Y czy 3 ? rozkminy skodziarza :)

Michal

Moderator
Moim zdaniem wykres 12 pokazuje, że mieli dane złożone z 9 punktow i dopasowali do niech płaszczyznę, która może mieć niewiele wspólnego z rzeczywistością.
Niestety na wykresie 10 pokazali szczegółowo tylko przypadek przy T=55°C, ale to też coś jednak mówi o tym do jakich wartości LFP "lubią" być ładowane choćby na superchargerach i wychodzi, że lepiej 50% (1 rok) niż 80% (0,83 roku).
Kompletnie nie rozumiem, skąd im się wziął na wykresie 12 ten skrajny żółty punkt po lewej xyz 25, 90, 80 i wydaje mi się, że tylko z dopasowania jakiejś krzywej właśnie.

Nie rozumiem też jak uzyskali 32,93 roku dla SOC 80% przy 25°C, skoro nie jest możliwe leżakowanie baterii dłużej niż istnieje ona na rynku :p

Tym bardziej nie ma tu kompletnie danych o 100% naładowania. Wszystko wskazuje na to, że mierzyli w zakresie 10-80 albo 10-90% (nie jestem pewny, bo na wykresach 10 i 11 jest punkt przy 90%, a na wykresie 12 przy 80%.
Powyżej 90% ten wykres może mieć drastyczny zwrot i totalny spadek czasu życia takich ogniw, bo w przypadku LFP to tam następuje bardzo duża zmiana napięcia pomiędzy anodą i katodą, a to może skutkować właśnie bardzo mocny narastaniem dendrytów.
1687799871305.png
[źródło]

Ogólnie fajne dane i super że je podrzuciła ale jakoś im nie wierzę, bo nie rozumiem jakie zjawiska fizyczne / chemiczne miałyby prowadzić do mniejszej degradacji ogniw przy wyższym stopniu naładowania.
Już na pewno moim zdaniem nie można z nich wyzbyć wniosku, że LFP najlepiej ładować do 100%....
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Wszystko cacy, tylko ile procent społeczeństwa wie co to Home Assistant I umie to ogarnac. Jak integracja samochodu lub ładowarki nie będzie prosta i do ogarnięcia przez przeciętnego Kowalskiego czy Nowakową to tylko nieliczni będą to ogarniać metodami jakie przytoczyłes.
 

bwegner

Zadomawiam się
@bwegner
Zapoznałem się i jest tam napisane że w przedziale w którym bateria traci swoje pierwsze 20% wyższy SOC powoduje że bateria szybciej traci pojemność.
"higher SOC was accompanied by a higher rate of capacity fade"

Podsumowując LFP nie lubi ładowania do 100%, a ladowanie do 100% zalecane jest żeby zbalansowac baterie i dokładniej określać SOC. LFP rzeczywiście wytrzymuje więcej cykli, ale z uwagi że przy -20 z pełnej baterii można pobrać tylko 20%[*] w sroga zime nie jest fajna

[*] EDIT: dzis znalazłem inne źródło 40% capacity w -40C i 65% w -20C
To sugeruję nie wycinać z kontekstu. Dlatego całość jest tu, pogrubiłem to co ma znaczenie (i co też powoduje że na figure 10, żółta krzywa przecina się z czerwoną): "It can be seen that the influence of the SOC level during storage was different at different time ranges. Before the battery cells reached the EOL (i.e., 20% capacity fade), higher SOC was also accompanied by a higher rate of capacity fade. The reason is similar to the effect of temperature. A higher SOC will accelerate the side reaction, causing the decomposition of the electrolyte and the increase of the SEI film. In addition, at higher SOC levels where the graphite anode is lithiated more than 50%, the low anode potential accelerates the loss of lithium ions [6,28]. On the contrary, from the perspective of very long-term aging (i.e., capacity fade higher than 20%), an SOC level in the mid-SOC range (i.e., around 50% SOC) will speed up the degradation rate of the battery. This may be because a SEI film with high stability is formed, which effectively prolongs the battery life stored at 90% SOC level [1]."
 

bwegner

Zadomawiam się
Moim zdaniem wykres 12 pokazuje, że mieli dane złożone z 9 punktow i dopasowali do niech płaszczyznę, która może mieć niewiele wspólnego z rzeczywistością.
Niestety na wykresie 10 pokazali szczegółowo tylko przypadek przy T=55°C, ale to też coś jednak mówi o tym do jakich wartości LFP "lubią" być ładowane choćby na superchargerach i wychodzi, że lepiej 50% (1 rok) niż 80% (0,83 roku).
Kompletnie nie rozumiem, skąd im się wziął na wykresie 12 ten skrajny żółty punkt po lewej xyz 25, 90, 80 i wydaje mi się, że tylko z dopasowania jakiejś krzywej właśnie.

Nie rozumiem też jak uzyskali 32,93 roku dla SOC 80% przy 25°C, skoro nie jest możliwe leżakowanie baterii dłużej niż istnieje na rynku :p

Tym bardziej nie ma tu kompletnie danych o 100% naładowania. Wszystko wskazuje na to, że mierzyli w zakresie 10-80 albo 10-90% (nie jestem pewny, bo na wykresach 10 i 11 jest punkt przy 90%, a na wykresie 12 przy 80%.
Powyżej 90% ten wykres może mieć drastyczny zwrot i totalny spadek czasu życia takich ogniw, bo w przypadku LFP to tam następuje bardzo duża zmiana napięcia pomiędzy anodą i katodą, a to może skutkować właśnie bardzo mocny narastaniem dendrytów.
View attachment 11697
[źródło]

Ogólnie fajne dane i super że je podrzuciła ale jakoś im nie wierzę, bo nie rozumiem jakie zjawiska fizyczne / chemiczne miałyby prowadzić do mniejszej degradacji ogniw przy wyższym stopniu naładowania.
Już na pewno moim zdaniem nie można z nich wyzbyć wniosku, że LFP najlepiej ładować do 100%....
No cóż, ja to przeanalizowałem i zgadzam się z tym artykułem oraz z jego metodyką. Są dwie sprawy, można odrzucić to badanie i w nie wierzyć. To jedno. Natomiast w poprzednim poście padła teza, że ten artykuł nie potwierdza, że LFP lubią być ładowane do 100%. A to już co innego. Więc powtórze, jeszcze raz - ten artykuł potwierdza, przy czym pokazane to jest w aspekcie powyżej 16 miesięcy.

I dodam jeszcze jedną rzecz. Ja akurat nie zdecydowałem się na LFP, ale z innych powodów niż aspekty technologiczne. Nie mam ciśnienia żeby udowadniać że to co moje jest lepsze :). Mam baterię NMC od LG Chem czy jakoś tak :)
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Przecież w tym co wkleiłeś jest jasno napisane że dotyczy to tylko baterii o degradacji powyżej 20% (czyli z punktu widzenia automotive praktycznie śmietniki).
On the contrary, from the perspective of very long-term aging (i.e., capacity fade higher than 20%), an SOC level in the mid-SOC range (i.e., around 50% SOC) will speed up the degradation rate of the battery
Dla baterii poniżej 20% degradacji wysoki SOC jest bardziej szkodliwy
Before the battery cells reached the EOL (i.e., 20% capacity fade), higher SOC was also accompanied by a higher rate of capacity fade
 

bwegner

Zadomawiam się
Przecież w tym co wkleiłeś jest jasno napisane że dotyczy to tylko baterii o degradacji powyżej 20% (czyli z punktu widzenia automotive praktycznie śmietniki).

Dla baterii poniżej 20% degradacji wysoki SOC jest bardziej szkodliwy
Jeszcze raz, metodyka badania i budowa modelu to jedno, a wyliczenie capacity fade model, to drugie. Wykres pokazuje lifetime prediction results, gdy osiągniesz capacity fade na poziomie 20% degradacji, w funkcji do SOC [%] i Temp [C]. Jakby ciężko podważać to co jest napisane / narysowane :)
energies-14-01732-g012.png
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Szczerze mówiąc z tego wykresu ja bym takich wniosków nie wyciągnął, szczególnie że w tekście wnioski są dokładnie przeciwne do tego co Ty twierdzisz. Przecież tu jest wprost napisane że wysoki SOC przyśpiesza degradację i opisuje w jaki sposób to się dzieje:
A higher SOC will accelerate the side reaction, causing the decomposition of the electrolyte and the increase of the SEI film. In addition, at higher SOC levels where the graphite anode is lithiated more than 50%, the low anode potential accelerates the loss of lithium ions [6,28]
 

bwegner

Zadomawiam się
Szczerze mówiąc z tego wykresu ja bym takich wniosków nie wyciągnął, szczególnie że w tekście wnioski są dokładnie przeciwne do tego co Ty twierdzisz. Przecież tu jest wprost napisane że wysoki SOC przyśpiesza degradację i opisuje w jaki sposób to się dzieje:
To też już wyjaśniłem: post #83 - wyboldowane. No cóż każdy ma inne zdanie...
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Tylko że to co wyboldowałeś dotyczy baterii powyżej 20% degradacji, co jest tam jasno zaznaczone w poprzednim zdaniu. Akurat to Ty wycinasz coś z kontekstu na poparcie własnej teorii.
 

6a8

Posiadacz elektryka
Wszystko cacy, tylko ile procent społeczeństwa wie co to Home Assistant I umie to ogarnac. Jak integracja samochodu lub ładowarki nie będzie prosta i do ogarnięcia przez przeciętnego Kowalskiego czy Nowakową to tylko nieliczni będą to ogarniać metodami jakie przytoczyłes.
Wiesz, rozwój społeczeństw następuje teraz dość szybko, nawet chyba można powiedzieć bardzo szybko. Teraz już kilkuletni obywatele dysponują smartfonami, masa kilkunastolatków ma komputer, i jakoś sobie dają radę. Fakt, wielu z nich może do końca życia nie wyjdzie poza strzelanki i inne tego typu zabawy, ale też będzie ( i już jest ) całkiem sporo takich którzy pójdą z tym dalej. Tak że o to - bym się nie obawiał. Po prostu, niech będa u nas te taryfy, niech będą możliwości. Kto będzie chciał, umiał, potrafił - skorzysta z pożytkiem. Jak ktoś się czuje najlepiej z gotówką w kieszeni, bez konta w banku i karty - jego sprawa.
 
Top