Instalacja Off grid do ładowania BEV

JM&JM

Posiadacz elektryka
Mam swój garaż + dodatkowe miejsce postojowe na którym ładuję auto z taryfy G12 (obecnie miesięcznie około 200-300 kWh całkowite zużycie licznikowe). Niestety mam możliwość ładowania auta tylko wieczorem i nocą a myślę o zakupie kolejnego elektryka dla żony więc zużycie kWh wzrośnie a auto też będzie mogło być ładowane nocą.

W temacie instalacji PV jestem zupełnym laikiem i zastanawiam się czy:
1. Jest ekonomiczny sens nabycia np. wiaty garażowej z panelami PV wraz z magazynem energii tak aby w dzień uzupełniać magazyn a w nocy ładować z niego auto?
2. Czy lepszym rozwiązaniem będzie instalacja off grid, czy też może klasyczna instalacja z dodatkowym magazynem dofinansowana przez BOŚ w ramach programu Mój Prąd 6.0?

Czy ktoś z Was ładuje swojego BEV z instalacji PV Off grid? Jeśli tak to dajcie znać jak tak instalacja się sprawdza do takiego zastosowania? Jakie są koszty takiej instalacji? Jaka powinna być moc paneli i pojemność magazyny przy założeniu, że 90% konsumpcji ma trafić do BEV?
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-01-27

Gość
w twoim przypadku to kluczowa będzie cena magazynu energii, twoje auto około 70 kWh plus żony też pewnie podobnie. nie wiem ile jeździcie dziennie i jaka jest cena energii u was za kWh?
 

JM&JM

Posiadacz elektryka
w twoim przypadku to kluczowa będzie cena magazynu energii, twoje auto około 70 kWh plus żony też pewnie podobnie. nie wiem ile jeździcie dziennie i jaka jest cena energii u was za kWh?
Na codzienne jazdy tzw. wokół komina to wychodzi około 50-80 km dziennie czyli powiedzmy około 10-15 kWh. Taryfa nocna G12 w Tauronie to od lipca około 70 groszy za kWh ale jak finalnie wyjdzie po zmianach cen to się okaże w sierpniu. Myślałem o magazynie 10-15 kWh
 

vwir

Pionier e-mobilności
Do naładowania takiego magazynu na codzień potrzebujesz instalację ok. 3kW. To Ci wystarczy w normalne letnie dni z umiarkowaną ilością chmur. Z uwagi na wiosnę/jesień możesz trochę dołożyć (powiedzmy do 4kW). Przy czym od listopada do marca i tak czeka Cię dokupowanie energii, bo z fotowoltaiki wtedy jest marny pożytek.
Druga opcja to sam magazyn bez fotowoltaiki i "napełnianie" go z sieci gdy ceny godzinowe za kWh są niskie.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Mam swój garaż + dodatkowe miejsce postojowe na którym ładuję auto z taryfy G12 (obecnie miesięcznie około 200-300 kWh całkowite zużycie licznikowe). Niestety mam możliwość ładowania auta tylko wieczorem i nocą a myślę o zakupie kolejnego elektryka dla żony więc zużycie kWh wzrośnie a auto też będzie mogło być ładowane nocą.

W temacie instalacji PV jestem zupełnym laikiem i zastanawiam się czy:
1. Jest ekonomiczny sens nabycia np. wiaty garażowej z panelami PV wraz z magazynem energii tak aby w dzień uzupełniać magazyn a w nocy ładować z niego auto?
Nie.
Taniej Ci wyjdzie nocna taryfa.
 

JM&JM

Posiadacz elektryka
Nie.
Taniej Ci wyjdzie nocna taryfa.
Tak na szybko dopiero teraz policzyłem i pomysł totalnie bez sensu bo przy aktualnych cenach to zwrot z inwestycji nastąpi po 14 latach a wtedy to już cała instalacja będzie do utylizacji :)

Chyba, że coś źle policzyłem?
  • 35 tyś PLN za panele 4 kW magazyn 10 kW
  • 50 tyś kW równoważy koszt instalacji przy aktualnej cenie 0,7/kW w taryfie nocnej
  • 300 kW średnie moje miesięczne zapotrzebowanie
  • 166,67 miesięcy na zwrot z inwestycji
w tym czasie magazyn wykona około 5 tyś. cykli ładowania i będzie do wymiany podobnie jak panele.
 

vwir

Pionier e-mobilności
35 tyś PLN za panele 4 kW magazyn 10 kW
To już z dotacjami?

A jak wychodzi sam magazyn bez fotowoltaiki ładowany w tanich godzinach? Na przykład w tej chwili masz cenę 17PLN/1000kWh (naładowanie magazynu 10kWh kosztowałoby 17groszy).
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Tak na szybko dopiero teraz policzyłem i pomysł totalnie bez sensu bo przy aktualnych cenach to zwrot z inwestycji nastąpi po 14 latach a wtedy to już cała instalacja będzie do utylizacji :)

Chyba, że coś źle policzyłem?
  • 35 tyś PLN za panele 4 kW magazyn 10 kW
  • 50 tyś kW równoważy koszt instalacji przy aktualnej cenie 0,7/kW w taryfie nocnej
  • 300 kW średnie moje miesięczne zapotrzebowanie
  • 166,67 miesięcy na zwrot z inwestycji
w tym czasie magazyn wykona około 5 tyś. cykli ładowania i będzie do wymiany podobnie jak panele.
Większy magazyn wykona mniej cykli, tutaj np polski producent używa ogniw samochodowych, https://magazynydofotowoltaiki.pl/lista-dostepnych-modeli-wysokonapieciowych/
Jeśli offgrid to nie musisz zgłaszać, ogarniety elektryk do zmontowania, przetwornica pewnie coś około 5k (trójfazowy offgrid), panele to koszt około 4k PLN (500 plnx8 sztuk), cała zabawa pewnie z 50k PLN brutto.

Dodatkowo taki magazyn to jeśli może być podciągnięty do domu to może stanowić buckup dla kluczowych obwodów.
To już z dotacjami?

A jak wychodzi sam magazyn bez fotowoltaiki ładowany w tanich godzinach? Na przykład w tej chwili masz cenę 17PLN/1000kWh (naładowanie magazynu 10kWh kosztowałoby 17groszy).
dolicz przesył i wychodzi 45gr albo więcej.
 

vwir

Pionier e-mobilności
dolicz przesył i wychodzi 45gr albo więcej.
Właśnie mam fakturę przed sobą. Przesył to 25,7 grosza (netto) w taryfie dziennej i 4,96 grosza w taryfie nocnej (mam G12). Nie wiem jakie ceny przesyłu są w G11, ale raczej niższe niż 25,7 grosza. Doliczasz 1,7 grosza za 1kWh za energię i w G11 za nic w świecie nie wyjdzie 45gr. Raczej bliżej 20gr.
 
Last edited:

JM&JM

Posiadacz elektryka
Biorąc pod uwagę koszt vs. zwrot przy założeniu, że tak instalacja miałaby podstawowe zadanie ładować BEV. W moim przypadku nie mam możliwości aby instalacja zasilała coś więcej niż auto, napędy bram czy kilka ledowych żarówek.
 
Top