EVSE Tesla - adapter do kabla type2 jako przedłużacz

EVOwner

Zadomawiam się
Hej,
czy jest możliwe i może ktoś polecić adapter który umożliwiłby w trasie u znajomych wykorzystanie dołączonego kabla do tesli Type 2 jako przedłużacz do EVSE.
Ostatnio miałem taką sytuację że potrzebowałem przedłużyć kabel od EVSE o 6m , a skoro zawszę wożę tamten to miałbym zawsze pod ręką.
Ostatecznie skorzystałem z przedłużacza do gniazdka z drugiej strony ale wolałbym nie wozić dodatkowych kabli jak nie muszę.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jest możliwe, ale jest niezgodne ze standardem. Z tego zresztą powodu standardowy przewód type2->type2 nie działa w takim przypadku. Gniazdo type2 ma inną długość pinów w przypadku kabla type2->type2 niż w przypadku gniazda w stacji ładowania. Właśnie po to, żeby piny nie sięgały i nie dało się przedłużać. Ludzie robią kombinacje w stylu ucinanie wtyczki albo wymiany pinów na dłuższe, ale to trochę druciarstwo.
 
Jest możliwe, ale jest niezgodne ze standardem. Z tego zresztą powodu standardowy przewód type2->type2 nie działa w takim przypadku. Gniazdo type2 ma inną długość pinów w przypadku kabla type2->type2 niż w przypadku gniazda w stacji ładowania. Właśnie po to, żeby piny nie sięgały i nie dało się przedłużać. Ludzie robią kombinacje w stylu ucinanie wtyczki albo wymiany pinów na dłuższe, ale to trochę druciarstwo.
To wyjaśnia dlaczego u mnie też to nie działało jak potrzebowałem przedłużyć. Ciekawe bo można podłączyć od strony gniazdka dowolnie kiepski przedłużacz na 230V, a od strony Type 2 markowego kabla o odpowiedniej grubości przewodów nie można?
 

EVOwner

Zadomawiam się
Na logikę wydawało mi się to bezpieczniejsze niż użycie wątpliwego przedłużacza. A z ciekawości co stoi na przeszkodzie gdyby była odpowiednia przejściówka bez obcinania wtyczki czy wydłużania pinów?
 
Na logikę wydawało mi się to bezpieczniejsze niż użycie wątpliwego przedłużacza. A z ciekawości co stoi na przeszkodzie gdyby była odpowiednia przejściówka bez obcinania wtyczki czy wydłużania pinów?
Znalazłem na szybko coś takiego ale nie jestem pewien czy to rozwiązuje problem: https://www.ebay.co.uk/itm/165843150807
No i w opisie jest napisane, że tylko jednofazowy jest ów adapter. Cena też nie zachęca bo taniej można kupić dobrej jakości przewód 230V lub trójfazowy.
 

vwir

Pionier e-mobilności
To wyjaśnia dlaczego u mnie też to nie działało jak potrzebowałem przedłużyć. Ciekawe bo można podłączyć od strony gniazdka dowolnie kiepski przedłużacz na 230V, a od strony Type 2 markowego kabla o odpowiedniej grubości przewodów nie można?
Nie można właśnie z powodu takiego, że EVSE nie jest w stanie zweryfikować, czy przekrój kabla jest odpowiedniej grubości. Generalnie kabel type2->type2 "zgłasza" do EVSE (ma we wtyczce odpowiedni opornik) czy może przyjąć 16A, 32A, czy jeszcze inną wartość. Jeśli podepniesz go jako "przedłużacz" to EVSE nie jest w stanie z niego odczytać wartości wspomnianego opornika, bo odczyta co najwyżej opornik ze swojego własnego kabla. Więc istnieje niebezpieczeństwo, że użytkownik na przykład użyje EVSE 32A i kabla type2 16A. W efekcie przez kabel type2 poleciałoby 32A, bo EVSE nie jest w stanie zweryfikować, że nie może tego zrobić.
Nie ma tego problemu gdy EVSE ma tylko gniazdo, a nie kabel z wtyczką. Wtedy EVSE odczyta opornik i puści przez kabel tyle, ile maksymalnie może. Więc jeśli EVSE będzie 32A, a kabel 16A to EVSE puści maksymalnie 16A. Gdy EVSE jest z kablem i wtyczką (tzw. tethered) to wtedy niestety, ale nie można podpinać własnego kabla jako przedłużacz.
Inną kwestią jest na przykład blokowanie kabla - takie "przedłużanie" w przypadku publicznej stacji nie jest w żaden sposób zabezpieczone i ktoś mógłby Ci rozłączyć to połączenie.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Nie można właśnie z powodu takiego, że EVSE nie jest w stanie zweryfikować, czy przekrój kabla jest odpowiedniej grubości. Generalnie kabel type2->type2 "zgłasza" do EVSE (ma we wtyczce odpowiedni opornik) czy może przyjąć 16A, 32A, czy jeszcze inną wartość. Jeśli podepniesz go jako "przedłużacz" to EVSE nie jest w stanie z niego odczytać wartości wspomnianego opornika, bo odczyta co najwyżej opornik ze swojego własnego kabla. Więc istnieje niebezpieczeństwo, że użytkownik na przykład użyje EVSE 32A i kabla type2 16A. W efekcie przez kabel type2 poleciałoby 32A, bo EVSE nie jest w stanie zweryfikować, że nie może tego zrobić.
Nie ma tego problemu gdy EVSE ma tylko gniazdo, a nie kabel z wtyczką. Wtedy EVSE odczyta opornik i puści przez kabel tyle, ile maksymalnie może. Więc jeśli EVSE będzie 32A, a kabel 16A to EVSE puści maksymalnie 16A. Gdy EVSE jest z kablem i wtyczką (tzw. tethered) to wtedy niestety, ale nie można podpinać własnego kabla jako przedłużacz.
Inną kwestią jest na przykład blokowanie kabla - takie "przedłużanie" w przypadku publicznej stacji nie jest w żaden sposób zabezpieczone i ktoś mógłby Ci rozłączyć to połączenie.

Wszytko co napisałeś zgodne z faktami :) Dodam tylko że ludzie czasem chcą też do EVSE z gniazdem włączyć 2 kable w szeregu i problem jest dokładnie taki sam. EVSE odczyta tylko amperaż tego pierwszego.

Zatem można spokojnie uogólnić ten przekaz dla kolegów.

Nie przedłużamy kabli ani nie stosujemy żadnych przejściówek gdyż jest to zabronione i niezgodne ze standardem.

jedynym WYJĄTKIEM dla przejściówek jest sytuacja kiedy są one dostarczone przez producenta stacji.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Na logikę wydawało mi się to bezpieczniejsze niż użycie wątpliwego przedłużacza. A z ciekawości co stoi na przeszkodzie gdyby była odpowiednia przejściówka bez obcinania wtyczki czy wydłużania pinów?

Można kupić po prostu dłuższy kabel do EVSE - np 7, 7,5 lub nawet 10m. Wtedy jest zgodnie ze standardem i bezpiecznie w ramach w pełni kontrolowanego ładowania.
 

bragyou

Posiadacz elektryka
Można kupić po prostu dłuższy kabel do EVSE - np 7, 7,5 lub nawet 10m. Wtedy jest zgodnie ze standardem i bezpiecznie w ramach w pełni kontrolowanego ładowania.
Odkopie temat.
Potrzebuję łącznie 25m (niestety nie trafiony układ szeregu - budunku). Co wtedy?
 
Top