Mercedes-Benz Citan , eCitan .

Martin

Nowy na Forum
Witam . Jestem nowy na tym forum . Ostatnio jeździłem Audi 80 i Hybrydą Toyotą Prius z 2001 roku. Jestem miłośnikiem oszczędnej jazdy każdym samochodem. Moją Toyotą Prius uzyskiwałem spalanie w Warszawie na dystansach około 10 kilometrowych ze startów na zimnym silniku od 5 do 6 l/100 kilometrów , na trasie poza miastem startując na ciepłym silniku uzyskiwałem spalanie przeważnie między 3 a 4 litry na 100 kilometrów przy prędkości około 60 kilometrów na godzinę. Mój rekord oszczędnej jazdy Priusem na dystansie 186,6 kilometra , to 3,014 litra benzyny na 100 kilometrów Od 01.09.2024 jeżdżę Mercedesem-Benz eCitanem Furgon i testuję jego zużycie prądu . Z wstępnych pomiarów wynika że jeżdżąc z prędkością około 60 kilometrów na godzinę eCitanem po Warszawie i bliskich okolicach uzyskuję zużycie 14 kWh/100 kilometrów , a na trasie poza miastem 13 kWh/100 kilometrów. Zachęcam do dyskusji , będę tutaj czasami wpisywał moje spostrzeżenia odnośnie jazdy eCitanem. Pozdrawiam Bogumił.
Bogumił pozdrawiam i szacun za wytrwałość.
Kiedyś robiłem taki test Gdańsk-Łódź. Mój kolega zrobił 3.5 l corollą , jechał 80 km/h Ja też tak jechałem- 15 min, sorry to nie dla mnie. Potem jechałem 180 .
Teraz jeżdżę Teslę ale nie wygłupiam się i nie jeżdżę 120 tylko 137-147 to i tak wolno żona woli szybciej.
Po mieście elektryk jest oszczędny sle w trasie się nie da bo usniesz i się zabijesz.
Pozdrawiam
Lepiej załóż fotowoltaikę i przez 8 miesięcy będziesz jeździł za darmo.
 

Bogumił

Zadomawiam się
Strata pieniędzy na prąd gdy e Citan stoi tydzień nie jeżdżony na parkingu : Zauważyłem że taki tygodniowy postój zmniejsza stan naładowania akumulatora w e Citanie o około 3 % . Ta strata pozwoliła by na oszczędne przejechanie około 7,5 kilometra . Aby tą stratę tygodniową zrekompensować trzeba by kupić około 1,5 kWh energii na stacji ładowania , na Orlenie na ładowarce DC w dniu 04.01.2025 trzeba by zapłacić 1,5 kWh razy 1.95 zł/kWh równa się 2,925 zł . Wniosek: Tydzień postoju samochodu elektrycznego średniej wielkości kosztuje około 3 złote potrzebne na uzupełnienie strat , związanych z samorozładowywaniem się akumulatora trakcyjnego.
 

Slavekk_

Posiadacz elektryka
Niekoniecznie.
Normalnym jest, że procent pokazywany po zakończeniu jazdy jest wyższy niż np. następnego dnia rano.
Ciepła bateria vs. zimna bateria
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Niekoniecznie.
Normalnym jest, że procent pokazywany po zakończeniu jazdy jest wyższy niż np. następnego dnia rano.
Ciepła bateria vs. zimna bateria
W Leafie normalnym jest, że po wyłączeniu auta aktywnie zbalansują się cele i jak dłużej stoi to ten 1% na wskaźnikach może przybyć.
 

Bogumił

Zadomawiam się
W Leafie normalnym jest, że po wyłączeniu auta aktywnie zbalansują się cele i jak dłużej stoi to ten 1% na wskaźnikach może przybyć.
Trzytygodniowy wykres parkingowego spadku napięcia akumulatora trakcyjnego HV w e Citanie (nowym). Wykonany tuż po ośmiogodzinnym ładowaniu z mocą pobieraną z przetwornicy napięcia 1540W jedna faza 220V AC i bez zbędnej zwłoki przejechaniu dziewięciu kilometrów i zaparkowaniu na zewnątrz. Punkt 0 : zaparkowanie e Citana , 01.01.2025 , temperatura powietrza +4 st.C. , stan akumulatora HV 46% , zasięg 88 km . Punkt 1 : 04.01.2025 temperatura -3 st.C. ,stan HV 44% , zasięg 82 km . Punkt 2 : 06.01.2025 temperatura +5 st.C. , stan HV 45% , zasięg 84 km . Punkt 3 : 08.01.2025 temperatura +3 st.C. , stan HV 44% , zasięg 82 km . Punkt 4 : 10,01,2025 temperatura + 2 , stan HV 44% , zasięg 83 km . Punkt 5 : 12.01.2025 temperatura +1 st.C. , stan HV 43% , zasięg 82 km . Punkt 6 : 14.01.2025 temperatura 0 st.C. , stan HV 43% , zasięg 80 km. Punkt 7 : 16.01.2025 temperatura +2 st.C. , stan HV 43% , zasięg 82 km . Punkt 8 : 18. 01.2025 temperatura +2 st.C , stan HV 43% , zasięg 82 km . Punkt 9 : 20.01.2025 temperatura 0 st.C. , stan HV 42% , zasięg 79 km . Punkt 10 : 22.01.2025 temperatura 1 st.C. , stan HV 43% , zasięg 81 km . Punkt 11 24.01.2025 temperatura +2 st.C. , stan HV 43% zasięg 82 km . Wnioski : Tuż po zakończonej jeździe lub zakończonym ładowaniu , należy odczekać kilka dni ( np. trzy dni ) w celu ustabilizowania się napięć w akumulatorze HV i temperatury akumulatora HV z temperaturą powietrza . I dopiero wówczas można oceniać samorozładowywanie się akumulatora HV . Z tych moich pomiarów wynika że w moim e Citanie w trakcie postoju stan naładowania akumulatora HV i deklarowany zasięg , mocniej zależy od temperatury akumulatora , a czas postoju ma bardzo niewielki wpływ na samorozładowywanie się akumulatora HV i spadek zasięgu deklarowanego. Generalny wniosek z tego opisu jest taki że akumulator HV w moim e Citanie jest jak najbardziej sprawny . Gdyby akumulator HV był uszkodzony stan naładowania akumulatora HV spadał by w wyraźny sposób wraz z długością czasu postoju samochodu elektrycznego. Czas od Punktu 0 do Punktu 1 należy potraktować jako czas stabilizacji temperatur i napięć w akumulatorze HV .
 
Last edited:

Bogumił

Zadomawiam się
Trzytygodniowy wykres parkingowego spadku napięcia akumulatora trakcyjnego HV w e Citanie (nowym). Wykonany tuż po ośmiogodzinnym ładowaniu z mocą pobieraną z przetwornicy napięcia 1540W jedna faza 220V AC i bez zbędnej zwłoki przejechaniu dziewięciu kilometrów i zaparkowaniu na zewnątrz. Punkt 0 : zaparkowanie e Citana , 01.01.2025 , temperatura powietrza +4 st.C. , stan akumulatora HV 46% , zasięg 88 km . Punkt 1 : 04.01.2025 temperatura -3 st.C. ,stan HV 44% , zasięg 82 km . Punkt 2 : 06.01.2025 temperatura +5 st.C. , stan HV 45% , zasięg 84 km . Punkt 3 : 08.01.2025 temperatura +3 st.C. , stan HV 44% , zasięg 82 km . Punkt 4 : 10,01,2025 temperatura + 2 , stan HV 44% , zasięg 83 km . Punkt 5 : 12.01.2025 temperatura +1 st.C. , stan HV 43% , zasięg 82 km . Punkt 6 : 14.01.2025 temperatura 0 st.C. , stan HV 43% , zasięg 80 km. Punkt 7 : 16.01.2025 temperatura +2 st.C. , stan HV 43% , zasięg 82 km . Punkt 8 : 18. 01.2025 temperatura +2 st.C , stan HV 43% , zasięg 82 km . Punkt 9 : 20.01.2025 temperatura 0 st.C. , stan HV 42% , zasięg 79 km . Punkt 10 : 22.01.2025 temperatura 1 st.C. , stan HV 43% , zasięg 81 km . Punkt 11 24.01.2025 temperatura +2 st.C. , stan HV 43% zasięg 82 km . Wnioski : Tuż po zakończonej jeździe lub zakończonym ładowaniu , należy odczekać kilka dni ( np. trzy dni ) w celu ustabilizowania się napięć w akumulatorze HV i temperatury akumulatora HV z temperaturą powietrza . I dopiero wówczas można oceniać samorozładowywanie się akumulatora HV . Z tych moich pomiarów wynika że w moim e Citanie w trakcie postoju stan naładowania akumulatora HV i deklarowany zasięg , mocniej zależy od temperatury akumulatora , a czas postoju ma bardzo niewielki wpływ na samorozładowywanie się akumulatora HV i spadek zasięgu deklarowanego. Generalny wniosek z tego opisu jest taki że akumulator HV w moim e Citanie jest jak najbardziej sprawny . Gdyby akumulator HV był uszkodzony stan naładowania akumulatora HV spadał by w wyraźny sposób wraz z długością casu postoju samochodu elektrycznego. Czas od Punktu 0 do Punktu 1 należy potraktować jako czas stabilizacji temperatur i napięć w akumulatorze HV .
Oszczędny przejazd e Citanem trasy o długości 209 km Wręczyca Wielka koło Częstochowy - Janki koło Warszawy przez A1 i E67 : Start : temperatura 6 st.C , stan baterii 100 % , zasięg deklarowany 181km . Koniec trasy Janki koło Warszawy : Stan baterii 26% , pozostały deklarowany zasięg według pulpitu 54 km , zużycie według pulpitu z całej trasy 11kWh/100km , średnia prędkość jazdy z całej tej trasy 53 km/100 . Z tego wynika że w takich warunkach e Citan przejechał by ( chyba do zatrzymania ) 209 km + 54 = 263 kilometry. Według katalogu zasięg e Citana wg. testu WLTP wynosi 285 km . Energia pobrana z akumulatora na przejechanie 263 km wyniosła by wg. pulpitu e Citana 11kWh/100km razy 2.63 = 28,93 kWh . Z moich dotychczasowych ładowań na stacjach ładowanie Orlen wynika , że energia pobrana ze stacji ładowania Orlen , potrzebna do naładowanie akumulatora w e Citanie od 0% do 100% wynosi 43,16 kWh ( dziwne to trochę bo w tym przypadku powinno być pobrane ponad 45 kWh bo akumulator w e Citanie ma podobno wg katalogu pojemność 45kWh a ze stacji ładowania pobierana jest w trakcie ładowania też energia strat cieplnych prostownika pod maską samochodu ) . Z tej trasy opisanej wyżej wynika że na przejechanie dystansu 263 km potrzebujemy kupić 43,16 kWh energii czyli rzeczywiste zużycie energii kupowanej wynosi 43,16 kWh / 2,63 setek kilometrów = 16,41 kWh/100km jadąc oszczędnie. Zużycie energii w e Citanie podawane na pulpicie w kWh/100km wydaje się być sporo zaniżone . Należy to dokładniej przeanalizować . Ponadto wydaje się że użyteczna pojemność akumulatora w e Citanie wg katalogu jest zawyżona bo przecież są straty na prostowniku pod maską samochodu w trakcie ładowania samochodu , ja ładuję tylko na ładowarkach AC Orlenu gdy robię takie analizy jak przedstawione wyżej.
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Oszczędny przejazd e Citanem trasy o długości 209 km Wręczyca Wielka koło Częstochowy - Janki koło Warszawy przez A1 i E67 : Start : temperatura 6 st.C , stan baterii 100 % . Koniec trasy Janki koło Warszawy : Stan baterii 26% , pozostały deklarowany zasięg według pulpitu 54 km , zużycie według pulpitu z całej trasy 11kWh/100km . Z tego wynika że w takich warunkach e Citan przejechał by ( chyba do zatrzymania ) 209 km + 54 = 263 kilometry. Według katalogu zasięg e Citana wg. testu WLTP wynosi 285 km . Energia pobrana z akumulatora na przejechanie 263 km wyniosła by wg. pulpitu e Citana 11kWh/100km razy 2.63 = 28,93 kWh . Z moich dotychczasowych ładowań na stacjach ładowanie Orlen wynika , że energia pobrana ze stacji ładowania Orlen , potrzebna do naładowanie akumulatora w e Citanie od 0% do 100% wynosi 43,16 kWh . Akumulator w e Citanie ma wg katalogu pojemność 45kWh . Z tej trasy opisanej wyżej wynika że na przejechanie dystansu 263 km potrzebujemy kupić 43,16 kWh energii czyli rzeczywiste zużycie energii kupowanej wynosi 43,16 kWh / 2,63 setek kilometrów = 16,41 kWh/100km jadąc oszczędnie. Zużycie energii w e Citanie podawane na pulpicie w kWh/100km wydaje się być sporo zaniżone . Należy to dokładniej przeanalizować . Ponadto wydaje się że użyteczna pojemność akumulatora w e Citanie wg katalogu jest zawyżona bo przecież są straty na prostowniku pod maską samochodu , ja ładuję tylko na ładowarkach AC Orlenu gdy robię takie analizy jak przedstawione wyżej.
A z jaka szybkoscia ladujesz sie na tym orlenie ? Moze straty na AC sa duze ?
 

Bogumił

Zadomawiam się
A z jaka szybkoscia ladujesz sie na tym orlenie ? Moze straty na AC sa duze ?
Na AC Orlen e Citan przyjmuje na początku na wskaźniku stacji 21 kW , a na pulpicie samochodu 19 kW , przy około 70 % naładowania moc sukcesywnie zaczyna spadać na pulpicie samochodu do 2,5 kW przy 98 % ,99 % i do 100 % .
 
Top