BMW iX1 - odczucia po 2 dniach użytkowania

viallos

Pionier e-mobilności
Dzięki uprzejmości jednego z warszawskich dealerów BMW miałem okazję spędzić 2 dni w najmniejszym elektrycznym SUVie BMW - modelu iX1, i chciałbym się podzielić kilkoma obserwacjami i porównaniami do Tesli 3 oraz Y.
Na co dzień jeżdżę TM3LR ale kilkukrotnie użytkowałem model Y, w tym ponad 2 tygodnie będąc na wakacjach w USA, zatem mogę powiedzieć że oba samochody dość dobrze nam i pokonałem w nich w sumie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Dlaczego interesuję się samochodem ... zawsze miałem 2 samochody ale przez Covid i pracę zdalną drugi z samochodów był zbędny i się go pozbyliśmy. Minął rok, dzieci urosły, zmienia się klimat i otoczenie i być może przyda się kolejny samochód. Oczywiście naturalnym wyborem byłaby Tesla Y .. ale ja lubię różnorodność i dlatego szukam czegoś innego ;-).

TM3LR jest niskim samochodem a przed nim użytkowaliśmy SUVy (Q5 i Q7) bądź lekko podwyższone samochody (VW Touran , BMW 3GT) dlatego też interesuje nas ten typ samochodu.

Wsiadając z Tesli do BMW pierwsze co mnie uderzyło to mnogość przycisków na kierownicy oraz przełączników na manetkach. Po oswojeniu się ze START/STOP i przełącznikiem trybów jazdy w standardowym dla ICE miejscu (tunel środkowy) ruszyłem w drogę. Ekrany czytelne z wystarczającą ilością informacji, dodatkowo z możliwością personalizacji.

Wariant xLine z Pakietem Premium ... raczej to uboga wersja ... ale zaskoczyła fajnymi fotelami i bardzo dobrym wykończeniem. Tutaj duży plus dal BMW gdyż po krótkim oswojeniu się z kokpitem widać wyższą jakość aniżeli np w Audi Q4, ale również przyjemniej niż w Tesli.

Wyjazd na ekspresówkę, a potem autostradę i nie wiadomo kiedy blisko 170 na liczniku .. byłem w szoku ... gdyż w ogóle nie odczułem tej prędkości ... od razu muszę przyznać że poziom hałasu i odczucia prędkości zgoła odmienne niż w Tesli - dużo ciszej w kabinie w dużym kanciastym SUVie aniżeli w TM3LR.
Zrobiłem odcinek około 100km na autostradzie starając się jechać w okolicy 140km/h i zużycie z tego kawałka trasy 23kWh.
Od razu mi się przypomniało dlaczego tak lubiłem podróżować w Q5 i Q7 .. mimo sporych wymiarów cisza i komfort podróży sporo wyższy niż w Tesli.

Niestety prowadzenie już nie... i to jest powód dla którego jednak wolę Teslę. Czuje się w niej jakby w gokarcie, ładnie się prowadzi i dociera do mnie duzo większy feedback z drogi aniżeli z wielkich SUVów. W BMW kierownica jakby latała ... na autostradzie delikatne ruchy nie powodują żadnych zmian kierunku .. a w mieście czułem że muszę mocno kręcić tym kołem zamachowym ;-). Trochę byłem zaskoczony że BMW może być tak rozlazłe.

Infotaiment działa bardzo dobrze, parowanie z telefonem no problem, Android Auto czy Car play działają płynnie. Nie ma się do czego przyczepić a nawigacja dużo lepsza niż w Tesli .. ładnie pokazuje na którym pasie się znajdujesz , proponuje zmiany pasa itp ... duży plus .. w Tesli zdarzało mi się przestrzelić zjazdy gdyż za późno mnie o nich informowała ;-) ... w stosunku do mojej prędkości na drodze.

Mocy pod dostatkiem .. powiedziałbym nawet że samochód bardzo narowisty ... czuć że aż podrywa przednie koła do góry przy kick down ... co przy dość 'luźnej' kierownicy niestety nie daje poczucia kontroli nad tym pojazdem i jego mocą.

Jazda po Warszawie przyjemna. Samochód ma zwartą bryłę , czuć że jest spory ale bez przesady. Kamera bardzo dobrej jakości wraz z czujnikami pozwala wygodnie i bezpiecznie parkować nawet w ciasnych miejscach. Zużycie po mieście poniżej 20kWh przy raczej dynamicznych startach spod świateł i jeżdzie w trybie sport.

Podsumowując: jak dla mnie samochód ma duży potencjał i może być ciekawa alternatywą dla Tesli Y. Oczywiście od dyskusji pozostaje cena .. z tego co wiem można się pokusić o rabaty w stosunku do katalogowego cennika ale przy obecnych cenach TMYLR aby skonfigurować BMW z podobnymi możliwościami w postaci 'Autopliota', elektryczne siedzenia, podgrzewane wraz z kierownicą itp to wydatek w okolicy 300k po rabatowaniu.
Oczywiście wtedy jeszcze w pakiecie dostaniemy lepsze fotele sportowe, elementy stylistyczne pakietu M wewnątrz i na zewnątrz ... one robią różnicę .. szczególnie gdy ktoś chciałby się trochę wyróżniać na tle 'jednakowych' Tesli.

Bateria, ładowanie, testy zużycia itp .. to wszystko macie opisane w testach Bjorna na YT .. nie ma co tutaj pisać .. nie ma rewelacji .. ale nie ma też tragedii ... chyba do zaakceptowania szczególnie gdy robi się trasy raz kiedyś.

Kilka fotek wewnątrz .. jednak Ambiente robi robotę w nocy ;-)

20230805_094739.jpg

20230805_094315.jpg

20230805_094207.jpg

20230805_094055.jpg
 

tokwi

Posiadacz elektryka
Myślałem, że tylko mi przeszkadzają te leniwe stery w BMW. W tym roku miałem okazję użytkować 2 egzemplarze (akurat spalinowe) 5 i M5.
Wygodne i ciche wozy, ale przez tą luźną kierownicę nie dającą żadnego czucia drogi (nawet pomimo zmiany ustawień w tryb sport) dla mnie nie do zaakceptowania. Z tej stajni mam MiniSE, jeździłem też i3 - i to się prowadziło z wyczuciem. W kwestii nowych doświadczeń z BMW to zadaję sobie pytanie czy większość nowych BMW w to w kwestii sterów takie krowy, czy tesla Tesla wykrzywiła mi odczucia?
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Myślałem, że tylko mi przeszkadzają te leniwe stery w BMW. W tym roku miałem okazję użytkować 2 egzemplarze (akurat spalinowe) 5 i M5.
Wygodne i ciche wozy, ale przez tą luźną kierownicę nie dającą żadnego czucia drogi (nawet pomimo zmiany ustawień w tryb sport) dla mnie nie do zaakceptowania. Z tej stajni mam MiniSE, jeździłem też i3 - i to się prowadziło z wyczuciem. W kwestii nowych doświadczeń z BMW to zadaję sobie pytanie czy większość nowych BMW w to w kwestii sterów takie krowy, czy tesla Tesla wykrzywiła mi odczucia?
Miałem w rodzinie trójki począwszych od E46 (która moim zdaniem najlepiej się prowadziła) aż po G20. To nie Ty, tylko te samochody się zmieniają. Nic nie zostało z tej lekkości i precyzji prowadzenia. Nie wiem o co chodzi, bo przecież masa się aż tak bardzo nie zmieniła (kilkadziesiąt kg).
 

elektryk

Pionier e-mobilności
A jak działa bezkluczykowy dostęp - tj. tylko z telefonu, bez żadnego kluczyka? Mnie to niesamowicie wkurzało, że muszę ten kluczyk nosić w kieszeni (miałem poprzednią generację BMW tam był kluczyk z bezdotykowym dostępem).

Testowałeś Autopilota?

Ja po przesiadce z BMW 3 z indywidualnymi fotelami sportowymi do Tesli to głównie fotele się rzucają na korzyść BMW, bo BMW też głośne, cicha była Insignia (co miało swoje wady, w życiu tylu mandatów nie dostałem co w Insigni).

BMW ma niestety ten sam problem co inni producenci z tzw. starej gwardii - soft. Kosmetyczne zmiany, samochód szybko się zestarzeje i nie będzie oferował nic więcej poza to co dostał na starcie, może kiedyś to się zmieni, ale trochę lipa w obecnych czasach.
 

viallos

Pionier e-mobilności
Ostatnia produkcyjna wersja 3GT prowadziła się naprawdę nieźle ... dużo lepiej niż to ... ale powiem szczerze że w Audi SUVy prowadzą się podobnie ... chyba taki trend żeby nie dawać złych odczuć kierowcom tych samochodów.

Dostęp bezkluczykowy jest ale nie mogłem ustawić sobie Digital key .. nie miałem uprawnień. Jedyne co zrobiłem to z poziomu apki otowrzylem samochód, włączyłem klimę itp.
Jednak powinno to działać jak w Tesli ale jest chyba uzależnione od modelu telefonu.

Wersją bida, nie miała rozszerzonych opcji prowadzenia .. ale na YT są filmiki pokazujące że w Szwecji sobie radzi doskonałe, rozpoznaje znaki , dostosowuje prędkość itp.

To jest nowy Infotaiment z OTA i usługami na życzenie więc powinno być podobnie jak w Tesli ... no ale wiadomo 😀
 

Kmicin

Zadomawiam się
Niestety smutnym faktem jest wyciszenie, ogólnie się już pogodziłem z tym w Tesli. Ale mając kiedyś Skodę Enyaq na parę dni z pakietem dodatkowego wyciszenia zakochałem się wtedy w elektryku i przez to zakupiłem EV, padło na tesla. Mimo, że był to duży SUV to mega lepsze wyciszenia miało a niby tylko Skoda, więc mogę sobie wyobrazić co jest w BMW i Audi itp. Ma ktoś porównanie do Tesli S, tam nadkola są jakoś wyciszone i uszczelki lepiej trzymają? Ma ktoś porównanie? Jesli w S nie ma szału to stwierdzam, że cena jest zabójcza. Za to 3 za tą cenę można wybaczyć te niedociągnięcie.
 

Kmicin

Zadomawiam się
Kolejna sprawa, że zawsze narzekamy, że winowajca w Tesli 3 są bezramkowe szyby i nie da się tego obejść. Bmw w I4 sobie z tym bezproblemowo poradziło, widać zresztą po konstrukcji uszczelek.
 

Teslowychopak

Posiadacz elektryka
Od 20 lat byłem i jestem fanem BMW jeździłem i4M50 i Ix3 i kupiłem najpierw Tesale 3 teraz mam Y i niestety ale za Tesla przemawiają przede wszystkim SUC ,bezproblemowe ładowanie bez żadnych kart ,aplikacji itp, uważam że Tesla jest najlepszym elektrykiem ale BMW jest naprawdę bardzo ładne i w środku nawet dla niektórych piękne,ale po co mamy auto? żeby nas dowiozło z punktu A do B i to najlepiej bezproblemowo.Nie zamierzam sprzedać Tesli Y ,wystarczy mi jeden ekran, zero przycisków i tak patrzę cały czas na drogę a nie na świecidełka, jedyne co bym dodał do Tesli to HeD-Up i było extra.
 

vvv

Nowy na Forum
Z moich doświadczeń z telefonami Pixel to kluczyk bezprzewodowy często przestaje działać automatycznie. Liczę, iż w końcu jakiś nowy software rozwiąże ten problem.
 
Top