TMY LR AWD - Tablice zużycia energii (aka. realny zasięg) 🙃

to_masz

Posiadacz elektryka
„Ile realnie przejedziesz na jednym ładowaniu?” – jeśli masz elektryka, to pewnie słyszysz to pytanie regularnie. Kiedyś częściej padało z nutą sceptycyzmu, dziś ludzie pytają z autentyczną ciekawością.

Po roku z Teslą mam już swoje obserwacje, ale do tej pory odpowiedź wciąż brzmiała: to zależy. I tu pojawia się problem. Bo jak zaczynam tłumaczyć, że wpływ na zasięg ma cała lista czynników – temperatura, wiatr, deszcz, wielkość felg, rodzaj opon, aerodynamika, prędkość, podgrzewanie baterii, nachylenie terenu, a nawet ciśnienie w oponach – to często widzę, jak rozmówca po chwili rezygnuje i rzuca: „No dobra, brzmi skomplikowanie…”.

Tymczasem wcale nie jest to aż tak skomplikowane. Sam już po roku 😂 nie sprawdzam prognozy pogody przed każdym wyjazdem, nie planuję wariantów B i C na wypadek, gdybym nie dojechał do wybranej ładowarki – po prostu bazuję na doświadczeniu i przybliżonych wartościach, i to się sprawdza. Na forum widzę, że niektórzy mają podobne podejście (np. zasada 1% baterii ≈ 3 km). Chociaż u mnie w trasie sprawdza się bardziej schemat: ❄️ Zima - ok. 250 km, 🌿 Wiosna / 🍂 Jesień - ok. 300 km, ☀️ Lato - nawet 350 km.

Dlatego postanowiłem przyjrzeć się czy można uprościć, że zużycie w sumie zależy tylko od prędkości i temperatury, a resztę pominąć. Szczególnie, że mam jakieś dane - przez rok i 27 tys. km TeslaMate zebrała u mnie ponad 4 miliony próbek dotyczących jazdy TMY. A w dzisiejszych czasach, jeśli coś ma sens, to ktoś już na pewno zrobił z tego wykres – więc po prostu dograłem do TeslaMate dashboard Speed & Temperature (repo tutaj) 😉


Tablice zasięgu i zużycia TMY LR AWD

1739449320426.png1739449338108.png

I jako dodatek 60% z zasięgu (tyle zwykle wykorzystuję od ładowarki do ładowarki w dłuższych podróżach: dojeżdżam na kilka %, ładuję 20-25 minut i odjeżdżam z 60-kilkoma %).
1739451002936.png



Jeśli ktoś chciałby zobaczyć analizę dlaczego mimo dość prymitywnych założeń ten dashboard prezentuje całkiem sensowne dane, to chętnie się podzielę 🙃
Jeśli kogoś interesuje jak te dane mają się do https://pl.tessie.com/stats, to też mogę poświęcić chwilę

Zachęceni do sprawdzenia Waszych statystyk w TeslaMate? Jakie macie realne zużycie energii w swoich EV? 🚗⚡
A jak znalazłoby się 40 kierowców TMY, to możemy już uogólnić wyniki do całej populacji i zrobić publikację naukową 😅
 

cpt

Zadomawiam się
Dziwne wartości konsumpcji w drugiej tabeli dla -5, mniejsze niż dla 0.
 

daniel

Señor Meme Officer
Dziwne wartości konsumpcji w drugiej tabeli dla -5, mniejsze niż dla 0.
Na ekstremach jest pewnie mało danych do uśrednienia.
Może było z górki, może wiał wiatr z przodu, może były opady.

Przy 35 stopni+90km/h też jest wyróżniający się pik.
 
Last edited:

slow.sasquatch

Posiadacz elektryka
IMHO, wilgotność przy 0 może być wyższa niż -5, gęstsze powietrze, większe opory.

Ale to się przekłada na większą (absolutną) wilgotność w -5 niż w -10 itd.

Ogólnie to gęstość powietrza rośnie wraz ze spadkiem temperatury - zakładając stałe ciśnienie atmosferyczne i typowe temperatury, to wzrost gęstości wynosi ~1% przy spadku o 3°.

Większa gęstość powietrza będzie przy tym wpływała bardziej na zużycie przy wyższych prędkościach, nie tylko przy 90 :)
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Zaimportowałem, ale nie umiem tego tak ładnie posortować... Podpowiesz jak przeorganizować kolumny?

View attachment 24937
Hmmm... faktycznie miałem chyba ten sam problem - wydaje mi się, że rozwiązałem go przez dodanie dwóch transformacji:
1739536408460.png
 
Top