Rady dla kupującego pierwszego elektryka

piotrpo

Pionier e-mobilności
a dla siebie właśnie na trasy po Polsce
Nie zgadzam się ze stwierdzeniem "EV nie jest na trasy". Nie poleciłbym, go komuś, kto faktycznie potrzebuje robić dzień w dzień 500km, ale nie znam takiej osoby.
Od marca przejechałem 14 tysięcy i były to głównie dość dalekie wycieczki + jazda po mieście. Na początku lipca podłączyłem statystykę i wygląda to tak:
1724943629369.png

Czym jeździłem wcześniej masz w stopce. W tzw. trasy jeździ mi się dużo przyjemniej niż poprzednimi samochodami. Skutek uboczny, to to, że jeździ się też ponad połowę taniej.
1724943845846.png

Ważne zastrzeżenie, to są trasy, które same w sobie miały być wypoczynkowe. Zwróć uwagę na czas spędzony na ładowarkach. AC, to prąd, który leciał w całości przy okazji. Pod domem, albo na parkingu, gdzie akurat trafiła się ładowarka, lub ładowarka była jedynym miejscem parkingowym. Na DC również za dużo czasu nie zmarnowałem. Albo lekkie podładowanie przy okazji toalety, albo nieco dłuższe, bo akurat chcieliśmy coś tam przekąsić/wypić.
Tak wygląda podział energii ze względu na typ ładowarki:
1724944503892.png

Spekulując, że zamiast LR, miałbym SR+, te proporcje zmieniłyby się na rzecz DC (bo trzeba się podłączyć chwilę szybciej) i pewnie byłoby nieco drożej, bo więcej ładowania po wysokich cenach. Prawdopodobnie spędziłbym też nieco więcej czasu na ładowarkach, ale nie sądzę, żebym to odczuł.

Gdzieś już to wklejałem, ale u mnie letnie zużycie energii wygląda w ten sposób:
1724944843849.png
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
@Jozin von Bazin Nad morze 2 ładowania? Mi dla RWD ABRP liczył, że żadne nie jest potrzebne :-/ Tego się obawiałem... Prosta matematyka - mi przez 2 h próbowania RWD wyszła średnia 15kWh na 100 km, więc 60 kWh powinno wystarczyć na 400 km latem. Wiadomo, jeśli będzie mały ruch, to niestety trzeba będzie jechać pewnie wolniej (oby nie wolniej niż licznikowe 120 kmh bo to wstyd). Ładowarki mają zwykle 50 kWh (takie widuję), czyli doładowanie 100 km powinno zająć poniżej 20 minut.

Rozumiem, że w praktyce to innaczej wygląda :-( Nie jeździmy dalej niż 5 h samochodem, a teraz zaczynam się bać, że nawet tesla na krótką trasę (czyli do 500 km) i mimo licznych ładowarek to nie jest dobry samochód... :-(
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
Gdzieś już to wklejałem, ale u mnie letnie zużycie energii wygląda w ten sposób:
View attachment 20170
Bardzo fajne! Ciekawe niesamowite małe wzrosty zużycia energii powyżej 80 kmh, w RWD będzie pewnie jeszcze ciut efektywniej. Do 130 kmh nie ma dramatu, a nawet jest bardzo dobrze.

Dzięki!
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
Ja jechałem 570 km do Krynicy Morskiej, dwa ładowania na spokojnie, aby na pustyni mieć 40% baterii .Okolice Krynicy Morskiej, brak ładowarek szybkich w promieniu 40-50 km.
Trasa do Ciechocinka A1 140 km/h (18 kw), później od Ciechocinka 120 km/h (14 kw).
Widać przewagę w spalaniu energi RWD do AWD przy 140 kmh, ale generalnie dzięki za utwierdzenie w moim planie. Jak pisałem, wszystkie hotele, w których byłem w ostatnich latach miały ładowarki, więc nie muszę się martwić o dojeżdżanie na 40%, chyba że zdecydujemy się z synem na camp mode (widzieliśmy na youtube :))
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Podejdź do tego z pewną ostrożnością, bo to jednak nie są jakieś wielkie przebiegi, po podziale na zakresy prędkości, ale realnie dają jakiś obraz. Zimą, czy w deszczu, to oczywiście może wzrosnąć. Ładowarki 50kW, to raczej margines. Oczywiście zdarzają się takie, ale zwykle da się znaleźć coś powyżej 100kW. Rzeczywista moc ładowania i cena to już osobne kwestie.
W tym roku byłem w 3 hotelach. W każdym z nich była ładowarka. Nie wybierałem noclegu patrząc na dostępność gniazdka.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Rozumiem, że w praktyce to innaczej wygląda :-( Nie jeździmy dalej niż 5 h samochodem, a teraz zaczynam się bać, że nawet tesla na krótką trasę (czyli do 500 km) i mimo licznych ładowarek to nie jest dobry samochód... :-(
Ponad 3 lata jeżdżę i nie widzę problemu. Średnio jedno ładowanie na trasę. Często jeżdżę Kołobrzeg - Warszawa, wtedy przystanek w Ciechocinku i lecę dalej. A z tymi ładowarkami w hotelach to nie jest tak kolorowo.
 

inter

Pionier e-mobilności
Bardzo fajne! Ciekawe niesamowite małe wzrosty zużycia energii powyżej 80 kmh, w RWD będzie pewnie jeszcze ciut efektywniej. Do 130 kmh nie ma dramatu, a nawet jest bardzo dobrze.

Dzięki!
Wkleje moja z ostatnich prawie 4000 km.
1724946163701.png
 

veron73

Zadomawiam się
Czy możesz to rozwinąć?

Kupuję teslę 3 dla żony na codzień (sam wolę rower 100 razy do miasta) a dla siebie właśnie na trasy po Polsce. Do samego miasta jest z 10 innych opcji o połowę tańszych. Model 3 jest właśnie za duży do miasta, ale przez swoje ogromne i niepasujące do miasta rozmiary pozwala na duży komfort na trasie. Dla mnie wyciszenie też było bardzo dobre (czyli może nawet lepiej, jak obecna fiesta żony z dodatkowym wyciszeniem, czy lepiej niż poziom lexusa lbx na betonowej obwodnicy Warszawy).

Zwykle co około 200 km ktoś z samochodu potrzebuje skorzystać z toalety, więc jeśli ładowarki wymagają postojów na 15 minut to nie jest żaden dramat (jeśli ładowarki nie mają toalet, albo wymagają zjazdu z trasy, to już dramat jest).

Mieszkając w Warszawie, wszystko niemal jest w zasięgu RWD wg ABRP, nawet jeśli jest zbyt optymistyczny, to ładowarki są wszędzie (?), przynajmniej z tego co oglądałem. Każdy hotel w Polsce, w którym spaliśmy miał ładowarke dla gości byłem zły, że leję do baku 300 zł, gdy w elektryku powrót miałbym za darmo.
Jeśli się zastanawiasz jak "zachowuje się" RWD w dłuższej, letniej podróży to załączam poglądowy zrzut z mojego urlopowego wyjazdu. Wrzucam bez komentarza specjalnego namawiania typu "da się". Każdy może wyciągać swoje własne wnioski. W moim przypadku = model rodziny niemal narodowy :) 2+2 częściej występowała potrzeba sikania niż potrzeba ładowania auta. A skoro już pojawiła się potrzeba ludzkiej natury to i szkoda było nie ładować. Taki miałem model podróży i nigdy MNIE i MOIM towarzyszom podróży nie sprawiało to problemów nadmiernego oczekiwania.
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2024-08-29 181404.png
    Zrzut ekranu 2024-08-29 181404.png
    610,3 KB · Liczba wyświetleń: 28

nabrU

Moderator
@Wojtek Wawa,

Kila słów podsumowanie ode mnie, bo mam wrażenie, że już wszystko tu wiadomo ;)

1. Podstawa w Twoim wypadku to ogarnięcie EVSE i najlepiej 11kW. Nie znam polskich realiów, ale z tego co czytam na Forum to z tym może trochę zejść. Da Ci to czas na poukładanie sobie w głowie tego wszystkiego i może LR RWD się pojawi w międzyczasie. ;)

2. Jak się nie pojawi LR RWD, to bierz tego RWD i się nie martw. (y)

3. Nie daj się wciągnąć w gadki, że AWD to tylko XX PLN więcej, bo nikt nie zna Twoich przychodów, wydatków czy też skłonności na wydawanie (lub nie) kasy. Nie jest też żadnym wstydem powiedzieć 'nie mam więcej kasy' czy 'nie wydam więcej kasy' i to powinno być akceptowalne bez żadnych docinek.

4. Nie bierz EAP bo Tesla 'nie umi' parkować (no chyba, że ostatnio coś poprawili). Kup sobie za to S3XY Commander i ustaw parę trików za jego pomocą.

5. Daj sobie spokój z rozmyślaniem co będzie z baterią LFP w zimie. Klimat się przecież ociepla ;) więc pewnie zimniej niż - 5 w nocy nie będzie (jakby co historia temperatury dla Warszawy w 2023)

1724949107714.png
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Wszytko OK , ale parkuje jak nigdy do tej pory i jak niewiele innych. Jak się wyczuje że lepiej jej nie pomagać i wybierać miejsce dalsze , to zrobi to szybciej niż nie jeden mistrzu prostej.
Natomiast gdy staniemy blisko miejsca będzie fajnie korygować co trwa , ale to można przerwać i dokończyć , gdy minie najgorsze. Bo najgorsze to jest pierwsze ustawienie i pierwszy manewr .
 

Najnowsze dyskusje

Top