kupno używanej Kia Soul z 2016 roku

fanatic606

Nowy na Forum
Cześć, na co zwrócić szczególną uwagę podczas jazdy próbnej? Czy da się sprawdzić stan baterii i od jakiego poziomu uważać ją za uszkodzoną/niezdatną do dalszego użytku? Przesiadam się właśnie ze starego diesla na elektryka i jeszcze nie mam rozeznania na co zwracać uwagę. Czy Kia Soul z 2016 ma pompę ciepła czy grzeje farelką w środku? Pani, która sprzedaje twierdzi że mimo, że początkowo zasięg pokazuje jej 130 km, ona potrafi zrobić i 150 km. Czy to możliwe?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Zgodnie z danymi z ev-database zasięg 150km jest realny: https://ev-database.org/car/1012/Kia-Soul-EV

Pompy ciepła najlepiej poszukać pod maską. Nie znam tego modelu, ale z tego co czytam w sieci to jeśli zawory tak wyglądają to masz pompę ciepła:
1713585420135.jpeg

Odnośnie stanu baterii (SOH) to generalnie granicą dobra/zużyta jest 70%. Do odczytu jej stanu najczęściej potrzebny jest interfejs OBD. W tym przypadku masz też dedykowaną apkę:

Jaki ma przebieg?
 

fanatic606

Nowy na Forum
Jaki ma przebieg?
Ta, którą mam na oku ma 136kkm i jest na sprzedaż za 42 000zł

Jest też w okolicy bardzo podobny egzemplarz w przyjemniejszym (wg mnie) kolorze i ma przebieg 127 kkm, więc podobny rząd wielkości. Cena też podobna bo 37 000zł.

W przyszłym tygodniu jadę na kilka dni do Oslo i widzę, że po drodze jest jedna Kia Soul z 2016 z przebiegiem 151kkm. Kupienie, sprowadzenie, oclenie, i rejestracja wyjdzie niecałe 30 000zł.
Jedyne co tutaj zwraca moją uwagę to zdjęcie deski rozdzielczej, na której widać w pełni naładowaną baterię i zasięg 53km. Może przez to, że długo stoi albo coś. Nie wiem, ale często na tych norweskich ogłoszeniach wskazanie zasięgu na wyświetlaczu jest takie malutkie
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ta, którą mam na oku ma 136kkm i jest na sprzedaż za 42 000zł

Jest też w okolicy bardzo podobny egzemplarz w przyjemniejszym (wg mnie) kolorze i ma przebieg 127 kkm, więc podobny rząd wielkości. Cena też podobna bo 37 000zł.

W przyszłym tygodniu jadę na kilka dni do Oslo i widzę, że po drodze jest jedna Kia Soul z 2016 z przebiegiem 151kkm. Kupienie, sprowadzenie, oclenie, i rejestracja wyjdzie niecałe 30 000zł.
Jedyne co tutaj zwraca moją uwagę to zdjęcie deski rozdzielczej, na której widać w pełni naładowaną baterię i zasięg 53km. Może przez to, że długo stoi albo coś. Nie wiem, ale często na tych norweskich ogłoszeniach wskazanie zasięgu na wyświetlaczu jest takie malutkie
Baaardzo zgrubnie licz że żywność akumulatora w elektryku to 1000 cykli. Jeden cykl to pełne naładowanie i rozładowanie. Czyli dwukrotne podładowanie i rozładowanie po 50% to jeden cykl. Z tego wynika, że bateria przeżyje tyle co realny zasięg razy tysiąc. Ta kia ma zasięg 150km, czyli żywotność akumulatora to ok 150tys km. To tak naprawdę zgrubne oszacowanie, bo jeśli ktoś używał baterii w wąskim zakresie 30-70% to i 3 tys cykli wytrzyma.
 

fanatic606

Nowy na Forum
Baaardzo zgrubnie licz że żywność akumulatora w elektryku to 1000 cykli. Jeden cykl to pełne naładowanie i rozładowanie. Czyli dwukrotne podładowanie i rozładowanie po 50% to jeden cykl. Z tego wynika, że bateria przeżyje tyle co realny zasięg razy tysiąc. Ta kia ma zasięg 150km, czyli żywotność akumulatora to ok 150tys km. To tak naprawdę zgrubne oszacowanie, bo jeśli ktoś używał baterii w wąskim zakresie 30-70% to i 3 tys cykli wytrzyma.
Pojechałem dzisiaj zobaczyć tą szarą. Wyglądała spoko, fajnie się jechało, całkiem zadbany egzemplarz. Trochę pogięty dach od relingów, ale mi to nie przeszkadza. Podłączyłem Soul EV Spy po kostce OBD i pokazało SOC 38,6%. Na tym skończyłem oglądanie, bo trochę mnie to przestraszyło. Jutro jadę pod Lębork zobaczyć tą czarną.
 

Attachments

  • Screenshot_20240423-160726.png
    Screenshot_20240423-160726.png
    63,9 KB · Liczba wyświetleń: 30

vwir

Pionier e-mobilności
Pojechałem dzisiaj zobaczyć tą szarą. Wyglądała spoko, fajnie się jechało, całkiem zadbany egzemplarz. Trochę pogięty dach od relingów, ale mi to nie przeszkadza. Podłączyłem Soul EV Spy po kostce OBD i pokazało SOC 38,6%. Na tym skończyłem oglądanie, bo trochę mnie to przestraszyło. Jutro jadę pod Lębork zobaczyć tą czarną.
SOH a nie SOC, ale akumulator to trup. Tak jak pisałem - przy zasięgu trochę ponad 100km i przebiegach ponad 100tys km większość będzie w takim stanie.
 

fanatic606

Nowy na Forum
SOH a nie SOC, ale akumulator to trup. Tak jak pisałem - przy zasięgu trochę ponad 100km i przebiegach ponad 100tys km większość będzie w takim stanie.
Tak jest. Oczywiście miałem na myśli SOH. Czeski błąd ;)

Ok, a jak już jesteśmy w temacie zużytych baterii: Są jakieś serwisy, które się zajmują wymianą baterii? Z jakim kosztem należy się liczyć?

Zastanawiam się czy to jest coś co można sobie przewidzieć na przyszłość. Powiedzmy że kupię takiego który będzie miał SOH 80%, ale wiadomo, że za kilka lat bateria i tak będzie do wymiany.
Co wtedy się robi? Samochód na złom? :)

Jakie jeszcze problemy stricte elektryczne występują w samochodach EV? awaria silnika, awaria BMSa, sterowanie itd.?

Sorki za tak dużo znaków zapytania :)
 

Michal

Moderator
W bateriach większości producentów da się wymieniać moduły albo ogniwa, nie trzeba całych baterii. W PL zajmuje się tym chyba EV repair garage.

Inne awarie to może być silnik, ale częstotliwość powinna być mała. Powinien wytrzymać kilkaset tys km, a wymiana stosunkowo tania na używany z innego auta.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tak jest. Oczywiście miałem na myśli SOH. Czeski błąd ;)

Ok, a jak już jesteśmy w temacie zużytych baterii: Są jakieś serwisy, które się zajmują wymianą baterii? Z jakim kosztem należy się liczyć?

Zastanawiam się czy to jest coś co można sobie przewidzieć na przyszłość. Powiedzmy że kupię takiego który będzie miał SOH 80%, ale wiadomo, że za kilka lat bateria i tak będzie do wymiany.
Co wtedy się robi? Samochód na złom? :)

Jakie jeszcze problemy stricte elektryczne występują w samochodach EV? awaria silnika, awaria BMSa, sterowanie itd.?

Sorki za tak dużo znaków zapytania :)
Silniki są wieczne, o ile nie mają wad fabrycznych. Akurat nowe Soule mają z tym trochę problemów, stare - nie słyszałem. Wymiana ogniw w Soulu wygląda tak:

Ogólnie serwisów które się tym zajmują już trochę jest. Albo wymieniasz same ogniwa (jak na filmie) albo po prostu wsadzasz baterię z jakiegoś rozbitka. W tych Soulach baterie nie były jakieś cudowne, sporo widzę takich przypadków jak na filmie, że przy przebiegu poniżej 100tys km bateria ma już poniżej 40% SOH. To nie jest normalne. Mój Leaf I z mniejszą baterią (24kWh) z 2013 roku przy prawie 100tys miał SOH na poziomie 82%. Ja bym poważnie rozważył Leafa I zamiast Soula. Przyczyna jest prosta - Leafów jest zatrzęsienie i w razie problemów kupujesz za cenę poniżej 10tys pln baterię 24kWh w świetnym stanie, albo baterię 40kWh z leafa II za 20tys (pasuje do Leafa I) i się śmiejesz.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Zastanawiam się czy to jest coś co można sobie przewidzieć na przyszłość. Powiedzmy że kupię takiego który będzie miał SOH 80%, ale wiadomo, że za kilka lat bateria i tak będzie do wymiany.
Skąd wiadomo?
Wystarczy trochę dołożyć i kupić model, który ma chłodzenie płynem i temat wymian przestaje Cię interesować.

Szukałbym więc Ioniqa albo Soula/Niro z nowszej generacji.
 
Top