U mnie często komputer pokładowy robi korektę wskazań jak samochód stoi ale zauważam że znaczący wpływ na to ma temperatura w jakiej stoi samochód.
Temat : Dokładna analiza jazdy e Citanem tylko na prądzie pozyskanym z paneli fotowoltaicznych w lutym 2025 moją fotowoltaiką. Składa się ona z paneli 1010 Wp , regulatora ładowania Victron MPPT 100/50 , przetwornicy napięcia z 24V DC na 220V AC i akumulatora stacjonarnego Li-ion złożonego z depakietowanych przetestowanych akumulatorów laptopowych 18650 Li-ion. Akumulatory 18650 w ilości 16 sztuk są połączone równolegle w pakiety . Z kolei te pakiety połączone są szeregowo w string siedmiopakietowy . Mój akumulator stacjonarny posiada 20 takie stringów połączonych równolegle . Tworzy to akumulator stacjonarny ( złożony z 16 x 7 x 20 = 2240 akumulatorków Li-ion 18650 ) o napięciu nominalnym 24V DC i pojemności około 15 kWh . Akumulator ten testowałem dokładnie w dniach od 12.02.2025 do dnia 25.02.2025 ( te dni były wyjątkowo słoneczne jak na miesiąc luty ) . W dniu 12.02.2025 rozpoczął się proces ładowania akumulatora stacjonarnego rozładowanego do 0% z paneli ustawionych nieruchomo na południe , po 13 dniach ( wyjątkowo słonecznych jak na miesiąc luty ) , czyli w dniu 25.02.2025 akumulator stacjonarny osiągnął 100 % naładowania i o godzinie 9.00 podłączyłem go za pomocą Juice Boostera do mojego e Citana . Rozpoczął się dziewięcio i pół godzinny proces ładowania e Citana z mocą 1540 W oddawaną przez przetwornicę napięcia , Juice Boster aktywował się na 8 Amper a pulpit w samochodzie wskazywał moc ładowania 1,2 kW . W południe akumulatorowi stacjonarnemu pomogły panele oświetlane pełnym słońcem przez dwie godziny, a o godzinie 18,30 akumulator stacjonarny osiągnął 0 % naładowania. W trakcie takiego ładowania stopień naładowania akumulatora w e Citanie wzrósł o 30 % , a deklarowany zasięg na pulpicie samochodu wzrósł o 60 kilometrów . Uzyskane to zostało kosztem energii pobranej z przetwornicy napięcia o wartości 1540 W razy 9,5 h równa się 14630 Wh czyli 14,63 kWh . Z wcześniejszych moich jazd testowych e Citanem wynika że przy jeździe po mieście i wokół komina 1 % spadku naładowania akumulatora w e Citanie pozwala przejechać w lutym 2,3 km , a na trasie przy średniej prędkości 55 km/h 2,9 km , wynika z tego że na wyżej opisanym ładowaniu e Citan przejedzie po mieście 30 razy 2,3 równa się 69 kilometrów , a na trasie 30 razy 2,9 równa się 87 kilometrów. Jedno opisane wyżej ładowanie dało mi zysk 14,63 kWh razy cena kWh na stacii ładowania Orlen 1.95 zł za kWh równa się 28,5 zł co daje miesięczy zysk z mojej fotowolaiki w lutym około 28,5/13x28 = 61 złotych . Skoro panele kosztowały mnie za dwie sztuki 900 zł , to panele zwrócą mi się po 900 podzielić na 61 równa się 14 takich miesiącach jesienno wiosennych , a latem będzie bardzo dużo lepiej ze zwrtem tej mojej inwestycji w panele fotowoltaiczne. A teraz najważniejsze obliczenia : Aby podnieść stopień naładowania akumulatora w e Citanie na działce o 1% należy dostarczyć do Jujce Boostera 14,63 kWh podzielić na 30 % = 0,48766667 kWh energii , natomiast ładując e Citania na stacji ładowania Orlen AC aby podnieść stopień naładowania baterii o 1 % trzeba kupić : 41 kWh podzielić na 95 ( to moje najdłuższe jednorazowe ładowanie e Citana w styczniu od stanu baterii 5 % do 100 % w e Citanie ) = 0,4315789 kWh energii . Ładując e Citana tylko na stacji ładowania Orlen AC rzeczywiste ( kupowane ) zużycie energii na przejechanie 100 km oszczędnie w lutym wyniesie : po mieście i wokół komina 100 km podzielić na 2,3 km razy 0,4315789 kWh = 18,76 kWh a jeżdżąc poza miastem w lutym oszczędnie 100 km podzielić na 2,9 km razy 0,4315789 kWh = 14,88 kWh .