Tesla Y Koni Active Suspension

eimi

Pionier e-mobilności
Na myśl o ściskach do sprężyn odczuwam dziwny lęk XD.
Rozbierałem już kolumny samemu kilka razy w poprzednich samochodach. Czasem faktycznie jest ciężko bo zwoje są gęsto. Wtedy lepiej podjechać ze zdemontowaną kolumną do warsztatu, gdzie mają do tego lepszą maszynę (ja mam takie na śruby) i za kilkadziesiąt złotych przełożą amorek w kolumnie. W tesli jeszcze tego nie robiłem, ale też zaryzykuje samemu. Jak patrzę na instruktaże to nie wygląda to na rocket science.

Z tyłu nie ma problemu, bo amorek jest osobno i sprężyna osobno.
 

piotrazz

Posiadacz elektryka
Zamówione w Autodoc. Przesyłka nadana, cenowo wygląda na dobrą ofertę (całość 2800 zł). Pojeździłem dzisiaj Juniperem i też już przynajmniej wiem jak bardzo buja na różnych wybojach :)
 

eimi

Pionier e-mobilności
Zamówione w Autodoc. Przesyłka nadana, cenowo wygląda na dobrą ofertę (całość 2800 zł). Pojeździłem dzisiaj Juniperem i też już przynajmniej wiem jak bardzo buja na różnych wybojach :)
Oo i kiedy wymiana? Koniecznie daj znać jak odczucia zarówno do starego Y jak i do Junipera

Przy składaniu kolumn z przodu niech zwrócą szczególną uwagę na centrowanie sprezyny w gniezdzie. Jest opisane w w/w tutorialu. Brak centrowania to częsty błąd i potem ludziom coś klika na zakrętach.
 

piotrazz

Posiadacz elektryka
Zamówiłem na 2 tury, chciałem sprawdzić wiarygodność niż utopić tyle kasy na 1 zamówienie. Dzisiaj z autodoc'a przyszły tylnie amortyzatory - wszystko w porządku. Widzę, że na przód idzie z innego magazynu, pewnie do kilku dni potrwa dostawa.
 

Daro76

Fachowiec
Zamówiłem na 2 tury, chciałem sprawdzić wiarygodność niż utopić tyle kasy na 1 zamówienie. Dzisiaj z autodoc'a przyszły tylnie amortyzatory - wszystko w porządku. Widzę, że na przód idzie z innego magazynu, pewnie do kilku dni potrwa dostawa.
No to teraz wszyscy czekamy na opinię po zmianie i może jakieś fotki z wymiany ;)
 

eimi

Pionier e-mobilności
Zamówiłem na 2 tury, chciałem sprawdzić wiarygodność niż utopić tyle kasy na 1 zamówienie. Dzisiaj z autodoc'a przyszły tylnie amortyzatory - wszystko w porządku. Widzę, że na przód idzie z innego magazynu, pewnie do kilku dni potrwa dostawa.
To tylne możesz już podmieniać, bo z nimi to naprawdę chwila jest ;)

Sam robisz czy warsztat?

Mile widziana relacja z montażu.
 

piotrazz

Posiadacz elektryka
To tylne możesz już podmieniać, bo z nimi to naprawdę chwila jest ;)

Sam robisz czy warsztat?

Mile widziana relacja z montażu.
Nie mam wystarczającej ilości narzędzi ;-) Klucz dynamometryczny, 2 xpodnośniki etc. Chyba taniej pojechać do warsztatu i wymienić.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Nie mam wystarczającej ilości narzędzi ;-) Klucz dynamometryczny, 2 xpodnośniki etc. Chyba taniej pojechać do warsztatu i wymienić.
Oki ;) ja niestety nie mam zaufania do warsztatów

Nowa opinia wpadła do Koni na tesla motors club
I just replaced my factory shocks on my 2020 M3 AWD with Koni Special Actives. Retained factory springs and top hats. I would compare the ride to a 330I E46. Firm but not stiff or harsh. Rattles from shocks gone (occurred in cold weather below 40F). Car is fun to drive again. Side note: Clunking can occur from other sources. I replaced the lateral and compliance arms. The lateral arm bushings were degenerating at 43,000 miles. Compliance bushings still OK but replaced pro-actively. It removed the other source of clunking. When bushings replaced (I replaced the entire arms to zero mileage the ball joints also) that removed 90% of the clunking. The shocks could be clearly heard knocking at the corners of the car. The Koni's cured the knocking but more importantly took the harshness out of the ride. I have a Model Y and when due for shocks will not hesitate to replace with Koni Red. There are plenty of after market suspension packages but for price and results I preferred the Koni option. I considered the yellow but the rear shocks were to difficult to readjust firmness (the shocks must be removed and compressed to changes settings).
 

eimi

Pionier e-mobilności
Naklejki na amorkach i sprężynach da się sprawdzić bez ściągania kół. Przy wymianie sprawdź proszę jakie są fabrycznie amorki i sprężyny w Twoim Y

Poniżej wrzucam P/N dla Y LR AWD 2024 Q4 Berlin:

Lewy przód sprężyna: 1188064-00-D
Lewy przód amorek: 1288363-99-B


Prawy przód sprężyna: ?
Prawy przód amorek: 1288368-99-B


Prawy/Lewy tył sprężyna: 2288474-00-A
Prawy/Lewy tył amorek: 1288463-00-B

Na tył da się zamówić w Tesli osobno sprężyny i amorki. Na przód występuje tylko złożony zestaw amorek + sprężyna, mimo że na sprężynie jest osobny P/N to nie da jej się kupić osobno.

Wg PN oznaczenia 11xx najstarsze, 12xx nowsze, 22xx już najnowsze (występują też w Juniperze). Na końcu litera -X to rewizja - czym dalsza tym nowsza.

1742042718196.png

Ciekawe jest to, że tylny amorek z TM3 Highland mimo że z technologią FSD jest ponad 2x tańszy niż zwykły do Y (a pasują zamiennie). Ten z Highlanda jest made in China, a ten z Y jest made in CZ (KYB)
 
Top