Dylemat zakupowy TM3 vs TMY

Halisep

Posiadacz elektryka
No cóż, ja mam cenę prądu 60gr brutto z przesyłem. Przy 120km/h różnica w życiu energii między Tm3 a TmY to około 3kWh/100km. Dajmy na to jest trasa 400km. Tm3 LR zrobisz bez postoju. TmY musisz doładować 10kWh (zaokrąglając). Czyli:
Tm3: 45zł
TmY: 45zł + 10kWh (miksell podał 2,3zł?) = 68zł (+51%)
To jest akurat jeden ze skrajnych przypadków. Jak ktoś mieszka w domu i ma fotowoltaikę, to może być jeszcze większa różnica. A u miksella pewnie jest jeszcze inaczej. Ale jak najbardziej podana wcześniej różnica w koszcie przejazdu jest możliwa.
 

KRA

Fachowiec
Wykorzystując ABRP przeanalizowałem trasy jakimi jezdżę. Zakładałem, że wyjazd z domu i ładowanie na SC. Wnioski są takie:
- koszt jazdy TMY jest o ok 47% wyższy niz TM3
- czas przejazdów TMY jest o ok. 8,5% dłuższy nić TM3.

Wniosek:
TM3 jeździ taniej i szybciej ;-)
Co za bzdury piszesz, jakie 47%, nie wprowadzaj luzi w błąd próbując jakimś patologicznym indywidualnym przykładem udowodnić nieprawdę. Różnica w zużyciu energii na 100km między tymi dwoma modelami jest bardzo mała. Twoje wnioski i wypociny przypominają paski z pewnej telewizji :)
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
Jak mam wybór i zawsze jeżdżę tym co zużywa 3-4kWh/100km więcej bo lepiej mi się jeździ i jest fajniejszy. Nie brałbym tego pod uwagę chyba że ktoś codziennie robi 300km+ i od tego zależy czy będzie codziennie pauza na ładowanie po drodze czy nie
 

miksell

Posiadacz elektryka
Panowie, porównałem trasy jakimi jeżdżę za pomocą ABRP:

Przykładowa trasa KRK- WRO - KRK
Zużycie 3 = 115,8kWh - 186Wh/km
Zużycie Y = 165,8kWh - 240Wh/km

Y na samej tej trasie zużywa: 43% więcej.

1699179314277.png
1699179415276.png

Po prostu porównałem trasy jakimi jeżdżę i takie mam wyniki. Wiadomo po mieście będzie będzie lepiej ale na trasie jest taka różnica. Ostatnio rozmawiałem z jednym z użytkowników TMY. Mówił, że na trasie zasięg ma w okolicach 250km, to by potwierdzało zużycie na poziomie 24kWh/100km.
 

wojtkow

Pionier e-mobilności
Ale te trasy w ABRP to są dane rzeczywiste czy szacunkowe?
Bo moje zużycie, z rzeczywistych danych w TeslaMate jest delikatnie mówiąc niższe: Zrzut ekranu 2023-11-5 o 11.39.57.png
Próbka niewielka, bo samochód nowy a TeslaMate jeszcze nowsze ale przebieg mieszany - trochę autostrady, trochę dróg lokalnych, brak praktycznie miasta (bo mieszkam na wsi i unikam jeżdżenia do dużych miast).
 

miksell

Posiadacz elektryka
To jakie macie zużycie KWH dla TM3 i TMY z ostatnich nap 10 000km? Myślę, że to realnie da porównanie obiektywne.
 

wojtkow

Pionier e-mobilności
Czyli te dane, które pokazałeś to jest to co ABRP pokazuje samo z siebie? A wiesz, że tam możesz wpisać zużycie pojazdu i wyliczy Ci w zasadzie to co chcesz? Wybieranie samochodu na bazie porównania w tym programie nie ma sensu.
Co do danych rzeczywistych to wrzuciłem swoje, nie mam TM3. Większą próbką podzielę się jak ją zrobię - obecnie mam 3kkm przebiegu ale tylko połowę w TeslaMate.
 

miksell

Posiadacz elektryka
Generalnie ciągle bije się z myślami odnośnie Y vs 3HL. Jedyne co w Y dla mnie jest na minut to mniejszy zasięg w wersji RWD. Z każdym właścicielem Y z jakim rozmawiam, to mówi, ze na autostradzie zasięg ma w okolicach 250km. Dla mnie to za mało. Minimum jakie potrzebuję na autostradzie 320-350km. I dla tego rozważam Tm3. W dodatku obecnie cena jest praktycznie identyczna. Na stocku jest TMY za 211 tys pln.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
IMG_4624.jpeg
TMY RWD , w cyklu, mieszanym. Tak mniej więcej 70% trasy, 30% miasto. Te 250km autostrady to się wg mnie zgadza. Zakładając, że jedziesz normalnie (tzn. z maksymalną dozwoloną prędkością). W trasie zazwyczaj wychodzi mi około 18 kWh/100 km. Jeśli jest pusto i można jechać większość czasu ~140/150km/h to wyhodzi więcej, tak 20-21kWh/100km. Dało by się zwiększyć znacznie ten zasięg nie przekraczając 120km/h. Natomiast trudno mi uwierzyć, że w TM3HL przy podobnej jeździe będziesz mieć 15 kWh/100km.. Na pewno jest efetywniejsza ale nie aż tak, cudów nie ma. Chyba, że będziesz jechać w trasie 100km/h. Ale jeśli ja tak zrobię, to też będę mieć max 17kWh/100km. Trzeba by wziąć oba auta i zrobić tę samą trasę podobnym stylem jazdy i prędkościami. W każdym razie masz podobne rozkminy jakie ja miałem przed zakupem. Gdy już trochę pojeździłem to okazuje się, że zasięg nie jest aż taki krytyczny - bez problemu doładujesz się gdzieś po drodze nawet w naszym kraju. Ładowanie wyniesie Cię jakieś 30-50 zł jeśli się doładujesz tylko żeby dojechać do domu, gdzie masz tańsze "paliwo". I taka mniej więcej będzie różnica w ekonomii między tymi dwoma autami w trasie wg mnie. Te dodatkowe powiedzmy 100km trasy, które zrobisz na prądzie z domu.
 

Halisep

Posiadacz elektryka
Zauważ też, że ABRP chce, żebyś ładował się w Kostomłotach (TmY nawet dwa razy, stąd różnica w kilometrach), a ta ładowarka na tej trasie jest bez sensu. Między Wro i Katowicami przy zjeździe do Opola jest ionity, a dalej kilka GW albo coś już w samym Wrocławiu.
 
Top