Jak sobie zrobić tanio i dobrze...

p0li

Pionier e-mobilności
...oczywiście w temacie ładowania własnego e-pojazdu
warunek brzegowy - musimy mieć jakiś garaż/wiatę z dociągniętą instalacją oświetleniową

0 - wyłaczamy bezpiecznik odpowiedzialny za obwód w który wsadzamy swoje paluszki
1 - robimy rozgałęzienie instalacji do naszych celów - potrzebna jest puszka instalacyjna szczelna i 3 złączki Wago 3-pozycyjne - przycinamy kabelki, ściągamy izolację, łaczymy kolorami złaczkami wago
2 - ciągniemy kabelek (ja zastosowałem 2,5mm2 ale 1,5mm2 dla 16A jest wystarczające) do drugiej szczejnej puszki w której montujemy sterownik - kabel 3x2,5mm2 dla jednej fazy 32A i 5x4mm2 dla 3 faz
3 - z puszki ze sterownikiem ciągniemy kabel w dogodne miejsce i montujemy gniazdo Schuko lub/i 16A gniazdo kamperowe
4 - ściągamy oprogramowanie do sterownika i konfigurujemy je
5 - włączamy bezpiecznik wyłaczony w pkt.0 i sprawdzamy działanie instalacji - na początku z małym obciążeniem - sprawdzamy czy nic się nie pali czy skwierczy
6 - jak wszystko działa - podłaczamy naszą elektryczną bryczkę i leżąc na sofie obserwyjemy jak przebiega proces ładowania

w swojej instalacji użyłem sterownika Sonoff jednofazowego 15A (jakieś 15€) ale są też 3 fazowe (80A), do tego trzeba zainstalować aplikację ewelink - sterownik jest odporny na przeciążenia i przepięcia ale jednak proponowałbym go nie przeciążać i ładować max 13A

w aplikacji oczywiście oprócz podglądu online czy statystyk miesięcznych można sobieustawić przeróżne harmonogramy czy timery lub pobawiś się w IFTTT czy zintegrować z Googlem czy Alexa


foty poniżej:
- puszka rozdzielcza (P) i puszka ze sterownikiem (L)
- gniazda i cegiełka ładująca
- ekran główny
- monitorowanie zużycia z pomiarem czasu
- statystyka miesięczna
 

Attachments

  • signal-2021-11-02-100106_001.jpeg
    signal-2021-11-02-100106_001.jpeg
    274,9 KB · Liczba wyświetleń: 67
  • signal-2021-11-03-093808_001.jpeg
    signal-2021-11-03-093808_001.jpeg
    299,1 KB · Liczba wyświetleń: 67
  • signal-2021-11-03-093833_002.png
    signal-2021-11-03-093833_002.png
    98,3 KB · Liczba wyświetleń: 66
  • signal-2021-11-03-093833_003.png
    signal-2021-11-03-093833_003.png
    96,1 KB · Liczba wyświetleń: 61
  • signal-2021-11-03-093833_001.png
    signal-2021-11-03-093833_001.png
    86,4 KB · Liczba wyświetleń: 65
Last edited:

Gandalf

Pionier e-mobilności
kabel 3x2,5mm2 dla jednej fazy 32A i 5x2,5mm2 dla 3 faz

:rolleyes: Współfinansowane z programu "Zapalony elektryk" ⚡🔥🧑‍🚒🚒🧯😅

Ja bym nie był tak odważny. Tutaj mówimy o stałym wielogodzinnym obciążeniu. Na przełącznik też trzeba zwrócić uwagę, bo są wersje przeznaczone np. do max 10A lub 2kW.
 

p0li

Pionier e-mobilności
Ja bym nie był tak odważny. Tutaj mówimy o stałym wielogodzinnym obciążeniu. Na przełącznik też trzeba zwrócić uwagę, bo są wersje przeznaczone np. do max 10A lub 2kW.
no masz rację - domyślnie pisałem dla Tofika - więc max 3,6 z jednej fazy lub 11 z 3
ale dopiszę to w pierwszym poście
 

Phitherek_

Posiadacz elektryka
w swojej instalacji użyłem sterownika Sonoff jednofazowego 15A (jakieś 15€) ale są też 3 fazowe (80A), do tego trzeba zainstalować aplikację ewelink
Ja tak tylko dorzucę, bo ostatnio też (w zupełnie niezwiązanej tematyce) trochę się bawię sprzętem Sonoff i on dość ładnie integruje się z Home Assistantem, więc można też w tą stronę.
 

Michal

Moderator
Wcześniej warto sprawdzić, czy evse pozwala na odcinanie prądu w czasie ładowania. Np. Tesla przestrzega, żeby tak nie robić
Można najpierw wyłączyć ładowanie i dopiero odciąż zasilanie ;)
Do tego trzeba jakiegoś bardziej zaawansowanego systemu w stylu np. HomeAssistant albo OpenHAB, ale da się.

Jeśli chodzi o Sonoff, to fajne są też sprzęty Shelly - mi się bardziej podobają ;)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ja tak tylko dorzucę, bo ostatnio też (w zupełnie niezwiązanej tematyce) trochę się bawię sprzętem Sonoff i on dość ładnie integruje się z Home Assistantem, więc można też w tą stronę.
Jeśli już home assistant to warto iść w kierunku openevse. Bardzo ładnie się integrują i nie trzeba żadnych sonofów ani innych wyłączników. Po prostu wysyłamy komendę do openevse, żeby przestało ładować.
Wszelkie 'inteligentne gniazdka' przed evse mają jeden poważny minus. W 'normalnej' sytuacji to auto odłącza się od evse. Więc gdy rozłączany jest stycznik w evse to nie ma na nim już obciążenia, więc nie ma łuku elektrycznego. Gdy rozłączamy inteligentnym gniazdkiem to w inteligentnym gniazdku odłączamy stycznik pod pełnym obciążeniem. To powoduje łuk elektryczny i wypalanie się styków w przekaźniku inteligentnego gniazdka (może też powodować sklejenie stycznika). Nie mówiąc już nawet o tym, że sonoff najczęściej ma przekaźnik max 16A (czasami nawet 10A). Więc będzie działał na maksimum swoich możliwości, przez wiele godzin. To niekoniecznie jest bezpieczne rozwiązanie.
 

p0li

Pionier e-mobilności
Jeśli chodzi o Sonoff, to fajne są też sprzęty Shelly - mi się bardziej podobają ;)
Sonof ma tą zaletę że zintegrował w jednym urządzeniu sterowanie z pomiarem live oraz ma złacza do linii PE
 

p0li

Pionier e-mobilności
Wszelkie 'inteligentne gniazdka' przed evse mają jeden poważny minus. W 'normalnej' sytuacji to auto odłącza się od evse. Więc gdy rozłączany jest stycznik w evse to nie ma na nim już obciążenia, więc nie ma łuku elektrycznego. Gdy rozłączamy inteligentnym gniazdkiem to w inteligentnym gniazdku odłączamy stycznik pod pełnym obciążeniem. To powoduje łuk elektryczny i wypalanie się styków w przekaźniku inteligentnego gniazdka (może też powodować sklejenie stycznika).

prawie masz rację
sklejanie styków czy wypalanie pod obciążeniem występuje w instalacjach DC, w instalacjach AC inteligentne przełączniki proces za- lub wyłączania realizują w momencie przejścia napięcia przez zero
 
Last edited:
Top