pluto

Pionier e-mobilności
Z uwagi iż niecały tydzień jeżdżę nowy autem od jednego z większych producentów aut elektrycznych na świecie, przedstawię tutaj swój nowy nabytek – BYD SEAL U DM-i w wersji wyposażenia Boost oraz kolorystyką wnętrza czarno-brązową + lakier metalik Time Grey.

IMG_E0513a.jpg


Jest to hybryda szeregowo - równoległa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła (podobnie jak to było w mojej Hondzie HR-V e.HEV), z tą różnicą, że w razie bardzo silnego wciśnięcia pedału gazu lub jazdą pod dużym odciążeniem silnik spalinowy wspomaga silnik elektryczny.
W normalnej jeździe dzieje się to bardzo rzadko, tym bardziej że na samym silniki można jechać nawet 150 km/h.

Moc systemowa 218 KM, prędkość maksymalna 170 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – ok. 8,5 s –najsłabsza a zarazem najtańsza wersja tego modelu.

Auto już w standardzie jest wyposażone po kokardkę i ma m.in.:
  • fotel kierowcy i pasażera regulowany elektrycznie, wentylowany oraz podgrzewany z pamięcią ustawień (kierowca);
  • panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z elektryczną roletą;
byd_seal_u_hybrid_grey_2024_117.jpg
  • wygłuszona przednia szyba z filtrem UV;
  • wejście i uruchamianie NFC bez użycia kluczyków oraz za pomocą karty lub iPhone'a,
  • elektrycznie obracany ekran dotykowy 15.6"
  • system kamer 540° w tym widok 3D;
  • system Head Up Display 10” z wizualizacją ostrzeżeń martwego pola na wyświetlaczu HUD
  • V2L ładowanie zwrotne – 230V do 3,3 kW obciążenia
oraz kilkanaście różnych systemów bezpieczeństwa jazdy

Zasięg wg. WLTP - cykl mieszany: 1080 km
Zasięg wg. WLTP - elektryczny: 113 km (mi udało się przejechać 92 km drogami krajowymi i ekspresowymi zanim system przy 25% przełączył się na układ HEV - pierwsza podróż po odbiorze auta).
Po rozładowaniu akumulatora średnia z ostatnich 50 km wyniosła 4,4 l/100 km bez trybu ładowania baterii – jazda drogami krajowymi.

IMG_E0527.JPG

Ładowanie akumulatora:
  • DC 18 kW – super że jest ale wg. mnie za mała moc aby szybko ładować np. w trasie (50 kW to minimum)
  • AC 11 kW - dla normalnego korzystania w domu SUPER (godzinka ładowania i auto gotowe do jazdy)


Moje pierwsze spostrzeżenia i ciekawostki o aucie:
  • akumulator wysokiego napięcia może ładować akumulator 12 V litowo-żelazowo-fosforanowy (78,4 Ah) w przypadku jego rozładowania;
  • w akumulatorze 12 V zastosowano funkcję uśpienia w przypadku długotrwałego parkowania (kilka miesięcy) w celu ochrony przed jego rozładowaniem;
  • w przypadku niskiego poziomu naładowania (SOC) akumulatora wysokiego napięcia, silnik spalinowy może samoczynnie uruchomić się automatycznie w celu wytwarzania energii elektrycznej i jego podładowania np. podczas włączenia funkcji schładzania wnętrza lub jego ogrzania przy braku naładowania akumulatora;
  • przy włączonych światłach mijania, podczas wybrania biegu wstecznego zapala się oświetlenie LED w lusterkach zewnętrznych w celu oświetlenia przestrzeni po bokach auta, aby obraz w kamerach bocznych były oświetlony i widoczny np. w ciemnościach;
  • na środkowym monitorze w prawym górnym roku znajduje się wskaźnik pochylenia drogi w %;

  • seryjny kluczyk (brelok) umożliwia zdalne wyłączanie lub włączania auta (podobnie jak w aplikacji) np. w celu jego schłodzenia lub wstępnego nagrzania;
  • jeżeli kluczyk pozostaje w bezruchu przez ponad 1 minutę, przełącza się w stan uśpienia. W takim przypadku przestają działać mikroprzełączniki, co uniemożliwia próby otwarcia lub uruchomienia pojazdu przez osoby nieupoważnione. Poruszenie kluczyka lub naciśnięcie dowolnego przycisku powoduje wyjście ze stanu uśpienia i przywrócenie normalnego działania funkcji pojazdu;
  • po całkowitym naładowaniu pojazdu gniazdo ładowania odblokowuje się automatycznie, można to ustawić w trybie „inteligentnym” - inny użytkownik wyciągnąć wtyczkę i podłączyć do swojego auta;
  • auto wielkości Tesli Y, z przodu bardziej obudowane (trochę mnie miejsca), z tyłu bardziej komfortowe fotele niż w Tesli, miejsca podobnie;

  • bardzo dobre wyciszenie auta w środku (nawet po załączeniu silnika spalinowego), wszędzie maty wygładzeniowe, szyby dźwiękochłonne, wykładziny tłumiące hałas w nadkolach kół, podwójne uszczelki w drzwiach oraz przy komorze silnika robią swoje. Odgłos zamykania drzwi jak w autach klasy premium, nawet Tesla Y po lifcie nie potrafiła tego dobrze zrobić, nie mówiąc o starszych modelach;

  • gdy zaczął padać deszcz, sensor deszczu uruchomił przednie wycieraczki, włączył światła mijania i automatycznie domknęły się też szyby w tym szyberdach który był uchylony;
  • fotele w aucie są grube, mięsiste, z cudownie miękkimi zagłówkami, typowo jak w amerykańskich krążownikach – na poprzecznych nierównościach „buja się” chwilkę po przejechaniu nad nimi. Bardzo rzadko spotykane to w innych chińskich autach. Auto bardziej do spokojnej i komfortowej jazdy, niż do agresywnej jazdy typu gaz – hamulec (samochód wychyla się na zakrętach i nurkuję podczas hamowania);

  • CarPlay, AndroidAuto działa jak złoto, Waze, Yanosik, Tom Tom i inne aplikacje na telefonie bezprzewodowo śmigają aż miło ..

  • fenomenalny system kamer 540 stopni (wyświetla nawierzchnię pod autem), obraz jest świetny, a podczas manewrów od razu możemy śledzić kilka ujęć w bardzo dobrej rozdzielczości (także w nocy) co np. w Tesli było takie sobie;

  • trochę dziwne jest wyświetlanie wskazania zużycia (przelicza jazdę na prądzie na zużycie paliwa co jest mylące) np. jazda na samych elektryku (zdjęcie poniżej) wylicza że zużycie wynosi 4,2 l chodź auto nie zużyło ani grama paliwa 😊 co potwierdza także samo auto we wskazaniach komputera pokładowego;

  • jazda w trybie doładowania baterii bardzo podnosi zużycie paliwa (nawet do 10 l/100 km), najlepiej jeździć w trybie hybrydowym, a samochód ładować w domu;
  • wyświetlacz HUD ma duże wyraźnie wskazania, tryb zimowy zmienia kolor wyświetlanych informacji na zielone;

  • prędkościomierz wyświetla prędkość wg. GPS-u (brak błędów pomiarowych) – trzeba się pilnować przy radarach;
  • duży prześwit (najniższy pod osłoną przewodów 19,5 cm, pod baterią 22 cm);

  • niskie zużycie energii elektrycznej podczas jazdy po mieście – poniżej 14 kWh widzę często na wyświetlaczu przy spokojnej jeździe;

  • nadwozie ocynkowane – grubość powłoki lakierniczej pomiędzy 117 – 128 μm;
  • podwozie bardzo dobrze zakonserwowane równiutko jakimś preparatem, widziałem auta z końcówki 2024 roku jest różnica na plus, zobaczymy jak to wytrzyma na polskich drogach;

  • hak holowniczy, wyjmowany, ukryty pod zamykaną klapką w dolnej części zderzaka;

  • Auto HOLD (podobnie jak w Hondzie HR-V) raz włączony nie wyłącza się po ponownym włączenie auta;
  • po tygodniu użytkowania pierwsza zdalna aktualizacja i podobnie jak w Tesli usuwają drobne nieprawidłowości;
Podsumowując
Jeżeli chińskie produkty kojarzycie z tandetą, to tutaj naprawdę można się zdziwić, jest wykończony lepiej niż większość konkurentów, z tymi europejskimi Premium włączenie.
Największą wartością BYD jest ten kubeł zimnej wody, dla dotychczasowych gigantów rynku motoryzacyjnego, którzy jak widać obecnie nie nadążają już za chińską motoryzacją. Z korzyścią dla wszystkich tych, którzy chcą kupić nowy samochód, bo może ceny aut, ich wyposażenie i komfort jazdy powinny i muszą się zmienić na korzyść klientów.



Tyle pierwszych uwag które sukcesywnie będę uaktualniał, mam nadzieję że za miesiąc, rok, 2 lata będę dalej zadowolony z zakupu, jeśli nie to także to opisze jak to było z Renault Zoe lub Teslami model 3 lub Y.
 
Last edited:

pluto

Pionier e-mobilności
Nie zapomnijmy że to tego wyniku trzeba dodać jeszcze 1 litr paliwa na każde 100 km.
Z moich obserwacji wynika że BYD przelicza 1 litr Pb na ok. 3 kWh prądu więc wychodzi, że to tej pory moje zużycie kształtuje się następująco:
- ok. 14 kWh/100 km w przeliczeniu na samą energię elektryczną
lub
- ok. 5 l/100 km w przeliczeniu na zużycie tylko Pb ;)
 

pluto

Pionier e-mobilności
Coraz więcej aut z Państwa Środka widać na zachodniej ziemi, w tym BYD przekonuje do siebie racjonalnie myślących użytkowników.

20250708_121328.jpg

A tymczasem naklejka ekologiczna naklejona i jutro kolejna podróż ok. 500 km szybuje się plug-inem - tym razem Berlin i okolice, więc też pewne wnioski z podróży (w większości autostradami) będą po rozładowaniu akumulatora przy moim ustawieniu auta.

20250708_165348.jpg
 

nabrU

Moderator
Szerokości (y)
Sporo takich 'Foczek' jak Twoja widzę w KGM.
 

boa

Pionier e-mobilności
Coraz więcej aut z Państwa Środka widać na zachodniej ziemi, w tym BYD przekonuje do siebie racjonalnie myślących użytkowników.

View attachment 29911

A tymczasem naklejka ekologiczna naklejona i jutro kolejna podróż ok. 500 km szybuje się plug-inem - tym razem Berlin i okolice, więc też pewne wnioski z podróży (w większości autostradami) będą po rozładowaniu akumulatora przy moim ustawieniu auta.

View attachment 29912
Wrzucę kamyczek do tego ogródka - rozumiem, że chcesz się podbudować, ale racjonalnie myślący Niemiec akurat auta z Chin nie kupi, bo to zabija jego miejsce pracy i przemysł jego kraju. W PL w jakimś zakresie również (podwykonawcy). I jak spojrzysz na statystki, to chińskie auta akurat się tam nie przebiły mimo olbrzymich ambicji, budżetów i prób. No poza wypożyczalniami na lotniskach, które w covidzie wykupili Chińczycy ;)
 

pluto

Pionier e-mobilności
Dzięki za „kamyczek” – dobrze, że nie cegła 😄

Miałem na myśli zachód Polski (gdzie mieszkam) a nie zachód Europy.
Ale faktycznie masz rację, Niemcy są bardzo lojalni wobec swojej motoryzacji. Ale jak tak dalej pójdzie z cenami, to może się okazać, że „racjonalny Niemiec” zacznie kombinować inaczej.
Czas pokaże ;)
 

nabrU

Moderator

pluto

Pionier e-mobilności
Jak wspomniałem kolejna podróż hybrydowym BYD ty razem do Berlina i okolic.

20250709_153521.jpg

Zużycie przy różnych prędkościach dalej utrzymywała sie na podobnym poziomie więc mogę podzielić się moimi spostrzeżeniami z jazdy po rozładowaniu akumulatora w okresie typowo letnim:
- najbardziej optymalna prędkość jazda plugiinem od BYD to ok. 120 km/h gdzie zużycie kształtuje się w okolicy 6,1 l/100 km co daje zasięg auta powyżej 1000 km (z naładowany akumulatorem). Myślałem że prędkość ładowania DC 18 kW w tym aucie jest niska, ale to zupełnie nie ma znaczenia bo przy takim zużyciu nie ma sensu zatrzymywanie się na ładowanie, można spokojnie kontynuować jazdę na benzynie bo i tak przy tej prędkości ok. 30% robimy dalej na samym prądzie (widać to na oscylacyjnym wskazaniu zużycia z ostatnich 50 km)(y)

20250709_163049.jpg

Zwiększenie prędkości o 10 km/h powoduje podwyższenie zużycia o 1 litr i powyżej 130 km/h silnik elektryczny zużywa cały wytworzony prąd (auto już nie załącza się na EV) - oczywiście przy rozładowanym do ok. 25 % akumulatorze, bo przy naładowanym akumulatorze możemy jechać do 150 km/h na samym prądzie).

120a kmh.jpg

130140 kmh.jpg

Reasumując na odcinku 470 km (jazda głównie autostradami z różnymi prędkościami od 80 km/h na 2 odcinkach z robotami po stronie niemieckiej do 150-160 km/h kilka razy przy wyprzedzaniu kolumny aut ciężarowych, kilkunastu minutowe toczenie sie przy granicy -kontrole przy granicy- oraz małe korki w samym Berlinie) zużyłem 16 litrów paliwa co daje średnią z całej trasy 3,4 l/100 km co potwierdza, że nowe plug-iny to nie te same auta co były jeszcze roku lub 2 lata temu - inne baterie, inne zestrojenie systemu hybrydowego sprawiają że na co dzień możem jeździć jak typowym autem elektrycznym, a w razie czego mamy normalne auto hybrydowe. Takie podróże (co 3- 4 tygodnie jak to jest w moim przypadku) nie wpływają znacząco na całkowite zużycie paliwa auta. Średnie zużycie od nowości podskoczyło z 1,0 do 1,2 l/100 km ale pewnie za 2-3 tygodnie znowu spadnie do tego z przed wyjazdu.

Należy jeszcze wspomnieć że BYD ma dużą rekuperację energii (szczególnie podczas szybkiej jazdy autostradowej) gdzie wystarczy tylko odjąć pedał przyśpieszenia aby wytracając prędkość (bez hamowania) wartość rekuperacji wychodziła ponad 62 kW (z hamowaniem dochodzi do około 75-78 kW). Nie jest to tak bardzo odczuwalne jak to miałem w Tesli, ale jak na hybrydę myślę że nie jest źle.
20250709_163908.jpg

Teraz urlop więc auto trochę odpocznie, zaraz jesień i inne warunki jazdy i pewnie wartości zużycia zarówno EV i HEV będą wyższe - o ile będę opisywał.

P.S.
Jazda na tempomacie podwyższa zużycie paliwa o 1-1,5 litra więc wszystko zależy od "kierownika" jaki sposób jazdy wybiera ;)
 
Top