Porównanie Tesli Model Y i Volkswagen ID.4

rogeer

Zadomawiam się
Witam,

Czytam to forum od dłuższego czasu ale dopiero teraz nadszedł moment, że postanowiłem się zarejestrować ponieważ potrzebuję konsultacji.
Od dawna marzyłem o aucie elektrycznym ale zawsze te samochody były za drogie albo nie nadawały się na jedyne auto w rodzinie albo były pilniejsze potrzeby typu dom, dzieci itp.
Teraz nastała wreszcie ta chwila gdzie ceny samochodów są akceptowalne, zasięgi odpowiednie a ja akurat mogę sobie na taki zakup pozwolić.
Ale do meritum.
Warunki wstępne:
  • jedyne auto w rodzinie (2+2+pies)
  • WLTP 500-600 km - stawać na trasach i tak stajemy bo dzieci i pies
  • nie chcę więcej mocy, nie potrzebuję, chce zasięgów więc patrzę tylko na LR RWD
  • na codzień prawie nie jeździmy, głównie miasto i też nie za dużo. Rocznie do tej pory robiliśmy jakieś 10-12k km.
  • bagażnik > 470L - teraz taki mam i żona na nic mniejszego się nie zgadza a wręcz ma być większy
  • auto kupuję prywatnie (oboje UoP) wspomagając się kredytem
  • nienawidzę kupować samochodów i chce kupić raz, dobrze i na 10 lat mieć spokój
Po długich analizach (tak dobre pół roku albo i więcej) wybór padł na dwa auta: Nową Teslę Model Y LR RWD oraz VW ID.4 Plus 77 kWh .
Pod koniec zeszłego roku zdecydowałem sie na Teslę ale chciałem zaczekać na facelift Tesli, jak już nadszedł i wyglądał dobrze to zaczeła się burza wokół Elona więc zacząłem się przyglądać bardziej ID.4. Ogólnie kupno Tesli teraz by mi troszkę ciążyło na sumieniu ale zawsze można sumienie zagłuszyć odpowiednią ilością oszczędzonych pieniędzy.
Ceny w konfiguratorach wyraźnie wskazywały na przewagę Tesli. Po wyrównaniu wyposażenia (pompa ciepła, panoramiczny dach itp. Tesla jest tańsza o jakieś 30k pln. Pojechałem do salonu VW, dostałem ofertę i się okazuję, że od ceny z konfiguratora na dzień dobry jest 25k rabatu do tego kredyt z VW jest na RRSO 6.34% gdzie na stronie Tesli jest RRSO 11.5%. Przy tej samej wpłacie własnej po 4 latach robi się z tego coś koło 22k PLN na korzyść VW.

Z analizy samych samochodów na papierze wyszło mi, że Tesla ma przewagę technologiczną ale nie aż taką jakby się mogło zdawać.
ID.4 w zeszłym roku został mocno poprawiony i wg. ev-database.org rzeczy typu zasięgi, moc są już porównywalne z Teslą. ID.4 2021 a 2024 to w zasadzie inne auto. Jazd testowych nie odbyłem ale się umawiam się na weekend.

To co ma Tesla Model Y a nie ma ID.4
  • minimalnie lepszy zasięg
  • fotele przednie wentylowane
  • tylne fotele podgrzewane
  • elektrycznie składane tylne oparcia
  • sentry mode
  • ekran z tyłu
  • brak kosztów przeglądów
  • większy bagażnik
  • jest gadżetem
To co ma ID.4 a nie ma Tesla Model Y
  • asystent parkowania (Tesla ma ale za dodatkowe 19k pln)
  • zdalne parkowanie (j.w.)
  • kamera 360
  • android auto/car play
  • bardziej standardowe auto
  • bardziej komfortowe zawieszenie (ale przy nowym Modelu Y chyba jest podobnie)
  • jest mniejszym autem a mam nieduży garaż więc u mnie to akurat na plus
  • mogę zrezygnować z niektórych opcji typu panoramiczny dach, 3 strefa klimatyzacji i uzyskać niższą cenę
Ogólnie ze względu na finansowanie skłaniam się ku VW ID.4 ale tutaj chciałem zapytać szanowne grono ekspertów o opinię.
Czego ze wspomnianych rzeczy w samochodach używacie? Czy coś z tych różnic warte jest różnicy w cenie?
Coś o czym zapomniałem? Przeoczyłem?

Będę bardzo wdzięczy za wszelkie podpowiedzi, sugestie i opinie.
 

nabrU

Moderator
Na chwilę obecną uważam Model Y za idealny kompromis.

Trzeba pamiętać, że każdy uważa co innego za 'idealny' i za 'kompromis' ;).
 

Kovalsky

Model Y LFP 2024
Trzeba pamiętać, że każdy uważa co innego za 'idealny' i za 'kompromis' ;).
Oczywiście, dlatego zawsze i wszędzie piszę tylko w swoim imieniu.
Precyzyjniej: dla mnie to najlepszy kompromis przy cenie poniżej 200 tys. (w dodatku nabyty w bardzo dobrym finansowaniu)
- bagażniki 5/5, szklany dach - fajnie, że jest
- miejsce z tyłu (które w zasadzie nie powinno mnie obchodzić) 5/5
- zasięg i czas ładowania: 4/5 (w Polsce brak infry na 800V, gdyby była miałbym zagwozdkę)
- fotel kierowcy i pozycja za kierownicą: 5/5 (przy tej cenie więcej nie oczekuję)
- widoczność: 5/5 (dzięki kamerom oczywiście, bez nich do tyłu tylko na lusterka)
- prowadzenie: pewne choć twarde (temat zmiany opon był na forum omawiany)
- obsługa/soft/infotainment: 5/5, sentry mode - uwielbiam
- stricte audio: 4/5 (w aucie muzyki słucham sporadycznie)
- i najważniejsze dla mnie: częste aktualizacje OTA dzięki którym samochód się rozwija !!
Mam PV w net metering-u, więc jak by tego było mało jeżdżę za darmo.

... a najbardziej bawią mnie sąsiedzi: "Widział Pan? Taki dobry człowiek, taki uczynny i pomocny, a Teslę kupił" :p Cóż, jaki kraj, tacy sąsiedzi.
 

Nestor

Fachowiec
Rozumiem że Androida albo iOSa nie mówiąc o Windowsach też masz oryginalnego bez updatów tak jak kupiłeś ze sprzętem?
Oczywiscie ze wszystko jest aktualizowane, czasem (zwlaszcza windows w tym kontekscie) nie idzie to w dobra strone. Te urzadzenia nie sa jednak az tak krytyczne. Mam nadzieje ze auta maja jakis system rollbackow, w razie czego.
 
Top