Apka - darmowe strefy parkowania dla EV

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Ustawa o drogach publicznych się z Tobą nie zgadza:
Na drodze wewnętrznej, przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym obowiązują w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych - czyli D-44, jeżeli jest tu ustawiony - to ma zastosowanie jak na drodze publicznej.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Ja bym nie był taki pewny, że D-44 komukolwiek uratuje tyłek przed sądem.
Ustawa o o drogach publicznych ustanawia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych a droga wewnętrzna (a do niej zalicza się też parkingi) NIE JEST drogą publiczną. Ta sama ustawa daje nam prawo darmowego parkowania w ww strefach. Jednakże skoro droga wewnętrzna nie jest drogą publiczną to nie mamy na niej prawa nie płacić , sam znak, jeżeli wcześniej jest znak drogi wewnętrznej, nie tworzy przywileju o którym mówi ustawa. To samo dotyczy wydzielonych parkingów (nie znajdujących się w pasie drogi publicznej).

Do rozstrzygnięcia jest więc kwestia czy miejsca oznaczone znakiem D-18 z tabliczka T(x) umieszczone wewnątrz SPP i ŚSPP same w sobie (tj. bez dodatkowych tablic/znaków D-46 "Dróg wewnętrznych) wyłączają w danym miejscu strefę (jako że nie są związane z drogą publiczną) czy też służą organowi właściwemu do zarządzania ruchem na drogach do wyznaczania miejsc przeznaczonych do postoju pojazdów w SPP/ŚSPP jak niżej:

6. Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach w uzgodnieniu z zarządcą drogi:
1) wyznacza w strefie płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefie płatnego parkowania miejsca przeznaczone na postój pojazdów, w tym stanowiska przeznaczone na postój pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową;
1a) wyznacza, w strefie płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, miejsca przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych na czas ładowania przy punktach ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;
2) może wyznaczać w strefie płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefie płatnego parkowania zastrzeżone stanowiska postojowe (koperty) w celu korzystania z nich na prawach wyłączności w określonych godzinach lub całodobowo.

Ja skłaniam się że te znaki D-18 służą wyznaczeniu miejsc parkingowych w strefie SPP/ŚSPP (bo niby jak inaczej można je wyznaczyć?) niemniej sprawa nie jest jednoznaczna w myśl poniższego zapisu:

Art. 8. 1. Drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym takiej drogi, są drogami wewnętrznymi.

jeżeli do wyznaczenia parkingu służy znak D-18 a SPP/ŚSPP wiąże się z odpłatnością (i zwolnieniami EV) na drodze publicznej co wynika z poniższego:

Art. 13. 1. Korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za:
1) postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych:
a) w strefie płatnego parkowania,
b) w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania;


Art 13.b
[...]
2. Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.
2a. Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.

Reasumując - parking jest drogą wewnętrzną (art 8.1) a ta nie jest (chyba) drogą publiczną. I teraz mamy dwie wątpliwości wynikające z niedbałych zapisów ustawowych - czy SPP i ŚSPP obowiązują na drogach publicznych jak wskazuje art 13.1 czy też na obszarach charakteryzujących się daną specyfiką jak wskazuje art 13.b pkt 2 i 2b. I wątpliwość druga - czy znak D-18 np. z tabliczką T(x) służy do wyznaczenia miejsc przeznaczonych do postiju pojazdów w SPP/ŚSPP jak wskazuje art 6 czy też jako parking, który sam w sobie stanowi drogę wewnętrzna wyłącza dane miejsce spod obszaru SPP/ŚSPP bo takowa obowiązywać miałaby na drogach publicznych (w myśl 13.1 ale juz nie w myśl 13.b 2 i 2b

Każdy będzie miał racje i każdy nie będzie miał racji

Te przepisy są wzajemnie sprzeczne
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Ale nie w zakresie stref, bo te obowiązują tylko na drogach public

Ale nie w zakresie stref, bo te obowiązują tylko na drogach publicznych.
nie jest to takie jednoznaczne w kontekście art 13.b pkt 2 i 2b tudzież art 6 w kontekście stosowania znaku D-18 który równie dobrze może służyć do oznaczenia parkingu (który sam w sobie jest drogą wewnętrzną) ale też jako sposób wyznaczenia miejsc parkingowych w SPP/ŚSPP.

Ale tez jednoznacznie nie mogę stwierdzić że nie masz racji. To są niechlujne przepisy.
 

KrzysztofFly

Moderator
A mnie się wydaje, że po to są znaki D-44 (początek SPP) oraz D-45 (koniec SPP), aby jasno określić początek i koniec takowej.
Z czystej ciekawości zerknę jak to wygląda u mnie w mieście, bo szczerze kompletnie nie zwracałem na to uwagi, po pierwsze wiem jaki obszar objęty jest SPP, po drugie pracuję gdzie indziej (tam też jest SPP, ale ja pracuję w miejscu gdzie jej nie ma, też z ciekawości zwrócę uwagę na oznakowanie), po trzecie głównie bywam tam elektrykami, więc mnie to nie dotyczy.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
A mnie się wydaje, że po to są znaki D-44 (początek SPP) oraz D-45 (koniec SPP), aby jasno określić początek i koniec takowej.
Z czystej ciekawości zerknę jak to wygląda u mnie w mieście, bo szczerze kompletnie nie zwracałem na to uwagi, po pierwsze wiem jaki obszar objęty jest SPP, po drugie pracuję gdzie indziej (tam też jest SPP, ale ja pracuję w miejscu gdzie jej nie ma, też z ciekawości zwrócę uwagę na oznakowanie), po trzecie głównie bywam tam elektrykami, więc mnie to nie dotyczy.
wszyscy bywamy tam elektrykami i właśnie dlatego nas to dotyczy. Dobrze Ci się wydaje że znaki D-44 (początek SPP) oraz D-45 (koniec SPP) wyznaczają strefę niemniej wymaga interpretacji stojący w obszarze strefy np. znak D-18 oznaczający parking, który być może wyłączony jest spod strefy jako nie przynależący do drogi publicznej a w konsekwencji być może nie stanowiący strefy, ale to kwestie interpretacji.
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
No i co z tą apką dot. darmowych parkingów ? Bo jak widać niektórzy to chyba są niespełnieni, a tu chodzi o to aby dowiedzieć się czy jest taka appka, a jak nie to jak w prosty sposób znaleźć darmowy parking.
 

refi1234

Posiadacz elektryka
No, widać że temat nie jest łatwy.
Spróbujmy więc podsumować w punktach:

1/ Sfrefy płatnego parkowania (SSP) lub w miastach pow 100 tys mieszkańców dodatkowe Śródmiejskie Strefy Płatnego Parkowania (ŚSPP) wewnątrz SPP powinny być oznaczone na wjeździe znakiem D-44 (P na białym tle) a ich zakończenie znakiem D-45 (przekreslone).

'...Żeby prawidłowo utworzyć strefę płatnego parkowania, uchwała rady gminy nie wystarczy. Wszystkie wjazdy do strefy płatnego parkowania muszą zostać oznaczone znakiem D-44 „strefa płatnego parkowania” a wszystkie wyjazdy – znakiem D-45 „koniec strefy płatnego parkowania”. Oczywiście, znaki powinny być prawidłowo ustawione, czyli stać po prawej stronie drogi doprowadzającej/odprowadzającej ruch do strefy, ewentualnie być zawieszone nad pasami doprowadzającymi/odprowadzającymi ruch. Na znaku D-44, obok napisu „Postój płatny”, wskazuje się sposób wnoszenia opłaty za postój pojazdu (napis, symbol parkometru, karty zegarowej lub biletu). Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy określonych dni roboczych lub godzin, umieszcza się takie informacje pod napisem „Postój płatny”....'
(cyt za
MASZ PRAWO sp. z o.o.)

2/ Znak D-44 może być ustawiony tylko na drodze publicznej!!! Jak to opisał gim-kg mówi o tym ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 października 2021 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.


3/ Wewnątrz tych stref mogą znajdować sie znaki wskazujące konkretne miejsce parkowania czyli D-18 (P bez białego tła) a na końcu znak D-18 z tabliczką koniec. Dodatkowo poziome znaki P-18 (parking), P19 (linia wyznaczająca pas postojowy) lub P-20 (stanowisko postojowe zastrzezone).

W takiej strefie parkowanie BEV jest bezpłatne i wynika to z aktualizacji Ustawy o Drogach publicznych (z 21.03.1985) która miała miejsce w Dz. U. z 2018 poz 1693 i weszła w zycie w dniu 05.09.2019.

4/ Znak D-18 (P bez białego tła) może byc uzywany zarówno w strefach płatnego parkowania do wyznaczania konkretnych obszarów i miejsc ale także w innych przypadkach, np. poza tymi strefami na drogach niepublicznych (i w ten sposób wprowadzać nas w błąd).

5/ Wewnatrz tych stref moga byc miejsca które nie zaliczają sie do dróg publicznych i tam ten przywilej dla BEV nie obowiązuje. Sa to drogi wewnętrzne (znak D-46 Droga wewnetrzna), osiedlowe, prywatne.

6/ Nierozstrzygniete jest to czy znak D-52 (Strefa Ruchu) świadczy o tym iż jest to droga niepubliczna i nie obowiązuja tam zasady jak na drogach publicznych czy tez że jest to droga publiczna i tam nasze zwolnienie także obowiązuje.

Poprawka : Strefa Ruchu za D-52 to droga niepubliczna bez prawa do stawiania na niej znaku D-44 i gdy nie ma D-44 , nie ma darmowego parkowania BEV.

7/ Jeżeli parkujemy i będzie tam znak D-18 (P bez bialego tła), a przy nim, lub gdzieś obok tabliczka z regulaminem - to mamy raczej pewność że nie jest to droga publiczna (trzeba płacić, chyba że treść regulaminu zwalnia nas z tego).

9/ Po rozmowie z urzednikami z Torunia mam dodatkowe info - wszystkie 3 strefy płatnego parkownaia w tym mieście (SPP-A, SPP-B i ŚSPP) honoruja zwolnienia dla BEV bez dodatkowych identyfikatorów.

Urzędnik jednak zwrócił mi uwagę, iż zdarza się wezwanie za wycieraczką przy takich autach. Wynika to z tego iz:
- nowi kontrolerzy zostali za szybko przeszkoleni lub
- w nocy lub po ciemku słabo widac że tablice sa zielone.
Reklamacje obsługiwane są od reki i bez problemu na korzyść użytkowników.

Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi do konkretnego punktu i mocne argumenty - poprawimy listę.


Wciąż nie jest wyjaśniona sprawa z Karpaczem i podobnymi miejscowościami (np Sandomierz, Kazimierz Dolny).

Karpacz - jedyne wskazane parkingi na stronach Urzedu to te z listy.
Nie bardzo chce mi sie wierzyć iż wszystkie są na terenach drogi niepublicznej i nie podlegaja pod ustawe o drogach publicznych, a co za tym idzie można tam stosowac własne regulaminy i zlecac obsługę podmiotom zewnętrznycm - dokładnie jak to robia teraz.
 
Last edited:

wojtkow

Pionier e-mobilności
Ale tez jednoznacznie nie mogę stwierdzić że nie masz racji. To są niechlujne przepisy.
Jak 95% naszych przepisów, wieczne aktualizacje ustaw, odnoszenie w jednej ustawie do drugiej, bez późniejszego przeglądania wpływu tych aktualizacji na odnośniki itd tworzą wspaniały burdel. Wspaniały na prawników, fatalny dla obywateli.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
No, widać że temat nie jest łatwy.
Spróbujmy więc podsumować w punktach:

1/ Sfrefy płatnego parkowania (SSP) lub w miastach pow 100 tys mieszkańców dodatkowe Śródmiejskie Strefy Płatnego Parkowania (ŚSPP) wewnątrz SPP powinny być oznaczone na wjeździe znakiem D-44 (P na białym tle) a ich zakończenie znakiem D-45 (przekreslone).

'...Żeby prawidłowo utworzyć strefę płatnego parkowania, uchwała rady gminy nie wystarczy. Wszystkie wjazdy do strefy płatnego parkowania muszą zostać oznaczone znakiem D-44 „strefa płatnego parkowania” a wszystkie wyjazdy – znakiem D-45 „koniec strefy płatnego parkowania”. Oczywiście, znaki powinny być prawidłowo ustawione, czyli stać po prawej stronie drogi doprowadzającej/odprowadzającej ruch do strefy, ewentualnie być zawieszone nad pasami doprowadzającymi/odprowadzającymi ruch. Na znaku D-44, obok napisu „Postój płatny”, wskazuje się sposób wnoszenia opłaty za postój pojazdu (napis, symbol parkometru, karty zegarowej lub biletu). Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy określonych dni roboczych lub godzin, umieszcza się takie informacje pod napisem „Postój płatny”....'
(cyt za
MASZ PRAWO sp. z o.o.)

2/ Znak D-44 może być ustawiony tylko na drodze publicznej!!! Jak to opisał gim-kg mówi o tym ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 października 2021 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.


3/ Wewnątrz tych stref mogą znajdować sie znaki wskazujące konkretne miejsce parkowania czyli D-18 (P bez białego tła) a na końcu znak D-18 z tabliczką koniec. Dodatkowo poziome znaki P-18 (parking), P19 (linia wyznaczająca pas postojowy) lub P-20 (stanowisko postojowe zastrzezone).

W takiej strefie parkowanie BEV jest bezpłatne i wynika to z aktualizacji Ustawy o Drogach publicznych (z 21.03.1985) która miała miejsce w Dz. U. z 2018 poz 1693 i weszła w zycie w dniu 05.09.2019.

4/ Znak D-18 (P bez białego tła) może byc uzywany zarówno w strefach płatnego parkowania do wyznaczania konkretnych obszarów i miejsc ale także w innych przypadkach, np. poza tymi strefami na drogach niepublicznych (i w ten sposób wprowadzać nas w błąd).

5/ Wewnatrz tych stref moga byc miejsca które nie zaliczają sie do dróg publicznych i tam ten przywilej dla BEV nie obowiązuje. Sa to drogi wewnętrzne (znak D-46 Droga wewnetrzna), osiedlowe, prywatne.

6/ Nierozstrzygniete jest to czy znak D-52 (Strefa Ruchu) świadczy o tym iż jest to droga niepubliczna i nie obowiązuja tam zasady jak na drogach publicznych czy tez że jest to droga publiczna i tam nasze zwolnienie także obowiązuje.

7/ Jeżeli parkujemy i będzie tam znak D-18 (P bez bialego tła), a przy nim, lub gdzieś obok tabliczka z regulaminem - to mamy raczej pewność że nie jest to droga publiczna (trzeba płacić, chyba że treść regulaminu zwalnia nas z tego).

9/ Po rozmowie z urzednikami z Torunia mam dodatkowe info - wszystkie 3 strefy płatnego parkownaia w tym mieście (SPP-A, SPP-B i ŚSPP) honoruja zwolnienia dla BEV bez dodatkowych identyfikatorów.

Urzędnik jednak zwrócił mi uwagę, iż zdarza się wezwanie za wycieraczką przy takich autach. Wynika to z tego iz:
- nowi kontrolerzy zostali za szybko przeszkoleni lub
- w nocy lub po ciemku słabo widac że tablice sa zielone.
Reklamacje obsługiwane są od reki i bez problemu na korzyść użytkowników.

Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi do konkretnego punktu i mocne argumenty - poprawimy listę.


Wciąż nie jest wyjaśniona sprawa z Karpaczem i podobnymi miejscowościami (np Sandomierz, Kazimierz Dolny).

Karpacz - jedyne wskazane parkingi na stronach Urzedu to te z listy.
Nie bardzo chce mi sie wierzyć iż wszystkie są na terenach drogi niepublicznej i nie podlegaja pod ustawe o drogach publicznych, a co za tym idzie można tam stosowac własne regulaminy i zlecac obsługę podmiotom zewnętrznycm - dokładnie jak to robia teraz.
Wątpliwość (nie przesądzająca jak jest) dotyczy pkt 3 bo jest tu pułapka być może niezamierzona. Znak D-18 oznacza parking a parking wylaczony jest z dróg publicznych
No, widać że temat nie jest łatwy.
Spróbujmy więc podsumować w punktach:

1/ Sfrefy płatnego parkowania (SSP) lub w miastach pow 100 tys mieszkańców dodatkowe Śródmiejskie Strefy Płatnego Parkowania (ŚSPP) wewnątrz SPP powinny być oznaczone na wjeździe znakiem D-44 (P na białym tle) a ich zakończenie znakiem D-45 (przekreslone).

'...Żeby prawidłowo utworzyć strefę płatnego parkowania, uchwała rady gminy nie wystarczy. Wszystkie wjazdy do strefy płatnego parkowania muszą zostać oznaczone znakiem D-44 „strefa płatnego parkowania” a wszystkie wyjazdy – znakiem D-45 „koniec strefy płatnego parkowania”. Oczywiście, znaki powinny być prawidłowo ustawione, czyli stać po prawej stronie drogi doprowadzającej/odprowadzającej ruch do strefy, ewentualnie być zawieszone nad pasami doprowadzającymi/odprowadzającymi ruch. Na znaku D-44, obok napisu „Postój płatny”, wskazuje się sposób wnoszenia opłaty za postój pojazdu (napis, symbol parkometru, karty zegarowej lub biletu). Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy określonych dni roboczych lub godzin, umieszcza się takie informacje pod napisem „Postój płatny”....'
(cyt za
MASZ PRAWO sp. z o.o.)

2/ Znak D-44 może być ustawiony tylko na drodze publicznej!!! Jak to opisał gim-kg mówi o tym ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 października 2021 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.


3/ Wewnątrz tych stref mogą znajdować sie znaki wskazujące konkretne miejsce parkowania czyli D-18 (P bez białego tła) a na końcu znak D-18 z tabliczką koniec. Dodatkowo poziome znaki P-18 (parking), P19 (linia wyznaczająca pas postojowy) lub P-20 (stanowisko postojowe zastrzezone).

W takiej strefie parkowanie BEV jest bezpłatne i wynika to z aktualizacji Ustawy o Drogach publicznych (z 21.03.1985) która miała miejsce w Dz. U. z 2018 poz 1693 i weszła w zycie w dniu 05.09.2019.

4/ Znak D-18 (P bez białego tła) może byc uzywany zarówno w strefach płatnego parkowania do wyznaczania konkretnych obszarów i miejsc ale także w innych przypadkach, np. poza tymi strefami na drogach niepublicznych (i w ten sposób wprowadzać nas w błąd).

5/ Wewnatrz tych stref moga byc miejsca które nie zaliczają sie do dróg publicznych i tam ten przywilej dla BEV nie obowiązuje. Sa to drogi wewnętrzne (znak D-46 Droga wewnetrzna), osiedlowe, prywatne.

6/ Nierozstrzygniete jest to czy znak D-52 (Strefa Ruchu) świadczy o tym iż jest to droga niepubliczna i nie obowiązuja tam zasady jak na drogach publicznych czy tez że jest to droga publiczna i tam nasze zwolnienie także obowiązuje.

7/ Jeżeli parkujemy i będzie tam znak D-18 (P bez bialego tła), a przy nim, lub gdzieś obok tabliczka z regulaminem - to mamy raczej pewność że nie jest to droga publiczna (trzeba płacić, chyba że treść regulaminu zwalnia nas z tego).

9/ Po rozmowie z urzednikami z Torunia mam dodatkowe info - wszystkie 3 strefy płatnego parkownaia w tym mieście (SPP-A, SPP-B i ŚSPP) honoruja zwolnienia dla BEV bez dodatkowych identyfikatorów.

Urzędnik jednak zwrócił mi uwagę, iż zdarza się wezwanie za wycieraczką przy takich autach. Wynika to z tego iz:
- nowi kontrolerzy zostali za szybko przeszkoleni lub
- w nocy lub po ciemku słabo widac że tablice sa zielone.
Reklamacje obsługiwane są od reki i bez problemu na korzyść użytkowników.

Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi do konkretnego punktu i mocne argumenty - poprawimy listę.


Wciąż nie jest wyjaśniona sprawa z Karpaczem i podobnymi miejscowościami (np Sandomierz, Kazimierz Dolny).

Karpacz - jedyne wskazane parkingi na stronach Urzedu to te z listy.
Nie bardzo chce mi sie wierzyć iż wszystkie są na terenach drogi niepublicznej i nie podlegaja pod ustawe o drogach publicznych, a co za tym idzie można tam stosowac własne regulaminy i zlecac obsługę podmiotom zewnętrznycm - dokładnie jak to robia teraz.
Wątpliwość (nie przesądzajaca o stanie jak jest) dotyczy Twojego pkt 3 gdzie jest pewna pułapka. Znak D-18 oznacza parking a ten wg przepisów wyłączony jest z dróg publicznych i klasyfikowany jako droga wewnętrzna. SPP i ŚSPP i zwolnienia z opłat BV dotyczą dróg publicznych a nie dróg wewnętrznych (w tym parkingów). I teraz kombinuj czy postój za znakiem D-18 jest wolny od opłat dla BV i czy stoisz na parkingu czy drodze publicznej w strefie płatnej.
Ja będę ryzykował ale wcale nie jestem pewien swego
 
Top