Y czy 3 ? rozkminy skodziarza :)

cooler

Pionier e-mobilności
Jedyny minus sugerowanych rozwiązań do ładowania (czyli Zencar i Wall Connector Tesli) to (chyba) fakt, że nie są one 'smart' czyli nie są 'future proof' że tak powiem (czyli jakieś inteligentne taryfy godzinowe czy inne smart cuda na nich nie 'pójdą'). Można się tym oczywiście teraz nie martwić, bo nie szybko chyba się to w PL pojawi, ale należy sobie z tego zdawać sprawę.
Mając Teslę i dostęp do API można bardzo łatwo sterować zarówno czasem ładowania jak i mocą ładowania (to dla właścicieli PV).
Jak komuś się nie chce sammu grzebać w API to jest automatyka np w Tessie, gdzie można zaprogramować ładowanie na bardzo granuarnym poziomie.
Więc taki Zencar jak najbardziej się przyda, a jest tani i dobry :) Tam gdzie mi się Teslowa ładowarka 3F 11kW przegrzewa i zmniejsza moc ładowania tam Zencar zasuwa pełne 11kW od początku do końca.
 

cooler

Pionier e-mobilności
Wiem coś o tym. Na początku mojej przygody z Teslą nie wiedziałem o guziczku i się męczyłem, z aplikacją, z ekranem.
Guziczek, to "must have"
Można go sobie dorobić, @Bronek podawał sposoby na forum, ale wiadomo koszty rosną, ileś czasu trzeba poświęcić, a jak będzie to działać na koniec, to też nie wiadomo
Pamiętasz może co pisał? Chętnie dorobił bym przycisk do Zencara :) Też uważam że to must have.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Są albo kable z pstryczkiemm albo breloczki działające jak pstryczek ( można je przywiesić przykleić do kabla .
Zegarek , ale to jak, apka. Można NFC telefonu, program "macrodroidc np i naklejke rifid.
Ja mam kabel zecpstryczkiem do evse 3 fazy po Leafie tej Teslowskiej nie używam bo jest dla synów w innym garażu
Tak sie bawiłem w dzieciństwie




Jak NFC dziala na roznd rzeczy np

 

KrzyCh

Pionier e-mobilności
Szkoda, że wcześniej nie zauważyłem tego wątku. Wybrałeś bardzo dobrze. W kwestii dotacji, nie wszystko stracone - skoro przy wyborze samochodu brałeś pod uwagę posiadane walizki, to rozważ zwiększenie rodziny do modelu 2+3. Masz wtedy KDR i 27 kPLN dotacji bez limitu. Nie wiem czy są ograniczenia czasowe do kiedy można wnioskować o dotację po zakupie, ale jeśli np. do roku do jeszcze zdążysz. Zdążycie.

Ja zakup Tesli z dotacją na KDR przewidziałem wcześniej, bo w 2000 roku i moja najmłodsza (3-cia) córka ma dziś 23 lata więc Y-greka wydzieramy sobie tylko z żoną nawzajem, a dotacja się procesuje w NFOŚIGW. Jednak muszę przyznać, że finansowo ta inwestycja się nie spina. Podobno odchowanie dziecka do studiów to ca. 100 k€, a tu ledwie 27 kPLN..

Co do kabelków to cegła oem spokojnie wystarczy tylko znajdź w domu gniazdko dobrej jakości. Albo kup za kilkadziesiąt PLN przejściówkę 3F->schucko 2F. Pierwsze tygodnie miałem tylko fabryczną cegłę (w 10h x 3kW naładujesz 30 kWh czyli jakieś 200 km po mieście). Myślałem nawet to zostawić do ładowania w domu, ale WC (za 2300, możesz wziąć przy odbiorze samochodu) jest mega wygodny. Jak na obrazku.
 

Attachments

  • IMG_0088.jpeg
    IMG_0088.jpeg
    2,4 MB · Liczba wyświetleń: 32

Jaceq

Pionier e-mobilności
klapkę wystarczy dotknąć i się otwiera - nie trzeba z ekranu ani aplikacji
Jeśli masz odblokowane auto. Jeśli zamknięte, to się nie otwiera.. No i to co pisał @Michal - trzeba później jakoś odblokować. Choć i na to są sposoby - ja to robię zegarkiem.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Chyba jednak prawda.Lubią do 100% i to bardzo. Zachęcam zapoznać się z tym artykułem https://www.mdpi.com/1996-1073/14/6/1732

Natomiast dla mnie LFP jest zbytnią nowością i nie wiadomo jak bedzie zachowywać się z czasem dlatego wybrałem tradycyjną baterię gdzie degradacja jest znana i opisana w każdy możliwy sposób.
@bwegner
Zapoznałem się i jest tam napisane że w przedziale w którym bateria traci swoje pierwsze 20% wyższy SOC powoduje że bateria szybciej traci pojemność.
"higher SOC was accompanied by a higher rate of capacity fade"

Podsumowując LFP nie lubi ładowania do 100%, a ladowanie do 100% zalecane jest żeby zbalansowac baterie i dokładniej określać SOC. LFP rzeczywiście wytrzymuje więcej cykli, ale z uwagi że przy -20 z pełnej baterii można pobrać tylko 20%[*] w sroga zime nie jest fajna

[*] EDIT: dzis znalazłem inne źródło 40% capacity w -40C i 65% w -20C
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Mając Teslę i dostęp do API można bardzo łatwo sterować zarówno czasem ładowania jak i mocą ładowania (to dla właścicieli PV).

Ależ oczywiście, że się da. U mnie przy smart taryfach są dwa rozwiązania: albo integracja operatora energetycznego z samochodem albo z ładowarką. Tesla (jako samochód) na moim podwórku integruje się dobrze ze smart taryfami. Ale przy np. 2 EV (szczególnie różnych modeli) łatwiej to ogarnąć poprzez ładowarkę.

Jak komuś się nie chce sammu grzebać w API to jest automatyka np w Tessie, gdzie można zaprogramować ładowanie na bardzo granuarnym poziomie.

Ale to nie o to chodzi czy się komuś chce grzebać, tylko co zaoferuje operator energetyczny, gdy powie że jego smart taryfa jest kompatybilna z EV marki X, ale już nie kompatybilna z EV marki Y (czy ładowarką marki Y). Realny przykład u mojego dostawcy:

1687732740916.png
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Chyba jednak prawda.Lubią do 100% i to bardzo. Zachęcam zapoznać się z tym artykułem https://www.mdpi.com/1996-1073/14/6/1732

Natomiast dla mnie LFP jest zbytnią nowością i nie wiadomo jak bedzie zachowywać się z czasem dlatego wybrałem tradycyjną baterię gdzie degradacja jest znana i opisana w każdy możliwy sposób.
Z tego artykułu nie wynika że „lubią” być ładowane do 100%
 

Michal

Moderator
Top