Dylemat zakupowy TM3 vs TMY

KRA

Fachowiec
Generalnie ciągle bije się z myślami odnośnie Y vs 3HL. Jedyne co w Y dla mnie jest na minut to mniejszy zasięg w wersji RWD. Z każdym właścicielem Y z jakim rozmawiam, to mówi, ze na autostradzie zasięg ma w okolicach 250km. Dla mnie to za mało. Minimum jakie potrzebuję na autostradzie 320-350km. I dla tego rozważam Tm3. W dodatku obecnie cena jest praktycznie identyczna. Na stocku jest TMY za 211 tys pln.
Będę brutalny, jak stale jeździsz 350 km to ty sobie daruj elektryka. Dla handlowców i innych ludzi którzy są cały czas w trasie jednak dalej najlepiej sprawdza się spalinówka. Moja Tesla Y ma średnie użycie po 12kkm 16,8kW/100km ale robię sporadycznie trasy autostardowe a jak zamierzasz je robić non-stop to nawet Model 3 nie pomoże...
 
Last edited:

miksell

Posiadacz elektryka
Generalnie rocznie robię ok 20 000km. Co 3 mc robię trasę KRK- GDA, czasem mniejsze trasy do 300km. Kupując nowe auto, zakładam, że będę nim chwilę jeździć 3 do 5 lat. Przez ten okres wolę mieć święty spokój z zasięgiem i nie robić wyrzeczeń na jadąc 100km/h na autostradzie. Y jest dla mnie bardziej uniwersalna, jednak tm3 przemawia ciut większym zasięgiem oraz ostatnim "liftingiem".
W chwili obecnej TM3 kosztuje 205 a TMY (na stocku) jest za ok 211. Cena praktycznie taka sama, stąd moje pytanie. Gdyby TMY wróciła to pierwotnej ceny tj. 220, nie byłoby tematu.
 

KRA

Fachowiec
Generalnie rocznie robię ok 20 000km. Co 3 mc robię trasę KRK- GDA, czasem mniejsze trasy do 300km. Kupując nowe auto, zakładam, że będę nim chwilę jeździć 3 do 5 lat. Przez ten okres wolę mieć święty spokój z zasięgiem i nie robić wyrzeczeń na jadąc 100km/h na autostradzie. Y jest dla mnie bardziej uniwersalna, jednak tm3 przemawia ciut większym zasięgiem oraz ostatnim "liftingiem".
W chwili obecnej TM3 kosztuje 205 a TMY (na stocku) jest za ok 211. Cena praktycznie taka sama, stąd moje pytanie. Gdyby TMY wróciła to pierwotnej ceny tj. 220, nie byłoby tematu.
To jak robisz trasy KRA-GDA raz na 3 msc. i od święta do 300km to po jakiego grzyba podawałeś przykład KRK- WRO - KRK jako dla ciebie reprezentatywny a nie KRA-GDA próbujac udawadniać 47% wyższe spalanie Modelu Y ? Jeżeli bardziej ci leży model 3 i zapakujesz się do sedana swobodnie na taką trasę to po prostu bierz go zamiast próbować udowodnić bzdurne tezy na temat różnic w spalaniu.
 

miksell

Posiadacz elektryka
To jak robisz trasy KRA-GDA raz na 3 msc. i od święta do 300km to po jakiego grzyba podawałeś przykład KRK- WRO - KRK jako dla ciebie reprezentatywny a nie KRA-GDA próbujac udawadniać 47% wyższe spalanie Modelu Y ? Jeżeli bardziej ci leży model 3 to po prostu bierz go zamiast próbować udowodnić bzdurne tezy na temat różnic w spalaniu.
Nie bardzo rozumiem co chcesz mi udowodnić? Mam problem i szukam rozwiązania a z Twojej strony odpowiedzi odbieram jako atak na mój problem ;-)

Po prostu szukam odpowiedzi na pytanie:
O ile w tych samych warunkach TM3 jest bardziej ekonomiczna od TMY?
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
TM3HL ma starszą konstrukcję względem TMY, bo TM3HL ma nity i spawy i wiele elementów, czego dowodem słabszej sztywności jest rozpórka na szklanym dachu, natomiast Ygrek jest najnowocześniejszy konstrukcyjnie i pod względem designu, jest najbardziej sztywny, ma taki "monokok", bo jest z odlewów, więc w tym aucie jesteś jak w kokonie w razie wypadku, ale jak uderzasz przodem auta go gnie się całe auto, i być może będzie całka, ale ja cenię bardziej życie niż auto, więc wolałbym Ygreka niż trójkę.
Tesla Y zapewne jest bardziej praktyczna ale niestety mocno pokraczna. Może nie jest to uroda Multipli niemniej ten sam kierunek - zwłaszcza jak się patrzy z przodu. To moja osobista i subiektywna ocena
 

Auck

Zadomawiam się
Ktos juz wczesniej odpowiedzial, ze TM3 jest o kilka % bardziej ekonomiczna. Jak kupisz to zobaczysz, ze zapomnisz o tyhc kilku % roznicy w spalaniu i bedziesz zadowolony.
Polecam skupic sie na tym ktory Ci sie lepiej podoba, jak sie jezdzi, siedzi lub ile zapakujesz do bagaznika.
Z Krk do Gda masz superchargery (i beda kolejne), wiec postoj 10-15min na doladowanie nie bedzie ani zbyt kosztowne ani tym bardziej dlugie.
Pomysl, czy jak bys wybieral Mercedesa, Audi lub BMW (czy tam Opla, Renault lub Fiata) to czy 0.5 litra spalania wiecej by zmienilo Twoja ocene przy zakupie?
 

Michal

Moderator
Moim zdaniem różnica w efektywności jest mniej więcej taka jak w danych ev-database.org:
149 Wh/km vs 172 Wh/km - to oznacza około 15% większe zużycie w TMY i moim zdaniem mniej więcej tak będzie przy dowolnych prędkościach.
 

Michal

Moderator
Na podstawie Twojej trasy Kraków -> Gdańsk, przy ustawieniach ABRP:
Suche drogi
Temperatura 0C
Wiatr 5 m/s w twarz.
TMY 6 godzin jazdy, zużyte 154 kWh, ładowania x2, w sumie 52 minuty.
TM3 5:51 godzin jazdy, zużyte 144 kWh, ładowania x2, w sumie 44 minuty.

Masz więc mniej więcej 7% większe zużycie na takiej trasie i 9 minut (2,6%) dłuży przejazd.

Ps. Ustaw sobie w ABRP > chargers and networks > type of chargers > CCS. Niestety domyślne są zaznaczone tylko SuC, i przez to w PL nieraz ustawia głupie trasy, bo mamy za mało SuC.
 

Attachments

  • Screenshot_20231105-200405.png
    Screenshot_20231105-200405.png
    262,7 KB · Liczba wyświetleń: 5
  • Screenshot_20231105-200534.png
    Screenshot_20231105-200534.png
    268,3 KB · Liczba wyświetleń: 5
Last edited:

Jaceq

Pionier e-mobilności
Nie bardzo rozumiem co chcesz mi udowodnić? Mam problem i szukam rozwiązania a z Twojej strony odpowiedzi odbieram jako atak na mój problem ;-)

Po prostu szukam odpowiedzi na pytanie:
O ile w tych samych warunkach TM3 jest bardziej ekonomiczna od TMY?
Tak jak tu wszyscy piszemy - różnica w ekonomii jest w praktyce pomijalna. Zmień ustawienia w ABRP tak jak pisze @Michal i zobaczysz, że trasy TMY będą się różnić minimalnie dłuższym czasem. W Twoim wyliczeniu prowadzi Cię wyłączynie po Superchargerach stąd dodatkowe 70km między tymi trasami i stąd taka duża różnica. Na szczęście jest też trochę innych ładowarek w Polsce i nie ma potrzeby nadrabiania takiej ilośc kilometrów. Jeśli faktycznie duży zasięg jest tutaj konieczny, to nie tyle TM3 co wersja LR rozwiąże Twój dylemat. I znów nieważne czy TM3 czy TMY - tam też różnice będą minimalne.
 
Top