polaris

Zadomawiam się
Dziś w Radiu Kierowców był program na temat Mój Elektryk 2.0. Zaproszony gość suchej nitki nie zostawił na wyeliminowaniu z dotacji biznesu który nie jest JDG. Wprost mówił o błędzie który ma zostać naprawiony inaczej to nie ma sensu. Kto był gościem niestety nie zapamiętałem ale z rozmowy wynikało że to ktoś kto uczestniczy w konsultacjach. Podał statystykę że ponad 70% z obecnego rozdania w grupie biznesowej to nie JDG i że to było kołem zamachowym elektromobilności szczególnie floty BEV w które nie celuje JDG. Powiedział że jeżeli to miało by zostać na zasadach 2.0 o których tu piszemy to znacząca część środków nie zostanie wykorzystana co grozi zwrotem całej kasy przeznaczonej na program.
Słuchałem tego jadąc przez miasto i niestety nie wszystko udało się wyłapać. Program był ok 14:30-15:30
 

polaris

Zadomawiam się
Ja odbieram to jednak mimo wszystko jako pewnego rodzaju frajerstwo władzy, tej czy poprzedniej - nie ma znaczenia. Z czego to frajerstwo wynik nie wiem ale albo jest to brak kompetencji albo strach przed podejmowaniem decyzji albo obawa że decyzja zostanie skrytykowana. Albo wszystko razem. Są pieniądze do wzięcia, celowe, których na nic innego nie można wykorzystać i moim zdaniem trzeba je brać a w międzyczasie zastanawiać się, jak najbardziej efektywnie wykorzystać je po pierwsze teraz a po drugie jak efekt zmaksymalizować w przyszłości. Bo to "wysycenie" jak piszesz można kreować. A o programie "Mój elektryk" słyszeli pewnie ci, którzy sami się zainteresowali albo byli przez przypadek zainteresowani przez sprzedawców w salonach (to osobna historia, ich podejście też czasami jest mocno dyskusyjne).
Jest co raz więcej małych i w miarę tanich EV, które przy dopłacie są jeszcze bardziej atrakcyjne cenowo, 90% przebiegów kręcimy wkoło komina czyli można to logicznie promować.

Tylko czy jest to przypadkowe frajerstwo czy - zgodnie z mądrością - "jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi zawsze o jedno". I nie wiem co lepsze, bo w drugim przypadku byłby dowód na to że na górze ktoś jednak myśli, jest jakiś plan etc. A w pierwszym przypomina się nieśmiertelne zdanie Gebelsa (PITBULL): "Żeby kwit podpisać to trzeba chociaż jedną rękę wolną, a tu obie zajęte, bo muszą stołek trzymać". ;)
 

eimi

Pionier e-mobilności
ale na razie nigdzie nie ma takiej informacji :(
chyba ze się mylę, ma ktoś może linka do projektu dopłat na 2025 i jest wyraźnie napisane zakup od lipca 2024 ?
Jest w projekcie przedstawionym do konsultacji społecznych (który nie uwzględnia w/w poprawek)

Koszty kwalifikowane

Okres kwalifikowalności kosztów od 01.07.2024 r. do 31.03.2026 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane. Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Zasadami w zakresie wydatków kwalifikowalnych w ramach programów objętych wsparciem ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są koszty przedsięwzięcia tj.:

  • koszty zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii[1] M1;
  • koszt opłaty wstępnej[2] ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego,
  • podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym.


[1] Zgodnie z kategoriami, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
[2] przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana ze wsparcia.

Na stronach GOV.PL zanim pojawiła się propozycja programu też była informacja że będą objęte auta z drugiej połowy 2024. Tego nie zmienili po konsultacjach społecznych więc akurat o to bym był spokojny.
 
Last edited:

eimi

Pionier e-mobilności
Takie może dziwne pytanie. Jeśli cena samochodu wraz z dodatkowym wyposażeniem zmieści się w 225 netto ale na fakturze będą dodatki w stylu wallbox czy komplet opon zimowych to sie nie przyczepią do tych dodatków?? Czy może brać odrębną fakturę na dodatki ??
Wszelkie dodatki muszą być na osobnej fakturze. Trzeba zmieścić się w 225k netto na jednej fakturze. Tak było dotychczas.
 

polaris

Zadomawiam się
Wszelkie dodatki muszą być na osobnej fakturze. Trzeba zmieścić się w 225k netto na jednej fakturze. Tak było dotychczas.

Zależy gdzie... nie jest to reguła.
Przećwiczyłem u siebie gdzie wszystko włączając komplet nowych zimówek podniosło bazową cenę auta i nigdzie nie zostało wyszczególnione.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Zaproszony gość suchej nitki nie zostawił na wyeliminowaniu z dotacji biznesu który nie jest JDG. Wprost mówił o błędzie który ma zostać naprawiony inaczej to nie ma sensu.
Najprawdopodobniej problem leży w zaproszonym gościu, który nie rozumie (a raczej nie przyjmuje do wiadomości), że KPO ma swoje ograniczenia, których NFOŚiGW nie ma kompetencji przeskoczyć. Takie są założenia KPO, a NFOŚiGW tylko rozdziela środki w ramach obowiązujących warunków brzegowych, które wyznacza KPO. Zaproszony gość- podejrzewam, że jeden z przedstawicieli tzw. branży leasingowej - musiał sobie doskonale zdawać z tego sprawę, tylko najzwyczajniej w świecie rżnie głupa. Bo jako przedstawiciel branży, musi wiedzieć o ograniczeniach KPO i że jedyną możliwością uruchomienia dotacji dla przedsiębiorców innych niż JDG są środki krajowe, a nie unijne (KPO). A jeśli tego nie wiedział, bardzo źle o nim świadczy ;)

I tutaj cytat:
"Beneficjenci programu, czyli osoby fizyczne i JDG, jak i zasady wsparcia zostały określone w rewizji Krajowego Programu Odbudowy (KPO). Ten program będzie finansowany z tych właśnie środków, więc NFOŚiGW nie ma uprawnień do wprowadzania zmian w tym zakresie – wyjaśniła w rozmowie z PAP prezes NFOŚiGW."
 

Ev3

Pionier e-mobilności
jedyną możliwością uruchomienia dotacji dla przedsiębiorców innych niż JDG są środki krajowe, a nie unijne (KPO).
I co, padła ze strony funduszu deklaracja, że dofinansowanie ze środków krajowych będzie przedłużone/wznowione?

Nie, a wręcz przeciwnie - potwierdzili jej ubicie.
 
Top