Zakup mieszkania dla posiadaczy elektryka

valpme

Nowy na Forum
Witam!
Planuję zakup mieszkania z miejscem postojowym, najprawdopodobniej to będzie w podziemnym parkingu. Oczywiście chciałbym mieć również własną ładowarkę. Pytanie brzmi następujące: jak można na etapie wyboru mieszkania ułatwić sobie życie w temacie instalacji wallboxa?
Jak sprawdzić to, kogo pytać itp. Czy łatwa będzie instalacja, czy na odwrót potencjalnie będę miał kłopoty.
Proszę o jakieś porady itd.
Dziękuję!
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Będzie pod górkę :) Najlepiej na etapie budowy rozmawiać z deweloperem lub elektrykiem na budowie jak już będziesz wiedział ktore to Twoje mieszkanie.
 

PawelPablo

Fachowiec
Po 2022 albo 2023 jest obowiązek wydzielania iluś tam potencjalnych miejsc do ładowania w hali garażowej.
Ostatnio kupowałem mieszkanie to ,oddanie w 2026 to mogłem kupić miejsce gdzie można podłączyć ładowarkę.
 

Młody

Follow the White Rabbit
Gadaj z deweloperem. Mój kolega tak zrobił z 3 lata temu i przy jego miejscu Tesla WC wisiała zanim ktokolwiek wprowadził się do bloku. A jak ostatnio byłem w hali garażowej w całkiem innej lokalizacji to deweloper do każdego miejsca postojowego miał dociągnięte zasilanie z skrzynką na klucz - może takie są wymogi ustawy o elektromobilności? Tak więc wszystko jest możliwe i nawet jak deweloper chciałby coś więcej niż znajomy elektryk to będziesz miał od ręki załatwione.

Po prostu jak wybierzesz mieszkanie to idź do biura sprzedaży i powiedz "kupuje to mieszkanie i to miejsce postojowe pod warunkiem, że do miejsca od mojego licznika dociągnięcie kabel 5x10mm² i zapewnicie moc na całość minimum 17kW"

Mieszkania nie schodzą już jak ciepłe bułeczki więc deweloper powinien się zgodzić jak myśli rozsądnie.
 

nabrU

Moderator
Po prostu jak wybierzesz mieszkanie to idź do biura sprzedaży i powiedz "kupuje to mieszkanie i to miejsce postojowe pod warunkiem, że do miejsca od mojego licznika dociągnięcie kabel 5x10mm² i zapewnicie moc na całość minimum 17kW"

Nie przesadzajmy. 10mm2 wytrzymuje jakieś 50A na fazę co da Ci jakieś 35kW. 4mm2 spokojnie (z naddatkiem) wystarczy
 

Młody

Follow the White Rabbit
A co jak będziesz chciał później zwiększyć do 22kW?

Na 4mm² przy 11kW straty będą nieakceptowalne.

No i trzeba pamiętać, że od licznika do mp to może być nawet 30-40m kabla.
 

nabrU

Moderator
22kW (czyli 32A na fazę) też nie potrzebuje 10mm2 i (jak widać poniżej) 4mm2 wystarczy w pewnych warunkach. Inna sprawa, że z opisów na Forum wynika, że trzeba brać 11kW bo powyżej to jest już 'coś tam' pod górkę. Realnie też większość EV nie potrzebuje więcej niż 11kW.

1750751582043.png
 

archi

Model III HL
W nowych budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, które posiadają więcej niż 10 miejsc parkingowych, od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje wymóg zapewnienia odpowiedniej infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych. Deweloper musi uwzględnić instalację kanałów i okablowania pozwalającego w przyszłości na montaż stacji ładowania.

Na podstawie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych ( Dz.U.2024.1289, Art. 12a. ust. 2)

Także masz już mocno z górki, w porównaniu do innych w starszych budynkach.
Napisz do dewelopera, czy w projekcie jest ujęta instalacją pod ładowanie w garażu.
 
Last edited:

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Nie przesadzajmy. 10mm2 wytrzymuje jakieś 50A na fazę co da Ci jakieś 35kW. 4mm2 spokojnie (z naddatkiem) wystarczy
1) Montując u siebie w garażu można się kierować tymi zasadami na obciążalność, ale ogólnie to powinno być wyliczone przez elektryka - projektanta, z uwzględnieniem spadków napięć.
Maksymalny spadek napięcia pod pełnym obciążeniem od złącza do punktu odbioru to jakieś 3...4% (musiałbym sprawdzić w normie).
Jeśli długość kabla będzie znacząca, to 4mm2 nie spełni tego warunku. U mnie projektant wyliczył kabel 5x6mm2 do stanowiska 11kW/7kW (~40m kabla).

Zwróć uwagę, że kalkulator podpowiedział wprawdzie 4mm2, ale w zaawansowanej izolacji XLPE (polietylen sieciowany), podczas gdy normalnie stosują kable PVC albo bezhalogenowe.

2) Ja też polecam dogadać się z deweloperem i zrobić zmiany deweloperskie w instalacji, póki jeszcze się da. W bloku gdzie mieszkam, jakieś 3 miejsca na 200 mają zainstalowane w ten sposób gniazda siłowe 22kW pod przyszłe ładowanie EV (od początku wrysowane w schemat instalacji garażu).

Później już praktycznie nie będzie opcji gdyby ktoś jednak chciał zainstalować >11kW, a i zwykłe 11kW też potrafi być sporym wyzwaniem w relacjach ze Wspólnotą Mieszkaniową ;)
 
Last edited:

nabrU

Moderator
1) Montując u siebie w garażu można się kierować tymi zasadami na obciążalność, ale ogólnie to powinno być wyliczone przez elektryka - projektanta, z uwzględnieniem spadków napięć.
Maksymalny spadek napięcia pod pełnym obciążeniem od złącza do punktu odbioru to jakieś 3...4% (musiałbym sprawdzić w normie).
Jeśli długość kabla będzie znacząca, to 4mm2 nie spełni tego warunku. U mnie projektant wyliczył kabel 5x6mm2 do stanowiska 11kW/7kW (~40m kabla).

Pełna zgoda, że to zadanie dla elektryka. Ja tylko napisałem, że generalnie 10mm2 to stanowczo za dużo, choć długość przewodu / spadki napięć mogą rzeczywiście grać rolę przy takiej instalacji.

Zwróć uwagę, że kalkulator podpowiedział wprawdzie 4mm2, ale w zaawansowanej izolacji XLPE (polietylen sieciowany), podczas gdy normalnie stosują kable PVC albo bezhalogenowe.

A LSZH (Low Smoke Zero Halogen) przy 4mm2 to co jest :p

Podsumowując; uważam że 10mm2 to gruba (dosłownie ;)) przesada, ale 4mm2 może też być za mało jak będzie spora długość i ktoś będzie chciał 22kW.
 
Top