Rady dla kupującego pierwszego elektryka

PawelPablo

Fachowiec
Co do różnicy w cenie to nie chodziło mi tu o zadne docinki.Dla mnie to jest normalna sprawa jeden kasy ma mniej drugi więcej ,jeden wydaje na to drugi na to i to jest chyba dla każdego normalna sytuacja.
Dla mnie osobiście nie ma żadnych plusów RWD oprócz ceny i o to mi chodziło.

Druga sprawa to z takim planowaniem nie wiem czy elektryk to jest dla ciebie dobra fura.Musisz być przygotowany ze czasami będziesz się musiał załadować ,bo np będzie wiał wiatr ,będzie padało ,będzie inna temperatura ,albo jeszcze coś innego będzie :)
Tak dużo rzeczy ma wpływ na zużycie ,że naprawdę ciężko to oszacować.Mi już się zdarzyło parę razy mieć zupełnie inne zużycie na trasie Trójmiasto - wawa ,mimo że zawsze jeżdżę te 140-150 ,a rozstrzał zużycia potrafi być naprawdę duży ( mimo podobnej pogody)

Ale i tak dawno żaden samochód nie sprawił mi tyle radości co Tesla (możliwe że nawet żaden)
Więc jestem pewny jednego ,jak kupisz to na bank będziesz zadowolony,nawet jak będziesz musiał stanąć na dodatkowe ładowanie:)
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
Myślę, że w tym dychotomicznym podziale na ludzi bogatych czyli tych , których stać na LR i tych biednych, których nie stać na LR i muszą się zadowolić SR.zapomnieliście o jeszcze jednej grupie ludzi, na wymarciu, ale są jeszcze niedobitki. Chodzi mi o ludzi, których stać na LR, czy nawet performance, ale nie kupują rzeczy, które nie są im potrzebne :)
 
Last edited:

PawelPablo

Fachowiec
Myślę, że w tym dychotomicznym podziale na ludzi bogatych czyli tych , których stać na LR i tych biednych, których nie stać na LR i muszą się zadowolić SR.zapomnieliście o jeszcze jednej grupie ludzi, na wymarciu, ale są jeszcze niedobitki. Chodzi mi o ludzi, których stać na LR, czy nawet performance, ale nie kupują rzeczy, które nie są im potrzebne :)

Kto napisał że kogoś stać czy nie stać na coś?
Napisałem że wg mnie nie ma żadnych plusów RWD oprócz ceny i tyle.Tak uważam i chyba mam prawo.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
,jeden wydaje na to drugi na to i to jest chyba dla każdego normalna sytuacja
Dokładnie. Chociaż w przypadku samochodów dość często się je kupuje pod gust somsiada...

Druga sprawa to z takim planowaniem nie wiem czy elektryk to jest dla ciebie dobra fura.
Bez przesady. Można sobie przeczytać i obejrzeć 100 filmików o tym jak to EV da się gdzieś pojechać i nawet wrócić, człowiek zaczyna jakieś symulacje robić, przeliczać, odbiera samochód i zastanawia się, czy te x km zasięgu co widać na ekranie pozwolą do jakiejś ładowarki dojechać. Pierwsza trasa i nogi miękkie, strach w oczach itd. Parę dłuższych przejazdów i się przekonujesz, że ładowarek, nawet w PL jest sporo, wiesz jak je znaleźć, wiesz, że w 99% działają, a jak nie działają to parę km dalej jest taka co działa, jakie tam styczki są i że ta, której potrzebujesz w przypadku Tesli jest wszędzie. Nawet Orlen da się jakoś ogarnąć. Wtedy nagle się okazuje, że po zastosowaniu prostych reguł można jeździć EV prawie tak bezmyślnie jak spalinowym, a na 100% znacznie taniej, wygodniej i per saldo oszczędzając czas. W tym przypadku kolega @Wojtek Wawa chce, żeby żona jeździła po mieście i czasami chce pojechać gdzieś dalej, ale nie za daleko. TM3 się do tego nada w 100%.

Myślę, że w tym dychotomicznym podziale na ludzi bogatych czyli tych , których stać na LR i tych biednych, których nie stać na LR
W takim podziale to jesteśmy wszyscy biedakami, bo przy takim "typowym Sebastianie", w 18 letnim A6 nawet nie mamy szansy się zbliżyć do kosztów za km jakie on poniesie w tym arcydziele niemieckiej technologii motoryzacyjnej. Ja to już kompletnym lumpem jestem, bo ostatnio poszedłem na kebsa ubrany w Decathlony i inne Reserved a obsługa skrobała mięsko w CK i Hilfingerach.
Jednocześnie nie oznacza to, że należy tworzyć jakieś teorie, jak to "LR za szybko przyśpiesza", "RWD ma większy zasięg" i podobne. U mnie np. płacenie 10k za kolor lakieru obudziłoby węża w kieszeni. Płacenie 20k za EAP, to już poziom, przy którym moje wirtualne pejsy się prostują z oburzenia. Ale rozumiem, że Hauskommando wydało takie warunki zakupu i nie ma co dyskutować z rzeczywistością.

Chodzi mi o ludzi, których stać na LR, czy nawet performance, ale nie kupują rzeczy, które nie są im potrzebne
My tu sobie gadu gadu, a są samochody za 60, czy 70k, którymi małżonka spokojnie do pracy dojedzie, rodzinka raz na jakiś czas się zapakuje i pojedzie na wycieczkę. Może nie tak komfortowo i bez takiej "frajdy z jazdy", ale jak już piszemy o potrzebach, to te podstawowe motoryzacyjne można ogarnąć za sporo mniejsze pieniądze.
 

nabrU

Moderator
Napisałem że wg mnie nie ma żadnych plusów RWD oprócz ceny i tyle.Tak uważam i chyba mam prawo.

Według EV Database TM3 RWD jest też najbardziej wydajnym EV sprzedawanym obecnie w Europie. Deczko wydajniejszym od LR AWD - to z tych innych plusów ;)
 

veron73

Zadomawiam się
A ja w tym sporze wyższości świat b.n nad wielkanocą dodam, co mnie przekonało do wyboru SR RWD zamiast LR AWD, oczywiście poza tym, że w kieszeni mi zostało ponad 40k (dostałem dopłatę "mój elektryk"). Mianowicie: negatywna reakcja pasażera na siłę hamowania w trybie "bez użycia hamulca". Pasażer o pewnych tendencjach do choroby lokomocyjnej zwrócił uwagę, że źle się czuje gdy LR hamuje, a dłuższe/częstsze takie odczucia mogą doprowadzić do niemiłych sytuacji związanych właśnie z chorobą lokomocyjną. Wziąłem SR na test i takie zjawisko po stronie pasażera nie występowało. Pasażer stwierdził, że znacząco jest lepiej. Po przejechanych 9k km nie narzeka. Co by było z LR? Nie wiem. Ja jestem zadowolony, póki co, z wyboru SR. Po pierwszej zimie moja opinia będzie pełniejsza.
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
@Wojtek Wawa,

Kila słów podsumowanie ode mnie, bo mam wrażenie, że już wszystko tu wiadomo ;)

1. Podstawa w Twoim wypadku to ogarnięcie EVSE i najlepiej 11kW. Nie znam polskich realiów, ale z tego co czytam na Forum to z tym może trochę zejść. Da Ci to czas na poukładanie sobie w głowie tego wszystkiego i może LR RWD się pojawi w międzyczasie. ;)

2. Jak się nie pojawi LR RWD, to bierz tego RWD i się nie martw. (y)

3. Nie daj się wciągnąć w gadki, że AWD to tylko XX PLN więcej, bo nikt nie zna Twoich przychodów, wydatków czy też skłonności na wydawanie (lub nie) kasy. Nie jest też żadnym wstydem powiedzieć 'nie mam więcej kasy' czy 'nie wydam więcej kasy' i to powinno być akceptowalne bez żadnych docinek.

4. Nie bierz EAP bo Tesla 'nie umi' parkować (no chyba, że ostatnio coś poprawili). Kup sobie za to S3XY Commander i ustaw parę trików za jego pomocą.

5. Daj sobie spokój z rozmyślaniem co będzie z baterią LFP w zimie. Klimat się przecież ociepla ;) więc pewnie zimniej niż - 5 w nocy nie będzie (jakby co historia temperatury dla Warszawy w 2023)

View attachment 20174
Fajny ten wykres! Klimat się ociepla, ale to nie pogoda. Mrozy mogą jeszcze przyjść.

Nigdzie nie kryję, że kasa jest problemem, skoro jest dotacja, to nie chcę z niej rezygnować.

Co do parkowania, działa świetnie. Podobno od czerwca, ja już to przetestowałem. Polecam, jeśli kogoś stać.
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
Kto napisał że kogoś stać czy nie stać na coś?
Napisałem że wg mnie nie ma żadnych plusów RWD oprócz ceny i tyle.Tak uważam i chyba mam prawo.
Dla mnie 6s do 100 kmh to zaleta nad 4.4s do 100 kmh. Moja żona nienawidzi mojego spalinowego samochodu który ma osiągi i tak gorsze niż RWD, muszę uważać, gdy z nią jadę.
Może warto przypomnieć, że już jeździłem teslą i ją przetestowałem. Nawet napisałem post pytający o zbyt mocny tryb chill, bo wolałbym bardziej łagodny.
RWD łapie się na dotację w ultra red.
To już dwie zalety.
I nie ma 4wd, to zaleta dla mnie (ja z tych co zawsze łyse opony na tył, i co bardzo rozgląda się przed rondem, bo nieuwaga kosztuje 5000 zł). Wiem, że tesla poza performance nie driftuje, choć widziałem filmy, że RWD potrafi, tylko coś trzeba ustawić. 4WD jest dla mnie za szybkie i nieprzewidywalne, nigdy nie ścigałem się z sukcesem na czas 4x4, nawet w sim racingu. A z RWD nawet coś amatorskiego wygrałem.

Dla mnie AWD ma dwie zalety, większy zasięg i szybsze ładowanie na trasie 10-80%. W zimie w sumie trzecią zaletę, bo mróz mniej straszny. Stąd nie wykluczam białej AWD. Ale znajomy, który jeździł niemal każdym samochodem (pracuje w Automaniaku) uważa, że to 3 rwd najprzyjemniej jeździ z wszystkich elektryków na rynku.
Nie prowadziłem innej tesli, ale osiągów w ogóle mi w RWD nie brakowało.
Ostatnio zachar off (w sumie też go kiedyś znałem osobiście, wygrałem jakiś konkurs w autocentrum prawie 20 lat temu) wrzucił test bmw i5 i też widać było, jak za dobre osiągi go zmęczyły.
Co innego 1G w zakręcie, co innego 2G w plecy.
 
Top