Mercedes-Benz Citan , eCitan .

Ronin78

Posiadacz elektryka
Wnioski : Tuż po zakończonej jeździe lub zakończonym ładowaniu , należy odczekać kilka dni ( np. trzy dni ) w celu ustabilizowania się napięć w akumulatorze HV i temperatury akumulatora HV z temperaturą powietrza .
Tydzień czasu Leaf stał na wakacjach, pod chmurką i % się zgadzały co do 1 tuż po wyjściu z auta, jak i po tygodniu. Citan pewnie pobiera energię celem utrzymania jakiś systemów (których Leaf zapewne nie posiada).
 

Bogumił

Zadomawiam się
Tydzień czasu Leaf stał na wakacjach, pod chmurką i % się zgadzały co do 1 tuż po wyjściu z auta, jak i po tygodniu. Citan pewnie pobiera energię celem utrzymania jakiś systemów (których Leaf zapewne nie posiada).
U mnie często komputer pokładowy robi korektę wskazań jak samochód stoi ale zauważam że znaczący wpływ na to ma temperatura w jakiej stoi samochód.
 

Bogumił

Zadomawiam się
U mnie często komputer pokładowy robi korektę wskazań jak samochód stoi ale zauważam że znaczący wpływ na to ma temperatura w jakiej stoi samochód.
Temat : Dokładna analiza jazdy e Citanem tylko na prądzie pozyskanym z paneli fotowoltaicznych w lutym 2025 moją fotowoltaiką. Składa się ona z paneli 1010 Wp , regulatora ładowania Victron MPPT 100/50 , przetwornicy napięcia z 24V DC na 220V AC i akumulatora stacjonarnego Li-ion złożonego z depakietowanych przetestowanych akumulatorów laptopowych 18650 Li-ion. Akumulatory 18650 w ilości 16 sztuk są połączone równolegle w pakiety . Z kolei te pakiety połączone są szeregowo w string siedmiopakietowy . Mój akumulator stacjonarny posiada 20 takie stringów połączonych równolegle . Tworzy to akumulator stacjonarny ( złożony z 16 x 7 x 20 = 2240 akumulatorków Li-ion 18650 ) o napięciu nominalnym 24V DC i pojemności około 15 kWh . Akumulator ten testowałem dokładnie w dniach od 12.02.2025 do dnia 25.02.2025 ( te dni były wyjątkowo słoneczne jak na miesiąc luty ) . W dniu 12.02.2025 rozpoczął się proces ładowania akumulatora stacjonarnego rozładowanego do 0% z paneli ustawionych nieruchomo na południe , po 13 dniach ( wyjątkowo słonecznych jak na miesiąc luty ) , czyli w dniu 25.02.2025 akumulator stacjonarny osiągnął 100 % naładowania i o godzinie 9.00 podłączyłem go za pomocą Juice Boostera do mojego e Citana . Rozpoczął się dziewięcio i pół godzinny proces ładowania e Citana z mocą 1540 W oddawaną przez przetwornicę napięcia , Juice Boster aktywował się na 8 Amper a pulpit w samochodzie wskazywał moc ładowania 1,2 kW . W południe akumulatorowi stacjonarnemu pomogły panele oświetlane pełnym słońcem przez dwie godziny, a o godzinie 18,30 akumulator stacjonarny osiągnął 0 % naładowania. W trakcie takiego ładowania stopień naładowania akumulatora w e Citanie wzrósł o 30 % , a deklarowany zasięg na pulpicie samochodu wzrósł o 60 kilometrów . Uzyskane to zostało kosztem energii pobranej z przetwornicy napięcia o wartości 1540 W razy 9,5 h równa się 14630 Wh czyli 14,63 kWh . Z wcześniejszych moich jazd testowych e Citanem wynika że przy jeździe po mieście i wokół komina 1 % spadku naładowania akumulatora w e Citanie pozwala przejechać w lutym 2,3 km , a na trasie przy średniej prędkości 55 km/h 2,9 km , wynika z tego że na wyżej opisanym ładowaniu e Citan przejedzie po mieście 30 razy 2,3 równa się 69 kilometrów , a na trasie 30 razy 2,9 równa się 87 kilometrów. Jedno opisane wyżej ładowanie dało mi zysk 14,63 kWh razy cena kWh na stacii ładowania Orlen 1.95 zł za kWh równa się 28,5 zł co daje miesięczy zysk z mojej fotowolaiki w lutym około 28,5/13x28 = 61 złotych . Skoro panele kosztowały mnie za dwie sztuki 900 zł , to panele zwrócą mi się po 900 podzielić na 61 równa się 14 takich miesiącach jesienno wiosennych , a latem będzie bardzo dużo lepiej ze zwrtem tej mojej inwestycji w panele fotowoltaiczne. A teraz najważniejsze obliczenia : Aby podnieść stopień naładowania akumulatora w e Citanie na działce o 1% należy dostarczyć do Jujce Boostera 14,63 kWh podzielić na 30 % = 0,48766667 kWh energii , natomiast ładując e Citania na stacji ładowania Orlen AC aby podnieść stopień naładowania baterii o 1 % trzeba kupić : 41 kWh podzielić na 95 ( to moje najdłuższe jednorazowe ładowanie e Citana w styczniu od stanu baterii 5 % do 100 % w e Citanie ) = 0,4315789 kWh energii . Ładując e Citana tylko na stacji ładowania Orlen AC rzeczywiste ( kupowane ) zużycie energii na przejechanie 100 km oszczędnie w lutym wyniesie : po mieście i wokół komina 100 km podzielić na 2,3 km razy 0,4315789 kWh = 18,76 kWh a jeżdżąc poza miastem w lutym oszczędnie 100 km podzielić na 2,9 km razy 0,4315789 kWh = 14,88 kWh .
 
Last edited:

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Skoro panele kosztowały mnie za dwie sztuki 900 zł , to panele zwrócą mi się po 900 podzielić na 57 równa się 16 takich miesiącach jesienno wiosennych , a latem będzie bardzo dużo lepiej ze zwrtem tej mojej inwestycji w panele fotowoltaiczne.
A kiedy zwróci się inwestycja w akumulatory laptopowe?
 

Bogumił

Zadomawiam się
Od 27.11.2024 do teraz 28.02.2025 na działce ładowałem e-Citana 38 godzin razy 1,54 kW ( moc oddawana przez przetwornice napięcia ) razy 1.95 zł/kWh = 114 zł zysku . Jeden miesiąc letni da mi około 40 godzin ładowania e Citana czyli około 120 zł zysku . Przyjmując 5 takich letnich miesięcy uzyskam w lecie 600 zł zysku , a tyle mniej więcej mnie kosztowało samemu zrobienie akumulatora 15 kWh .
 
Last edited:

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Przyjmując 5 takich letnich miesięcy uzyskam w lecie 600 zł zysku , a tyle mniej więcej mnie kosztowało samemu zrobienie akumulatora 15 kWh .
A gdzie za 600 zł można kupić tyle akumulatorów laptopowych, aby w sumie wyszło 15 kWh?
 

Bogumił

Zadomawiam się
Cztery piąte akumulatorów 18650 uzyskałem za darmo 3 lata temu , a jedną piątą kupowałem na allegro za około 3 zł jedna bateria laptopowa która ma 6 razy 18650 . Z tych wszystkich 18650 , po przetestowaniu 30% odpadło ze względu za zbyt małą skuteczność działania.
 
Last edited:

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Trzy czwarte akumulatorów 18650 uzyskałem za darmo 3 lata temu , a jedną trzecią kupowałem na allegro za 4 zł jedna bateria laptopowa która ma 6 razy 18650 . Z tych wszystkich 18650 , po przetestowaniu 30% odpadło ze względu za zbyt małą skuteczność działania.
No to ja chyba nie umiem szukać, bo takowych na Allegro nie znalazłem.
 

Bogumił

Zadomawiam się
No to ja chyba nie umiem szukać, bo takowych na Allegro nie znalazłem.
Około dwa lata temu darmowe z serwisów laptopowych się skończyły bo18650 do laptopów już nie montują . Teraz w 2025 roku najsensowniej kupić po 1,5 zł za sztukę 18650 u AMelectronics są naprawdę mocno sprawne w prawie równym stanie każda sztuka , a odpada zaledwie około 1 % na tygodniowym teście samorozładowania . Gdy po dwudniowym leżakowaniu ( stabilizacji )od końca ładowania , rozpocznie się tygodniowe leżakowanie , to spadek napięcia tygodniowy nie może być większy niż 0,02 V . Nie radzę kupować baterii laptopowych do depakietowania bo naprawdę są teraz bardzo kiepskie i ostatnio zdrożały ze względu na małą ich dostępność.
 
Last edited:

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Około dwa lata temu darmowe z serwisów laptopowych się skończyły bo18650 do laptopów już nie montują . Teraz w 2025 roku najsensowniej kupić po 1,5 zł za sztukę 18650 u AMelectronics
To trzeba być faktycznie sprawnym wyszukiwaczem. Ja u AMelectronics widzę 18650 w przedziale 10-25 zł.
 
Top