Jakie EVSE / Wallbox dla TM3?

MiKo

Posiadacz elektryka
. ale chyba Tesla obsługuje max 11 KW
Tesla obsługuje maksymalnie 32A na jednej fazie, więc kupując ładowarkę 11kw ograniczasz sobie możliwość ładowania pełną mocą na jednej fazie, przykładowo z tak zwanego gniazdka campingowego (niebieskiego). Oczywiście przy założeniu, że EVSE potrafi "przełączać" się na ładowanie jednofazowe.

Poniżej porównanie Khons vs Zencar z perspektywy zabezpieczeń (angielski wymagany)
 

elveh

Posiadacz elektryka
Zabezpieczenie różnicowo-prądowe: (RCD) typ B : AC 30mA, DC 6mA

Nie istnieje coś takiego jak opisujesz powyżej. Normy IEC 61008 oraz IEC 62423 i IEC60947-2 nie definiują takiego urządzenia ochronnego.

Być może urządzenie posiada tak zwane RDC-DD - czyli aparat/urządzenie do monitoringu upływności prądów stałych (wtedy faktycznie będzie tam wartość znamionowa 6mA dla prądów stałych DC). Takie zabezpieczenie jest definiowane przez normę IEC 62955.

Jeśli tak, to teraz pytanie czy dodatkowo jest tam RCD typu A, czy AC. Jeśli jest AC tak jak piszesz, to by mieć faktycznie kompletny zestaw zabezpieczeń, potrzebny będzie Ci jeszcze wyłącznik typu A po stronie rozdzielnicy.

Wydaje mi się jednak, że zapewne może być to RDC-DD w tak zwanej konfiguracji RDC-PD, gdzie 1 sensor (przekładnik prądowy) ma za zadanie monitorować zarówno upływności stałe jak i zmienne. Jeśli tak to i tak rekomenduje się posiadanie RCD-A w rozdzielnicy.

RCD AC - chroni przez przebiegami zmiennymi
RDC-DD - przed stałym - łącznie z tym, że wykrywają upływności stałe o bardzo wolnej rampie narastającej. Poniżej 1mA/s. Z takimi wyłącznik RCD-B sobie np. nie poradzi.
RCD A - to zmienne + wyprostowane - np. na wyjściu mostka graetza
RCD B - to zmienne i wyprostowane. Przy czym klasycznie taki aparat ma wyzwolenie termiczno-magnetyczne - stąd te różnice w zakresie rampy (prędkości narastania wartości prądów stałych). Jeśli ten prąd będzie narastał powoli, to aparat się nie wyzwoli.

To wszytko może brzmi trochę skomplikowanie, ale jest logiczne i proste. Ważne by urządzenie było testowane obiektywnie i dobrze udokumentowane przed czym tak naprawdę chroni, wtedy nie ma żadnych dylematów. Tak przy okazji, często zwykle się w dyskusjach skupiamy nad zabezpieczeniem "auta przed domem", warto pamiętać że to powinno też działać w drugą stronę ;) Bateria trakcyjna to 355 do 800V... prądy stałe....
 

tomA

Posiadacz elektryka
Nie istnieje coś takiego jak opisujesz powyżej. Normy IEC 61008 oraz IEC 62423 i IEC60947-2 nie definiują takiego urządzenia ochronnego.

Być może urządzenie posiada tak zwane RDC-DD - czyli aparat/urządzenie do monitoringu upływności prądów stałych (wtedy faktycznie będzie tam wartość znamionowa 6mA dla prądów stałych DC). Takie zabezpieczenie jest definiowane przez normę IEC 62955.

Jeśli tak, to teraz pytanie czy dodatkowo jest tam RCD typu A, czy AC. Jeśli jest AC tak jak piszesz, to by mieć faktycznie kompletny zestaw zabezpieczeń, potrzebny będzie Ci jeszcze wyłącznik typu A po stronie rozdzielnicy.

Wydaje mi się jednak, że zapewne może być to RDC-DD w tak zwanej konfiguracji RDC-PD, gdzie 1 sensor (przekładnik prądowy) ma za zadanie monitorować zarówno upływności stałe jak i zmienne. Jeśli tak to i tak rekomenduje się posiadanie RCD-A w rozdzielnicy.

RCD AC - chroni przez przebiegami zmiennymi
RDC-DD - przed stałym - łącznie z tym, że wykrywają upływności stałe o bardzo wolnej rampie narastającej. Poniżej 1mA/s. Z takimi wyłącznik RCD-B sobie np. nie poradzi.
RCD A - to zmienne + wyprostowane - np. na wyjściu mostka graetza
RCD B - to zmienne i wyprostowane. Przy czym klasycznie taki aparat ma wyzwolenie termiczno-magnetyczne - stąd te różnice w zakresie rampy (prędkości narastania wartości prądów stałych). Jeśli ten prąd będzie narastał powoli, to aparat się nie wyzwoli.

To wszytko może brzmi trochę skomplikowanie, ale jest logiczne i proste. Ważne by urządzenie było testowane obiektywnie i dobrze udokumentowane przed czym tak naprawdę chroni, wtedy nie ma żadnych dylematów. Tak przy okazji, często zwykle się w dyskusjach skupiamy nad zabezpieczeniem "auta przed domem", warto pamiętać że to powinno też działać w drugą stronę ;) Bateria trakcyjna to 355 do 800V... prądy stałe....
Dla mnie zbyt skomplikowane 🤣 pisze co jest w charakterystyce produktu i co piszą mądrzejsi specjaliści odemnie. Wiem ze im więcej zabezpieczeń ma evse tym lepiej. U mnie elektryk jak przyszedł zamontować dwa gniazdka siłowe 32A zalecił wymianę całej rozdzielnie w domu bo jest z przed 20 lat i nic się w niej już nie mieści (chciałem licznik dwukierunkowy zamontować) a koszt wymiany takiej rozdzielni to tylko 2-3k i zrobię dla spokoju i na przyszłość. Bo obciążenia w obwodach w domu bywają coraz większe. Na firmie mam przyłącz 40 kW i tam kable o odpowiedniej grubości i jakieś tam 32A idzie pięknie a w domu to wiadomo jak się robiło instalacje ponad 20 lat temu to już różnie bywało…
I tak kazał elektryk zamówić nowe wyłączniki prądowe do rozdzielni RCD w domu wiec chyba wie co robi. Dzięki za naprostowanie
 

elveh

Posiadacz elektryka
Dla mnie zbyt skomplikowane 🤣 pisze co jest w charakterystyce produktu i co piszą mądrzejsi specjaliści odemnie. Wiem ze im więcej zabezpieczeń ma evse tym lepiej. U mnie elektryk jak przyszedł zamontować dwa gniazdka siłowe 32A zalecił wymianę całej rozdzielnie w domu bo jest z przed 20 lat i nic się w niej już nie mieści (chciałem licznik dwukierunkowy zamontować) a koszt wymiany takiej rozdzielni to tylko 2-3k i zrobię dla spokoju i na przyszłość. Bo obciążenia w obwodach w domu bywają coraz większe. Na firmie mam przyłącz 40 kW i tam kable o odpowiedniej grubości i jakieś tam 32A idzie pięknie a w domu to wiadomo jak się robiło instalacje ponad 20 lat temu to już różnie bywało…
I tak kazał elektryk zamówić nowe wyłączniki prądowe do rozdzielni RCD w domu wiec chyba wie co robi. Dzięki za naprostowanie
Oczywiście. Wiadoma sprawa, że to trochę brzmi "specjalistycznie". Ale spokojnie - masz dobre podejście, że myślisz o zabezpieczeniach.

Jeśli będziesz mieć upgrade rozdzielnicy i będziesz w przyszłości myślał o więcej niż 1 samochodzie w garażu to od razu każ mu pociągnąć 2 kable równolegle do tych punktów ładowania. Pewnie i tak kiedyś zamienisz przenośną ładowarkę na wallboxa, to warto by pod każdy z nich był osobny kabel - chyba, że chcesz droższe systemy przygotowane na zasilanie magistralne.

Natomiast co do RCD - skoro będzie elektryk, to _koniecznie_ zleć mu zakup i instalację RCD typu A. Nawet jak będzie Cię męczył - "panie, po co to?", etc. :) to i tak zleć mu Typ A. Różnica, w skali twoich inwestycji jest żadna, natomiast różnica w zakresie działania - zasadnicza. Jeśli myślisz o 2 punktach. To od razu 2 takie różnicówki obok siebie.

Ostatnia sprawa. Jeśli teraz coś tam zmieniasz w rozdzielnicy, to niech nie kupuje tej rozdzielnicy dokładnie na styk. Zawsze powinno Ci zostać co-najmniej 5-6 poł DIN w zapasie. Będziesz np. rozważał montaż sensora energii w szafie by dynamicznie zarządzać energią w domu (ładowanie ze słońca, etc.) Nawet jeśli urządzenie będzie w osobnym nie-dinowskim pudełeczku, to przynajmniej zasilacz sobie zawiesisz na szynie DIN.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
IMHO dopłacanie za zabezpieczenia wbudowane w EVSE jest bez sensu. Nie wiesz do końca co tam jest, jakiej jakości i czy jest sprawne. Ja u siebie poprowadziłem przewód z rozdzielni głównej do garażu, gdzie na obwodzie przeznaczonym do ładowania samochodu założyłem skrzyneczkę z dodatkowym wyłącznikiem, podlicznikiem i RCD B.
 

elveh

Posiadacz elektryka
IMHO dopłacanie za zabezpieczenia wbudowane w EVSE jest bez sensu. Nie wiesz do końca co tam jest, jakiej jakości i czy jest sprawne. Ja u siebie poprowadziłem przewód z rozdzielni głównej do garażu, gdzie na obwodzie przeznaczonym do ładowania samochodu założyłem skrzyneczkę z dodatkowym wyłącznikiem, podlicznikiem i RCD B.
I bardzo dobrze zrobiłeś. Jednak producenci, którzy tworzą EVSE zgodnie z normami nie mogą tych zabezpieczeń nie instalować - bo wtedy byli by niezgodni z normami :) A nie wszyscy zrobią tak jak Ty. Większość jak się dowiaduje ile kosztuje różnicówka DINowska typu B, to dziwnie im się mina zmienia :D

Moim zdaniem większym problemem jest to, że dokumentacja produktów jest bardzo często wyjątkowo uboga - by tak ładnie napisać... i tedy tak naprawdę nie wiadomo co dane urządzenie posiada. Zatem również ciężko te produkty porównywać ostatecznie - w szczególności jeśli się nie jest specjalistą. Nie każdy przecież będzie rozkręcał produkt przed zakupem i analizował komponenty na płytce PCB.
 

tomA

Posiadacz elektryka
Oczywiście. Wiadoma sprawa, że to trochę brzmi "specjalistycznie". Ale spokojnie - masz dobre podejście, że myślisz o zabezpieczeniach.

Jeśli będziesz mieć upgrade rozdzielnicy i będziesz w przyszłości myślał o więcej niż 1 samochodzie w garażu to od razu każ mu pociągnąć 2 kable równolegle do tych punktów ładowania. Pewnie i tak kiedyś zamienisz przenośną ładowarkę na wallboxa, to warto by pod każdy z nich był osobny kabel - chyba, że chcesz droższe systemy przygotowane na zasilanie magistralne.

Natomiast co do RCD - skoro będzie elektryk, to _koniecznie_ zleć mu zakup i instalację RCD typu A. Nawet jak będzie Cię męczył - "panie, po co to?", etc. :) to i tak zleć mu Typ A. Różnica, w skali twoich inwestycji jest żadna, natomiast różnica w zakresie działania - zasadnicza. Jeśli myślisz o 2 punktach. To od razu 2 takie różnicówki obok siebie.

Ostatnia sprawa. Jeśli teraz coś tam zmieniasz w rozdzielnicy, to niech nie kupuje tej rozdzielnicy dokładnie na styk. Zawsze powinno Ci zostać co-najmniej 5-6 poł DIN w zapasie. Będziesz np. rozważał montaż sensora energii w szafie by dynamicznie zarządzać energią w domu (ładowanie ze słońca, etc.) Nawet jeśli urządzenie będzie w osobnym nie-dinowskim pudełeczku, to przynajmniej zasilacz sobie zawiesisz na szynie DIN.
Dzięki za rady 💪🏽 rozdzielna ma być duża już to wie ale jeszcze ją chyba zwiększę jak piszesz bo nawet ja przenoszę na zewnętrzna stronę ściany obecnej czyli do garażu bo w domu się nie mieści na ścianie 🙂 a zabezpieczenia rcd typu A już zamówione 👌 z tymi kablami równoległymi to pomyśle (nwm czy jest sens) j bo jedno auto na zewnątrz a drugie w garażu i robię obecnie dwa gniazda (jedno wewnątrz i drugie na zewnątrz) bo czasem stoję w garażu a czasem na zewnątrz i dlatego kupuje mobilne evse. Jak zima zimna to żona okupuje garaż 😁 ale jak będzie drugi elektryk to konfiguracja będzie taka sama czyli jeden wewnątrz a drugi na zewnątrz. Czyli pod osobnymi gniazdami.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Dzięki za rady 💪🏽 rozdzielna ma być duża już to wie ale jeszcze ją chyba zwiększę jak piszesz bo nawet ja przenoszę na zewnętrzna stronę ściany obecnej czyli do garażu bo w domu się nie mieści na ścianie 🙂 a zabezpieczenia rcd typu A już zamówione 👌 z tymi kablami równoległymi to pomyśle (nwm czy jest sens) j bo jedno auto na zewnątrz a drugie w garażu i robię obecnie dwa gniazda (jedno wewnątrz i drugie na zewnątrz) bo czasem stoję w garażu a czasem na zewnątrz i dlatego kupuje mobilne evse. Jak zima zimna to żona okupuje garaż 😁 ale jak będzie drugi elektryk to konfiguracja będzie taka sama czyli jeden wewnątrz a drugi na zewnątrz. Czyli pod osobnymi gniazdami.
Przy drugim dojdzie Ci właśnie wtedy temat dynamicznego zarządzania mocą właśnie. 2x 11kW - to 22kW na ładowania, a do tego dom - większość takich konfiguracji nie jest możliwe bez automatyki. Jest to po prostu wygodne kiedy podłączasz oba auta równolegle a reszta się dzieje samodzielnie i niezależnie. Masz 1 auto - jedziesz pełną mocą. Są 2 równolegle, to na czas równoległego ładowania moc jest dzielona, a suma zestawiana z bieżącym budżetem mocy dostępnym w domu.
 
Top