Straty na ładowaniu - ile?

Karol_w-wa

Zadomawiam się
Ładowałem dziś e-Niro na wolnej ładowarce z mocą 11 kW. Naładowałem od 9% do 87% baterii, czyli 78%. Zakładając, że bateria ma pojemność netto 64 kWh , owe 78% pojemności to powinno być 49,92 kWh. Ładowarka pokazała, że zapodała 65,5 kWh. Ekhem, no trochę duża ta strata... standardowo przy obecnych temperaturach powinno być coś koło 8% straty. Ciekaw jestem, jak wyglądają doświadczenia innych osób?
 

acc

Zadomawiam się
Kilka dni temu nowe Niro EV ładowałem w nocy od 30 do 80%, więc powinno wejść ok 32,4kWh. Według aplikacji Wallbox weszło mi 40 - myślę że reszta poszła nie tylko na straty, ale też na podgrzewanie baterii.
 

kiki111

Fachowiec
Ja robiłem pomiary jeszcze przed mrozami i wychodziło mi 8-9% przy ładowaniu prądem 16A. Odczyty z podlicznika przed EVSE. Evse pokazywała trochę inaczej ale już nie pamiętam czy zawyżała czy zaniżała.
 

Rad_eNIRO

Zadomawiam się
Ładuje swoje Eniro w garażu przy temp min. 15oC ładowarka przenośna Zencara o mocy max 11kW. Rejestruje pobory prądu podczas ładowania i mam ciekawe obserwacje dotyczące strat. Średnie straty po ok. 80 ładowaniach wynoszą ok 12 -13%. Co ciekawe straty te zależą od tego jakim prądem auto jest ładowane oraz od tego ile prądu jest doładowywane. Na pewno, przy prądzie ładowania 16A straty są mniejsze (od ok 6 do 16%), niż przy 6A (straty oscylują ok 20%). Straty te zmniejszają się jednak wraz ze zwiększeniem ilości pobranego/ doładowanego prądu. Z moich obserwacji wynika, że krótkie doładowania generują większe straty prądu niż te dluższe.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Z moich obserwacji wynika, że krótkie doładowania generują większe straty prądu niż te dluższe.
Zapewne bateria się każdorazowo musi dogrzać do odpowiedniej temperatury.
Jak grzejesz raz, ale długo, dogrzewa się raz, no i procent prądu na podgrzanie wypada lepiej.
 

Rad_eNIRO

Zadomawiam się
Zapewne bateria się każdorazowo musi dogrzać do odpowiedniej temperatury.
Jak grzejesz raz, ale długo, dogrzewa się raz, no i procent prądu na podgrzanie wypada lepiej.
Zapewne tak jest jak piszesz, przynajmniej tak podpowiada rozsądek i logika. Zimą straty powinny być wyższe. Natomiast sytuacja ta niekoniecznie jest związana z porą roku, a tym samym z temperaturą baterii. Krótkie doładowania latem też skutkowaly większymi stratami, choć bateria miala wyższą temperaturę i napewno nie jest podgrzewana. Pytanie dlaczego?
 

Rad_eNIRO

Zadomawiam się
Zastanawiam się też dlaczego straty są wyraźnie większe podczas ładowania niższym prądem (6A ). W teorii ładowanie niższym prądem powinno być lepsze dla baterii dlatego testuje takie rozwiązanie. Z drugiej strony straty są w granicach 20% i trochę mija się to z celem. Nie wiem czy zależy to od ładowarki? Jaki czynnik/ proces decyduje o tym zakładając, że nie jest to temperatura baterii?
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Podczas przesyłu energii część jest rozpraszana i powoduje straty, co np. skutkuje nagrzewaniem się przewodu/urządzenia. Im mniejszy prąd tym straty procentowo są wyższe.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Wiem, ze to nie ten wątek ale dla porównania, robiłem testy zużycia liczone licznikem przed evse, tak by to bylo obiektywne.
I akurat ładując hiszpańską 3 f evse firmowaną u nas przez Rawicom, nie stwierdziłem zadnych strat przy zmianie natężenia ładujac Tm3.
Choc3 są opinie że np przy 9 kw jext najmniejsz, ale to sie u mnie nie sprawdzilo.
Ile zależy od auta a ile może od evse?
U mnie kable 10mm2 i kabel od evse do samochodu ma 1,5 mdl i jedt też gruby.
 
Top