Zużycie energii w Mach-E

vwir

Pionier e-mobilności
Ciekawostka jest taka, ze zupelnie nie ufam komputerowi - i nie chodzi tylko zasieg w Guess-o-Meter (GOM) a o samo zuzycie ktore pokazuje samochod. Wedlug moich wyliczen z ładowań, zuzylem do tej pory 128% pojemnosci baterii aby przejechac 480km - stad przy baterii 88kWh mamy zuzycie 23.5kWh. A komputer pokazuje srednie za te 480km... 21kWh. Nie mowiac o tym ze czasem jak jade to po przejechaniu pierwszych 2-3km pokazuje zuzycie na aktualnej trasie rzedu 17kWh, potem nagle skacze na 20kWh a po kilku sekundach na 22kWh. Wiec cos te wartosci nie bardzo.
Rozumiem że bazujesz na tym co wychodzi z wallboxa/evse? To żadna ciekawostka, tylko straty. Podczas ładowania AC zawsze są straty podczas ładowania i nic w tym nienormalnego. Gdy ładujesz na DC to straty są wewnątrz stacji ładowania, więc tego nie widzisz, prawie wszystko co wychodzi ze stacji ładowania trafia do baterii. Podczas ładowania AC straty są w przetwornicy AC->DC w aucie, więc to widzisz. Czyli z wallboxa wychodzi - powiedzmy - 60kWh, a do baterii trafia z tego tylko 50kWh.
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Ciekawe ile wyjdzie mi na takich felgach w SR RWD...
I jaka będzie różnica do EQC, w którym średnia jest około 24kWh. 70% miasto, ale 30% autostradą ^140
Felgi bardzo mocno wpływają na zużycie. Też jestem ciekaw, ile Ci wyjdzie.

Z ciekawostek - gdyby komuś chodził po głowie taki sam pomysł jak mnie. Wymyśliłem sobie, że na zimę założę opony 18" (na lato mam oryginalne 19"). Powód jest prosty - wybór opon 18" w rozmiarze do mach-e jest dużo większy i do tego z opon które sobie wymyśliłem w ogóle nie było 19" w odpowiednim rozmiarze. Poza tym zimą 18" powinny być bardziej komfortowe. Kupiłem oryginalne felgi z forda (bodajże kuga albo focus), dokładnie takie: https://allegro.pl/oferta/ford-focus-mk4-felga-18-cali-jx7j-1007-e1a-9111770280

Porównując do oryginalnych 18" z mach-e rozstaw śrub jest taki jak ma być, identyczna szerokość felgi, identyczne ET, identyczny otwór centrujący, nawet dekielek z konikiem z oryginalnych felg pasuje do nowych felg. No niby wszystko idealnie, felgi przyszły, wstępnie założyłem i... mam dokładnie 0,3mm pomiędzy ramionami felg i zaciskiem hamulcowym. Mają inny kształt ramion niż oryginalne i stąd się to bierze. Oryginalne mają ok. 3,5mm luzu, więc będę musiał wrzucić jakieś minimalne dystanse. Najmniejsze dystanse jakie istnieją to 3mm i takie też wrzucę. Nie lubię takich rzeczy jak dystanse, ale średnio mam inne opcje. Na szczęście przy tak wąskich dystansach felga nadal będzie się centrowała na fabrycznym pierścieniu centrującym, więc będzie ok. Auto wygląda na tych felgach bardzo dobrze, mają kształt mocno zbliżony do oryginalnych 19". Widać, że są mniejsze, ale nie razi to zbytnio.
 

kdldz

Zadomawiam się
Rozumiem że bazujesz na tym co wychodzi z wallboxa/evse? To żadna ciekawostka, tylko straty. Podczas ładowania AC zawsze są straty podczas ładowania i nic w tym nienormalnego. Gdy ładujesz na DC to straty są wewnątrz stacji ładowania, więc tego nie widzisz, prawie wszystko co wychodzi ze stacji ładowania trafia do baterii. Podczas ładowania AC straty są w przetwornicy AC->DC w aucie, więc to widzisz. Czyli z wallboxa wychodzi - powiedzmy - 60kWh, a do baterii trafia z tego tylko 50kWh.
W sumie to bazuje na tym co pokazuje mi appka w telefonie - nie mam wallboxa tylko uzywam zwyklego kabla 3,7kW poki co.

Wedlug aplikacji, wszystkie moje sesje ładowania dają łącznie 114%, i do tego kolejne 14% to zuzyta energia w stosunku to SoC od wyjazdu z salonu (czyli wyjechałem z salonu majac 99%, na chwile pomiaru bylo 85% i do tego wszystkie sesje ładowania 114%, razem 128%). Zakladam, ze to to co pokazuje appka to wartosc jaka przybyła w aucie, a nie wartosc jaka mogłaby przybyc gdyby nie straty energii na przetwornicy. Wiec 128% * 88kWh = 112,64 / 4,8 = 23,47kWh/100km

Pytanie teraz czy blad jest we skazaniu % stanu baterii czy w pomiarze zuzycia energii w trakcie jazdy? Z tego co wiem na temat baterii to stan naladowania okresla sie poprzez pomiar napiecia, i raczej trudno dokladnie okreslic w %, w szczegolnosci w gornych poziomach naladowania,. Zalozylbym zatem, ze latwiej zmierzyc enegie na wyjsciu. Ale potem widze jak drastycznie potrafi skoczyc zuzycie na odcinku 500m bez gwaltowenego przyspieszania i mysle sobie ze to wszystko jest bardzo poglądowe :unsure:

Z ciekawostek - gdyby komuś chodził po głowie taki sam pomysł jak mnie. Wymyśliłem sobie, że na zimę założę opony 18" (na lato mam oryginalne 19"). Powód jest prosty - wybór opon 18" w rozmiarze do mach-e jest dużo większy i do tego z opon które sobie wymyśliłem w ogóle nie było 19" w odpowiednim rozmiarze.

A ja tu kurde chodze i mysle nad zmiana 19" na 20"... tylko nie znalazlem zadej felgi ktora przypadla by mi do gustu na tyle, zeby uzasadnic taki wydatek (chetnie bym kupil te z wersji GT, ale w salonie cena pewnie z kosmosu. Moze na wiosne ktos bedzie sprzedawal jak juz jakies beda jezdzic?).

Z ciekawosci jakie opony wybrales? Ja rozwazam:

- 225/55R19 Vredestein Wintrac Pro - te sa w sumie super ale nie sprzedaja z indeksem nosnosci 103 ktory jest wymagany wedlug homologacji
- 225/55R19 103V NOKIAN WR SUV 4 - te chyba wezme
- Mysle jeszcze nad Michelin Pilot Alpin 5 SUV, ale tam cena juz troche z kosmosu OoO
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tej apce to ufam w bardzo umiarkowanym stopniu. Generalnie jest słaba. Dużo w niej usprawniają i w ciągu 3 miesięcy zrobili duży postęp, ale nadal nie jest taka jaka powinna być.

Ja jestem z tych dziwaków, którzy na zimę mają wielosezonówki. To już drugie moje auto na wielosezonówkach i chwalę sobie, a mieszkam na południu podkarpacia. Tyle tylko, że pierwszy raz będę miał wielosezonówki na jesień/zimę/wczesną wiosnę (pół roku) i letnie na drugie pół roku. Wybrałem michelin crosslimate suv. W poprzednim aucie miałem michelin crossclimate+.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Wymieniliście już koła w swoich mach-e? Pytam, bo po wymianie nie jestem w stanie sparować nowych czujników ciśnienia. Podejrzewam, że sprzedawca źle je dobrał. Wie ktoś może jakie są właściwe?
 

Cav

Pionier e-mobilności
W mach-e można wymusić parowanie na postoju, bez czekania. No i kicha, nie widzi ich
A zostały wprogramowane?
W Zoe coś takiego było wymagane, inaczej faktycznie nie widział czujników, mimo że były właściwe.
 

vwir

Pionier e-mobilności
poczekaj... co prawda kiedyś w Tesli czekałem... 50km
No i wygrałeś. Wymuszenie programowania nic nie dało, ale jazda autem już zadziałała. Wszystko działa i dobrze pokazuje. Swoją drogą - w takich warunkach w jakich jeździłem dzisiaj (ok zero stopni i miejscami wilgotna nawierzchnia) to było bardzo ciężko wyprowadzić auto z równowagi. Nie ma w ogóle co porównywać do letnich.

Tak wygląda na tych felgach:
 

Attachments

  • 1636525065205_small.jpg
    1636525065205_small.jpg
    672,7 KB · Liczba wyświetleń: 49
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Na pociechę dodam, że dzisiaj Teofila nie chciała się połączyć z telefonem. Musiałem go usunąć i ponownie sparować po BT

Ps.
Ale co jest dobre (gdybym nie miał przy sobie karty), to NFC. Mądre to, bo działa. No ostatecznie jest jeszcze zdalne odpalanie, jest też pilot. Tesli brakuje tylko korby lub odpalania "na pych"
 
Top