wciąż nie sądzę aby dał on bardzo precyzyjne wyliczenia.

Tak podsumowując myślę że charakterystyka tego odcinka jest dość specyficzna. Masz do wykonania trasę A->B->A gdzie ładowarka jest praktycznie w środku przelotu. Startujesz na 100% i okazuje sie że dojeżdżasz na ładowarkę mając praktycznie pełną baterie, ale z drugiej strony nie starczy ci by dojechać do niej w drodze powrotnej. Do tego dochodzi ogromny zjazd z wyznaczonej trasy.

Gdyby się nie uparł na Lućmierz a skorzystał z ładowarek przy samej trasie może wszystko wyszło by bardziej sprawnie. Mogłem we Włocławku skorzystać z GW i tam poczekać troche dłużej i bym pewnie wyszedł lepiej na tym.

Zjazd z A1 do Lućmierza i z powrotem to jest strata jakiś 30min (licząc sam dojazd, przy 80km/h :) )
 
Last edited:

Michal

Moderator
Sama masa w aucie naprawdę niewiele zmienia - przesłałem tutaj tablekę pokazującą, że 300kg dodatkowej masy to około 0,3% większe zużycie. Chodzi tak naprawdę o Cx, i o nic innego.
Kiedyś jechałem Clio 1.2 98r z wysoką przyczepką Statoil z plandeką Warszawa - Łódź i max prędkość jaką mogłem wyciągnąć to było 70kmh :p Jak były górki to na 3 biegu 40kmh...

Z Twojego opisu rozumiem, że miałeś 185kW/km przy prędkościach 50-80kmh, więc, żeby ABRP poprawnie pokazywał Ci planowanie trasy, to musiałbyś wprowadzić pewnie jakieś ~250kW/km@110, bo tam podaje się zużycie przy 110kmh.
Domyślnie dla TM3LR2021 jest tam ustawione 165kW/km@110 więc jak wprowadzisz 185kW/km@110, to niewiele więcej + limit prędkości 80kmh, to on będzie liczył, że zużycie wzrosło Ci naprawdę niewiele...
 
Last edited:

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Bez jaj, naprawde jechales 80km/h autostrada z tak lekka przyczepka ? :)
I jak ladowales sie w Lucmierzu ? Stales bokiem ?

No jechałem 87-95km/h, było to uciążliwe do kwadratu ale co zrobić. Z resztą taka kotwica majta się jak głupia na nierównym pofałdowanym asfalcie. Jak lecisz szybciej wpada w wibracje i szarpie autem.

Przy ładowaniu odłączałem przyczepę, taka pierdółka dała się przepychać, ma też koło przy haku, na zdjęciu jest ono wymontowane dla bezpieczeństwa. Trzeba było tylko zostawić ją na równym terenie, inaczej by sama odjechała :p
 

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Ciekawy temat. Sam się zastanawiam nad kupnem/wynajmem Teardrop (ok 500kg) na wakacje i wpływem przyczepy na zasięg.

Budujące jest zużycie dla przyczepy 280kg w aurze nie optymalnej i prędkości ponad limit -18.5kW/100

Calkiem mozliwe ze dla Teardrop zasięg z przyczepa i bez, będzie ten sam. Zmieni się tylko czas jazdy, co i tak jest konsekwencją limitów prędkości
Tak nawiasem mówiąc we Włoszech napotkałem gościa który ciągnął pełnoprawną przyczepę kempingową (2 osie obok siebie) TMX. Mówił że musi ładować się co 300km. Problemem zaś było ładowanie, bo nie było opcji już żeby odpinać się przy SC. A powiem szczerze z moich własnej praktyki niektóre SC są mega ciasne. Nie wiem czy gościu robił większy research miejsc ładowania czy jechał na pałę i kombinował. W miejscu w którym go spotkałem (parking przy hotelu) ziomek zajął 4 miejsca ładowania, ale tam było 12 ładowarek i nikt szumu nie robił. Ale są też i takie miejsca gdzie 2 ładowarki są wciśnięte we wnękę na szafe.
 
Top