Punkt ładowania w spółdzielni mieszkaniowej

rowerek0000

Zadomawiam się
Cześć! Zwracam się do doświadczonych z pytaniem dot. punktu ładowania w spółdzielni mieszkaniowej. Mianowicie moja spółdzielnia odmówiła montażu wallboxa w garażu podziemnym. W zamian zaproponowała, że zrobią zewnętrzne punkty ładowania wyłącznie dla mieszkańców bloku. Poprosili mnie o pomoc w temacie, ponieważ nie mieli z tym tematem doświadczenia. Jako, że mi zależy na takowym punkcie, chciałbym pomóc, jednak rodzi mi się kilka pytań:

1. Wg mnie na początek, dla bloku (3 klatki) wystarczą dwa takie punkty na zewnątrz (jest potencjał na więcej, ponieważ mamy trochę miejsc parkingowych). Pytanie czy wybór 2x22 kW będzie najlepszy/najbardziej opłacalny? Wytypowane miejsca są blisko rozdzielni (ok. 5m).
2. Jaki system rozliczeń można zaproponować dla mieszkańców spółdzielni? Myślałem nad prostym rozwiązaniem z wykorzystaniem kart RFID, gdzie każdy zainteresowany mieszkaniec może wyrobić sobie kartę w spółdzielni i następnie każde ładowanie zapisywane jest w systemie, a finalnie doliczane to jest do opłat miesięcznych za mieszkanie.
3. Jak fizycznie i formalnie najlepiej zrealizować przyłączenie punktu w rozdzielni? Czy podlicznik dla wyprowadzenia do punktu ładowania i odrębny PPE będzie najlepszą opcją? Czy spółdzielnia może dobrać dowolną taryfę dla takich punktów, czy wyłącznie oferta biznesowa wchodzi w grę?

Blok znajduje się w Warszawie, obecnie korzysta z oferty PGE, a dystrybucja to oczywiście Stoen.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
2. Jaki system rozliczeń można zaproponować dla mieszkańców spółdzielni? Myślałem nad prostym rozwiązaniem z wykorzystaniem kart RFID, gdzie każdy zainteresowany mieszkaniec może wyrobić sobie kartę w spółdzielni i następnie każde ładowanie zapisywane jest w systemie, a finalnie doliczane to jest do opłat miesięcznych za mieszkanie.
Spółdzielnia ma zezwolenie na handel energią?
Wg mnie będzie to kłopotliwe.
Lepiej zdać się na jakiegoś operatora, który na zamówienie spółdzielni zainstaluje stacje ładowania do wyłącznie prywatnego użytku, wyda karty uprawnionym i zastosuje dla nich niską stawkę za ładowanie.
Elocity, Greenway?
 

danielm

Pionier e-mobilności
22KW jest niestety/stety coraz rzadsze wśród nowych aut, coraz popularniejsze jest 11KW czyli 3 fazy 16A. zakładając średnią baterię pojemności 60-80kwh nawet gdy przyjedziesz z pustą baterią i chcesz ładować do absolutnego 100% to z 11kw naładujesz ją w 6-8 godzin czyli krócej niż auto stoi zaparkowane. tak naprawdę w większości przypadków wystarczyłoby nawet zwykłe gniazdko jednofazowe choć pewnie różnica w kosztach byłaby niewielka
 

danielm

Pionier e-mobilności
Spółdzielnia ma zezwolenie na handel energią?
Wg mnie będzie to kłopotliwe.
Lepiej zdać się na jakiegoś operatora, który na zamówienie spółdzielni zainstaluje stacje ładowania do wyłącznie prywatnego użytku, wyda karty uprawnionym i zastosuje dla nich niską stawkę za ładowanie.
Elocity, Greenway?
tylko wtedy wyjdzie to drożej za sesje ładowania, choć za samą instalacje może być taniej skoro spółdzielnia się nie zna i pyta autora o takie szczegóły.
 

rowerek0000

Zadomawiam się
Spółdzielnia ma zezwolenie na handel energią?
Wg mnie będzie to kłopotliwe.
Lepiej zdać się na jakiegoś operatora, który na zamówienie spółdzielni zainstaluje stacje ładowania do wyłącznie prywatnego użytku, wyda karty uprawnionym i zastosuje dla nich niską stawkę za ładowanie.
Elocity, Greenway?
Spółdzielnia chce sama zakupić punkt ładowania. Udział elocity czy gw mija się z celem jeśli chodzi o opłacalność za mieszkańców. Tak jak mówię, spółdzielnia chce zrobić punkt bo mieszkańcy zwracają się z zapytaniami dot. montażu przy miejscu parkingowym, a więc takie miejsce ładowania.

Pytanie czy musi mieć na handel energią? Może sprzedawać jakąś usługę dla mieszkańców, jak sprzątanie garażu de facto.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
tylko wtedy wyjdzie to drożej za sesje ładowania
Może ale nie musi.
Widziałem np. w elocity stawki za 1 zł (i korzystałem).

Sprawdzić temat w ten sposób warto.
Na pewno to uprości całość.
Słabo widzę serwisowanie wallboxów zewnętrznych przez spółdzielnię, zwłaszcza czasowo, więc na przyszłość to też może się opłacić.
 

rowerek0000

Zadomawiam się
Może ale nie musi.
Widziałem np. w elocity stawki za 1 zł (i korzystałem).

Sprawdzić temat w ten sposób warto.
Na pewno to uprości całość.
Słabo widzę serwisowanie wallboxów zewnętrznych przez spółdzielnię, zwłaszcza czasowo, więc na przyszłość to też może się opłacić.
Pytanie czy taki zwyczajny punkt wymaga częstego serwisowania. Ew. może coś się zwalić z systemie rozliczania. Spółdzielnia ma umowy z elektrykiem, więc mogą zawsze rozszerzyć o takie działania.
Prócz stawki elocity ma również opłaty abonamentowe itd. Domyślam się, że spółdzielnia musiałaby zrobić jakiś przetarg na dostawce usługi. Zgodnie z rozmowami ze spółdzielnią, nie chcą w coś takiego wchodzić.

11kW też wydaje się ok. Taniej wyjdzie. Pytanie tylko jak z punktem przyłączenia i rozliczaniem, jak wspomniałem wyżej.
 

rowerek0000

Zadomawiam się
Ja bym zaczął od tego punktu: dlaczego? Na co się powołała? Popatrz na ustawę o elektromobilności, spółdzielnia nie może Ci odmówić, jeśli są możliwości techniczne do zainstalowania wallboxa.

Zlecą wykonanie audytu staży pożarnej, a wiedzą, że w garażu nie ma kurtyn itd. więc tego nie przejdzie.
Po za tym koszty takich audytów wyniosą mnie tyle, że lepiej chyba im pomóc już z zewnętrznymi punktami :)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Zlecą wykonanie audytu staży pożarnej, a wiedzą, że w garażu nie ma kurtyn itd. więc tego nie przejdzie.
Po za tym koszty takich audytów wyniosą mnie tyle, że lepiej chyba im pomóc już z zewnętrznymi punktami :)
Co ma audyt straży pożarnej wspólnego z ładowaniem samochodu elektrycznego? Jeśli garaż nie jest przystosowany do tego żeby tam przebywały samochody to powinien być zupełnie wyłączony z użytku. Ładowanie samochodu elektrycznego nie implikuje niczego dodatkowego po stronie ppoż. Straż pożarna też nie ma żadych dodatkowych wytycznych dla ładujących się samochodów.
 
Top