Dzięki uprzejmości jednego z warszawskich dealerów BMW miałem okazję spędzić 2 dni w najmniejszym elektrycznym SUVie BMW - modelu iX1, i chciałbym się podzielić kilkoma obserwacjami i porównaniami do Tesli 3 oraz Y.
Na co dzień jeżdżę TM3LR ale kilkukrotnie użytkowałem model Y, w tym ponad 2 tygodnie będąc na wakacjach w USA, zatem mogę powiedzieć że oba samochody dość dobrze nam i pokonałem w nich w sumie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Dlaczego interesuję się samochodem ... zawsze miałem 2 samochody ale przez Covid i pracę zdalną drugi z samochodów był zbędny i się go pozbyliśmy. Minął rok, dzieci urosły, zmienia się klimat i otoczenie i być może przyda się kolejny samochód. Oczywiście naturalnym wyborem byłaby Tesla Y .. ale ja lubię różnorodność i dlatego szukam czegoś innego ;-).
TM3LR jest niskim samochodem a przed nim użytkowaliśmy SUVy (Q5 i Q7) bądź lekko podwyższone samochody (VW Touran , BMW 3GT) dlatego też interesuje nas ten typ samochodu.
Wsiadając z Tesli do BMW pierwsze co mnie uderzyło to mnogość przycisków na kierownicy oraz przełączników na manetkach. Po oswojeniu się ze START/STOP i przełącznikiem trybów jazdy w standardowym dla ICE miejscu (tunel środkowy) ruszyłem w drogę. Ekrany czytelne z wystarczającą ilością informacji, dodatkowo z możliwością personalizacji.
Wariant xLine z Pakietem Premium ... raczej to uboga wersja ... ale zaskoczyła fajnymi fotelami i bardzo dobrym wykończeniem. Tutaj duży plus dal BMW gdyż po krótkim oswojeniu się z kokpitem widać wyższą jakość aniżeli np w Audi Q4, ale również przyjemniej niż w Tesli.
Wyjazd na ekspresówkę, a potem autostradę i nie wiadomo kiedy blisko 170 na liczniku .. byłem w szoku ... gdyż w ogóle nie odczułem tej prędkości ... od razu muszę przyznać że poziom hałasu i odczucia prędkości zgoła odmienne niż w Tesli - dużo ciszej w kabinie w dużym kanciastym SUVie aniżeli w TM3LR.
Zrobiłem odcinek około 100km na autostradzie starając się jechać w okolicy 140km/h i zużycie z tego kawałka trasy 23kWh.
Od razu mi się przypomniało dlaczego tak lubiłem podróżować w Q5 i Q7 .. mimo sporych wymiarów cisza i komfort podróży sporo wyższy niż w Tesli.
Niestety prowadzenie już nie... i to jest powód dla którego jednak wolę Teslę. Czuje się w niej jakby w gokarcie, ładnie się prowadzi i dociera do mnie duzo większy feedback z drogi aniżeli z wielkich SUVów. W BMW kierownica jakby latała ... na autostradzie delikatne ruchy nie powodują żadnych zmian kierunku .. a w mieście czułem że muszę mocno kręcić tym kołem zamachowym ;-). Trochę byłem zaskoczony że BMW może być tak rozlazłe.
Infotaiment działa bardzo dobrze, parowanie z telefonem no problem, Android Auto czy Car play działają płynnie. Nie ma się do czego przyczepić a nawigacja dużo lepsza niż w Tesli .. ładnie pokazuje na którym pasie się znajdujesz , proponuje zmiany pasa itp ... duży plus .. w Tesli zdarzało mi się przestrzelić zjazdy gdyż za późno mnie o nich informowała ;-) ... w stosunku do mojej prędkości na drodze.
Mocy pod dostatkiem .. powiedziałbym nawet że samochód bardzo narowisty ... czuć że aż podrywa przednie koła do góry przy kick down ... co przy dość 'luźnej' kierownicy niestety nie daje poczucia kontroli nad tym pojazdem i jego mocą.
Jazda po Warszawie przyjemna. Samochód ma zwartą bryłę , czuć że jest spory ale bez przesady. Kamera bardzo dobrej jakości wraz z czujnikami pozwala wygodnie i bezpiecznie parkować nawet w ciasnych miejscach. Zużycie po mieście poniżej 20kWh przy raczej dynamicznych startach spod świateł i jeżdzie w trybie sport.
Podsumowując: jak dla mnie samochód ma duży potencjał i może być ciekawa alternatywą dla Tesli Y. Oczywiście od dyskusji pozostaje cena .. z tego co wiem można się pokusić o rabaty w stosunku do katalogowego cennika ale przy obecnych cenach TMYLR aby skonfigurować BMW z podobnymi możliwościami w postaci 'Autopliota', elektryczne siedzenia, podgrzewane wraz z kierownicą itp to wydatek w okolicy 300k po rabatowaniu.
Oczywiście wtedy jeszcze w pakiecie dostaniemy lepsze fotele sportowe, elementy stylistyczne pakietu M wewnątrz i na zewnątrz ... one robią różnicę .. szczególnie gdy ktoś chciałby się trochę wyróżniać na tle 'jednakowych' Tesli.
Bateria, ładowanie, testy zużycia itp .. to wszystko macie opisane w testach Bjorna na YT .. nie ma co tutaj pisać .. nie ma rewelacji .. ale nie ma też tragedii ... chyba do zaakceptowania szczególnie gdy robi się trasy raz kiedyś.
Kilka fotek wewnątrz .. jednak Ambiente robi robotę w nocy ;-)
Na co dzień jeżdżę TM3LR ale kilkukrotnie użytkowałem model Y, w tym ponad 2 tygodnie będąc na wakacjach w USA, zatem mogę powiedzieć że oba samochody dość dobrze nam i pokonałem w nich w sumie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Dlaczego interesuję się samochodem ... zawsze miałem 2 samochody ale przez Covid i pracę zdalną drugi z samochodów był zbędny i się go pozbyliśmy. Minął rok, dzieci urosły, zmienia się klimat i otoczenie i być może przyda się kolejny samochód. Oczywiście naturalnym wyborem byłaby Tesla Y .. ale ja lubię różnorodność i dlatego szukam czegoś innego ;-).
TM3LR jest niskim samochodem a przed nim użytkowaliśmy SUVy (Q5 i Q7) bądź lekko podwyższone samochody (VW Touran , BMW 3GT) dlatego też interesuje nas ten typ samochodu.
Wsiadając z Tesli do BMW pierwsze co mnie uderzyło to mnogość przycisków na kierownicy oraz przełączników na manetkach. Po oswojeniu się ze START/STOP i przełącznikiem trybów jazdy w standardowym dla ICE miejscu (tunel środkowy) ruszyłem w drogę. Ekrany czytelne z wystarczającą ilością informacji, dodatkowo z możliwością personalizacji.
Wariant xLine z Pakietem Premium ... raczej to uboga wersja ... ale zaskoczyła fajnymi fotelami i bardzo dobrym wykończeniem. Tutaj duży plus dal BMW gdyż po krótkim oswojeniu się z kokpitem widać wyższą jakość aniżeli np w Audi Q4, ale również przyjemniej niż w Tesli.
Wyjazd na ekspresówkę, a potem autostradę i nie wiadomo kiedy blisko 170 na liczniku .. byłem w szoku ... gdyż w ogóle nie odczułem tej prędkości ... od razu muszę przyznać że poziom hałasu i odczucia prędkości zgoła odmienne niż w Tesli - dużo ciszej w kabinie w dużym kanciastym SUVie aniżeli w TM3LR.
Zrobiłem odcinek około 100km na autostradzie starając się jechać w okolicy 140km/h i zużycie z tego kawałka trasy 23kWh.
Od razu mi się przypomniało dlaczego tak lubiłem podróżować w Q5 i Q7 .. mimo sporych wymiarów cisza i komfort podróży sporo wyższy niż w Tesli.
Niestety prowadzenie już nie... i to jest powód dla którego jednak wolę Teslę. Czuje się w niej jakby w gokarcie, ładnie się prowadzi i dociera do mnie duzo większy feedback z drogi aniżeli z wielkich SUVów. W BMW kierownica jakby latała ... na autostradzie delikatne ruchy nie powodują żadnych zmian kierunku .. a w mieście czułem że muszę mocno kręcić tym kołem zamachowym ;-). Trochę byłem zaskoczony że BMW może być tak rozlazłe.
Infotaiment działa bardzo dobrze, parowanie z telefonem no problem, Android Auto czy Car play działają płynnie. Nie ma się do czego przyczepić a nawigacja dużo lepsza niż w Tesli .. ładnie pokazuje na którym pasie się znajdujesz , proponuje zmiany pasa itp ... duży plus .. w Tesli zdarzało mi się przestrzelić zjazdy gdyż za późno mnie o nich informowała ;-) ... w stosunku do mojej prędkości na drodze.
Mocy pod dostatkiem .. powiedziałbym nawet że samochód bardzo narowisty ... czuć że aż podrywa przednie koła do góry przy kick down ... co przy dość 'luźnej' kierownicy niestety nie daje poczucia kontroli nad tym pojazdem i jego mocą.
Jazda po Warszawie przyjemna. Samochód ma zwartą bryłę , czuć że jest spory ale bez przesady. Kamera bardzo dobrej jakości wraz z czujnikami pozwala wygodnie i bezpiecznie parkować nawet w ciasnych miejscach. Zużycie po mieście poniżej 20kWh przy raczej dynamicznych startach spod świateł i jeżdzie w trybie sport.
Podsumowując: jak dla mnie samochód ma duży potencjał i może być ciekawa alternatywą dla Tesli Y. Oczywiście od dyskusji pozostaje cena .. z tego co wiem można się pokusić o rabaty w stosunku do katalogowego cennika ale przy obecnych cenach TMYLR aby skonfigurować BMW z podobnymi możliwościami w postaci 'Autopliota', elektryczne siedzenia, podgrzewane wraz z kierownicą itp to wydatek w okolicy 300k po rabatowaniu.
Oczywiście wtedy jeszcze w pakiecie dostaniemy lepsze fotele sportowe, elementy stylistyczne pakietu M wewnątrz i na zewnątrz ... one robią różnicę .. szczególnie gdy ktoś chciałby się trochę wyróżniać na tle 'jednakowych' Tesli.
Bateria, ładowanie, testy zużycia itp .. to wszystko macie opisane w testach Bjorna na YT .. nie ma co tutaj pisać .. nie ma rewelacji .. ale nie ma też tragedii ... chyba do zaakceptowania szczególnie gdy robi się trasy raz kiedyś.
Kilka fotek wewnątrz .. jednak Ambiente robi robotę w nocy ;-)