Suc Rumia

map

Fachowiec
Lokalne firemki bez znaczenia na gospodarkę globalną. Współwłaścicielem blika jest MasterCard, także tego. Wcale nie widac zeby produkt zdobywał rynki zagraniczne.
Inpost? Cos tam przejmuje za granica ale to ułamek procenta globalnego rynku. Żeby się nie okazało ze drony zmiotą ich z rynku. Poza tym automaty ma już kazdy gracz na rynku co nie zmienia faktu że ze w inpost działa to najlepiej
Nie wiem skąd takie rewelacje. Mastercard jest tylko udziałowcem i ma 14,3%. Z takim pakietem nie decyduje o niczym i ma bardzo ograniczone działania. Mastercard raczej stara się w pierwszej kolejności robić wszystko, aby powiększać kontrolę nad blikiem, który odebrał olbrzymią część rynku dla transakcji takich potentatów właśnie jak Visa, czy Mastercard w naszym kraju. Natomiast nasze banki zarobiły na tym krocie nie płacą prowizji do największych providerów usług płatniczych.

Właścicielem systemu płatności mobilnych BLIK jest spółka Polski Standard Płatności (PSP), jak podaje serwis Bankier.pl. PSP to spółka joint-venture, której udziałowcami są największe polskie banki: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski i Santander Bank Polska.

 
Last edited:

swietyPiotr

Zadomawiam się
W PL popularność zdobywa HEV 🙂
Polska nigdy nie byla pionierem we wdrazaniu nowinek. I nie chodzi tu tylko o motoryzację. Poprostu adoptujemy czyjeś rozwiązania a nie tworzymy własnych
Nie zgodze sie ze tak jest wszedzie. W bankowosci (karty, blik, przelewy) jestesmy pionierem w skali swiatowej. Po prostu zaczelismy pozbiej i przesjoczylismy innych. A w niektorych krajach zachodu, standardem sa przelewy idace killa dni czy czeki...
Ale z BEV to niestety jestesmy na bakier 😞
 

swietyPiotr

Zadomawiam się
Bardzo szybko to pojęcie względne ;). W Polsce w 2025 do końca maja przybyło 8743 osobowych BEV, w KGM w tym samym czasie zarejestrowano 177 487 BEV. W samym czerwcu 2025 Tesla sprzedała 7719 samochodów w KGM
Tak. Wzgledne.
Mysle, ze sa kraje gdzie jest wiecej rejestracji niz w UK. O Chinach nir wspominajac.
Czy to oznacza, ze UK to zascianek?
To jednak chyba względne.

Raczej bym mierzyl wsgledem liczby rejestracji ogolem. Tu oczywiscie PL tez bedzie w ogonie, ale jednak proporcja jest inna. Zgaduje, ze relacja jest 1:3 kmoze 1:5?) a nie jak w poscie powyzej 1:20 (zaokraglam). A to juz roznica

A co do ladowarek, to w tym roku naprawde cos ruszylo. Nie tylko Tesla, ale te na przyklad Greenway. Tak gdzie mieli 1 ladowarke, dostawiaja po 3-4 (np. Na S7 Gdansk-Warszawa rozbudowuja chyba 4 lokalizacje/mopy).

I pewnie tak liczac tez nie dogonimy UK, ale jednak...
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Mam jednak wrazenie ze aktualnie jestesmy na etapie ze rozwój infrastruktury wyprzedza przyrost liczby EV
Myślę, że liczba EV na drogach przyrasta obecnie dużo szybciej niż liczba DC przy tych drogach. Wciąż jest zapas, ale topnieje w oczach. Jeżeli przyrosty będą jak dzisiaj, to za 1-2 lata czeka nas spore obłożenie ładowarek.

Poczekaj jak masowo zaczną Polacy kupować sprowadzone z zachodu używki.
Myślę, że to będzie duży skok. Kwestia przełamania stereotypów i tego naszego sceptycyzmu. Paru sołtysów kupi i się zacznie. HEV też były "fe..., be... a co jak się bateria skończy itd. Dzisiaj jak wiemy przechodzony Prius to senne marzenie każdego taksówkarza.
W bankowosci (karty, blik, przelewy) jestesmy pionierem w skali swiatowej.
Wystarczy wspomnieć, że u nas bank z dostępem do większości usług przez Internet i aplikację mobilną to standard. Na sporej części "zachodu" to już "fintech".
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Widzę że tym blikiem urazilem "polskie ego". Blik sukcesem jest i basta ... Ale jedynie na rynku polskim. Nie wyznaczamy trendów światowych, nie narzucamy innym rozwiązań.
To się m.in. przekłada na PKB.
 

inter

Pionier e-mobilności
Widzę że tym blikiem urazilem "polskie ego". Blik sukcesem jest i basta ... Ale jedynie na rynku polskim. Nie wyznaczamy trendów światowych, nie narzucamy innym rozwiązań.
To się m.in. przekłada na PKB.
Ale pewnie sie to za jakis czas zmieni.
Ekspansja zagraniczna:
Polski Standard Płatności, operator BLIK, planuje ekspansję na rynki europejskie, w tym Słowację i Rumunię, a także pracuje nad projektem "BLIK Euro".
 

nabrU

Moderator
Tak. Wzgledne.
Mysle, ze sa kraje gdzie jest wiecej rejestracji niz w UK. O Chinach nir wspominajac.
Czy to oznacza, ze UK to zascianek?
To jednak chyba względne.

Porównanie z Chinami to raczej kompletnie nie na miejscu jest, bo równie dobrze można dać porównanie z USA i też byłoby źle. Wypadałoby porównywać kraje europejskie o podobnej powierzchni i ludności czyli dla Polski może Hiszpania czy Włochy czy nawet właśnie UK (choć tu ludności prawie 2x więcej niż PL mimo podobnego obszaru).

I pewnie tak liczac tez nie dogonimy UK, ale jednak...

Ale mnie nie chodziło o to aby kogoś gonić, bo inne rynki / kraje przecież nie stoją w miejscu. Chodziło tylko o pokazanie ile czasu zajmuje dojście do poziomu UK, Francji czy Niemiec z ilością SuC. Jeśli nawet weźmiemy pod uwagę te 'porównywalne' kraje jak Włochy czy Hiszpania to mają one odpowiednio 92 i 87 lokalizacji SuC czyli 4-5 razy więcej niż Polska (choć oczywiście mają też więcej BEV).
 

map

Fachowiec
Widzę że tym blikiem urazilem "polskie ego". Blik sukcesem jest i basta ... Ale jedynie na rynku polskim. Nie wyznaczamy trendów światowych, nie narzucamy innym rozwiązań.
To się m.in. przekłada na PKB.
No na rynku Polski, bo jest to platforma naszych banków, więc jakim cudem miałby ten system iść na szerokie wody poza nasze granice? Różnica taka, że nasze banki mają z tego korzyści, bo oszczędzają na prowizjach, ale za granicą ktoś musiłaby już płacić za korzystanie z blika, więc już jego zaleta zostaje utracona, więc pozostaje pytanie po co mieliby to wdrażać i uczyć swoich klientów używać nowego systemu płatności? Inna sprawa, że wdrożenie w bankach to jedno, ale aby to miało sens musiałby to wdrożyć np zagraniczne platformy online, aby móc tym płacić np za zakupy w internecie. Z punktu widzenia tych podmiotów to tylko dodatkowe koszty raczej bez szans na zwrot z takiej inwestycji. Niedługo i tak Apple Pay i Google Pay przejmie wszystko, kwestia czasu.

Wracając do ogólnie ładowarek to z punktu widzenia biznesu jakbym obsługiwał siecią np całą Europe to bym korzystał z jednego standardu, aby wszystko działało tak samo bez względu na miejsce użytkowania. W takim podejściu są same zalety, bo mamy niskie koszty utrzymania dla firmy, natomiast klient ma pewność, że na każdej stacji obsługa będzie znajoma i przewidywalna.
 
Top