Szybkość ładowania przy wysokim poziomie naładowania

Halisep

Posiadacz elektryka
niekoniecznie - są marki, które "zakłamują" średnią kosztem żywotności akumulatora - KIA, porche, audi itp
Chciałbym zobaczyć dane dotyczący tej niskiej żywotności.
Porsche zrezygnowało z trybu oszczędzania baterii, która zmniejszała moc ładowania, bo okazało się, że degradacja baterii przez szybkie ładowanie była niższa niż się spodziewano.
W przypadku kijanki i innych koreańców na e-gmp, nie ma żadnych raportów dotyczących nadmiernej degradacji. Póki co są głosy przeciwne tej teorii, bo chwalą mały spadek wartości użytkowej.
To jest norma we wszystkich EV, czy cecha Tesli?
Zdecydowana większość elektryków ma bardziej płaską krzywą ładowania. Np auta na MEB, e-gmp, czy Porsche trzymają maksymalną moc ładowania do poziomu 50-60%. Audi Q8 nawet do 70%. Wystarczy spojrzeć na czasy ładowania. Tesla, pomimo możliwości ładowania z mocą 250kW, zakres 10-80% osiąga w 31-33 minuty (źródło: Bjorn), czyli tyle samo co kia ev3, która rozpędza się do 130kW, a ma ciut większą baterię. W ID.7, który rozpędza się "tylko" do 190kW, ten czas to 26 minut.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Łatwo znaleźć informacje o krzywej ładowania, czyli mocy chwilowej w funkcji naładowania (SOC). Natomiast uważam, że z punktu widzenia użytkownika samochodu przystępniejsze i właściwsze jest rozpatrywanie naładowania (SOC) w funkcji czasu. W końcu tak właściwie chodzi o ten czas spędzony na ładowarce.

Dane z TMY LR, głównie z SuC. Niestety miałem za mało startów z SOC 5%, więc zaczynam od 8%.

Ile % naładowania baterii zyskasz za każde 5 minut stania na ładowarce zaczynając z różnymi poziomami naładowania (SOC)
1718693544094.png

większość producentów skupia się głównie na czasie ładowania 20%-80%, czyli 20% początkowego SOC (4 wiersz) i patrzą kiedy dojdzie do 80% (+60%), w tym przypadku +16+12+10+9+7+6 = równe +60%, czyli 30 minut.
1718694194380.png

👉 te same 30 minut przy początkowym stanie naładowania 80% pozwoli doładować do 99% (prawie 70% wolniej)
👉 a te same 60% doładujesz przy początkowym stanie naładowania 10% w 25 minut (krócej o 5 minut, czyli ponad 15% szybciej)


Poniżej te same dane w innej odsłonie:
  • całkowity SOC
  • dodany zasięg (dla prędkości przelotowej 150km/h; średnia z odcinka zwykle w okolicach 125km/h)

1718694695154.png1718694764394.png


Jakby większą grupę osób ten temat interesował, to mogę Wam podrzucić dane np. "czy warto zmniejszyć tempomat ze 150km/h do 130km/h żeby szybciej dojechać do celu oszczędzając czas na ładowarkach?" albo wrzucić dashboard TeslaMate, żebyście zobaczyli jak u Was wyglądają czasy ładowania ;)
 

veron73

Zadomawiam się
Łatwo znaleźć informacje o krzywej ładowania, czyli mocy chwilowej w funkcji naładowania (SOC). Natomiast uważam, że z punktu widzenia użytkownika samochodu przystępniejsze i właściwsze jest rozpatrywanie naładowania (SOC) w funkcji czasu. W końcu tak właściwie chodzi o ten czas spędzony na ładowarce.

Dane z TMY LR, głównie z SuC. Niestety miałem za mało startów z SOC 5%, więc zaczynam od 8%.

Ile % naładowania baterii zyskasz za każde 5 minut stania na ładowarce zaczynając z różnymi poziomami naładowania (SOC)
View attachment 18551

większość producentów skupia się głównie na czasie ładowania 20%-80%, czyli 20% początkowego SOC (4 wiersz) i patrzą kiedy dojdzie do 80% (+60%), w tym przypadku +16+12+10+9+7+6 = równe +60%, czyli 30 minut.
View attachment 18552

👉 te same 30 minut przy początkowym stanie naładowania 80% pozwoli doładować do 99% (prawie 70% wolniej)
👉 a te same 60% doładujesz przy początkowym stanie naładowania 10% w 25 minut (krócej o 5 minut, czyli ponad 15% szybciej)


Poniżej te same dane w innej odsłonie:
  • całkowity SOC
  • dodany zasięg (dla prędkości przelotowej 150km/h; średnia z odcinka zwykle w okolicach 125km/h)

View attachment 18553View attachment 18554


Jakby większą grupę osób ten temat interesował, to mogę Wam podrzucić dane np. "czy warto zmniejszyć tempomat ze 150km/h do 130km/h żeby szybciej dojechać do celu oszczędzając czas na ładowarkach?" albo wrzucić dashboard TeslaMate, żebyście zobaczyli jak u Was wyglądają czasy ładowania ;)
Wstyd tak prosić o gotowca ;) ale dashboard to była by bajka. Jeśli możesz wrzucić to poproszę
 

alaska_k

Fachowiec
...- chyba, że jest to SuC - tam raczej nie ma ryzyka, że się nie naładujesz z powodu usterki, i można pchać się na kilku %.
naładować się naładujesz, ale jak chcesz szybko a jak masz ponizej 10% (nie pamietam dokładnie ile) to bateria się nie dogrzeje i na początku ładowanie będzie wolniejsze wiec dla optymalizacji prędkości ładowania 10% jest dobrą wartością
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Łatwo znaleźć informacje o krzywej ładowania, czyli mocy chwilowej w funkcji naładowania (SOC). Natomiast uważam, że z punktu widzenia użytkownika samochodu przystępniejsze i właściwsze jest rozpatrywanie naładowania (SOC) w funkcji czasu. W końcu tak właściwie chodzi o ten czas spędzony na ładowarce.

Dane z TMY LR, głównie z SuC. Niestety miałem za mało startów z SOC 5%, więc zaczynam od 8%.

Ile % naładowania baterii zyskasz za każde 5 minut stania na ładowarce zaczynając z różnymi poziomami naładowania (SOC)
View attachment 18551

większość producentów skupia się głównie na czasie ładowania 20%-80%, czyli 20% początkowego SOC (4 wiersz) i patrzą kiedy dojdzie do 80% (+60%), w tym przypadku +16+12+10+9+7+6 = równe +60%, czyli 30 minut.
View attachment 18552

👉 te same 30 minut przy początkowym stanie naładowania 80% pozwoli doładować do 99% (prawie 70% wolniej)
👉 a te same 60% doładujesz przy początkowym stanie naładowania 10% w 25 minut (krócej o 5 minut, czyli ponad 15% szybciej)


Poniżej te same dane w innej odsłonie:
  • całkowity SOC
  • dodany zasięg (dla prędkości przelotowej 150km/h; średnia z odcinka zwykle w okolicach 125km/h)

View attachment 18553View attachment 18554


Jakby większą grupę osób ten temat interesował, to mogę Wam podrzucić dane np. "czy warto zmniejszyć tempomat ze 150km/h do 130km/h żeby szybciej dojechać do celu oszczędzając czas na ładowarkach?" albo wrzucić dashboard TeslaMate, żebyście zobaczyli jak u Was wyglądają czasy ładowania ;)
dej ten dashboard ;-D
 

Pepek

Posiadacz elektryka
naładować się naładujesz, ale jak chcesz szybko a jak masz ponizej 10% (nie pamietam dokładnie ile) to bateria się nie dogrzeje i na początku ładowanie będzie wolniejsze wiec dla optymalizacji prędkości ładowania 10% jest dobrą wartością
To zależy - ostatnio dojechałem do SuC Ciechocinek na 2% i grzał baterię do samego końca przez ostatnie 15 minut trasy. Natomiast nie dogrzejesz w takiej sytuacji baterii z SexyKnoba - na jednym GW, którego nie ma na mapie dojechałem na 3%, chciałem podgrzać baterię jak jeszcze miałem 9%, ale nie pozwolił.
 

rawier

Posiadacz elektryka
naładować się naładujesz, ale jak chcesz szybko a jak masz ponizej 10% (nie pamietam dokładnie ile) to bateria się nie dogrzeje i na początku ładowanie będzie wolniejsze wiec dla optymalizacji prędkości ładowania 10% jest dobrą wartością
nie spotkałem się z sytuacją by poziom naładowania baterii wpływał na grzanie lub nie na SuC. Niezależnie jak mały on był (często ok 4 %, a zdarzało się i mniej) to grzał baterię przed ładowaniem. Inna sprawa jest z ładowarkami innych dostawców widocznymi w Tesli - tam parę razy zaobserwowałem brak podgrzewania mimo, że była ustawiona w nawigacji.
 

chris89

Posiadacz elektryka
Łatwo znaleźć informacje o krzywej ładowania, czyli mocy chwilowej w funkcji naładowania (SOC). Natomiast uważam, że z punktu widzenia użytkownika samochodu przystępniejsze i właściwsze jest rozpatrywanie naładowania (SOC) w funkcji czasu. W końcu tak właściwie chodzi o ten czas spędzony na ładowarce.

Dane z TMY LR, głównie z SuC. Niestety miałem za mało startów z SOC 5%, więc zaczynam od 8%.

Ile % naładowania baterii zyskasz za każde 5 minut stania na ładowarce zaczynając z różnymi poziomami naładowania (SOC)
View attachment 18551

większość producentów skupia się głównie na czasie ładowania 20%-80%, czyli 20% początkowego SOC (4 wiersz) i patrzą kiedy dojdzie do 80% (+60%), w tym przypadku +16+12+10+9+7+6 = równe +60%, czyli 30 minut.
View attachment 18552

👉 te same 30 minut przy początkowym stanie naładowania 80% pozwoli doładować do 99% (prawie 70% wolniej)
👉 a te same 60% doładujesz przy początkowym stanie naładowania 10% w 25 minut (krócej o 5 minut, czyli ponad 15% szybciej)


Poniżej te same dane w innej odsłonie:
  • całkowity SOC
  • dodany zasięg (dla prędkości przelotowej 150km/h; średnia z odcinka zwykle w okolicach 125km/h)

View attachment 18553View attachment 18554


Jakby większą grupę osób ten temat interesował, to mogę Wam podrzucić dane np. "czy warto zmniejszyć tempomat ze 150km/h do 130km/h żeby szybciej dojechać do celu oszczędzając czas na ładowarkach?" albo wrzucić dashboard TeslaMate, żebyście zobaczyli jak u Was wyglądają czasy ładowania ;)
Czyli najbardziej opłaca się 10-70, w 25 minut wchodzi 60% i tyle mnie interesuje 😁.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Wstyd tak prosić o gotowca ;) ale dashboard to była by bajka. Jeśli możesz wrzucić to poproszę

Kilka rzeczy zmieniłem, żeby dane były bardziej wiarygodne i pokolorowałem w Grafanie zamiast Excelu:
Pewnie jakieś bugi wyjdą - możecie mi na priv pisać ;)

1718825732885.png

Jak zainstalować na szybko?
  1. Plik JSON z dashboardem jest tutaj: https://gist.githubusercontent.com/...056197fd60a28e87ae978628f68/ChargesTimes.json (gist link, gdzie póki co wrzucam czasem nowe wersje: https://gist.github.com/to-masz/6f2b10d990f224a2bb7f8a95b4fb06c5)
  2. W Grafanie: Dashbords > New > Import
    1. wgraj plik / wskaż URL / wklej JSON
    2. Kliknij Load i gotowe
Jak zainstalować na stałe?
Polecam przeczytać instrukcję z https://github.com/jheredianet/Teslamate-CustomGrafanaDashboards i dokładnie w ten sam sposób dodać ten dashboard.

1️⃣ Na pewno Wam się zdarzyło dzielić SuC v2 albo GW ... albo ładować na Lidlu. Jeśli chcecie wykluczyć takie ładowania, które nie wykorzystują maksymalnej mocy, to z tych wykresików możecie wyciągnąć ID ładowania i wyklikać je w filtrze "Excluded Charging Processes"
1718825976668.png

2️⃣ Jak wyliczany jest zasięg? Idealny zasięg to średnia z raportowanych zasięgów jakie zbiera TeslaMate dla Waszego samochodu. Potem przyjmowane jest 65% tego zasięgu (to wartość empiryczna dla moich przejazdów autostradowych z tempomatem na 140-150km/h, co daje średnią w okolicach 125km/h i znajduje potwierdzenie w statystykach flotowych, np. https://www.tessie.com/stats).


Myślę, że wszyscy forumowicze chętnie zobaczą dane innych użytkowników. Szczególnie fajnie by było potwierdzić hipotezę, że w trasie "doładowanie zasięgu" dla TMY LR i SR (szczególnie z baterią BYD) daje podobne wyniki. Dlatego jeśli ktoś będzie miał chwilę, żeby podzielić się chociaż wykresem "Added Range", to społeczność będzie wdzięczna
 

veron73

Zadomawiam się
Kilka rzeczy zmieniłem, żeby dane były bardziej wiarygodne i pokolorowałem w Grafanie zamiast Excelu:
Pewnie jakieś bugi wyjdą - możecie mi na priv pisać ;)

View attachment 18602



1️⃣ Na pewno Wam się zdarzyło dzielić SuC v2 albo GW ... albo ładować na Lidlu. Jeśli chcecie wykluczyć takie ładowania, które nie wykorzystują maksymalnej mocy, to z tych wykresików możecie wyciągnąć ID ładowania i wyklikać je w filtrze "Excluded Charging Processes"
View attachment 18603

2️⃣ Jak wyliczany jest zasięg? Idealny zasięg to średnia z raportowanych zasięgów jakie zbiera TeslaMate dla Waszego samochodu. Potem przyjmowane jest 65% tego zasięgu (to wartość empiryczna dla moich przejazdów autostradowych z tempomatem na 140-150km/h, co daje średnią w okolicach 125km/h i znajduje potwierdzenie w statystykach flotowych, np. https://www.tessie.com/stats).


Myślę, że wszyscy forumowicze chętnie zobaczą dane innych użytkowników. Szczególnie fajnie by było potwierdzić hipotezę, że w trasie "doładowanie zasięgu" dla TMY LR i SR (szczególnie z baterią BYD) daje podobne wyniki. Dlatego jeśli ktoś będzie miał chwilę, żeby podzielić się chociaż wykresem "Added Range", to społeczność będzie wdzięczna
Wielkie dzięki, niech Ci święty Elon w Teslach wynagrodzi :)
 

Najnowsze dyskusje

Top