Off-Road assist

refi1234

Posiadacz elektryka

:)))

Nie wiem czy mam sie śmiac czy płakać. Gosciu - skąd sie wziąłeś ?
To forum dla ludzi którzy sobie pomagają, wymieniają sie opiniami, odczarowują mity.
Warto się zastanowić nad istnieniem na nim z takim podejściem.

Taa, to reklama opcji sprzed 11 miesiecy, otworzonej w software przez S3XY która jest pewnie dla większości osób nowością, choć jest diabelnie użyteczna zimą, a ludzie po raz pierwszy czytaja iż soft TM3 i TMY może być odmienny.
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
Jak 2 lata temu Y na letnich oponach zsunął się z podjazdu w zaspę przodem to pomogło ruszanie na śliskim. Wszystko inne bezskuteczne bo przy delikatnym ruszaniu pracowała jedna oś a przy szybszym zrywało przyczepność.

Jest jeszcze samoistnie aktywowany tryb śniegowy. Gdy zaczynamy jazdę po śniegu to można mocniej wcisnąć gaz żeby wykrył ze jest ślisko i wtedy przechodzi na balans mocy 50:50. Trochę wieksze zużycie ale jeździ się zauważanie lepiej. W S3XY można zauważyć że moc się równiej rozkłada.
 

Hermes

Posiadacz elektryka
A jakie mogą być minusy tej opcji - ta trakcja jest wyłączona faktycznie czy (jak najczęściej bywa) tylko "wyłączona", tzn. działa, ale nie tak wcześnie jak normalnie?
Włączacie to na stałe czy tylko doraźnie w trudniejszych sytuacjach?
 

eimi

Pionier e-mobilności
W Y jest jeszcze tryb ruszanie na śliskim i on działa najfajniej na śniegu bo pozwala na dużo więcej.

A 50/50 sie aktywuje momentalnie (samo) jak wykryje poślizg, nie trzeba przełączać na offroad. Testowałem teraz w głębokim śniegu i ja nie czuje różnicy między standard a offroad (jeśli chodzi o skuteczność podjazdu pod górę) - może na lodzie byłoby inaczej.

Pamiętajmy też że w trybie offroad auto samo nie zahamuje przed przeszkodą bo wtedy ta funkcja jest wyłączona.
 

Attachments

  • Screenshot_20250115_092555_Gallery.jpg
    Screenshot_20250115_092555_Gallery.jpg
    946,6 KB · Liczba wyświetleń: 27
Last edited:

Hermes

Posiadacz elektryka
Ja też byłem o tym przekonany - ale na załączonym wyżej filmie widać co innego: że niby auto nie potrafi ruszyć na lodzie. To o co chodzi - fejkiem jest ten film...?
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@Hermes Nic nie zmieniam, jezdze chill/sport. Tylko raz użyłem "ruszanie na śliskim" gdy auto nie mogło sie ruszyć. Było podobnie jak na filmiku powyzej czyli przy próbie ruszenia albo pracowała jedna oś albo druga a auto stało.

U Bjorna można sobie poobserwować działanie snow mode (patrząc na rozkład mocy):
1736933504338.png

Jazda w zwykłym trybie
Moment aktywacji "snow mode"
 

refi1234

Posiadacz elektryka
A jakie mogą być minusy tej opcji - ta trakcja jest wyłączona faktycznie czy (jak najczęściej bywa) tylko "wyłączona", tzn. działa, ale nie tak wcześnie jak normalnie?
Włączacie to na stałe czy tylko doraźnie w trudniejszych sytuacjach?

Właczasz tylko doraźnie w trudnych warunkach, na start lub niskie predkosci (np. do jazdy w mieście gdy panowie drogowcy nie zdązyli odsniezyć).
 
Last edited:

refi1234

Posiadacz elektryka
Ja też byłem o tym przekonany - ale na załączonym wyżej filmie widać co innego: że niby auto nie potrafi ruszyć na lodzie. To o co chodzi - fejkiem jest ten film...?

Na załaczonym filmie z S3XY wyjasniana jest róznica czym rózni się off-road assist od jego braku podczas ruszania na lodzie.

1/ Slip start (ruszanie na sliskim podłożu w PL menu) który jest zarowno w TM3 jak i TMY to ułatwienie wydostania się gdy auto utknęło (np. w zaspie). Pozwala Ci np. rozbujac auto aby móc sie wydostac. Koła moga sie kręcić i slizgac.

2/ Off-road assist (Asystent Off-Road w PL menu) który jest tylko w autach z AWD (ale nie w TM3 LR, bo tam jest obecnie ukryty i tylko S3XY moze go wyciagnąć) jest zaprojektowany aby poprawic ogólne parametry jazdy w niekorzystnym terenie. Jak jest w TM3P tego nie wiem.

Off-road assist wyrównuje moment obrotowy miedzy przednim a tylnym silnikiem aby była lepsza przyczepność, poprawia przyczepność na nierównych i miękkich nawierzchniach, gdzie jedna strona pojazdu może stracić przyczepność, podczas gdy druga strona nadal ma przyczepność. Modyfikuje także siłę regen aby nie była problemem na sliskim.

Gdy jest włączony, pedał przyspieszenia zapewnia bardziej stopniowy moment obrotowy, co jest przydatne podczas jazdy z niską prędkością. Po włączeniu Off-Road wyświetla się na ekranie dotykowym nad prędkością jazdy.

Nie ma sensu używanie tej opcji (off-road assist) przy wyższych prędkościach. Dla wyższych prędkosci w zimie - lepiej wyłaczyc lub ograniczyc regen (siłę hamowania regeneracyjnego silnikiem) co jest też możliwe poprzez S3XY (apka, knob, button). Tesla ma w software automat od tego - ale działa dopiero od pewnego momentu (Bjorn chyba to własnie nazywa snow-mode).

Ale dlaczego opcji off-road assist nie ma w panelu w wersjach AWD modelu TM3 a jest w TMY tego nawet diabeł nie wie :)
 
Last edited:

Hermes

Posiadacz elektryka
Pewnie się bali, że posiadacze 3 będą wjeżdżać (naprawdę) w teren ;)
Potestowałem sobie w międzyczasie na drodze z mokrym, kopnym śniegiem, gdzie auto się zapada automatycznie. I macie rację:
- Off-Road aktywuje się, jak wykryje auto poślizg, ale... musi się pośliznąć, co czasem może być niebezpieczne albo starym się tego uniknąć w największym zakresie (np. obok przeszkoda albo auto inne blisko stoi),
- natomiast ręczne włączenie Off-Road pomija ten etap "wykryto poślizg" i od razu... idziemy jak czołg.
Nawet na moich - z górnej co prawda półki, ale jednak całorocznych - też idzie w górach jak czołg :D :)
 

boolean1981

Zadomawiam się
:)))

Nie wiem czy mam sie śmiac czy płakać. Gosciu - skąd sie wziąłeś ?
To forum dla ludzi którzy sobie pomagają, wymieniają sie opiniami, odczarowują mity.
Warto się zastanowić nad istnieniem na nim z takim podejściem.

Taa, to reklama opcji sprzed 11 miesiecy, otworzonej w software przez S3XY która jest pewnie dla większości osób nowością, choć jest diabelnie użyteczna zimą, a ludzie po raz pierwszy czytaja iż soft TM3 i TMY może być odmienny.
Ok. Rozumiem. To w takim razie udzielę porady. Mniej ślizga się na oponach zimowych. ;)
 
Top