Kampania przeciwko EV nabiera na sile

elektryk

Pionier e-mobilności
Zauważyłem ostatnio ciekawy zbieg okoliczności - zaczęły się pojawiać artykuły dot. "powrotów do samochodów spalinowych".

Np. taki jak ten (smaczku dodaje reklama spalinowego BMW nad artykułem):

Te artykuły zbiegły się w czasie z informacjami od producentów o zwolnieniach w fabrykach elektryków, porzuceniu lub przesunięciu już ogłoszonych planów dot oferty elektryków.

To nie tylko artykuły, Pan "GreenTheOnly", który jest "hakerem" Tesli który często dzielił się rzeczami znalezionymi w oprogramowaniu Tesli stwierdził wczoraj na Twitterze, że zmienia samochód z elektrycznego na spalinowy i toczy w komentarzach ostry bój dlaczego przyszłością motoryzacji są samochody spalinowe przytaczając m.in. argumenty typu że elektryki są cięższe więc są gorsze dla środowiska (pewne poszlaki wskazują, że jest Rosjaninem mieszkającym w Kanadzie, ale nie wiem czy to ma jakiekolwiek znaczenie).

Mam wrażenie że producenci doszli do wniosku, że skoro muszą ciąć wydatki to najprościej będzie wyciąć elektryki do czasu "lepszych czasów", w ślad za tym pojawiają się takie artykuły. Przy okazji zbieg okoliczności, skorzysta na tym branża paliw kopalnych.

PS. Wczoraj podjechałem na ładowarkę Orlenu, a tam stoi spanikowany gość w BMW i mówi, że nie wie jak odłączyć kabel ładowania i że się spóźni na samolot. Próbował rozłączyć ładowanie w apce Orlenu, ale tam takiej opcji nie widziałem, pokazałem mu że najlepiej przerwać z poziomu apki do samochodu, rozłączył, podziękował i pojechał, ale to pokazuje jak ważny jest zintegrowany (czyli też prosty w obsłudze) z samochodem system ładowania (niezależnie od operatora ładowarki np. roaming producenta).
 

Attachments

  • Screenshot_20231021-074825.png
    Screenshot_20231021-074825.png
    493,2 KB · Liczba wyświetleń: 169

zlp

Pionier e-mobilności
to próba zrozumienia dlaczego właściciel EV, krytykuje zasadność istnienia SCT
Bo może myśli również o kimś, kto nie ma BEV, a od czasu do czasu potrzebuje się do takiej strefy dostać?
przytaczając nie koniecznie sensowne czy prawdziwe argumenty
Albo nie dla każdego zrozumiałe? Nie musimy się sprzeczać, mogą zostać bezsensowne.
Więc może po 37 tyś. km już spłaciłem 'dług' za nieekologiczny BEV
Rzuć okiem w tą tabelkę, sprawdź, mogłem zrobić głupi błąd, wyniki są więcej niż zaskakujące, a nie chcę być znowu podejrzewany o jakieś manipulacje.
PaliwoJMEmisja kg CO2 z JMZużycie l/100kmJM/100kmKg Co2/100km
Benzyna1kg2,3107,517,25
Diesel1kg2,7108,522,95
Prąd1kWh0,82217,6
 
Last edited:

ClassicGOD

Leaf on the wind
Rzuć okiem w tą tabelkę, sprawdź, mogłem zrobić głupi błąd, wyniki są więcej niż zaskakujące
PaliwoJMEmisja kg CO2 z JMZużycie l/100kmJM/100kmKg Co2/100km
Benzyna1kg2,3107,517,25
Diesel1kg2,7108,522,95
Prąd1kWh0,82217,6
Zrobiłeś pare błędów:
1. Emisja CO2 z produkcji prądu dla końcowego odbiorcy w Polsce w 2023 wyniosła 597kg/mWh (0,597kg/kWh), 733kg/mWh tylko dla prądu wyprodukowanego w instalacjach do spalania paliw. Nasz mix energetyczny poprawia się z roku na rok. 0,8kg/kWh to mieliśmy dekadę temu. Źródło
2. W wypadku EV liczysz emisje wygenerowane przez cały układ produkcji i dostawy energii natomiast w wypadku samochodu spalinowego nie liczysz emisji powstałych podczas wydobycia, ratyfikacji (rafinerie to jedne z najbardziej emisyjnych instalacji) i transportu paliw .
 
Last edited:

Michal

Moderator
Klekot zostaje. T5 Mulivan. Ma już 20 lat, a jeszcze cieszy. Długie trasy i rodzinne, czy grupowe wyjazdy pozostają dla niego.
Co Ty mi tutaj pierdzielisz, że jeździłeś bidula tylko 20 letnim vanem, a teraz nagle chyba spadek dostałeś kupiłeś TMS Plaid i czaisz się na nowe TMY... Nikt tak nie robi... Na bank miałeś inne auta, tylko teraz Ci to nie pasuje, do tego co napisałeś i odwracasz kota ogonem, żeby wyszło na Twoje.

Chyba błędnie rozumiem ideę forum.
Najwyraźniej tak jest, forum nie jest po to, żeby po raz 30 tłumaczyć kolejnemu gościowy te same błędy w rozumowaniu, bo nie chce mu się poszukać informacji, które są ogólno dostępne.
Wyobraź sobie, że na tutaj jest 100 aktywnych użytkowników, a Was - własnie takich "matołków", którzy nie potrafią szukać samemu albo nawet im się nie chce, bo mają już jakieś woje zdanie jest jakieś 20 mln (odejmuje tych co nie mogą / nie potrafią wejść w ogóle na forum). Jeśli każdemu od nowa będę musiał tłumaczyć jego błędne rozumowanie, to nie starczy mi życia nawet jeśli zrozumiałbyś po pierwszym poście. Ale Wy nigdy nie rozumiecie po pierwszym poście... trzeba ich napisać 30, a to i tak nic nie zmienia, bo choćbym Was zarzucił 1000 danych, argumentów, to i tam przyszliście tutaj z tezą, którą chcecie tylko potwierdzić, a nie dowiedzieć się, że jesteście w błędzie i niczym się to nie różni od tego co napisałeś o tych grupach FB, gdzie ludzi głupoty piszą, nie da się ich przekonać i tylko przerażenie ogarnia.

Dam Ci wędkę, a nie rybę:

Tutaj kalkulator podpowiadający po jakim czasie emisje związane z produkcją nowego EV z baterią określonego rozmiaru się zwrócą względem porównywalnego ICE albo HICE:

Zwróć uwagę na:
  • Ustaw Chiny - mają podobną emisje gCO2e/kWh jak Polska.
  • Ustaw sobie zasięg EV - mniejsza bateria, to mniejsze emisje związane z produkcją.
  • Sprawdź spalanie ICE, bo domyślnie ustawia jakieś śmiesznie małe wartości. Moje poprzednie ICE spalało średnio około 7L/100km.
  • Ustaw zużycie energii w EV - w Tesli powinieneś raczej ustawić około 20-40% więcej niż to co pokazuje Ci auto, bo tyle idzie na grzanie na postoju, wartownika itp... U mnie wychodzi około 20% więcej, bo praktycznie nie używam wartownika i grzania. U mnie 22 kWh / 100 km
  • Przebieg dzienny - ja robię 25 000, co daje około 68 km dziennie. Jak robisz mniej, to odpowiednio mniej dziennie.
Tutaj jeszcze wykres pokazujący na danych EU gCO2e/kWh w krajach europejskich:

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania / wątpliwości, to poszukaj najpierw odpowiedzi sam, a jak już rzeczywiście nie znajdziesz, to zapytaj - wyślę Ci link do "Let Me Google That For You".

Poniżej wyliczenia dla mojego auta w porównaniu z poprzednim ICE (Kia Ceed 1.6 PB)
Już po pierwszym roku użytkowania EV, zwraca się emisja CO2 na produkcję baterii i zmniejszam emisje jakie generuję

1734815248937.png
 
Last edited:

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Jeszcze przyszło mi do głowy, żeby po prostu przy kontroli pojazdu był nakaz naciśnięcia zazu do dechy powiedzmy 3 razy na podnośniku / rolkach. Najlepiej przy zamkniętej bramie wjazdowej. Ciekawe co by wtedy powiedzieli właściciele tych czystych dizli i sami kontrolerzy.
O to, na podnośniku przez diagnostę, z właścicielem auta z twarzą przy rurze :LOL:
 

zlp

Pionier e-mobilności
Zrobiłeś pare błędów:
1. Emisja CO2 z produkcji prądu dla końcowego odbiorcy w Polsce w 2023 wyniosła 597kg/mWh (0,597g/kWh), 733kg/mWh tylko dla prądu wyprodukowanego w instalacjach do spalania paliw. Nasz mix energetyczny poprawia się z roku na rok. 0,8g/kWh to mieliśmy dekadę temu.
2. W wypadku EV liczysz emisje wygenerowane przez cały układ produkcji i dostawy energii natomiast w wypadku samochodu spalinowego nie liczysz emisji powstałych podczas wydobycia, ratyfikacji (rafinerie to jedne z najbardziej emisyjnych instalacji) i transportu paliw .
OK. Dziękuję.
1. Dane wziąłem stąd, sprzed 4 lat: https://forsal.pl/artykuly/1451894,samochody-elektryczne-ile-emituja-co2-czy-sa-ekologiczne.html - podmienię
2. Tego nie wziąłem wcale pod uwagę, a powinienem. Hmm.... Zastanawiam się jak tego poszukać.

Ta tabelka jeszcze nie uwzględnia całkowitej emisji CO2 od wydobycia do dystrybutora:
PaliwoJMEmisja kg CO2 z JMZużycie l/100kmJM/100kmKg Co2/100km
Benzyna1kg2,3107,517,25
Diesel1kg2,7108,522,95
Prąd1kWh0,62213,2
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
2. Tego nie wziąłem wcale pod uwagę, a powinienem. Hmm.... Zastanawiam się jak tego poszukać.
Widziałem liczby od 5 do 14kWh energii na galon ale nie mam konkretnych źródeł. Jednego czego można być pewnym to to że liczba ta jest większa od zera.
 

Michal

Moderator
Specjalnie dla kolejnych takich bez wiedzy napisałem post ogólny i przypiąłem na górze:
 

zlp

Pionier e-mobilności
Co Ty mi tutaj pierdzielisz, że jeździłeś bidula tylko 20 letnim vanem, a teraz nagle chyba spadek dostałeś kupiłeś TMS Plaid i czaisz się na nowe TMY... Nikt tak nie robi... Na bank miałeś inne auta, tylko teraz Ci to nie pasuje, do tego co napisałeś i odwracasz kota ogonem, żeby wyszło na Twoje.
Odpowiem Ci, bo mimo marnego początku, spodobała mi się reszta ;).
Za stary jestem na takie rzeczy. I nie mam bogatej historii motoryzacyjnej. Na komputery i oprogramowanie wydałem więcej kasy, niż na wszystkie samochody, które miałem.
Multivan w full wypasie nawet 20 letni robi dzisiaj jeszcze wrażenie. Najmocniejszy silnik 2,5 nie pęka przed większością osobówek. Autostrada, tempomat na 140 i śmiga tylko furczy. Dodatkowo wyciszyłem. 800km trasa do teściowej (jestem szczęściarzem:D) nie robi szczególnego wrażenia ani na kierowcy, ani na pasażerach. Barek wywaliłem, bo przeważnie tylko przeszkadzał. Gdyby weszła 3 litrówka, to bym wymienił. Oturbinkowane 2 litry mnie nie interesowało. Zwłaszcza do prawie 2 tonowej przyczepy kempingowej, którą drze jak dziki.
Pojazdów w domu mam kilka, Żona jeździ Kią Sorento. Synowie Volvami S60, też nastoletnimi.
Chciałem kupić żonie hybrydę plugin. Pooglądałem ich trochę, najbardziej spodobała nam się Mazda CX60. Miała wyjść CX80, ale tu myślałem o sobie. Tylko zasięg akumulatora marny, co mi bardzo nie pasowało.
Później mi błysnęło, że żona tym Sorento praktycznie nie oddalała się dalej jak Rzeszów, czyli 100km. To śmiało obskoczy pełnym elektrykiem, bez czajenia się, zima, czy nie zima. Padło na Y. A że się nie piekli i mamy czas, to wolimy poczekać na Junipera. Przejeżdżając przez Katowice pooglądaliśmy S i X. Od X odstraszyły mnie drzwi i mniejsze autostradowe zasięgi. Wypadło na S. W Ząbkach pokazała się roczna S Plaid, w akceptowalnej cenie to kupiłem sobie.
Nie mieliśmy z żoną potrzeby mieć innych samochodów. Wolałem kasę inwestować, co nieźle wyszło. Jakbym lubił szpanować samochodami, to X byłby do tego lepszy.
Spadku żadnego nie dostałem, musiałem liczyć tylko na siebie, ale zostawię konkretny.
 
Last edited:

Najnowsze dyskusje

Top