Jaki "zasilacz" EVSE do Smart ForFour ED?

Cav

Pionier e-mobilności
Z tego co też wyczytałem w internecie, baterie chyba mają ok. 18kWh i ponoć 20kWh maks moc ładowania,
W każdej wersji?
Bo w ForTwo w bardzo niewielu mają taką mocną ładowarkę.

Jeśli pytasz o ładowanie ze zwykłego gniazdka, to evse możesz kupić jakiekolwiek.
Najlepiej 16A, będzie nieco szybciej niż do tej pory.
O ile kable w gniazdku i samo gniazdko są do tego przystosowane.
Na wszelki wypadek kup regulowane, czyli takie które mogą też podać niższe prądy.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Dziękuję bardzo za pomoc i wyjaśnienie. 7kW będzie optymalnym wyborem.
Tyle że do tego musisz mieć w domu gniazd dużej siły (3*32A).
Albo specjalnie zrobić gniazdko kamperowe i dokupić do niego przelotkę do evse.
Plus drugą, do ładowania wolniejszego ze zwykłych gniazdek.

Jak na mój gust, dla dodatkowych 0,7 kW to inwestycja nie warta zabawy.
Wyjdzie jak nic kilka dodatkowych setek, albo i więcej w tym pierwszym przypadku, bo masz za małą moc.
 

Dimas

Nowy na Forum
W każdej wersji?
Bo w ForTwo w bardzo niewielu mają taką mocną ładowarkę.
Niestety się myliłem i mam coś około ~5kW.

Tyle że do tego musisz mieć w domu gniazd dużej siły (3*32A).
Z tego co zaobserwowałem, to max co może samochód przyjąć to 20A tylko po jednej fazie. Więc powinno wystarczyć gniazdko kamperowe z zabezpieczeniem na 20A i bedę miał ładowanie na poziomie 4,6kW. Czy się mylę?
 

Cav

Pionier e-mobilności
Nie mylisz się, natomiast nadal to jak dla mnie gra nie warta świeczki.
Tak małą baterię naładujesz bez żadnego problemu praktycznie dowolnym prądem w kilka godzin.
Ja bardzo rzadko ustawiam evse na 3.6 kW przy ladowaniu smarta, nie ma takiej potrzeby, częściej ładuję go małym prądem.

A evse 7 kW jest dużo droższe od standardowego 3,6 kW, do tego gniazdo trzeba specjalnie robić, kable w ścianie, bezpieczniki, przejściówkę kupować....
Bez sensu.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Niestety się myliłem i mam coś około ~5kW.


Z tego co zaobserwowałem, to max co może samochód przyjąć to 20A tylko po jednej fazie. Więc powinno wystarczyć gniazdko kamperowe z zabezpieczeniem na 20A i bedę miał ładowanie na poziomie 4,6kW. Czy się mylę?
Dokładnie tak. Zwyczajne gniazda 16A 230V na dłuższą metę nie wytrzymują obciążenia 16A i wypalają się styki. Tak naprawdę bez problemu wytrzymują 10A, a 16A producenci często podają jako "obciążenie chwilowe". Kamperowe 32A (albo trójfazowe 32A z wykorzystaną tylko jedną fazą) spokojnie wytrzyma 20A i nic się nie będzie działo.

A różnica w koszcie - to zależy co z czym chcesz porównywać. Jeśli porównasz tego samego producenta z tymi samymi zabezpieczeniami to tyle kosztuje 16A:
a tyle 32A:

Sam sobie odpowiedz co warto kupić.
 
Last edited:

Dimas

Nowy na Forum
Ok, rozumiem argumenty. A czy jest różnica dla baterii jakim prądem ładować? Im mniejszy prąd tym lepiej?

Dokładnie tak. Zwyczajne gniazda 16A 230V na dłuższą metę nie wytrzymują obciążenia 16A i wypalają się styki. Tak naprawdę bez problemu wytrzymują 10A, a 16A producenci często podają jako "obciążenie chwilowe".
Właśnie chyba u mnie jest ten problem z gniazdkiem, ponieważ zasilacz który ja mam stabilnie ładuje tylko z 1A, jak ustawiam 2A to godzine czy dwie po, ładowanie zatrzymuję się.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Ok, rozumiem argumenty. A czy jest różnica dla baterii jakim prądem ładować? Im mniejszy prąd tym lepiej?
Dla sprawnej takie różnice nic nie zmieniają.
Ale czym mniejszy prąd, tym wyższe straty.
Przy czym oczywiście, też przy 0,7 kW nie obserwowalne raczej.
Właśnie chyba u mnie jest ten problem z gniazdkiem, ponieważ zasilacz który ja mam stabilnie ładuje tylko z 1A, jak ustawiam 2A to godzine czy dwie po, ładowanie zatrzymuję się.
Przy 2A?
To nawet kabelek od żarówki powinien udźwignąć.....
 

krzyss

Pionier e-mobilności
To ja mam dwie ciekawostki dla Ciebie.

Ja kupilem teslowe evse 1fazowe nowe za 700zl
Do tego adapter niebieski 16/32A zalezy jakie masz przylacze w domu. Adapter 200zl

Jak wezmiesz 16A to masz 3,6kW
Jak ten 32A to bedziesz mial 4,3kW (bo auto ogranicza).

I teraz najwazniejsze, mam czlowieka w Warszawie co za 300.- zl i kilka klikniec odblokowuje 7,2kW w tym smarcie.
Bo ladowarke w aucie masz 7,2kW tylko zblokowane na 4,3kW na rynki niemieckie.
 

Attachments

  • 1FF1C519-3D62-4372-B729-E7323100A0CF.jpeg
    1FF1C519-3D62-4372-B729-E7323100A0CF.jpeg
    3,8 MB · Liczba wyświetleń: 7

tupel

Nowy na Forum
To ja mam dwie ciekawostki dla Ciebie.

Ja kupilem teslowe evse 1fazowe nowe za 700zl
Do tego adapter niebieski 16/32A zalezy jakie masz przylacze w domu. Adapter 200zl

Jak wezmiesz 16A to masz 3,6kW
Jak ten 32A to bedziesz mial 4,3kW (bo auto ogranicza).

I teraz najwazniejsze, mam czlowieka w Warszawie co za 300.- zl i kilka klikniec odblokowuje 7,2kW w tym smarcie.
Bo ladowarke w aucie masz 7,2kW tylko zblokowane na 4,3kW na rynki niemieckie.
 
Last edited:
Top