Utrata energii

6a8

Posiadacz elektryka
Litowy 12 v (wiem że są takie ) ?
Ale jednak każdy ma swoją pojemność i prąd pasożytniczy pobierany przez elektronikę auta, oraz samo AKU.
Czy jak tesla na podłączony wallboks i jest naładowana jak trzeba, to jaka jest moc pobierania przez auto/wallbox
mam nadzieję że nie 200W ? Klika watów jest akceptowalne w dłuższym okresie czasu .
Tak, akumulator pokładowy jest już litowy, o ile pamiętam 9.6 Ah. Ale, tak jak @Michał napisał - jest on na bieżąco podładowywany z trakcyjnego. Tesla w stanie uśpienia pobiera ok 15W ( to jest ten ok 1% / dobę ).
Powiedziałbym że jak się po zaparkowaniu w garażu wyłączy WiFi, to schodzi troszkę wolniej.
A wallbox ( poza gotowością ) jest wykorzystywany do podładowania trakcyjnego.
I tu pojawia się pytanie : załóżmy że poziom naładowania mamy ustawiony na 50%, przy jakim % dojdzie do podładowania trakcyjnego ?
W manualu tego nie widać, np:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/pl_pl/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html
 

Mikołaj Kopernik

Posiadacz elektryka
Pamiętaj tylko, żeby nie korzystać z opcji serwisowej "wyłącz zasilanie" jak zostawiasz na dłużej. Wtedy akumulator niskiego napięcia nie jest doładowywany. Był tutaj wątek na forum jak ktoś zostawił na lotnisku ponad 2 tygodnie i samochód się nie wybudził. Niestety nie dał feedbacku co było przyczyną ale domyślamy się, że właśnie to ręczne wyłączenie zasilania.
 

mariuszelectro

Zadomawiam się
Tak, akumulator pokładowy jest już litowy, o ile pamiętam 9.6 Ah. Ale, tak jak @Michał napisał - jest on na bieżąco podładowywany z trakcyjnego. Tesla w stanie uśpienia pobiera ok 15W ( to jest ten ok 1% / dobę ).
Powiedziałbym że jak się po zaparkowaniu w garażu wyłączy WiFi, to schodzi troszkę wolniej.
A wallbox ( poza gotowością ) jest wykorzystywany do podładowania trakcyjnego.
I tu pojawia się pytanie : załóżmy że poziom naładowania mamy ustawiony na 50%, przy jakim % dojdzie do podładowania trakcyjnego ?
W manualu tego nie widać, np:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/pl_pl/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html
Pozostaje chyba jedynie zmierzyć…… ile prądu z sieci pobiera tesla podłączona do wallboksa (jako całość) jeżeli jest naładowana do założonego poziomu. Ktoś wie ?
 

mariuszelectro

Zadomawiam się
Ciekawe jest czy ten 1% dziennie liczy się od energii znamionowej, czy od energii pozostałej…..
stawiam na to pierwsze. to nie jest tożasme i zależy od wersji akumulatora (pojemność i typ)
tak czy inaczej, 3-4 miesięcy nie przeżyje…… musi być podłączony do wallboksa.
W moim przypadku samochód zawsze będzie miał temperaturę zewn otoczenia miedzy 19-23 stopni C.
 

mariuszelectro

Zadomawiam się
Pamiętaj tylko, żeby nie korzystać z opcji serwisowej "wyłącz zasilanie" jak zostawiasz na dłużej. Wtedy akumulator niskiego napięcia nie jest doładowywany. Był tutaj wątek na forum jak ktoś zostawił na lotnisku ponad 2 tygodnie i samochód się nie wybudził. Niestety nie dał feedbacku co było przyczyną ale domyślamy się, że właśnie to ręczne wyłączenie zasilania.
Nawet nie wiem że coś takiego jest, dzięki za info.
 

mariuszelectro

Zadomawiam się
Jeżeli tesla faktycznie pobiera 15W to jest to bardzo dużo……
ICE pobierają poniżej 1W (0,2W) jeżeli walbox też coś tam pobiera zapewne 5W (przypuszczenie)
To wygląda to tak (15+5)x24hx180dni=86KWh strat. To sporo
Natomiast jeżeli 1% to oznacza ok 6-8W. Natomiast nie wiadomo ile pobiera tesla podłączona do walboksa naładowana…….
 
Last edited:

6a8

Posiadacz elektryka
Jeżeli tesla faktycznie pobiera 15W to jest to bardzo dużo……
No cóż, to są dwa inne światy. Na pewno współczesne ICE pobierają 1W ?
W tesli jest komputer, uśpiony, cyklicznie wybudzany i kilka sterowników czuwających nad stanem samochodu. To wszystko napędzanie prądem :)
 

mariuszelectro

Zadomawiam się
No cóż, to są dwa inne światy. Na pewno współczesne ICE pobierają 1W ?
W tesli jest komputer, uśpiony, cyklicznie wybudzany i kilka sterowników czuwających nad stanem samochodu. To wszystko napędzanie prądem :)
Owszem, znacznie poniżej 1W dlatego mogą żyć za aku 12V całkiem długo. Np mierzyłem kiedyś pobór mocy Lexusą i wynosi 0,25W 12vx0,02A=0,24W co pozwala mu żyć 70AH/0,02A=3500h 3500/24 =145 dni (w teorii) ale nawet jeśli będzie 0,5W to i tak ten sam rząd wielkości. Który wynosi kilka miesięcy zależne od stanu akumulatora stopni naładowania etc. W praktyce ponad dwa miesiące jest ok,
 

Michal

Moderator
Owszem, znacznie poniżej 1W dlatego mogą żyć za aku 12V całkiem długo. Np mierzyłem kiedyś pobór mocy Lexusą i wynosi 0,25W 12vx0,02A=0,24W co pozwala mu żyć 70AH/0,02A=3500h 3500/24 =145 dni (w teorii) ale nawet jeśli będzie 0,5W to i tak ten sam rząd wielkości. Który wynosi kilka miesięcy zależne od stanu akumulatora stopni naładowania etc. W praktyce ponad dwa miesiące jest ok,
Ołowiowy akumulator 75 AH można wyładować do chyba 50% żeby go nie zniszczyć więc wychodzi 70 dni jak coś.

Tesla bierze około 1-2% baterii na tydzień, co przy 50% baterii na starcie daje około 140-280 dni do 10%.
 
Last edited:

stanwise

Zadomawiam się
Jeżeli tesla faktycznie pobiera 15W to jest to bardzo dużo……
ICE pobierają poniżej 1W (0,2W) jeżeli walbox też coś tam pobiera zapewne 5W (przypuszczenie)
To wygląda to tak (15+5)x24hx180dni=86KWh strat. To sporo
Natomiast jeżeli 1% to oznacza ok 6-8W. Natomiast nie wiadomo ile pobiera tesla podłączona do walboksa naładowana…….
Tesla (o ile śpi*) to przez zdecydowaną większość czasu nie pobiera prądu z wallboxa, a akumulator trakcyjny ma rozłączone kontaktory - wtedy samochód pobiera jakieś minimum z 12V akumulatora
W momencie kiedy zostanie wybudzona (np. przez logowanie z apki, albo potrzebę podładowania aku 12V) to jeśli jest podłączona to zacznie pobierać energię z wallboxa. Może wtedy pobierać przez kilka minut od kilkuset W do nawet kilku kW (w zależności czy postanowiła podładować też akumulator trakcyjny). Potem znów zasypia i nie pobiera z sieci nic.

Co do częstości takiego samoistnego wybudzania to ciężko mi powiedzieć (nie znalazłem jasnych danych na szybko w logach ładowarki), ale na pewno potrafi kilka dni postać bez brania energii.

Osobiście gdybym miał zostawiać to pewnie bym:
1. Podłączył do wallboxa
2. Naładował do 80%
3. Ustawił limit ładowania na 50%, żeby przez dłuższy czas nie próbowała się doładowywać w razie drobnych spadków stanu naładowania
4. Zostawił podpiętą do wallboxa, żeby jak się wybudzi to brała prąd z wallboxa a nie baterii
5. Generalnie nie logował się z apki, a jeśli już cię korci to liczyć się z tym, że zje to trochę energii (z wallboxa)
6. (Opcjonalnie) Jeśli stan naładowania dojdzie po kilku miesiącach do tych 50% to bym zmienił na parę godzin limit na 80%, dał się naładować i z powrotem ustawił na 50%

* Żeby Tesla spała to nie możesz używać apki, sentry musi być wyłączone itp.
 
Top