Jasne, mam nadzieje ze juz sie obudziles
Zyjemy w Polsce, kupil od Polskiej firmy, i bedzie dochodzil swoich praw w Polsce…
Polska jest naturalnym miejscem dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji. Pozostaje tez pełna przestrzeń do dochodzenia ich w USA (Tesla Inc. Fremont CA) bo to koncern odpowiedzialny jest za produkt. Wszystko zależy od prawa stanowego (kalifornia) i sprawności kancelarii odszkodowawczych.
Prawo konsumenckie w większości stanów USA jest bardzo sprzyjające klientom a nie koncernom ale mam nadzieję, że proces nie będzie potrzebny.
Wg karty gwarancyjnej jeżeli sprzedaż nastapiła w Polsce to odpowiedzialność spoczywa na Tesla Motors Netherlands B.V z siedzibą w Amsterdamie czyli możesz dochodzić zarówno wg. polskiego prawa i polskiej juryzdykcji sądów jak i prawa holenderskiego i sadu w Amsterdamie.
I jeszcze jedno:
W razie wymiany rzeczy lub innych dokonywanych przez sprzedawcę w ramach rękojmi czynności reklamacyjnych odpowiedzialność sprzedawcy nie ulega wydłużeniu. Trwa 2 lata. Jeżeli jednak realizacja świadczeń nastąpi w ramach gwarancji, zastosowanie będzie miał przepis art. 581 Kodeks cywilnego. Zgodnie z nim gwarancja biegnie od początku w razie wymiany lub naprawy istotnej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego - wskutek wady rzeczy objętej gwarancją - konsument nie mógł z rzeczy korzystać (np. czas, który zajęła naprawa). Mając na uwadze powyższe, warto przy składaniu reklamacji brać pod uwagę możliwość przedłużenia ochrony gwarancyjnej. O ile z tytułu rękojmi uprawnienia konsumenta są szersze (np. możliwość odstąpienia od umowy), o tyle w przypadku gwarancji istnieje możliwość wydłużenia ochrony. Pamiętajmy, że to konsument dokonuje wyboru, z jakiego tytułu chce złożyć reklamację, tzn. powołując się na rękojmię czy gwarancję.
Nie wiem czy masz status konsumenta czy przedsiębiorcy (ten pierwszy jest nieco korzystniejszy ale i w drugim przypadku nie jesteś bez szans). To przykład:
Przedłużenie gwarancji po naprawie lub wymianie
Na podstawie gwarancji wymienione zostały wadliwe części w maszynie kupionej przez naszą firmę. Po pewnym czasie te same części znowu się zepsuły, ale nastąpiło to już po upływie terminu gwarancji. Czy to, że w międzyczasie elementy te były wymieniane, ma jakiś wpływ na liczenie terminu gwarancji?
TAK. Zasady liczenia terminu gwarancji w razie naprawy lub wymiany rzeczy przez gwaranta są uregulowane w
art. 581 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). Wynika z niego, że jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.
Jak stwierdził Sad Najwyższy (wyrok z 9 marca 1973 r., sygn. akt I CZ 19/73), ocena, czy naprawa rzeczy w rozumieniu art. 581 K.c. jest istotna, czy też drobna zależy od nakładu pracy niezbędnego do usunięcia wady, a ponadto - od rodzaju wady, zwłaszcza od wpływu tej wady na użyteczność całej rzeczy. Naprawa więc może być oceniona jako istotna w razie nagromadzenia się drobnych napraw. Tak jest również w wypadku, gdy nakład pracy niezbędny do usunięcia wady nie jest duży, jednakże bez usunięcia tej wady użyteczność rzeczy jako całości byłaby zmniejszona.
Nowy termin gwarancji należy liczyć od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeśli tak jak w pytaniu wymieniona została część rzeczy, to powyższą zasadę stosuje się odpowiednio do części wymienionej (gwarancja ulega więc przedłużeniu tylko na wymienioną część, a nie na całą maszynę).