Współpraca kilku Teslowych Wall Connectorów gen.3

abes99

Posiadacz elektryka
Mam aktualnie jednego WC gen.3 podpiętego kablem 5x2,5mm2 z zabezpieczeniem 20A, z domowym WiFi. Zaczyna mi chodzić po głowie podłączenie drugiego (bo pojawiają się tanio na OLX), a że żona traktuje ładowanie 500'tki jak smartfona (podpina prawie codziennie przez małą baterię), to czasami robi się problematyczne. Trzeba w nocy przestawiać auta, przepinać itd.

Z tego co się orientuję, WC gen.3 można parować ze sobą w ten sposób, żeby nie przekraczały maksymalnej mocy przyłącza pracując razem. Czyli jak akurat się będą chciały ładować oba auta, to zakładam że do obu poleci po powiedzmy 5kW. Dobrze rozumiem?

A dodatkowe pytanie takie, czy może mając sparowane dwa WC gen.3 mają może one opcję kolejkowania ładowania? Czyli mamy podpięte dwa elektryki, oba mają harmonogram startu ładowania na 22:00, ale wallboxy najpierw naładują pierwszy EV max. mocą (11kW u mnie), a po naładowaniu pierwszego dopiero zostanie rozpoczęte ładowania drugiego EV (też max mocą)?

W sumie to tak z ciekawości pytam, bo równie dobrze mogę się bawić harmonogramami ładowania w samych EV, ale takie "kolejkowanie" ładowania na poziomie wallboxów byłoby prostsze ;). A w instrukcji wallboxa nie widzę za dużo informacji na ten temat.

@Bronek masz chyba dwa WC gen.3 u siebie z tego co kojarzę? Jak tak to może napisz jak to u Ciebie działa..
 

Michal

Moderator

abes99

Posiadacz elektryka
@Michal Dzięki, nie znalazłem właśnie tego, szukałem w .pdfie z instrukcją ;)

"W danym systemie dzielenia mocy zawsze będzie jedna ładowarka Wall Connector, która jest uważana za „główną”. Wszelkie dodatkowe ładowarki Wall Connector są uważane za „podrzędne”. Zadaniem ładowarki głównej jest kontrolowanie ilości prądu elektrycznego przydzielanego każdej ładowarce podrzędnej w danym momencie."

Ciekawe jak to w praktyce wygląda. Jak pierwsze EV na "głównym" wallboxie zacznie ładować 11kW (16A, ustawione max dla obu), to "podrzędny" wallbox poczeka na dostępność mocy (koniec ładowania pierwszego EV), czy "główny" obniży moc ładowania do ~10A, aby "podrzędny" dostał minimum mocy (6A)? :unsure:
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Mozna sparować albo ręcznie albo skanując kod QR. Kody sa na insrukcjach lub wew evse co jest niewygodne.
Przydziela się moc. Jedna jest master druga slave
Ale ja tego nie zrobiłem, bo raczej dwa auta na raz sie nie ładują.
Mam ustawioine na obu evse 32A bo ładuje się też Leaf z jednej fazy.
 

Michal

Moderator
Moim zdaniem powinno to działać mądrze, czyli Tesla ustawi sobie noc ładowania taka, żeby zdążyć do ustawionego czasu zakończenia ładowania, a drugie auto pobierze tylko ile chce.
Ewentualnie powinno podzielić po 50%.
 

abes99

Posiadacz elektryka
Żeby było trudniej, na razie oba ładowane EV to "nie-Tesle", oba z ustawionym harmonogramem 22-6, czyli startują o 22:00 ;)
Jakby działało tak, że jak pierwszy zabierze 100% mocy, to drugi będzie czekał, wtedy na jednym bym ustawił start na 23:00 i oba ładowały by się z pełną mocą jeden po drugim :D
A jak będą dzielić moc, to co najwyżej będą trochę większe straty na ładowaniu. Na razie to i tak teoretyczne rozważania, zaczynam dopiero myśleć o drugim wallboxie.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
U mnie gdyby przyszlo naładować dwa auta na raz, to powstaje kwestia jakie mają one ładowarki.
Teoretycznie Wallbox Tesli obskoczy Teslę i Nissana ok 30A (6 kW}) A na jednej fazie i 3 fazy z Tesli 11kW 16A:3=5,3A
Mam zabezpiecsnie przedlicznikowe 40A
Jedna faza w takim układzie Nissan /Tesla, może być na granicy czyli lekko poniżej 40,A, więc trzeba by uważać co tam jeszcze w domu się odpali. (piekarnik? Itp.) na tej fazie.

Dwie Tesle na raz spoko
 
Last edited:

abes99

Posiadacz elektryka
Ja mam na obwodzie max. 20A (w wallboxie ustawione chyba 16A). Oba auta obsłużą 3F 11kW (16A), stąd moje rozkminy ;)
A ciągać nowego kabla mi się nie chce (rozkopywanie trawnika i kostki), na razie od 1,5 roku na 5x2,5mm² daje radę z 11kW.
 

tygrysm

Fachowiec
Z tego co wiem i się naoglądałem filmików na youtubie to działa to tak:

Ładowarki Tesli w power sharingu w pierwszym kroku odczytają jaki jest maksymalny prąd ładowania oddzielnie dla każdego z samochodów, a następnie podzielą dostępny dla ładowarek prąd (np. w Twoim wypadku 20A) na samochody po równo, czyli oba będą się ładowały w Twoim przypadku po 10A.

Jeżeli jednak któryś z samochodów zadeklaruje do ładowarki, że tyle nie przyjmie (np. ograniczenie mocy w menu samochodu lub ładowarka pokładowa jest mniejszej mocy) to samochód który nie jest w stanie przyjąć 10A dostanie tyle ile może przyjąć, a drugi samochód dostanie resztę do wyczerpania limitu dostępnego prądu.

Jeżeli jeden z samochodów skończy się ładować, to wypada z podziału mocy i samochód dalej ładujący się dostaje całą dostępną moc.

Nie ma kolejkowania, że któryś z samochodów ma większy priorytet niż drugi. To która ładowarka jest masterem, a która slave'm nie ma wpływu na priorytet dostarczania prądu do samochodów, to tylko kwestia która ładowarka steruje całym procesem.

Maksymalnie 6 ładowarek może ze sobą w ten sposób współpracować.
 
Top