Rady dla kupującego pierwszego elektryka

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
To mogę potwierdzić zasięg zimowy w TM3LR, przez 95% autostrady z prędkością 140km/h to 310km, 100-0%SoC. Temeratura -5/0C z przygotowaną baterią przed wyjazdem.
 

OldSeb

Posiadacz elektryka
To "zimowe" ładowanie to zdaje się problemem jest jedynie w dość specyficznym scenariuszu czyli dojeżdżasz na miejsce z niskim SoC, w nocy jest -20 a ty rano musisz przed jazdą naładować samochód. Jak jest duży mróz to po prostu nie zostawiasz auta pod chmurką z niskim SoC i tyle.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Prawie zawsze na standard.
Dokładnie. Chill użyłem chyba 2 razy w okresie adaptacyjnym z mocnymi objawami "range anxiety", bo w instrukcji jest napisane, że niby mniej energii na to idzie. W ICE dla odmiany nie używałem prawie trybu sport, który miał osiągi na poziomie tego chill z Tesli. Dla mnie ta ekstra dynamika, to dodatkowy element aktywnego bezpieczeństwa. I dla jasności, maksymalnej mocy używam rzadko, w poprzednich samochodach przy tych ~200KM też używałem sporadycznie. Często używałem pełni dynamiki w jakichś samochodach zastępczych typu Corolla, czy Stonic.
 

daniel

Señor Meme Officer
albo w Castoramie słupek do bramy
Najlepsza opcja to słupek metalowy 100x100. Górny otwór gwintowany zakrywasz wallboxem, dolny zaklejasz nierzucającą się w oczy taśmą.
 

daniel

Señor Meme Officer
Jeśli się okaże, że jadąc LFP na -15 stopniach C, mimo 100%, przy tempomatowym 130 kmh nie dojadę do Krakowa z Warszawy (553 km podaje Elon dla RWD na 18 calach), a jak zatrzymam się na ładowarce po drodze bateria będzie zimna i nie będzie się chciała naładować (coś takiego miał kiedyś Bjorn z 2-3 lata temu, ale już nie pamiętam szczegółów - pamiętam, że był dramat i że był to model 3 z LFP), to może trzeba czekać na LR RWD, albo od razu kupić białego LR (tylko okrutnie mi się nie podobają białe tesle, wyglądają jak rozwoziciele pizzy/przedstawiciele handlowi, każdy mój samochód ma fajny kolor, wyróżnia się że kupiony przez osoby prywatne, a nie floty).
Po trasie bateria nie będzie zimna. Co najwyżej nie będzie "soczyście" gorąca w optymalnej temperaturze 50 stopni, ale za dużo Ci to nie zrobi. Zaczniesz się rozgrzewać na ładowarce i kilka kW pójdzie na grzanie zamiast ładowanie. W miarę wzrostu temp. baterii będziesz się ładował coraz szybciej. Jak nawigujesz do znanej ładowarki w nawigacji Tesli to powinna sobie rozgrzać baterię, jeśli będzie miała wystarczająco dużo czasu.
Jeśli robisz to rano po tym jak bateria ma temperaturę otoczenia to wtedy masz problem.

Problem z zimną baterią jest wtedy kiedy auto stoi długi czas i ma temperaturę otoczenia. LFP musi chyba przebić 0 stopni, żeby w ogóle zacząć się ładować. NMC dzięki kobaltowi ma tę temperaturę niższą.
Jeśli zimą ładujesz się z gniazdka to jakieś 3kW, więc najpierw cała moc pójdzie na grzanie, a dopiero po osiągnięciu temperatury na ładowanie.
Przy 11kW też, ale po rozgrzaniu baterii masz ładowanie 11kW, a nie 3kW tak jak z gniazdka, więc o wiele więcej i nie jest to uciążliwe. Przy ładowaniu AC temperatura baterii nie ma takiego wielkiego znaczenia, bo nie pchasz dużej mocy do baterii.
Nie wiem czy czasy będą się zgadzać, ale żeby zilustrować jak by wyglądało ładowanie na zimnej baterii tej samej ilości energii:
1) AC 3kW -> grzanie przez 1h, ładowanie 12 h
2) AC 11kW -> grzanie przez 1h, ładowanie 4h

Szczerze mówiąc to ja ustawiałem ładowanie, żeby skończyło się ładować na koniec taniej taryfy o 6, a o 7:30 jechałem odwieźć dziecko do szkoły. Dzięki temu bateria miała jeszcze trochę ciepła z ładowania i miałem odrobinkę rekuperacji, bo w LFP przy zimnej baterii nie masz odzyskiwania energii przy hamowaniu. Poza tym rano klikasz na wiatrak i ogrzewanie auta rozmraża szyby i później rozgrzewa też baterię.

TLDR: Najlepiej ładować DC i AC "małej mocy" po jeździe, a AC "dużej" mocy przed jazdą.
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
bo nie mam samodyscypliny, a nie chcę się rozwalić
Do rozwalenia się chill wystarczy ;)

Tutaj filmik Bjorna pokazujący ten problem z ładowaniem:

Jak pisałem, to scenariusz z cyklu "robimy głupie rzeczy, żebyście wy nie musieli".

Tutaj jeszcze jedno porównanie, wraz z radami jak sobie z tym radzić (spoiler - naładuj baterię zanim ostygnie po jeździe)

 

Bronek

Pionier e-mobilności
U nas nikt nie jeździ na chill . Może z 60 minut na prawie 6 lat by się uzbierało gdy bylo mroźno i ślisko ?
Jest też wkurzajace ustawienie , ruszania z wykrywaniem przeszkody przy niskiej prędkości. Potrafi lekko przymulić jak turbo dziura.
Też to mamy odkliknięte.
Jednak trzeba mieć wtedy delikatne stópki np. w garażu itp...
 

PawelPablo

Fachowiec
Dyskusja wg mnie rozbija się tylko o jedno ,stać/nie żałujesz 24k albo nie stać lub żałujesz:)
Jakie plusy może mieć wersja RWD do LR , tylko jedną - cena.
To tak jak kumpel mi kiedyś mówił że on kupuje A6 z 2.0 Tdi bo to bo tamto ,ja mu na to że kupujesz bo jest 35k tańszy od 3.0 tdi :)
 
Top