Bez ściemy... czyli nasze realne zuzycie kWh...

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Srednia prędkość jest niemiarodajna, ogólnie podawanie jej jest bez sensu.
Jedziesz autostradę 3/4 trasy 140km/h, hamujesz na bramkach grzebiesz się szukając kasy, Jechałeś 140 powinna średnia wyjść ze 125-130, a same bramki zbiły Ci na 115, Zapierdalałeś, podajesz średnią 115 powinno być zużycie w normie, a jest jak przy 140km/h. Dalej trafiasz na korek, jedziesz 15min w ślimaczym tempie i spada Ci średnia do 90km/h. Wjeżdzasz w szczycie dnia w miasto i tak bujasz się przez to miasto 30min i spada prędkośc do 80km/h.
Przy średniej 80km/h to naprawdę zużycie powinno być spoko, a jest jak przy 140km/h.
 

Beep21

Posiadacz elektryka
Moje podsumowanie lutego, przejechane 1582 km, 1100 km z tego przebiegu to autostrady i drogi ekspresowe w okresach gdy bardzo mocno wiało.

A te 8.1kWh/100km to z krótkiego fragmentu powrotu z Bielawy w okolice Wrocławia (było sporo z górki i starałem się jechać bardzo oszczędnie) w poprzedni weekend jak było około 15 stopni
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2024-03-01 o 12.41.47.jpeg
    Zrzut ekranu 2024-03-01 o 12.41.47.jpeg
    1 MB · Liczba wyświetleń: 36
Last edited:

ztsgusz

Posiadacz elektryka
To nie moje auto ani nagranie, natomiast 9,3 kWh/100km i 110,7 km zasięgu po mieście w PHEVie robi wrażenie:

Szkoda tylko, że BEVy Toyoty już podobnie dobrych wyników nie osiągają, a często zużywają nawet więcej energii niż odpowiedniki PHEV (np. bZ4X vs RAV4 PHEV), mimo braku silnika spalinowego.
 

Michal

Moderator
Dlatego Toyota twierdzi, że: "nie ma zapotrzebowania na EV" :p
 

ztsgusz

Posiadacz elektryka
W 2023 roku rzeczywiście spadł popyt na EV i pompy ciepła w Polsce, co zresztą widać po wzrostach sprzedaży r/r. I to podejrzewam że głównie dzięki rządowej "tarczy" zamrażającej ceny prądu, a w rzeczywistości 3-krotnie podnoszącej ceny w taryfie nocnej (ponieważ nie rozróżniano między taryfami i zawsze cena wynosiła 693 zł/MWh). Ceny paliw trochę podskoczyły, ale nie 3-krotnie. W taryfie G11 i w pewnym momencie ze względu na dotowanie paliwa ceny wyglądały nawet tak: 1,20-1,30 zł/kWh vs 5,99 zł/l - stosunek l/kwh na poziomie 4,61-4,99.

Jedyne rozwiązanie tego problemu to instalacja PV+magazyn energii, ale EV+PV+magazyn energii to już spory wydatek.

Natomiast wysokie ceny prądu w stosunku do cen paliwa to nie tylko polski problem. Poza Polską i poza Europą jeszcze gorzej wygląda to np. w Kalifornii: $0,32/kWh i $1,258/l (zmieniłem jednostki na litry). Stosunek 3,93. Dla PHEVów oznacza to często droższą jazdę na prądzie niż na paliwie.

Sytuacja w Polsce powinna się poprawić w tym roku ze względu na spadki cen magazynów energii+PV, spadki cen samych EV i wprowadzenie taryf dynamicznych.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
W 2023 roku rzeczywiście spadł popyt na EV i pompy ciepła w Polsce, co zresztą widać po wzrostach sprzedaży r/r. I to podejrzewam że głównie dzięki rządowej "tarczy" zamrażającej ceny prądu, a w rzeczywistości 3-krotnie podnoszącej ceny w taryfie nocnej (ponieważ nie rozróżniano między taryfami i zawsze cena wynosiła 693 zł/MWh). Ceny paliw trochę podskoczyły, ale nie 3-krotnie. W taryfie G11 i w pewnym momencie ze względu na dotowanie paliwa ceny wyglądały nawet tak: 1,20-1,30 zł/kWh vs 5,99 zł/l - stosunek l/kwh na poziomie 4,61-4,99.

Jedyne rozwiązanie tego problemu to instalacja PV+magazyn energii, ale EV+PV+magazyn energii to już spory wydatek.

Natomiast wysokie ceny prądu w stosunku do cen paliwa to nie tylko polski problem. Poza Polską i poza Europą jeszcze gorzej wygląda to np. w Kalifornii: $0,32/kWh i $1,258/l (zmieniłem jednostki na litry). Stosunek 3,93. Dla PHEVów oznacza to często droższą jazdę na prądzie niż na paliwie.

Sytuacja w Polsce powinna się poprawić w tym roku ze względu na spadki cen magazynów energii+PV, spadki cen samych EV i wprowadzenie taryf dynamicznych.
Ale jak magazym 10kWh za 25000PLN ma mi obnizyc koszty jazdy jak dziennie robie 100km i mam pompe ciepla ?
Drogi prad wywroci cala ta rewolucje. A za chwile moze byc i 1,6PLN za 1kWh
 

ztsgusz

Posiadacz elektryka
Ale jak magazym 10kWh za 25000PLN ma mi obnizyc koszty jazdy jak dziennie robie 100km i mam pompe ciepla ?
Drogi prad wywroci cala ta rewolucje. A za chwile moze byc i 1,6PLN za 1kWh
Giełdowe ceny prądu ostro spadają: https://wysokienapiecie.pl/97999-prad-juz-ponizej-30-gr-kwh/. Więc sama energia elektryczna już zbliża się do cen nominalnych z 2018-2019. Jest w tym artykule przykład: gdyby ustanowić nowe taryfy od lipca 2024, to w taryfie G11 cena samego prądu byłaby na poziomie 0,46 zł/kWh netto, czyli cena z dystrybucją na poziomie ok. 1 zł/kWh brutto.

ETS 2 nałoży opłaty za CO2 na gaz ziemny i paliwo podobne do tych nałożonych teraz na prąd, co jeszcze bardziej zwiększy opłacalność EV i pomp ciepła.

Dystrybucja prądu jest nadal droższa, ale to tylko napędzi rozwój PV i magazynów.

A co do magazynów to ceny baterii też ostro spadają (w Chinach już ~250zł/kWh). Więc ceny za magazyn rzędu 2500 zł/kWh (25000 zł za 10kWh) powinny też znacznie spaść.
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Gdyby… ale te ceny sie nie zmienia od lipca. A jak juz to skocza w gore. To co na gieldach to nie dla nas, tylko dla zysku firm energetycznych.
Jakos nie widze tego w kolorowych barwach, drogi prad, drogi gaz, wysokie koszty pracy…
 

mm-tesla

Posiadacz elektryka
1709377591536.jpeg

Moje statystyki, Y LR
 

adamusek

Posiadacz elektryka
W 2023 roku rzeczywiście spadł popyt na EV i pompy ciepła w Polsce, co zresztą widać po wzrostach sprzedaży r/r. I to podejrzewam że głównie dzięki rządowej "tarczy" zamrażającej ceny prądu, a w rzeczywistości 3-krotnie podnoszącej ceny w taryfie nocnej (ponieważ nie rozróżniano między taryfami i zawsze cena wynosiła 693 zł/MWh). Ceny paliw trochę podskoczyły, ale nie 3-krotnie. W taryfie G11 i w pewnym momencie ze względu na dotowanie paliwa ceny wyglądały nawet tak: 1,20-1,30 zł/kWh vs 5,99 zł/l - stosunek l/kwh na poziomie 4,61-4,99.

Jedyne rozwiązanie tego problemu to instalacja PV+magazyn energii, ale EV+PV+magazyn energii to już spory wydatek.

Natomiast wysokie ceny prądu w stosunku do cen paliwa to nie tylko polski problem. Poza Polską i poza Europą jeszcze gorzej wygląda to np. w Kalifornii: $0,32/kWh i $1,258/l (zmieniłem jednostki na litry). Stosunek 3,93. Dla PHEVów oznacza to często droższą jazdę na prądzie niż na paliwie.

Sytuacja w Polsce powinna się poprawić w tym roku ze względu na spadki cen magazynów energii+PV, spadki cen samych EV i wprowadzenie taryf dynamicznych.
bardzo się poprawi, prad na giełdzie to aktualnie poniżej 30gr/kwh
 
Top