Jak naładować 30 mln elektryków?

zibizz1

Pionier e-mobilności
Rozeiazaniem jest pakietyzacja energii!
W ten sposób powinny działać wszystkie duże odbiorniki energii elektrycznej, które nie wymagają poboru energii w danym momencie tylko mogą chwilę poczekać.

SmartGrid
W połowie 2024 w Polsce wchodzą taryfy godzinowe. Czyli będzie to działało jak w innych krajach. O godzinie 16 będą publikowane ceny energii w poszczególnych godzinach na kolejną dobę. Taka pompa ciepła wie że przy pewnej temperaturze zew musi pracować X godzin na dobę i może wybrać te godziny w których energia jest najtańsza. To samo samochód elektryczny, wie ile potrzebuje mniej więcej pobrać w sumie żeby na rano był odpowiedni poziom baterii i może się ładować np między 2 a 5 w nocy. Raczej to EVSE będzie to kontrolował.
Ja sobie wziąłem tego samego producenta co falownik od PV więc jak już będzie trochę słońca to można taką ładowarką naładować auto 100% prosto ze słońca
 

nabrU

Moderator
SmartGrid się nie uda jak nie będzie powszechnie smart meterów w każdym gospodarstwie domowym czy firmie, EVSE też muszą być smart. Nie jestem w temacie i chciałbym się mylić, ale sądzę, że w PL taką możliwość w połowie 2024 to będzie miał raczej niewielki procent obywateli...
 

Michal

Moderator
SmartGrid się nie uda jak nie będzie powszechnie smart meterów w każdym gospodarstwie domowym czy firmie, EVSE też muszą być smart. Nie jestem w temacie i chciałbym się mylić, ale sądzę, że w PL taką możliwość w połowie 2024 to będzie miał raczej niewielki procent obywateli...
Zaraz po 1 mln EV na drogach ;)

Ps. Ostatnio zmieniali mi licznik w PGE na smart i podobno wszystkim zmieniają - tak mi powiedział monter.
 

6a8

Posiadacz elektryka
> O godzinie 16 będą publikowane ceny energii
Ciekawe, czy od razu będzie do tego jakieś API, a nawet nie jakieś, tylko dobrze udokumentowane ?
 

Olecki

Pionier e-mobilności
SmartGrid się nie uda jak nie będzie powszechnie smart meterów w każdym gospodarstwie domowym czy firmie, EVSE też muszą być smart. Nie jestem w temacie i chciałbym się mylić, ale sądzę, że w PL taką możliwość w połowie 2024 to będzie miał raczej niewielki procent obywateli...
To zależy od tego czy komuś się chce. Zakładam że liczniki zakładać będzie dostawca prądu np. po zmianie taryfy, wtedy można albo kupić sobie odpowiednie smart evse/wallboxa albo sprawdzić po południu taryfę i zaplanować harmonogram ładowania w samochodzie. Jeśli ładujesz co kilka dni nie powinno to być większym problemem. w sytuacji gdy samochód nie obsługuje harmonogramów to można po taniości kupić wyłącznik czasowy (lub drożej i wygodniej jakiś smart wyłącznik) i zainstalować go na obwodzie używanym do ładowania. Jeśli szukasz rozwiązania to zawsze coś się znajdzie.
 

nabrU

Moderator
Ps. Ostatnio zmieniali mi licznik w PGE na smart i podobno wszystkim zmieniają - tak mi powiedział monter.

Zmienić licznik na smart to zapewne najmniejszy problem w całym tym przedsięwzięciu. Bo licznik może i jest smart, ale jak 'smart back end' będzie zapewniał nadal pan Henio, co przyjdzie raz na pół roku i spisze dane do faktury, aby te kilka prognoz rozliczyć to guzik z tego.

To zależy od tego czy komuś się chce. Zakładam że liczniki zakładać będzie dostawca prądu np. po zmianie taryfy, wtedy można albo kupić sobie odpowiednie smart evse/wallboxa albo sprawdzić po południu taryfę i zaplanować harmonogram ładowania w samochodzie.

@Olecki Sęk w tym, że to nie Ty będziesz cokolwiek ustawiał w harmonogramie. W UK wygląda to tak, że w apce operatora 'mówisz': 'chcę mieć samochód naładowany do 80% do godziny 6 rano jak najtaniej (lub nie więcej niż Xzł)' i podłączasz samochód do EVSE np. o 17 po południu. Operator wtedy wybiera według swojego klucza (najtańsza energia, największa podaż energii do wykorzystania itp) kiedy Ci ładuje samochód. Oczywiście można z tego zrezygnować i ładować ręcznie (nie-smart) czy za pomocą zwykłego harmonogramu ładowarki czy samochodu. Tyle, że manualnie nigdy tego w 100% nie ogarniesz przy dynamicznej taryfie, bo ceny będą się zmieniać co 30 minut (tak jest u nas).
 

Wojciech

Zadomawiam się
Ja tam jestem dobrej myśli. Jak ogarnęliśmy e-recepty i e-zwolnienia (pracuję w tej branży, więc codziennie widzę, jak to pięknie działa), to i smart-wszystko-inne ogarniemy.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
SmartGrid się nie uda jak nie będzie powszechnie smart meterów w każdym gospodarstwie domowym czy firmie, EVSE też muszą być smart. Nie jestem w temacie i chciałbym się mylić, ale sądzę, że w PL taką możliwość w połowie 2024 to będzie miał raczej niewielki procent obywateli...
Spokojnie, jak prąd w drogiej godzinie bedzie po 5zł a w taniej po 1zł, do urządzenia pojawią się jak grzyby po deszczu. Moja pompa ciepłą kupowana 5 lat temu już wtedy była „Smart Grid ready", nawet starsze urządzenia mają opcje blokady pracy lub pracy na full jak dasz sygnał na odpowiednie styki więc jak bedzie możliwość to pojawią się moduły do nich żeby zaminić je w Smart. W większości urządzeń wystarczy zaktualizowac oprogramowanie aby potrafiło pobrać ceny z odpowiedniego miejsca. A zmywarkę dopóki się nie zepsuje możesz sobie ustawiać start z opóxnieniem na 2-3 nocy, a za 10 lat już nowy model bedzie miał pewnie tego typu opcję dostępną
 

nabrU

Moderator
Spokojnie, jak prąd w drogiej godzinie bedzie po 5zł a w taniej po 1zł, do urządzenia pojawią się jak grzyby po deszczu.

I tu widzę, że nie załapałeś idei 'smart grid'. To co powyżej napisałeś to jest zwykła taryfa dzień/noc (szczyt/poza szczyt) nie mająca nic wspólnego z ideą 'smart grid'.

W większości urządzeń wystarczy zaktualizowac oprogramowanie aby potrafiło pobrać ceny z odpowiedniego miejsca.

Podaj mi proszę polskiego operatora energetycznego, który to potrafi / udostępnia nawet w tylko w taryfie G12 (czyli tylko 2 stawki)?

A ceny w takim 'smart grid' będą wyglądały jak te poniżej, co chwilę i co dzień inne. Stąd mój sceptycyzm co do 2024 roku, bo to nie pralka czy pompa ciepła wymaga modernizacji tylko liczniki wszystkich abonentów oraz infrastruktura i systemy bilingowe operatorów. A do 2024 już tylko ponad rok...

1672358455404.png
 

viallos

Pionier e-mobilności
Może trochę zbytnio uprościł. Jeżeli urządzenie będzie korzystało z jakiegoś webserwisu gdzie te dane są publikowane to nie ma znaczenia ile razy na dzień ta stawka się zmienia. Wystarczy ustawić limity w jakich zakresach cen ma się uruchamiać/ładować. Mój Fronius Wattpilot jest na to przygotowany, ale na razie zdaję się obsługuje 2 operatorów w Austrii. Taki mam forecast na dzisiaj.
 

Attachments

  • Screenshot_20221230_085751_Solarwattpilot.jpg
    Screenshot_20221230_085751_Solarwattpilot.jpg
    280,3 KB · Liczba wyświetleń: 39
Top