BYD SEAL U DM-i Boost 2025r. 218KM 18,3 kWh netto LFP – komfortowa hybryda PHEV

pluto

Pionier e-mobilności
Z uwagi iż już ponad tydzień jeżdżę nowy autem od jednego z większych producentów aut elektrycznych na świecie, przedstawię tutaj swój nowy nabytek – BYD SEAL U DM-i w wersji wyposażenia Boost oraz kolorystyką wnętrza czarno-brązową + lakier metalik Time Grey.

IMG_E0513a.jpg


Jest to hybryda szeregowo - równoległa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła (podobnie jak to było w mojej Hondzie HR-V e.HEV), z tą różnicą, że w razie bardzo silnego wciśnięcia pedału gazu lub jazdą pod dużym odciążeniem silnik spalinowy wspomaga silnik elektryczny.
W normalnej jeździe dzieje się to bardzo rzadko, tym bardziej że na samym silniki można jechać nawet 150 km/h.

Moc systemowa 218 KM, prędkość maksymalna 170 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – ok. 8,5 s –najsłabsza a zarazem najtańsza wersja tego modelu.

Auto już w standardzie jest wyposażone po kokardkę i ma m.in.:
  • fotel kierowcy i pasażera regulowany elektrycznie, wentylowany oraz podgrzewany z pamięcią ustawień (kierowca);
  • panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z elektryczną roletą;
byd_seal_u_hybrid_grey_2024_117.jpg
  • wygłuszona przednia szyba z filtrem UV;
  • akustyczne szyby klejone z przodu;
  • wejście i uruchamianie NFC bez użycia kluczyków oraz za pomocą karty lub iPhone'a,
  • elektrycznie obracany ekran dotykowy 15.6"
  • system kamer 540° w tym widok 3D;
  • system Head Up Display 10” z wizualizacją ostrzeżeń martwego pola na wyświetlaczu HUD
  • V2L ładowanie zwrotne – 230V do 3,3 kW obciążenia
oraz kilkanaście różnych systemów bezpieczeństwa jazdy

Zasięg wg. WLTP - cykl mieszany: 1080 km
Zasięg wg. WLTP - elektryczny: 113 km (mi udało się przejechać 92 km drogami krajowymi i ekspresowymi zanim system przy 25% przełączył się na układ HEV - pierwsza podróż po odbiorze auta).
Po rozładowaniu akumulatora średnia z ostatnich 50 km wyniosła 4,4 l/100 km bez trybu ładowania baterii – jazda drogami krajowymi.

IMG_E0527.JPG

Ładowanie akumulatora:
  • DC 18 kW – super że jest ale wg. mnie za mała moc aby szybko ładować np. w trasie (50 kW to minimum)
  • AC 11 kW - dla normalnego korzystania w domu SUPER (godzinka ładowania i auto gotowe do jazdy)


Moje pierwsze spostrzeżenia i ciekawostki o aucie:
  • akumulator wysokiego napięcia może ładować akumulator 12 V litowo-żelazowo-fosforanowy (78,4 Ah) w przypadku jego rozładowania;
  • w akumulatorze 12 V zastosowano funkcję uśpienia w przypadku długotrwałego parkowania (kilka miesięcy) w celu ochrony przed jego rozładowaniem;
  • w przypadku niskiego poziomu naładowania (SOC) akumulatora wysokiego napięcia, silnik spalinowy może samoczynnie uruchomić się automatycznie w celu wytwarzania energii elektrycznej i jego podładowania np. podczas włączenia funkcji schładzania wnętrza lub jego ogrzania przy braku naładowania akumulatora;
  • przy włączonych światłach mijania, podczas wybrania biegu wstecznego zapala się oświetlenie LED w lusterkach zewnętrznych w celu oświetlenia przestrzeni po bokach auta, aby obraz w kamerach bocznych były oświetlony i widoczny np. w ciemnościach;
  • na środkowym monitorze w prawym górnym roku znajduje się wskaźnik pochylenia drogi w %;

  • seryjny kluczyk (brelok) umożliwia zdalne wyłączanie lub włączania auta (podobnie jak w aplikacji) np. w celu jego schłodzenia lub wstępnego nagrzania;
  • jeżeli kluczyk pozostaje w bezruchu przez ponad 1 minutę, przełącza się w stan uśpienia. W takim przypadku przestają działać mikroprzełączniki, co uniemożliwia próby otwarcia lub uruchomienia pojazdu przez osoby nieupoważnione. Poruszenie kluczyka lub naciśnięcie dowolnego przycisku powoduje wyjście ze stanu uśpienia i przywrócenie normalnego działania funkcji pojazdu;
  • po całkowitym naładowaniu pojazdu gniazdo ładowania odblokowuje się automatycznie, można to ustawić w trybie „inteligentnym” - inny użytkownik wyciągnąć wtyczkę i podłączyć do swojego auta;
  • auto wielkości Tesli Y, z przodu bardziej obudowane (trochę mnie miejsca), z tyłu bardziej komfortowe fotele niż w Tesli, miejsca podobnie;

  • bardzo dobre wyciszenie auta w środku (nawet po załączeniu silnika spalinowego), wszędzie maty wygładzeniowe, szyby dźwiękochłonne, wykładziny tłumiące hałas w nadkolach kół, podwójne uszczelki w drzwiach oraz przy komorze silnika robią swoje. Odgłos zamykania drzwi jak w autach klasy premium, nawet Tesla Y po lifcie nie potrafiła tego dobrze zrobić, nie mówiąc o starszych modelach;

  • gdy zaczął padać deszcz, sensor deszczu uruchomił przednie wycieraczki, włączył światła mijania i automatycznie domknęły się też szyby w tym szyberdach który był uchylony;
  • fotele w aucie są grube, mięsiste, z cudownie miękkimi zagłówkami, typowo jak w amerykańskich krążownikach – na poprzecznych nierównościach „buja się” chwilkę po przejechaniu nad nimi. Bardzo rzadko spotykane to w innych chińskich autach. Auto bardziej do spokojnej i komfortowej jazdy, niż do agresywnej jazdy typu gaz – hamulec (samochód wychyla się na zakrętach i nurkuję podczas hamowania);

  • CarPlay, AndroidAuto działa jak złoto, Waze, Yanosik, Tom Tom i inne aplikacje na telefonie bezprzewodowo śmigają aż miło ..

  • fenomenalny system kamer 540 stopni (wyświetla nawierzchnię pod autem), obraz jest świetny, a podczas manewrów od razu możemy śledzić kilka ujęć w bardzo dobrej rozdzielczości (także w nocy) co np. w Tesli było takie sobie;

  • trochę dziwne jest wyświetlanie wskazania zużycia (przelicza jazdę na prądzie na zużycie paliwa co jest mylące) np. jazda na samych elektryku (zdjęcie poniżej) wylicza że zużycie wynosi 4,2 l chodź auto nie zużyło ani grama paliwa 😊 co potwierdza także samo auto we wskazaniach komputera pokładowego;

  • jazda w trybie doładowania baterii bardzo podnosi zużycie paliwa (nawet do 10 l/100 km), najlepiej jeździć w trybie hybrydowym, a samochód ładować w domu;
  • wyświetlacz HUD ma duże wyraźnie wskazania, tryb zimowy zmienia kolor wyświetlanych informacji na zielone;

  • prędkościomierz wyświetla prędkość wg. GPS-u (brak błędów pomiarowych) – trzeba się pilnować przy radarach;
  • duży prześwit (najniższy pod osłoną przewodów 19,5 cm, pod baterią 22 cm);

  • niskie zużycie energii elektrycznej podczas jazdy po mieście – poniżej 14 kWh widzę często na wyświetlaczu przy spokojnej jeździe;

  • nadwozie ocynkowane – grubość powłoki lakierniczej pomiędzy 117 – 128 μm;
  • podwozie bardzo dobrze zakonserwowane równiutko jakimś preparatem, widziałem auta z końcówki 2024 roku jest różnica na plus, zobaczymy jak to wytrzyma na polskich drogach;

  • hak holowniczy, wyjmowany, ukryty pod zamykaną klapką w dolnej części zderzaka;

  • Auto HOLD (podobnie jak w Hondzie HR-V) raz włączony nie wyłącza się po ponownym włączenie auta;
  • po tygodniu użytkowania pierwsza zdalna aktualizacja i podobnie jak w Tesli usuwają drobne nieprawidłowości;
Podsumowując
Jeżeli chińskie produkty kojarzycie z tandetą, to tutaj naprawdę można się zdziwić, jest wykończony lepiej niż większość konkurentów, z tymi europejskimi Premium włączenie.
Największą wartością BYD jest ten kubeł zimnej wody, dla dotychczasowych gigantów rynku motoryzacyjnego, którzy jak widać obecnie nie nadążają już za chińską motoryzacją. Z korzyścią dla wszystkich tych, którzy chcą kupić nowy samochód, bo może ceny aut, ich wyposażenie i komfort jazdy powinny i muszą się zmienić na korzyść klientów.



Tyle pierwszych uwag które sukcesywnie będę uaktualniał, mam nadzieję że za miesiąc, rok, 2 lata będę dalej zadowolony z zakupu, jeśli nie to także to opisze jak to było z Renault Zoe lub Teslami model 3 lub Y.
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Zerknijcie sobie tutaj - daje szersze spojrzenie i pokrywa się z odczuciami - ADAC 2025
Continental AllSeasonContact 2 uzyskał najkrótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni, ale zajął przy tym ostatnie miejsca w zakresie ochrony przed aquaplaningiem. Prowadzenie w mokrych warunkach wypadło przeciętnie.
Ta - kupiłem je bo w testach wypadały całkiem nieźle. Co test (i sponsor) to inny wygrany. Moim zdaniem podczas hamowania na mokrym też nie jest cudownie, ale najgorzej jest podczas przyspieszania na mokrym. Kompletnie sobie nie radzą.
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
przykro mi czytać jako fana BEV. Bo ładne same superlatywy tutaj prawisz :)

I naprawdę tak pokiełbaszone czasy, że w trasie ekonomiczniejsza jest hybryda. A BEV... to fanaberia dla nudzących się z kasą.
...ehh.
Radości z auta do samego końca życzę i chętnie bedę dalej zaglądać.
Bez przesady, elektrykiem o podobnych rozmiarach z ~75kwh baterią opierdzielisz taką trasę tam i nazad na swoim prądzie.
 

boa

Posiadacz elektryka
Najlepiej znaleźć test opon w rozmiarze który nas interesuje. Inny rozmiar to inny wynik testu :( np.

245/45 R18 - https://www.wyborkierowcow.pl/ranking-test-opon-calorocznych-2024-2025/
195/55 R18 - https://www.sklepopon.com/testy-opon/test-opon-calorocznych-195-55-r16-2025
Chyba dodatkowo jest też inna metodologia ADAC vs Autobild itd. Duże różnice w rozmiarach też mają znaczenie (profil, moc auta itd). Trudno idealnie pod siebie znaleźć często test, ale te chociaż trochę obiektywne dają pewien obraz, żeby świadomie kupić
 

boa

Posiadacz elektryka
Bez przesady, elektrykiem o podobnych rozmiarach z ~75kwh baterią opierdzielisz taką trasę tam i nazad na swoim prądzie.
Otóż to. A do tego jednak bez spaliniaka pod maską, który zawsze jednak tworzy jakiś hałas i jakieś wibracje. Poza tym, jazda efektywnym elektrykiem z dobrą krzywą ładowania będzie szybka plus również tania - masz przy samych autostradach Ionity, gdzie bmw po 1,6 zł, każdy może po 2 zł. Jak ktoś dużo jeździ po Polsce to GW ma 2,1 zł / kWh. W efekcie powiedzmy drogi krajowe 15-18 kWh/100km, A/S 20-25, to daje odpowiednik takich 4-5 litrów PB, max 7-8. A z własnego gniazdka pierwsze 300+ km jedziesz jak za 2-3 litry :)
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Do tego koszty obsługi napędu hybrydowego i kilka innych mniejszych wad.
Żeby nie było, nie hejtuję, uważam że obecnie BEV nie jest dla każdego i taka hybryda jest super w niektórych zastosowaniach, gdyby takie były 2-4 lata temu to nie wykluczam że sam bym kupił, z resztą do firmy w zeszłym roku kupiliśmy hybrydowego busa - ponieważ żaden bev nie spełniał warunków.
 

boa

Posiadacz elektryka
Do tego koszty obsługi napędu hybrydowego i kilka innych mniejszych wad.
Żeby nie było, nie hejtuję, uważam że obecnie BEV nie jest dla każdego i taka hybryda jest super w niektórych zastosowaniach, gdyby takie były 2-4 lata temu to nie wykluczam że sam bym kupił, z resztą do firmy w zeszłym roku kupiliśmy hybrydowego busa - ponieważ żaden bev nie spełniał warunków.
Tutaj kolega dopiero co pisał na innym wątku o Explorerze - po okolicy zgodnie z przepisami zużywa 12 kWh - ile to wychodzi? 1,5 litra PB po cenie prądu w G12? A jazda jednak niewspółmiernie przyjemna wobec hybryd
 

boa

Posiadacz elektryka
Tutaj kolega dopiero co pisał na innym wątku o Explorerze - po okolicy zgodnie z przepisami zużywa 12 kWh - ile to wychodzi? 1,5 litra PB po cenie prądu w G12? A jazda jednak niewspółmiernie przyjemna wobec hybryd
Ja też @pluto z chęcią czytam i uważam że ciekawe auto wybrałeś, fajnie że wpisuje się w Twoje oczekiwania, niech dobrze służy. Z ciekawostek powiem Wam jednak, że znajomy mówi, że nie jest gotowy na świadomość, że po autostradzie ma 300-350km zasięgu w BEV, więc woli nawet więcej zapłacić za phev. Modele które mu się podobały w realu mają po 400km zasięgu. Zdębiał. Mocne duże benzyny w sumie też niekoniecznie więcej, bo zachęcają do wciskania gazu… a z kolei kupowanie diesla, kiedy większość czasu jeździsz po okolicy, po mieście, to bez sensu. Jestem ciekawy, czy jednak nie skończy się na BEV ;)
 

pluto

Pionier e-mobilności
Bez przesady, elektrykiem o podobnych rozmiarach z ~75kwh baterią opierdzielisz taką trasę tam i nazad na swoim prądzie.
Tak też myślałem jeszcze kilkanaście miesięcy temu jak kupiłem Tesle 3 i potem następną Y. Dziś wiem że popełniłem duży błąd opierając sie tylko na opiniach tutaj na forach osób zafascynowanych Teslą, ale ok było minęło, trzeba wyciągnąć wnioski i żyć dalej.
Dziś wiem że Tesla to taki przereklamowany średniak, z kiepskim serwisem bez żadnych perspektyw na likwidowanie problemów auta tylko tuszowanie niedoróbek.
Generalnie przy elektryku czułem, że człowiek staje się niewolnikiem maszyny, która decyduje, gdzie i kiedy mamy się zatrzymać, z jakimi prędkościami mam jechać. Dlatego wróciłem to aut o innym typie napędu i innym dysponowaniem własnym czasie. Przy moim typie jazd samochodem najlepiej spisują mi sie hybrydy i tyle. Może kiedyś wrócę do aut elektrycznych (jak mówi polskie przysłowie "Tylko krowa zdania nie zmienia" - więc może kiedyś, ale na pewno nie będzie to Tesla.
Nie każdy musi lubić auta elektryczne, nie każdy musi lubić hybrydy.
 

Daro76

Fachowiec
Miałem dzisiaj krótką jazdę testową dokładnie taka wersją jak ma @pluto. No nie powiem fajne wrażenia ;)
1.Od zera do kilkudziesięciu km/h nawet dobrze się zbiera, powyżej już trochę "puchnie", nie miałem okazji puścić się w trasę - no jestem bardzo ciekawy jak to idzie przy 120, 140... Jak tam sobie ten silniczek radzi.
2.Komfort siedzenia - duży plus, w ogóle środek wygląda na prawdę porządnie.
3.Zawieszenie - chyba najciekawsze wrażenia, trochę "pływa" (góra dół - nie na boki - kierunek trzyma ładnie). Ma się wrażenie takiej jazdy dostojnym samochodem.

Generalnie - bardzo pozytywne wrażenia. Największa niewiadoma - jak to będzie się sprawować w czasie?
 
Top