Zakup używanej Tesli model 3 SR+ z 2019-2020 roku

Michal

Moderator
Ten rok gwarancji to dodają dodatkowo do normalnej czy liczy się od daty kupna bo to się może nałożyć chyba?
Gdybyś wszedł w dowolną ofertę od Tesli, to zobaczysz:
1678281096975.png
 

Michal

Moderator

simen

Zadomawiam się
Mógłbyś rozwinąć myśl i podać żródła? Czy każda z Chin ma pompę ciepła czy decyduje data produkcji? Z własnej obserwacji strony Tesli ten większy zasiąg podają gdzieś od grudnia 2020r.
Tesla 3 SR+ z Chin rocznik 2020 nie ma pompy ciepla. Wiem bo mam. Moja odebrana 2020-12-17 i pompy ciepla nie ma ale ma baterie LFP. Stad pewnie roznica w zasiegu. Pompy ciepla w Chinskich SR+ byly dopiero po faceliftingu - oczatek 2021.
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
Koledzy, a czy z waszego doświadczenia - i tu słowo kluczowe wasze doświadczenia, a nie teoria jest duża różnica pomiędzy autami z pompą i bez niej w kontekście zasięgu, szybkości ładowania, szybkości ogrzewania wnętrza, itp. ?
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Mialem Nissana Leafa z pompą i jednoczasowo z Tm3 LR bez pompy
Teraz mam Xsa z pompą .
Te wszystkie samochody są nadal w rodzinie

I wg mnie w codziennym normalnym użytkowaniu różnicy nie zaobserwowałem .!

Nawet powiem że Tesla M3 bez PC ,szybciej się nagrzewała i klima chyba ciut szybciej chłodziła .

Ad zasięg , u mnie to sprawa kompletnie drugorzędna bo i tak żadne z tych aut nie ma zasięgu 800km.
i czy 40 km więcej czy mniej i tak sporadycznie może być za mało, a w 99% wystarczy nawet te 200km czy 250 km Leafa; 300km Tm3 , czy 350km u Xsa.
Dla nie przy wyborze , a przecież Merc EQS nawet za 700 tys zł nie miał , pompa czy jest czy jej nie ma bez znaczenia .A do tego w Trojkach się psuła .

PS:
Kupując używkę Tesli patrzyl bym na jej historię , np moja miala,fart i jest niemal bezawaryjna , Cooler mial pecha i walczy do dzisiaj , musi sprzątać cpo pijanej zmianie w fabryce" . W końcu będzie mial lepszą niż nowa .
Daniel ,tylko wypadki ale też samochód bez przygód w postaci spiepszenia produkcyjnego itd...A do tego bonus bo jest nowa bateria i auto na wypasie (FSD) moze to zaprocentuje ?
Inne z ogloszeń , patrzyl bym na to wyzej opisałem czyli serwisy .
Gdybym kupował , kupił bym od siebie :)
 
Last edited:

Michal

Moderator
Koledzy, a czy z waszego doświadczenia - i tu słowo kluczowe wasze doświadczenia, a nie teoria jest duża różnica pomiędzy autami z pompą i bez niej w kontekście zasięgu, szybkości ładowania, szybkości ogrzewania wnętrza, itp. ?
Żeby ktoś miał takie doświadczenie, to musiałby mieć auto z i bez pompy ciepła (będę pisał PC) ;)
Chyba ciężko o taki układ.
Bjorn ma film na ten temat z przełomu 2020/2021.
Oprócz PC nowsze auta w nie wyposażone, mają też "octovalve" - system wymiany ciepła pomiędzy wszystkimi istotnymi komponentami auta (bateria, silniki, inwertery, elektronika, PC, chłodnice, parowniki).
Ogólnie w aucie z PC ciepłe powietrze zaczyna wiać z nawiewów po jakiś 30-60 sekundach i w podobnym czasie zaczynają się podgrzewać fotele. Pewnie z grzałką, byłoby to 15-30 sekund. Czy to znacząca różnica? Nie czuję tego.

Ogólnie z tego co rozumiem (ale nie z doświadczenia):
  • Przy krótkich przejazdach w koło komina nie będzie dużej różnicy, a może nawet być trochę na minus dla PC, bo auto i tak raczej odpala grzanie silnikami (silniki dostają celowo źle przyłożone napięcia i działają jak grzałka, a ciepło od nich odbiera PC).
    • W tym przypadku najczęściej zasięg nie jest problemem, bo możemy się doładowywać nawet codziennie, więc tutaj ten zysk z PC wydaje mało istotny praktycznie nawet jeśli by występował.
    • Latem raczej nawet na krótkich dystansach działa to sprawniej, bo system zarządzania ciepłem zabiera je z kabiny i pewnie ładuje je do baterii, więc nie musi polegać na temperaturze otoczenia, co zwiększa sprawność układu.
    • Obstawiam, że zimą wyjedziesz na zero w koło komina, a latem zyskasz 1-2%.
  • Zyski są chyba głównie przy dłuższych przejazdach, bo wtedy wchodzi w grę właśnie zysk z octovalve, który pozwala na zarządzanie przepływem ciepła pomiędzy komponentami i nie marnowanie go.
    • Przy długich trasach latem ciepło z kabiny pomaga ogrzewać baterię przed szybkim ładowaniem.
    • Obstawiam, że w trasie możesz zyskać jakieś 5% (przy jeździe 90-10%).
  • Są kolosalne różnice w camp mode - test Bjorna pokazał zyżycie 3% energii z PC vs 10% bez.
Podsumowując - raczej nie ma różnicy w codziennym użytkowaniu ale wiadomo - bardziej oszczędna jest PC, ale jednak jest to kolejny element, który może się popsuć, więc...

Ps. Oczywiście pisząc "ciepło" mam też na myśli "chłód" latem, bo ten cały system działa też sprawniej latem.

Ps. 2. Nawet Bronek ma ciężko z porównaniem, bo to są zupełnie inne auta... TM3 szybciej się nagrzewała i chłodziła, bo to jednak normalne auto, a nie autobus jak TMX ;)
 
Last edited:

Michal

Moderator
Testy Bjorna jak zwykle najlepsze - nawet z pokazaniem zużycia w danym momencie i porównaniem wszystkiego co się da. No nie mam pomysłu, co można by tam lepiej sprawdzić... Sam myślałem kiedyś o kanale na YT właśnie z takimi dokładnymi testami, ale przez Bjorna chyba nie ma to sensu, bo on tak dobrze to wszystko sprawdza :D

Test na stojąco:

Test podczas jazdy:
 
Top