Jacek Balkan otrzeźwiał z wodorem

wemar

Fachowiec
możesz rozwinąć?
Głowna część linii montażowej znajduje się w Antoninku, ale wiele małych komponentów, np. moduły podłogi, ścian bocznych, wzmocnienia dachu, są prefabrykowane w Swarzędzu. Pomiędzy zakładami części są przewożone w naczepach, których niektóre ciągniki to elektryczna SCANIA - układ A4x2.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Czyli
  • Do samochodów osobowych się nie nadaje, bo 140l wysokociśnieniowych zbiorników musi swoje zajmować i swoje ważyć. W dodatku przy obecnej technologii, muszą to być mało ustawne stalowe cylindry. 700 bar to już blisko stanu ciekłego i bardziej ścisnąć się nie da.
  • Żeby osiągnąć jakąkolwiek efektywność zużycia w samochodzie trzeba umożliwić rekuperację energii podczas hamowania, trzeba więc wstawić jakiś akumulator.
  • Tankuje się to krócej niż EV (super), ale dłużej niż ICE i proces musi się odbywać pod nadzorem użytkownika.
  • Jakieś tam możliwości wykorzystania byłyby w transporcie ciężarowym, bo łatwiej upchnąć cały ten kram w ciągniku siodłowym, czy autobusie, niż w osobówce.
  • ...tylko nie ma to sensu, bo pomijając brak infrastruktury, wodór jest w tej chwili absurdalnie drogi, bo straty na jego produkcji i sprężeniu są zbyt duże.
Podsumowując - H2 to przyszłość motoryzacji, bo już za rogiem czają się ogniwa paliwowe dające zimną fuzję H>He i wtedy to już da się na kilogramie deuteru dojechać wszędzie.
 

p0li

Pionier e-mobilności
...prostujemy glupotki
  • Do samochodów osobowych się nie nadaje, bo 140l wysokociśnieniowych zbiorników musi swoje zajmować i swoje ważyć. W dodatku przy obecnej technologii, muszą to być mało ustawne stalowe cylindry. 700 bar to już blisko stanu ciekłego i bardziej ścisnąć się nie da.
jak widac - dwum markom udalo sie upchnac butle do samochodu osobowego zapewniajace zasieg 450-650km
stalowe cylindry nigdy nie byly stosowane w pojazdtach (sa to butle typu ! w autach sa typu 4 obecnie wchodza typu 5 - calkowicie z tworzyw sztucznych
700bar w normalnych warunkach jesr dalako od cieklego (jakies 230 stopni) a sa wytyczne ze w miare rozwoju technologi mozna przejsc na poziom 1200bar - nadal w stanie gazowym
  • Żeby osiągnąć jakąkolwiek efektywność zużycia w samochodzie trzeba umożliwić rekuperację energii podczas hamowania, trzeba więc wstawić jakiś akumulator.
jest zawsze wstawiany chociazby z tego powodu ze pracuje jako bufor
  • Tankuje się to krócej niż EV (super), ale dłużej niż ICE i proces musi się odbywać pod nadzorem użytkownika.
nie musi - tankujesz jak LPG - podlaczas pistolet, wciskasz giziczek i idziesz na papierosa
  • Jakieś tam możliwości wykorzystania byłyby w transporcie ciężarowym, bo łatwiej upchnąć cały ten kram w ciągniku siodłowym, czy autobusie, niż w osobówce.
tu zgoda
  • ...tylko nie ma to sensu, bo pomijając brak infrastruktury, wodór jest w tej chwili absurdalnie drogi, bo straty na jego produkcji i sprężeniu są zbyt duże.
jesli dla ciebie nie ma to sensu to sie tym nie zajmuj, nie kupuj auta wodorowego itp
sa ludzie ktorzy widza w tym sens, pakuja tam swoje pieniadze i moze wlasnie dzieki nim cos sie tam w temacie ruszy
Podsumowując - H2 to przyszłość motoryzacji, bo już za rogiem czają się ogniwa paliwowe dające zimną fuzję H>He i wtedy to już da się na kilogramie deuteru dojechać wszędzie.
do zimnej fuzji to twoje wnuki nie dozyja ;)
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Dzisiaj słyszałem, teorię a propos Nord Streamu, że miał przenosić wodór z Rosji do Niemiec, który jest tam tani itp.. Dlatego Niemcy się opźnili w ev bo itd...? I to oczywiście tajemnica. To wypłynęło z kręgów inżynierskich pracujących w temacie budowy stacji paliw... Takie gadki korporacyjne.. jak ludzie się nudzą
Nie wiem nie znam się......
 

p0li

Pionier e-mobilności
Dzisiaj słyszałem, teorię a propos Nord Streamu, że miał przenosić wodór z Rosji do Niemiec, który jest tam tani itp..
jakies ziarno prawdy w tym moze byc bo z tego co ja wiem to niemcy pracowali nad dostosowaniem istniejacych gazociagow do transmisji wodoru ale jednoczysnie przepchneli przez bruksele ze gaz jest zielona energia :D
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
...prostujemy glupotki

jak widac - dwum markom udalo sie upchnac butle do samochodu osobowego zapewniajace zasieg 450-650km
stalowe cylindry nigdy nie byly stosowane w pojazdtach (sa to butle typu ! w autach sa typu 4 obecnie wchodza typu 5 - calkowicie z tworzyw sztucznych

Nie wiedziałem, że to kompozyty. Natomiast z tym upchnięciem to tak sobie wyszło i jednym i drugim. Duży, ciężki samochód bez miejsca na bagaże i pasażerów.

700bar w normalnych warunkach jesr dalako od cieklego (jakies 230 stopni) a sa wytyczne ze w miare rozwoju technologi mozna przejsc na poziom 1200bar - nadal w stanie gazowym
120l płynnego wodoru, to zaledwie 8.4 kg, w tej chwili mieszą tam 5.3 o ile pamiętam.


jest zawsze wstawiany chociazby z tego powodu ze pracuje jako bufor

Czyli tak czy inaczej - FCEV jest urządzeniem bardziej złożonym niż BEV. Czyli również trudniejszym w produkcji, bardziej zawodnym.
jesli dla ciebie nie ma to sensu to sie tym nie zajmuj, nie kupuj auta wodorowego itp
sa ludzie ktorzy widza w tym sens, pakuja tam swoje pieniadze i moze wlasnie dzieki nim cos sie tam w temacie ruszy
No i luz, ludzie kupują, ja nie, ale nadal - w samochodach osobowych to jak na razie nie ma sensu. Jeżeli uda się zrobić lepsze zbiorniki, lepsze ogniwa itd. możliwe, że zostanie przeskoczona bariera technologiczna w konstuowaniu pojazdów. Nadal pozostaje bariera ekonomiczna z pozyskiwaniem wodoru. Na razie wychodzi 2x drożej niż benzyna i 5x drożej niż prąd przechowywany w bateriach litowych. No i co to za strzelanie focha, że jak mi się nie podoba, to nie kupuj? To nie iPhone. Jeżeli nie zgadzasz się z moim zdaniem, to daj argumenty.
do zimnej fuzji to twoje wnuki nie dozyja ;)
To akurat ironia była. No i pozyskiwanie ciężkiej wody jest po prostu wielokrotną elektrolizą wody morskiej, więc nawet jeżeli nastąpi jakiś tam przełom, to nadal do spięcia się takiej produkcji energii w excelu daleka droga. Kiedy to nastąpi - nie wiadomo, nauka i technika nie rozwija się liniowo. Może trwać i 500 lat, a może za tydzień nastąpi gdzieś jakiś przełom i droga do fuzji jądrowej zostanie otwarta.
 

ELuk

Pionier e-mobilności
jakies ziarno prawdy w tym moze byc bo z tego co ja wiem to niemcy pracowali nad dostosowaniem istniejacych gazociagow do transmisji wodoru ale jednoczysnie przepchneli przez bruksele ze gaz jest zielona energia :D
Bo jak mawiał mój świętej pamięci kolega „Niemce to ..uje są”. 😉🤣
Powszechnie wiadomo, że w unii co Niemce wymyślą to prawem się staje.
Choć Francja ostatnio coraz mocniej okoniem staje, z atomem…
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Nie mam nic do H2 niech się rozwijają itd... Ale..
Po posmakowaniu jazdy ev nie mam ochoty na wodór w obecnej postaci z trzech jak dla mnie ważnych powodów
1. Przyśpieszenie, (ale to może się pewnie zmienić w wodorowcach? )
2. "Tankowanie" w domu, a tego raczej nie będzie.
Jestem w stanie dla tych zalet poświęcić jedyna poważną wadę czyli dłuższe ładowanie w trasie.
3. Mniej istotny powód, bardziej zapobiegawczo, to coś co mnie odstręczało od hybryd, czyli ich konstrukcja (ni pies ni wydra) .
Dla mnie auto na H2, to skomplikowana hybryda z skomplikowanym serwisem itp.

Z każdym rokiem elektryki dojrzewają, wodorowe stoją w miejscu.
A do tego i póki co, empirycznie ev są dla mniej najmniej upierdliwe że wszystkich pojazdów jakie miałem i mam A) ładowanie w domu to super sprawa i bez tej możliwości pewnie bym się kilka lat temu za nimi nie obejrzał?
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Też jestem za rozwojem „nieśmierdzących” nowoczesnych technologii napędu.
Oczywistym jest, że elektryczność jest clou tego wszystkiego.
Nikt do lampy naftowej/gazowej nie chce wracać.
W autach też jest to jedyny sensowny kierunek. Kwestia jest tylko magazynu energii, i o to jest ta dyskusja..,
Wodór.., ma wiele zalet jako magazyn energii elektrycznej, ale wad ma więcej.
Myślę, że nowoczesna technologia magazynowania energii elektrycznej alternatywnie do wodoru zrewolucjonizuje świat, jaka to będzie technologia? Zobaczymy. Na razie LiOn jest na topie.

a wodór? Będzie jakaś niszą, w specyficznych zastosowaniach.
 
Top