Magazyn z baterii samochodowej - DIY

vwir

Pionier e-mobilności
W sumie to nie wiem co tutaj dużo pisać. Ja poszedłem w tym kierunku:

Czyli dobieramy falownik który jest wspierany (ja wybrałem Sofar 15KTL-3PH), do tego baterię ze wspieranego samochodu (ja wybrałem Zoe 25kWh, obecnie do kupienia za 5,5tys pln) no i jedziemy zgodnie z manualem. Ogólnie trochę gratów trzeba dorzucić, bo na przykład:
- bateria z samochodu wymaga stałego zasilania 12V, tak samo jak w samochodzie. Jako iż miałem baterię LiFePo z innego projektu, to dorzuciłem do niej zasilanie: https://www.aliexpress.com/item/1005007328928842.html i po temacie
- potrzebujemy jakiegoś bezpiecznika pomiędzy baterią a falownikiem. Ja kupiłem tutaj obudowę: https://www.aliexpress.com/item/1005006260934100.html a tutaj bezpieczniki 50A: https://www.aliexpress.com/item/1005008327973786.html
- do załączania precharge a później stycznika dobrze jest mieć przekaźniki półprzewodnikowe (SSR). Ja kupiłem tutaj: https://www.aliexpress.com/item/1005007980429124.html
- za "mózg" połączenie służy u mnie Lilygo: https://www.aliexpress.com/item/1005003624034092.html

Reszta wszystko zgodnie z readme na stronie, którą załączyłem. Wystartowało wszystko "od strzała". Jeszcze tylko czekam na kawałek elektroniki, żeby Sofara sterować z poziomu HA (czy ma ładować, czy może rozładowywać, kiedy i na jakich zasadach). Ogólnie będę to robił za pomocą: https://github.com/IgorYbema/Sofar2mqtt Za 15$ (plus 10$ za wysyłkę) dostajecie gotowy kawałek elektroniki, zaprogramowany, kwestia podpięcia do falownika.
W tym rozwiązaniu o baterię dba oryginalny BMS, niczego nie trzeba przerabiać ani kombinować. Podpinamy wtyczkę sygnałową, podpiany wtyczkę HV i tyle. Baterii nawet nie musicie otwierać. Jeśli macie pytanie albo chcielibyście zobaczyć fotki jak to pospinałem to dajcie znać, bo nawet nie wiem co tutaj dużo opisywać. Naprawdę nie ma wielkiej folozofii. Dziwne trochę DIY, w którym niczego nie opisuję, ale co mam opisywać skoro wszystko jest opisane w linku ;)
Jeśli ktoś woli filmik:
 
Last edited:

ArturEV

Zadomawiam się
W sumie to nie wiem co tutaj dużo pisać. Ja poszedłem w tym kierunku:

Czyli dobieramy falownik który jest wspierany (ja wybrałem Sofar 15KTL-3PH), do tego baterię ze wspieranego samochodu (ja wybrałem Zoe 25kWh, obecnie do kupienia za 5,5tys pln) no i jedziemy zgodnie z manualem. Ogólnie trochę gratów trzeba dorzucić, bo na przykład:
- bateria z samochodu wymaga stałego zasilania 12V, tak samo jak w samochodzie. Jako iż miałem baterię LiFePo z innego projektu, to dorzuciłem do niej zasilanie: https://www.aliexpress.com/item/1005007328928842.html i po temacie
- potrzebujemy jakiegoś bezpiecznika pomiędzy baterią a falownikiem. Ja kupiłem tutaj obudowę: https://www.aliexpress.com/item/1005006260934100.html a tutaj bezpieczniki 50A: https://www.aliexpress.com/item/1005008327973786.html
- do załączania precharge a później stycznika dobrze jest mieć przekaźniki półprzewodnikowe (SSR). Ja kupiłem tutaj: https://www.aliexpress.com/item/1005007980429124.html
- za "mózg" połączenie służy u mnie Lilygo: https://www.aliexpress.com/item/1005003624034092.html

Reszta wszystko zgodnie z readme na stronie, którą załączyłem. Wystartowało wszystko "od strzała". Jeszcze tylko czekam na kawałek elektroniki, żeby Sofara sterować z poziomu HA (czy ma ładować, czy może rozładowywać, kiedy i na jakich zasadach). Ogólnie będę to robił za pomocą: https://github.com/IgorYbema/Sofar2mqtt Za 15$ (plus 10$ za wysyłkę) dostajecie gotowy kawałek elektroniki, zaprogramowany, kwestia podpięcia do falownika.
W tym rozwiązaniu o baterię dba oryginalny BMS, niczego nie trzeba przerabiać ani kombinować. Podpinamy wtyczkę sygnałową, podpiany wtyczkę HV i tyle. Baterii nawet nie musicie otwierać. Jeśli macie pytanie albo chcielibyście zobaczyć fotki jak to pospinałem to dajcie znać, bo nawet nie wiem co tutaj dużo opisywać. Naprawdę nie ma wielkiej folozofii. Dziwne trochę DIY, w którym niczego nie opisuję, ale co mam opisywać skoro wszystko jest opisane w linku ;)
Jeśli ktoś woli filmik:
Pytanie o zarządzanie termiczne baterią,
o ile dobrze pamiętam to ZOE używa kompresora klimatyzacji do grzania/chłodzenia baterii trakcyjnej
przy poborach i ładowaniu maksymalnym 15kW zakładam że chłodzeniem nie trzeba się przejmować
ale co z grzaniem, jak rozwiązałeś to zagadnie ?
 

zlp

Pionier e-mobilności
U mnie dało się zastosować miniaturowe podgrzewacze do szaf sterowniczych. Pilnują aby temperatura nie spadała poniżej chyba 8C. Gdyby nie takie rozwiązanie to do "akumulatorni" zrobionej z szamba postawionego na boku z dorobionymi drzwiami i docieplonego wstawiłbym jakiś elektryczny grzejnik z termostatem.
 

ArturEV

Zadomawiam się
U mnie dało się zastosować miniaturowe podgrzewacze do szaf sterowniczych. Pilnują aby temperatura nie spadała poniżej chyba 8C. Gdyby nie takie rozwiązanie to do "akumulatorni" zrobionej z szamba postawionego na boku z dorobionymi drzwiami i docieplonego wstawiłbym jakiś elektryczny grzejnik z termostatem.
ciekawe rozwiązanie :)
część baterii z EV ma wewnętrzne grzałki
zastanawiam się czy nie dało by się tego wykorzystać ?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Super informacje - dzieki!
Kumpel ostatnio zainstalował sofara z magazynem energii (nie wiem nawet jakiej technologii / firmy) jakiś 10 kWh z rozładowaniem 100-30% (użyteczne 7 kWh) i ma taki problem, że falownik pobiera mu podobno 200-300 W cały czas co w dobę daje 5 - 7 kWh, czyli całą pojemność baterii w zasadzie... WTF?! Jak jest u Ciebie?
Pomierzyłem. Sam czysty falownik bierze od 40 do 50W ciągłego poboru (tak się waha pomiędzy tymi dwoma wartościami). Do tego elektronika sterująca i podtrzymanie 12V w baterii kolejne 20W (styczniki, etc). W sumie 60-70W.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Pytanie o zarządzanie termiczne baterią,
o ile dobrze pamiętam to ZOE używa kompresora klimatyzacji do grzania/chłodzenia baterii trakcyjnej
przy poborach i ładowaniu maksymalnym 15kW zakładam że chłodzeniem nie trzeba się przejmować
ale co z grzaniem, jak rozwiązałeś to zagadnie ?
U mnie bateria jest w domu, stałe 20 stopni na plusie. Ale nawet gdyby nie była w domu to bez przesady, to nie LiFePO. Spokojnie prądy rzędu kilka kW (ładowania czy rozładowania) nie zrobią jej żadnej krzywdy. W samochodzie w peaku musi wytrzymywać 50kW rozładowania i 43kW ładowania. Zupełnie inna skala.
 

daniel

Señor Meme Officer
U mnie bateria jest w domu, stałe 20 stopni na plusie. Ale nawet gdyby nie była w domu to bez przesady, to nie LiFePO. Spokojnie prądy rzędu kilka kW (ładowania czy rozładowania) nie zrobią jej żadnej krzywdy. W samochodzie w peaku musi wytrzymywać 50kW rozładowania i 43kW ładowania. Zupełnie inna skala.
Przy takiej wielkości magazynu nie musisz mieć jakichś dodatkowych zabezpieczeń pożarniczych? Kolega z Austrii mi coś takiego opowiadał, bo też ma większy magazyn. Mówił że do 10kWh to można sobie nawet pod kanapą trzymać, ale więcej jest obwarowane przepisami. Tym bardziej bym się cykał jak to nie jest LFP.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
U mnie bateria jest w domu, stałe 20 stopni na plusie. Ale nawet gdyby nie była w domu to bez przesady, to nie LiFePO. Spokojnie prądy rzędu kilka kW (ładowania czy rozładowania) nie zrobią jej żadnej krzywdy. W samochodzie w peaku musi wytrzymywać 50kW rozładowania i 43kW ładowania. Zupełnie inna skala.
Rozładowanie tak, ale ładowanie tylko przy dodatnich. Tesla np na AC nawet 1W nie wpuszcza do zmrożonej baterii. A na DC gdy tylko bateria osiągnie dodatnią temperaturę to odrazu 20+kW pozwala ładować.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Przy takiej wielkości magazynu nie musisz mieć jakichś dodatkowych zabezpieczeń pożarniczych? Kolega z Austrii mi coś takiego opowiadał, bo też ma większy magazyn. Mówił że do 10kWh to można sobie nawet pod kanapą trzymać, ale więcej jest obwarowane przepisami. Tym bardziej bym się cykał jak to nie jest LFP.
Żeby legalnie podłączyć taki magazyn do sieci (czyli bez pełnego off-grid) to trzeba dużo papierkologii, często z audytem projektu jak i samej instalacji przez operatora sieci. Jak robisz off-grid albo on-grid na nielegalu to zabezpieczeniami nie trzeba się przejmować. Co najwyżej skończy się jak we wrześniu 2023 w Bytowie.
 
Last edited:

Najnowsze dyskusje

Top