Magazyn z baterii samochodowej - DIY

vwir

Pionier e-mobilności
W sumie to nie wiem co tutaj dużo pisać. Ja poszedłem w tym kierunku:

Czyli dobieramy falownik który jest wspierany (ja wybrałem Sofar 15KTL-3PH), do tego baterię ze wspieranego samochodu (ja wybrałem Zoe 25kWh, obecnie do kupienia za 5,5tys pln) no i jedziemy zgodnie z manualem. Ogólnie trochę gratów trzeba dorzucić, bo na przykład:
- bateria z samochodu wymaga stałego zasilania 12V, tak samo jak w samochodzie. Jako iż miałem baterię LiFePo z innego projektu, to dorzuciłem do niej zasilanie: https://www.aliexpress.com/item/1005007328928842.html i po temacie
- potrzebujemy jakiegoś bezpiecznika pomiędzy baterią a falownikiem. Ja kupiłem tutaj obudowę: https://www.aliexpress.com/item/1005006260934100.html a tutaj bezpieczniki 50A: https://www.aliexpress.com/item/1005008327973786.html
- do załączania precharge a później stycznika dobrze jest mieć przekaźniki półprzewodnikowe (SSR). Ja kupiłem tutaj: https://www.aliexpress.com/item/1005007980429124.html
- za "mózg" połączenie służy u mnie Lilygo: https://www.aliexpress.com/item/1005003624034092.html

Reszta wszystko zgodnie z readme na stronie, którą załączyłem. Wystartowało wszystko "od strzała". Jeszcze tylko czekam na kawałek elektroniki, żeby Sofara sterować z poziomu HA (czy ma ładować, czy może rozładowywać, kiedy i na jakich zasadach). Ogólnie będę to robił za pomocą: https://github.com/IgorYbema/Sofar2mqtt Za 15$ (plus 10$ za wysyłkę) dostajecie gotowy kawałek elektroniki, zaprogramowany, kwestia podpięcia do falownika.
W tym rozwiązaniu o baterię dba oryginalny BMS, niczego nie trzeba przerabiać ani kombinować. Podpinamy wtyczkę sygnałową, podpiany wtyczkę HV i tyle. Baterii nawet nie musicie otwierać. Jeśli macie pytanie albo chcielibyście zobaczyć fotki jak to pospinałem to dajcie znać, bo nawet nie wiem co tutaj dużo opisywać. Naprawdę nie ma wielkiej folozofii. Dziwne trochę DIY, w którym niczego nie opisuję, ale co mam opisywać skoro wszystko jest opisane w linku ;)
Jeśli ktoś woli filmik:
 
Last edited:

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Nie znam.


Chińczyk może Ci nawet napisać, że stosuje ogniwa klasy spaceship.
Wykonałem już dobre parę cykli testowych tych akumulatorów LiFePo4, 24V, 100Ah BMS, 2560 Wh (WattcyclePower).
Najpierw ładowanie do pełna (do odcięcia BMS przy 29.2V), potem rozładowanie 5A aż do <21V.
Zmierzone w ten sposób pojemności:
Egzemplarz 1: 97.7, 96.3, 97.7 Ah
Egzemplarz 2: 95.4, 97.2 Ah (trzeci cykl: na dniach ... )

Wygląda na to, że mają w miarę powtarzalne parametry.
A może są robione z ogniw odrzuconych z produkcji EV z powodu trochę mniejszej pojemności ?

Dla porównania, w tym samym teście, akumulatory żelowe Ultracell 12V 100Ah "deep cycle" po roku pracy w autonomicznym PV, wciąż pokazują >99.9 Ah (kończy się skala w mierniku ...).
Tylko że ten jeden żelowy 12V waży więcej niż cały LifePo4 24V/100Ah.
A dwa żelowe 12V klasy "deep cycle" kosztują już 350 zł więcej niż jeden LiFePo4/24V :)
Robi się bardzo ciekawie!
 
Top