Degradacja baterii Tesla Model 3 Long Range 2021r

eimi

Pionier e-mobilności
Raczej błąd w wyliczeniach. Wynik niemożliwy do uzyskania.

516 km dla baterii LG 5C to 6,9% degradacji. Na podstawie arkusza z niemieckiego forum.
Arkusz złoto!

Tylko jak interpretować te dane? Tutaj wychodzi dla Long Range LG 5L że ładowanie do 100% SOC (czerwone kropki) jest najkorzystniejsze, co przeczy ogólnie przyjętej wiedzy.
1731584750677.png
 

eimi

Pionier e-mobilności
Druga sprawa to to, że sam poznałem ludzi, którzy u mnie pod blokiem swoje SR LFP ładują do 100% i do garażu, żeby było, bo w LFP to nie stanowi problemu. A wtedy nie dość, że naładowane do 100% to jeszcze stoi z tym naładowaniem, a nie od razu rusza w trasę. Ja 100% ładuję tylko bezpośrednio przed trasą. Jak ma stać dłużej, to nigdy więcej niż 60-70%. Na co dzień do jazdy po mieście podobnie.
Sam tak robiłem w TM3 SR bo nie miałem wiedzy, a sama Tesla zaleca ładować do 100% bez ujawniania szczegółów czemu, dlaczego i jaka teoria za tym stoi.

Tylko czy aby na pewno ładowanie do 100% jest takie złe? Filtruje sobie w/w dane i one tego nie dowodzą - patrz screen wyżej.
 

inter

Pionier e-mobilności
Sam tak robiłem w TM3 SR bo nie miałem wiedzy, a sama Tesla zaleca ładować do 100% bez ujawniania szczegółów czemu, dlaczego i jaka teoria za tym stoi.

Tylko czy aby na pewno ładowanie do 100% jest takie złe? Filtruje sobie w/w dane i one tego nie dowodzą - patrz screen wyżej.
Ale wiadomo dlaczego zaleca ładować do 100%. Napięcie modułów jest praktycznie takie samo przy pełnej i pustej baterii. Przez co BMS, źle wylicza pojemnośc baterii. Kalibracja do 100% pozwala na ustalenie tych wartości.
 

blazej

Pionier e-mobilności
Tylko czy aby na pewno ładowanie do 100% jest takie złe? Filtruje sobie w/w dane i one tego nie dowodzą - patrz screen wyżej.

Bo mamy dwa procesy - starzenie baterii oraz cykle. Tu masz wykres cykli do degradacji.
Jeżeli masz np. 200-300 cykli i 100% Daily SOC, to znaczy, że bateria ma relatywnie niewielki wiek w dniach/miesiącach.

Jak masz 200-300 cykli i 70-80% Daily SOC to bateria będzie wyraźnie starsza w większości przypadków. Dodatkowo nie wiemy dokładnie, do ilu była rozładowywana na co dzień itd.

Starzenie baterii z wiekiem to jeden z powodów, dla którego kwestionowałem zakup BEV wyprodukowanego rok czy więcej wstecz, bo w nim bateria może mieć nawet 1.5-2 lata.
 

ciastek

Pionier e-mobilności
Tylko jak interpretować te dane? Tutaj wychodzi dla Long Range LG 5L że ładowanie do 100% SOC (czerwone kropki) jest najkorzystniejsze, co przeczy ogólnie przyjętej wiedzy.
Te dane są z ankiet. Daily SoC to odpowiedź na pytanie "What is your daily charge limit? (closest answer)". Moim zdaniem informacja zbyt niedokładna, by móc opierać na niej jakiekolwiek wnioski.
 

blazej

Pionier e-mobilności
No dokładnie - limit nie oznacza, że tak stale ładowali, do tego z wykresu nie wynika, jaki wiek, jaki przebieg, ile DC, ile AC itd. Z wielu danych można nawet uzasadnić, że ładowanie DC nie jest takie złe, ale jak się dokładniej przypadki konkretne przeanalizuje, to można dojść do wniosku, że jednak ma to znaczenie. Zwłaszcza latem w upale i do 100%.
 

eimi

Pionier e-mobilności
eżeli masz np. 200-300 cykli i 100% Daily SOC, to znaczy, że bateria ma relatywnie niewielki wiek w dniach/miesiącach.

Jak masz 200-300 cykli i 70-80% Daily SOC to bateria będzie wyraźnie starsza w większości przypadków. Dodatkowo nie wiemy dokładnie, do ilu była rozładowywana na co dzień itd.
Chyba jest dokładnie na odwrót? Przy ładowaniu 100% SOC I 300 cyklach dostarczymy znacznie więcej energii niż 70% SOC I 300 cykli
Te dane są z ankiet. Daily SoC to odpowiedź na pytanie "What is your daily charge limit? (closest answer)". Moim zdaniem informacja zbyt niedokładna, by móc opierać na niej jakiekolwiek wnioski.
Piszesz tak bo wyniki nie pasują do założeń? Też mi się to nie zgadza, ale takie są wyniki a pytanie moim zdaniem jest postawione całkiem jasno - do ilu % ładujesz na codzien.

Przejrze dokładniej co się kryje pod spodem dla tych danych z 100% SOC I niska degradacja
 
Last edited:

tokwi

Pionier e-mobilności
2% degradacji po 4 latach i 80.000 km?
Masz wyjątkową baterię.
Od momentu lektury Blackout M.Elsberga nie daję sobie ręki obciąć za wyświetlane cyferki ;-)
Tesla wyświetla jednak to co wyświetla. I choć nie przeliczałem na procenty, gdyż po prostu nie jestem pewien tego pierwotnego kilometrażu (mianownika). Mam tą pierwszą i mniejszą baterię LG ok. 73.5kWh

Co do cyferek w samochodzie to tak mało sie do nich przywiązuję, że myślałem że to już 79,9kkm i zaokrągliłem przebieg do 80k. Jednak dopiero 74,9 kkm (zaraz przeedytuję poprzedniego posta).

Jestem też chyba bardziej doświadczalnikiem i przyznam, że tą metodą badawczą - nie dostrzegam "na oko" degradacji. Nie, sądzę że moja bateria jest jakaś wyjątkowym egzemplarzem, ale jestem zadowolony tym LG tym bardziej, że zima idzie.

Od jakiegoś miesiąca używam Teslamate (i nie mam danych z 3,5 roku), ale w kwestii temperatur, widzę że jeżdzę dużo na zimnej baterii. To na pewno redukuje degradację chemii.


1731586869863.png
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Bo te cyferki sa na podstawie napięcia i jak ono sie zmienia wraz z poborem energii. Ale na napięcie ma także wpływ np temperatura. Dlatego przy wyższej temperaturze baterii będzie pokazywał mniejsza degradację. Moze też styl jazdy miec znacznie, bo przy dynamiczniej jeździe mamy wieksze moce i wiecej energii tam zniknie w pakiecie i nie zostanie zarejestrowane czyli samochód bedzie widział ze mniej energii wyszło z baterii. Masa czynników ktore BMS pewnie stara sie uwzględnić i na pewno nie robi tego z aptekarską dokładnością. Z powyższych powodów degradacja rośnie zima a spada latem. Jedyny dokładny sposób to naładowanie do pełna i rozładowanie do zera niska mocą najlepiej przy 20 stopniach.
 
Last edited:

ciastek

Pionier e-mobilności
Piszesz tak bo wyniki nie pasują do założeń? Też mi się to nie zgadza, ale takie są wyniki a pytanie moim zdaniem jest postawione całkiem jasno - do ilu % ładujesz na codzien.
LOL. Piszę tak, bo tak sądzę.
Wypełniałem tę ankietę. Na pytanie "What is your daily charge limit?" odpowiedziałem 60%. Pytanie to zrozumiałem jako "Jaki masz ustawiony limit ładowania?", a nie "Do ilu ładujesz na codzień".
A teraz spójrz na historię moich ładowań i zauważ, że te moje 60% jest z grubsza od maja 2024. A wcześniej - różnie. Dołóż jeszcze do tego fakt, że nie każdy ładuje codziennie i może też uznasz, że niewiele z odpowiedzi na to pytanie można wywnioskować.
 
Top