to_masz
Posiadacz elektryka
„Ile realnie przejedziesz na jednym ładowaniu?” – jeśli masz elektryka, to pewnie słyszysz to pytanie regularnie. Kiedyś częściej padało z nutą sceptycyzmu, dziś ludzie pytają z autentyczną ciekawością.
Po roku z Teslą mam już swoje obserwacje, ale do tej pory odpowiedź wciąż brzmiała: to zależy. I tu pojawia się problem. Bo jak zaczynam tłumaczyć, że wpływ na zasięg ma cała lista czynników – temperatura, wiatr, deszcz, wielkość felg, rodzaj opon, aerodynamika, prędkość, podgrzewanie baterii, nachylenie terenu, a nawet ciśnienie w oponach – to często widzę, jak rozmówca po chwili rezygnuje i rzuca: „No dobra, brzmi skomplikowanie…”.
Tymczasem wcale nie jest to aż tak skomplikowane. Sam już po roku 😂 nie sprawdzam prognozy pogody przed każdym wyjazdem, nie planuję wariantów B i C na wypadek, gdybym nie dojechał do wybranej ładowarki – po prostu bazuję na doświadczeniu i przybliżonych wartościach, i to się sprawdza. Na forum widzę, że niektórzy mają podobne podejście (np. zasada 1% baterii ≈ 3 km). Chociaż u mnie w trasie sprawdza się bardziej schemat: ❄️ Zima - ok. 250 km, 🌿 Wiosna / 🍂 Jesień - ok. 300 km, ☀️ Lato - nawet 350 km.
Dlatego postanowiłem przyjrzeć się czy można uprościć, że zużycie w sumie zależy tylko od prędkości i temperatury, a resztę pominąć. Szczególnie, że mam jakieś dane - przez rok i 27 tys. km TeslaMate zebrała u mnie ponad 4 miliony próbek dotyczących jazdy TMY. A w dzisiejszych czasach, jeśli coś ma sens, to ktoś już na pewno zrobił z tego wykres – więc po prostu dograłem do TeslaMate dashboard Speed & Temperature (repo tutaj) 😉
Tablice zasięgu i zużycia TMY LR AWD


I jako dodatek 60% z zasięgu (tyle zwykle wykorzystuję od ładowarki do ładowarki w dłuższych podróżach: dojeżdżam na kilka %, ładuję 20-25 minut i odjeżdżam z 60-kilkoma %).

Jeśli ktoś chciałby zobaczyć analizę dlaczego mimo dość prymitywnych założeń ten dashboard prezentuje całkiem sensowne dane, to chętnie się podzielę 🙃
Jeśli kogoś interesuje jak te dane mają się do https://pl.tessie.com/stats, to też mogę poświęcić chwilę
Zachęceni do sprawdzenia Waszych statystyk w TeslaMate? Jakie macie realne zużycie energii w swoich EV? 🚗⚡
A jak znalazłoby się 40 kierowców TMY, to możemy już uogólnić wyniki do całej populacji i zrobić publikację naukową 😅
Po roku z Teslą mam już swoje obserwacje, ale do tej pory odpowiedź wciąż brzmiała: to zależy. I tu pojawia się problem. Bo jak zaczynam tłumaczyć, że wpływ na zasięg ma cała lista czynników – temperatura, wiatr, deszcz, wielkość felg, rodzaj opon, aerodynamika, prędkość, podgrzewanie baterii, nachylenie terenu, a nawet ciśnienie w oponach – to często widzę, jak rozmówca po chwili rezygnuje i rzuca: „No dobra, brzmi skomplikowanie…”.
Tymczasem wcale nie jest to aż tak skomplikowane. Sam już po roku 😂 nie sprawdzam prognozy pogody przed każdym wyjazdem, nie planuję wariantów B i C na wypadek, gdybym nie dojechał do wybranej ładowarki – po prostu bazuję na doświadczeniu i przybliżonych wartościach, i to się sprawdza. Na forum widzę, że niektórzy mają podobne podejście (np. zasada 1% baterii ≈ 3 km). Chociaż u mnie w trasie sprawdza się bardziej schemat: ❄️ Zima - ok. 250 km, 🌿 Wiosna / 🍂 Jesień - ok. 300 km, ☀️ Lato - nawet 350 km.
Dlatego postanowiłem przyjrzeć się czy można uprościć, że zużycie w sumie zależy tylko od prędkości i temperatury, a resztę pominąć. Szczególnie, że mam jakieś dane - przez rok i 27 tys. km TeslaMate zebrała u mnie ponad 4 miliony próbek dotyczących jazdy TMY. A w dzisiejszych czasach, jeśli coś ma sens, to ktoś już na pewno zrobił z tego wykres – więc po prostu dograłem do TeslaMate dashboard Speed & Temperature (repo tutaj) 😉
Tablice zasięgu i zużycia TMY LR AWD


I jako dodatek 60% z zasięgu (tyle zwykle wykorzystuję od ładowarki do ładowarki w dłuższych podróżach: dojeżdżam na kilka %, ładuję 20-25 minut i odjeżdżam z 60-kilkoma %).

Jeśli ktoś chciałby zobaczyć analizę dlaczego mimo dość prymitywnych założeń ten dashboard prezentuje całkiem sensowne dane, to chętnie się podzielę 🙃
Jeśli kogoś interesuje jak te dane mają się do https://pl.tessie.com/stats, to też mogę poświęcić chwilę
Zachęceni do sprawdzenia Waszych statystyk w TeslaMate? Jakie macie realne zużycie energii w swoich EV? 🚗⚡
A jak znalazłoby się 40 kierowców TMY, to możemy już uogólnić wyniki do całej populacji i zrobić publikację naukową 😅