Ranking kart / aplikacji roamingowych do ładowania EV

Ev3

Pionier e-mobilności
Nie tylko to. Sporo z tych Kowalskich chce jeszcze dostać jakąś fakturę, najlepiej 1 w miesiącu, a nie 3 z jednej trasy.
Albo albo - czyli albo jeden operator z roamingiem i jedna faktura (i tak już jest np. w GW), albo łatwe płacenie.

Problem pojawia się, kiedy jednak wolisz korzystać z kilku, żeby mniej zapłacić (GW tani nie jest).
Plus kwestia informacyjna - jasna wiedza o tym ile zapłacę, czy działa, czy aktualnie jest jakaś wolna wtyczka.
Ideałem byłoby rozwinięcie CCS, tak żeby każdy samochód mógł się doładować poprzez wpięcie wtyczki do dowolnej ładowarki.
Dokładnie o tym vwir pisał przecież..
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nie tylko to. Sporo z tych Kowalskich chce jeszcze dostać jakąś fakturę, najlepiej 1 w miesiącu, a nie 3 z jednej trasy. Plus kwestia informacyjna - jasna wiedza o tym ile zapłacę, czy działa, czy aktualnie jest jakaś wolna wtyczka.
Ideałem byłoby rozwinięcie CCS, tak żeby każdy samochód mógł się doładować poprzez wpięcie wtyczki do dowolnej ładowarki. Jak sobie życzę prywatności, to mogę mieć w ustawieniach samochodu "nie przedstawiaj się", ale generalnie - niech ta płatność będzie "po za mną", a nie "orlen", czyli podpięcie do ładowarki 15 sekund, odpalenie tego syfu w telefonie, ponowne zalogowanie się, dodanie karty itd.
Ej, ale poczytaj o Plug&Charge. Serio. To już jest, działa, tylko na razie mało operatorów w naszym kraju to wspiera. Rozwiązuje dokładnie wszystkie problemy o których piszesz. Dostajesz jedną fakturę zbiorczą od wszystkich operatorów, komunikuje się z ładowarką i odpowiada za autoryzację i płatność.
A sprawdzenie czy ładowarka jest wolna czy zajęta to problem tylko i wyłącznie infrastruktury. Jeszcze ani razu w Niemczech albo Austrii nie przyszło mi do głowy sprawdzać czy ładowarka jest zajęta czy nie. Jeśli jest zajęta to jedziesz do następnej, odległej o kilka km.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Albo albo - czyli albo jeden operator z roamingiem i jedna faktura (i tak już jest np. w GW), albo łatwe płacenie.
Plug&Charge daje jedno i drugie.

@Dyzio Czy mógłbyś edytować temat żeby nie był cały napisany capslockiem? Krzyków tutaj chyba nie potrzebujemy.
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
@vwir Technicznie te rozwiązania istnieją. Tylko chodzi o to, żeby takie plug&charge działało w dużej liczbie punktów. Sieci łądowania (przynajmniej w PL) nie są zainteresowane zmianą w kierunku prosto, łatwo i przejrzyście. Podobnie jak operatorzy komórkowi 20 parę lat temu. Miałeś ileś tam abonamentów trudnych do porównania ze sobą, konkurencję z kompletnie nieporównywalnymi cennikami, brak możliwości przeniesienia numeru, w cholerę drogi roaming i pukanie klienta na "promocjach", czy samowolnych zmianach warunków umowy.
 

vwir

Pionier e-mobilności
@vwir Technicznie te rozwiązania istnieją.
No tylko napisałeś tak, jakby to rozwiązanie nie istniało:
Ideałem byłoby rozwinięcie CCS, tak żeby każdy samochód mógł się doładować poprzez wpięcie wtyczki do dowolnej ładowarki.
Tymczasem rozwiązanie jest i powoli wchodzi na rynek. Ostatnio Ekoen się chwalił, że ogarnęli u siebie: https://forum.elektrowoz.pl/threads/plug-charge-na-ekoen.5681/
To, że GW tego nie ma nie oznacza, że nikt tego nie ma.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Plug&Charge daje jedno i drugie.
A na jakiej zasadzie to działa, to znaczy kto jest operatorem w takim przypadku i skąd bierze ceny?

Bo coś mi się mocno wydaje, że jednak jakiś musi być, więc oprócz zasady logowania niewiele się zmienia, a więc jesteś skazany na jego cennik.
Dokładnie tak samo jak na cennik GW w roamingu, gdy uruchamiasz ładowarkę jego kartą.

A ja mówiłem o alternatywnym przypadku, że możesz sobie korzystać z różnych operatorów i wybierać tego, który na danej stacji ma najniższą cenę.
Tak robiłem rok temu na wakacjach: mogłem odpalić ładowarkę wprost płacąc kartą płatniczą w Ionity, przez roaming GW z jego stawkami, albo z wykupionego pakietu kWh od włoskiego operatora, w której to sytuacji ta sama operacja kosztowała połowę tego co w dwóch pierwszych wariantach.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
To, że GW tego nie ma nie oznacza, że nikt tego nie ma.
Teoretycznie masz rację. W praktyce fakt, że coś takiego jest na strzelam 5% ładowarek i w kilku samochodach zmienia prawie nic. Też mam w Tesli na tych paru SuC takie dogodne rozwiązanie. Natomiast jako użytkownik EV chciałbym mieć prostsze życie. A to prostsze życie będę miał, kiedy nie będę zmuszany przez każdą nową ładowarkę do zainstalowania nowej apki o zapachu curry, rzucenia kilkoma przekleństwami w trakcie tworzenia profilu i dodawania karty, później zastanawiania się, czy akurat w tej lokalizacji powinienem najpierw podpiąć, później autoryzować, czy może odwrotnie.
No i fajnie, że mamy już ~jeden standard wtyczki. Krok w dobrą stronę. Fajnie, że mamy rozwiązanie techniczne, które pozwala znacząco obniżyć całą tą upierdliwość ładowania się. Natomiast jako użytkownik, chcę mieć do tego dostęp, sam fakt, że gdzieś tam takie możliwości istnieją to dla mnie za mało.

Swoją drogą - nie wiedziałem, że jest już taki protokół komunikacji jak p&c - super, teraz "wystarczy" jedynie wymusić jego rozpowszechnienie w sensowny sposób. Zakładanie w każdej sieci osobnego profilu do spięcia z moim VIN nie jest dla mnie jakieś super sensowne.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Natomiast jako użytkownik, chcę mieć do tego dostęp, sam fakt, że gdzieś tam takie możliwości istnieją to dla mnie za mało.
Przykro mi, ale jedynym znanym mi rozwiązaniem takich problemów jest wybór samochodu, który po prostu to umożliwia.

Swoją drogą - nie wiedziałem, że jest już taki protokół komunikacji jak p&c - super, teraz "wystarczy" jedynie wymusić jego rozpowszechnienie w sensowny sposób
No i o to cały czas chodzi. Przede wszystkim to musisz do tego zmusić Teslę. Bo bez jej udziału Plug&Charge nie ma prawa zadziałać.

Zakładanie w każdej sieci osobnego profilu do spięcia z moim VIN nie jest dla mnie jakieś super sensowne.
Chyba mylisz Plug&Charge z Autocharge. Przy Plug&Charge niczego nie zakładasz w każdej sieci.

A na jakiej zasadzie to działa, to znaczy kto jest operatorem w takim przypadku i skąd bierze ceny?
Od MSP. W moim przypadku to Ford, od niego mam cennik. Ale w założeniu możesz dowolnie wybrać swojego MSP i od niego możesz nawet mieć abonament, co może Ci dawać niższe ceny. Czyli tak samo jak z GW w Twoim opisanym przypadku, tylko nie musisz mieć karty, apki i ch.. wie czego jeszcze.
Nikt nie powiedział, że P&C jest zawsze najtańsze, ale jest najwygodniejsze.

A ja mówiłem o alternatywnym przypadku, że możesz sobie korzystać z różnych operatorów i wybierać tego, który na danej stacji ma najniższą cenę.
Odniosłem się do konkretnej części Twojej wypowiedzi, gdzie pisałeś, że albo masz jedną fakturę albo masz łatwe płacenie. Możesz mieć jedno i drugie.
 

Dyzio

Zadomawiam się
Wpisałem i obecnie mi wychodzi że nie da się w Polsce żyć bez minimym 3-4 kart/ aplikacji aby pokryć wszystko :D

Wersja ekonomiczna

GreenWay + Mobility+, + ETauron + ORLEN

Wersja minimum

SHELL + ETauron + Orlen : )

----------

Greenway w odróżnieniu od mobility+ i shella nie ma Elocity, Noxo , Columbus? ,
Mobility+ nie a ekoena

Z mobility+ nie wyjedziemy na Litwę i Łotwę i Estonię ale już do Czech tak i Słowacji itd.

Nikt nie ma Taurona i Orlena :)
 

Attachments

  • Opera Zrzut ekranu_2024-04-02_142526_docs.google.com.png
    Opera Zrzut ekranu_2024-04-02_142526_docs.google.com.png
    39,3 KB · Liczba wyświetleń: 32
Top