Fully Charged Live 2022

nabrU

Moderator
Wybieram się jutro na targi elektromobilności Fully Charged Live 2022 do Farnborough.
Pewnie w poniedziałek wstawię tu jakąś krótką relację, ale gdyby były jakieś konkretne pytania, coś do sprawdzenia na jakimś stoisku czy zrobienia jakieś spec fotki któregoś z EV to służę pomocą.

jnprotn0n8pwv5ozmxph.jpg
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Buzz mnie interesuje.
 

nabrU

Moderator

consigliero

Pionier e-mobilności
Raczej technikalia, może fotki też
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Generalnie znasz forum, wiesz jakie tu są tematy, jak zobaczysz coś ciekawego to pisz i rób fotki. Tu wszyscy głodni nowinek. 👍
Zagadaj do redaktora, może jakiś artykuł na ekektrowóz. ✌️
 

nabrU

Moderator
Choć do Farnborough mamy tylko z godzinkę jazdy, pobudka w niedzielę wcześniej niż zazwyczaj ;) (targi otwierają o 10:00), śniadanko i wsiadamy do Mii, który traskę 40 mil x 2 zrobi na jednym pełnym ładowaniu z "palcem w nosie", a przy tym bardzo ekonomicznie.

Zbliżając się do celu widać niejakie zagęszczenie EV i w mieście kierowani jesteśmy na parking położony na jakiejś łączce nieopodal lotniska, na którym odbywają się targi. Na parkingu coś koło 50/50 EV/ICE i już tutaj można sobie obejrzeć (z zewnątrz) prawie wszystkie modele EV bez wchodzenia na targi :). Chwilka jazdy podstawionym autobusem i wysiadamy na lotnisku przed budynkiem, gdzie wita nas napis "Welcome to Fully Charged Live 2022". Dostajemy opaski-identyfikatory i zaraz na wejściu natykamy się na Jack'a Scarlett z kanału Fully Charged, który posuwa na elektrycznej hulajnodze.

Targi podzielone są na część wewnętrzną i stoiska zewnętrzne, a że jesteśmy dokładnie kilka minut po otwarciu, zostajemy na dworze z zamysłem zarezerwowania sobie kilku jazd próbnych (które trwają przeciętnie ok 30min.) . Niestety wszędzie gdzie jazdy są oferowane są długie kolejki i udaje nam się tylko zabookować jazdę Hyundai'em Ioniq 5 i VW ID.4. Jazdy Teslą Model Y, Fordem Mustang Mach-E czy Nissanem Ariya zeszły na pniu, a ok. południa już żaden producent nie miał wolnych terminów.

IMG-20220501-142309.jpg


Oczywiście "pierwsze skrzypce" na targach grają producenci EV: Nissan z Leaf-em i Ariyą, Hyundai z Koną i Ioniq 5, Kia z EV6 i nowym E-Niro, Polestar 2, Jaguar z I-Pace, MG z ZS i MG5, Ford z Mach-E, Opel/Vauxhall/PSA z Corsą, Mokką, e-208 czy e-2008. Jest Tesla z M3 i MY. Jest też Volkswagen z ID.3, ID.4 czy ID.5 (oraz ID.Buzz w hali - ale o tym później) choć nie ma oficjalnie Skody i np. Enyaq'a można tylko zerknąć na stoisku jednego z lokalnych dealerów (bez jazdy próbnej).

IMG-20220501-102921.jpg


IMG-20220501-103422.jpg


IMG-20220501-103039.jpg


IMG-20220501-110518.jpg


IMG-20220501-110545.jpg


IMG-20220501-110602.jpg


IMG-20220501-110746.jpg


IMG-20220501-110159.jpg


IMG-20220501-110904.jpg


IMG-20220501-111716.jpg


IMG-20220501-111344.jpg


IMG-20220501-111529.jpg


IMG-20220501-112333.jpg


IMG-20220501-145624.jpg


IMG-20220501-112741.jpg


IMG-20220501-140105.jpg


IMG-20220501-112830.jpg


IMG-20220501-112925.jpg


IMG-20220501-140226.jpg
 

nabrU

Moderator
Jest też jedyny chiński producent, który pomału wchodzi na rynek UK prezentując samochód Ora Cat, który ma być jednym z najtańszych EV oferowanych w Wielkiej Brytanii.

IMG-20220501-103611.jpg


IMG-20220501-104141.jpg


Obecna jest też firma Genesis (marka Hyundai'a oferujące luksusowe EV):

IMG-20220501-105550.jpg


Są też stoiska z elektrycznymi motocyklami, skuterami i hulajnogami (zapomniałem sfocić stoiska firmy Zero Motorcycles :().

IMG-20220501-100944.jpg


IMG-20220501-101011.jpg


IMG-20220501-101034.jpg


IMG-20220501-150226.jpg


Są też wystawcy przerabiający ICE na EV (np DeLorean EV czy inne):

IMG-20220501-102120.jpg


IMG-20220501-102130.jpg


IMG-20220501-102155.jpg


IMG-20220501-102204.jpg


Na wystawie jest też kilka elektrycznych ciężarówek (np. terenówka, śmieciarka itp) czy też kupa elektrycznych dostawczaków:

IMG-20220501-140621.jpg


IMG-20220501-140629.jpg


Są też firmy oferujące używane EV:

IMG-20220501-105733.jpg


Królewski Automobilklub (RAC) wystawił też swoje samochody assistance zapewniając, że jak zabraknie elektronów w drodze to oni pomogą ;)posiadając pokładowe ładowarki:

IMG-20220501-150326.jpg


Obejrzeliśmy chyba wszystko co było do obejrzenia na zewnątrz i pomału zbliża się nasza pierwsza jazda próbna (Hyundai Ioniq 5) zamówiona na 12:30.

Ale o tym i innych w następnym poście (bo forum ma limit 20 zdjęć na 1 post) ...
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Ciężko 30 minut za kierownicą nowego samochodu nazwać jazdą próbną, ale przy takiej imprezie nie ma innego rozwiązania, jak krótka "testówka". Jazda taka to raczej dobra okazja na pierwsze doświadczenia z EV dla ludzi przesiadających się z ICE bo dla kierowcy, który już użytkuje EV to za krótko aby poznać zalety i wady takiego samochodu.

Zaoferowany do jazdy Ioniq 5 nie był jakąś wypasioną wersją ale towarzyszący nam przedstawiciel nie był w stanie powiedzieć jaka jest jej nazwa. W ogóle to mało było czasu na technikalia, więc siadamy i jedziemy. Oczywistym jest, że dla mnie będzie to porównanie z moim ID.3 więc tu Ioniq 5 wypada lepiej jeśli chodzi o jakość wnętrza / wykończenie. Wiadomo też, że szybciej się ładuje po CCS i ma V2L więc se kawę na kempingu można ugotować itp. Ale w jeździe nie zauważyłem jakieś dramatycznej różnicy (jeździłem po mieście jak i poza miastem). Jedyne co mnie zaskoczyło na minus w tak dużym samochodzie to relatywnie mały bagażnik. Ale ogólnie fajny samochód z bardzo futurystycznym wyglądem.

IMG-20220501-124727.jpg


Następna (i ostatnia niestety jazda) to ID.4 GTX. Tutaj byłem niejako "w domu" bo deska/obsługa samochodu jest identyczna jak ID.3 (zaoszczędziłem więc przedstawicielowi VW tłumaczenia jak się włącza bieg i obsługuje różne rzeczy ;)). Ciekaw byłem raczej jak wielkościowo wypada ID.4 w porównaniu do ID.3. W tylnym rzędzie siedzeń jakieś wielkiej różnicy nie zauważyłem (o ile w ogóle taka jest), ale już bagażnik jest oczywiście o wiele większy. Siedzi się też wyżej (nie tak "przy ziemi" jak w ID.3) co uważam za wygodniejsze jak się jest po "50"-tce :p. Widoczność do przodu jest też lepsza bo nie ma podwójnego, trójkątnego słupka A jak w ID.3, który według mnie zasłania sporo w pewnych sektorach. Niestety jakość materiałów wewnętrznych jak na wersję GTX pozostawia sporo do życzenia (wciąż sporo twardego plastiku), ale to moje spostrzeżenie ogólnie do całej linii ID w porównaniu do konkurencji. Choć po Cupra Born czy Skoda Enyaq widać, że VW wziął się pomału za odrabianie tej lekcji. A propos Born... Seata z tym modelem nie było w ogóle na targach :unsure:
Nie wychwyciłem jakoś specjalnie działania napędu na 4 koła (standard w GTX) choć zrobiłem na jednym rondzie ze dwa dynamiczne kółka wprawiając zapewne w zdziwienie innych użytkowników drogi o_O A może po prosty tak ma być, bo samochód trzymał się drogi jak przyklejony...

IMG-20220501-145433.jpg


Poniżej inne samochody oferowane do jazd:

IMG-20220501-145514.jpg


Podsumowując, żałuję że nie mogłem się przejechać Teslą Model Y czy Polestarem 2. Nie wiem też jak różna jest Kia EV6 od Ioniqa 5 więc taka jazda też by się przydała. Ciekawie wyglądała nowa Kia E-Niro lecz nie była oferowana do jazd próbnych. Choć i tak jak wspomniałem, pół godziny to za mało aby cokolwiek sensownego na temat danego samochodu wywnioskować. To raczej takie liźnięcie tematu i zachęta do umówienia prawdziwej, dłuższej jazdy z dealerem.

P.S. Byłbym zapomniał, ale były też jazdy testowe motocyklami elektrycznymi. Niestety nie wziąłem mojego kasku i ubrania na moto (choć być może chociaż kaski były oferowane do jazd). i pogoda była też mało motocyklowa (siąpiło od czasu do czasu). Ale jak mówią: "co się odwlecze to nie uciecze"...
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Jak wspomniałem wyżej, pogoda była iście angielska i od czasu do czasu padał lekki deszcz. Wystawa wewnętrzna cieszyła się więc również sporym wzięciem. Targi te to nie tylko pojazdy EV, to także osprzęt (ładowarki), rozwiązania OZE do domu (fotowoltaika, baterie domowe, pompy ciepła itp) i wiele innych pokrewnych tematów.

IMG-20220501-125431.jpg


Operatorzy komercyjnych ładowarek w UK też nie zawiedli i można było np. dostać przy okazji kupon na darmowe ładowanie na ich stacjach. Byli też obecni dostawcy energii z krajowym operatorem National Grid czy moim własnym dostawcą prądu, firmą Octopus Energy:

IMG-20220501-113713.jpg


IMG-20220501-135034.jpg


Co do ładowarek domowych / EVSE to nie wiedziałem, że jest ich tyle, gdyż było około 30 wystawców oferujących różne modele "wallboxów". Byli też i tacy (jak Kempower) którzy oferują ładowarki komercyjne.

Były traktory elektryczne i deskorolki...

IMG-20220501-134643.jpg


IMG-20220501-121741.jpg


Klasycznie wyglądające ciekawostki EV jak ten Nobe 100 GT:

IMG-20220501-134523.jpg


Czy nawet samoloty elektryczne:

IMG-20220501-120724.jpg


IMG-20220501-120757.jpg


Wystawiono też baterie i silnik elektryczny Leafa, które to jedna z firm wymienia czy serwisuje:

IMG-20220501-134134.jpg


IMG-20220501-134300.jpg


IMG-20220501-134440.jpg


IMG-20220501-134412.jpg


IMG-20220501-134421.jpg


Nie zapomniano też o jazdach testowych na hulajnogach i deskorolkach ;):

IMG-20220501-125603.jpg
 
Top