Ja bym nie był taki pewny, że D-44 komukolwiek uratuje tyłek przed sądem.
Ustawa o o drogach publicznych ustanawia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych a droga wewnętrzna (a do niej zalicza się też parkingi) NIE JEST drogą publiczną. Ta sama ustawa daje nam prawo darmowego parkowania w ww strefach. Jednakże skoro droga wewnętrzna nie jest drogą publiczną to nie mamy na niej prawa nie płacić , sam znak, jeżeli wcześniej jest znak drogi wewnętrznej, nie tworzy przywileju o którym mówi ustawa. To samo dotyczy wydzielonych parkingów (nie znajdujących się w pasie drogi publicznej).
Do rozstrzygnięcia jest więc kwestia czy miejsca oznaczone znakiem D-18 z tabliczka T(x) umieszczone wewnątrz SPP i ŚSPP same w sobie (tj. bez dodatkowych tablic/znaków D-46 "Dróg wewnętrznych) wyłączają w danym miejscu strefę (jako że nie są związane z drogą publiczną) czy też służą organowi właściwemu do zarządzania ruchem na drogach do wyznaczania miejsc przeznaczonych do postoju pojazdów w SPP/ŚSPP jak niżej:
6. Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach w uzgodnieniu z zarządcą drogi:
1)
wyznacza w strefie płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefie płatnego parkowania miejsca przeznaczone na postój pojazdów, w tym stanowiska przeznaczone na postój pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową;
1a) wyznacza, w strefie płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, miejsca przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych na czas ładowania przy punktach ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;
2) może wyznaczać w strefie płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefie płatnego parkowania zastrzeżone stanowiska postojowe (koperty) w celu korzystania z nich na prawach wyłączności w określonych godzinach lub całodobowo.
Ja skłaniam się że te znaki D-18 służą wyznaczeniu miejsc parkingowych w strefie SPP/ŚSPP (bo niby jak inaczej można je wyznaczyć?) niemniej sprawa nie jest jednoznaczna w myśl poniższego zapisu:
Art. 8. 1. Drogi,
parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym takiej drogi,
są drogami wewnętrznymi.
jeżeli do wyznaczenia parkingu służy znak D-18 a SPP/ŚSPP wiąże się z odpłatnością (i zwolnieniami EV) na drodze publicznej co wynika z poniższego:
Art. 13. 1. Korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za:
1) postój pojazdów samochodowych
na drogach publicznych:
a)
w strefie płatnego parkowania,
b)
w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania;
Art 13.b
[...]
2.
Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.
2a.
Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.
Reasumując - parking jest drogą wewnętrzną (art 8.1) a ta nie jest (chyba) drogą publiczną. I teraz mamy dwie wątpliwości wynikające z niedbałych zapisów ustawowych - czy SPP i ŚSPP obowiązują na drogach publicznych jak wskazuje art 13.1 czy też na obszarach charakteryzujących się daną specyfiką jak wskazuje art 13.b pkt 2 i 2b. I wątpliwość druga - czy znak D-18 np. z tabliczką T(x) służy do wyznaczenia miejsc przeznaczonych do postiju pojazdów w SPP/ŚSPP jak wskazuje art 6 czy też jako parking, który sam w sobie stanowi drogę wewnętrzna wyłącza dane miejsce spod obszaru SPP/ŚSPP bo takowa obowiązywać miałaby na drogach publicznych (w myśl 13.1 ale juz nie w myśl 13.b 2 i 2b
Każdy będzie miał racje i każdy nie będzie miał racji
Te przepisy są wzajemnie sprzeczne