Ciśnienie w oponach - zasięg, czy komfort?

zibizz1

Pionier e-mobilności
Gdy się przesiadłem do Y i 2.9 z VW w którym było 2.1 ( a pod obciążeniem nawet do 2.5) to zauważyłem ze w Tesli lepiej amortyzuje takie głębokie dołki, natomiast przejazd po takich nalewkach ostrzegawczych na asfalcie daje wrażenie jakby nie było żadnej amortyzacji.
W jedno lato zapomniałem dopompować w tym starym 7 os samochdozie do 2.5 jak jechaliśmy na wakacje i przy wymianie opon widac bylo widoczne pęknięcia prawdopodobnie z tego powodu. Przy mniejszym ciśnieniu ta energia rozprasza sie w oponie. Myślę że warto propagować wiedzę że troszkę tej energii mozna oddac za komfort i nic zlego oponie sie nie stanie, byle nie za dużo
 

eimi

Pionier e-mobilności
W 3 sam Elon mowil, ze 2.7 jest zalecane dla komfortu


ciekawe co zalecaja w Y :)
No tak ale jednak to było przed pierwszą zmiana zawieszenia w modelu 3 w 2018r. Wtedy w ogóle jeszcze było zalecane 45psi dla 3 RWD, a nie 42psi, wiec 39psi to o 6 mniej.

Gdyby to przełożyć na obecnego Y to 36psi = 2.5 bar
 

Paweł M.

Posiadacz elektryka
Tesla Y LR ma maksymalną dopuszczalną masę całkowitą 2518kg. Dla opon 255/45/R19 zalecane ciśnienie to 2.9 bar, poniżej 2.6 bar TPMS wyświetla żółte ostrzeżenie,
W TMY LR AWD z czerwca 2024 na żółto świeci się już poniżej 2.8. Czyli np. 2.78 jest już na żółto.
Tymczasem na 2.5-2.6 bar jeździ się dużo przyjemniej i bardziej komfortowo niż na 2.9 bar - wszelkie pęknięcia w jezdni i drobne nierówności są dużo lepiej wytłumiane i nie są przenoszone na nadwozie (polecam sobie spróbować) - nie ma to większego znaczenia przy większych nierównościach.
na 19 Hankook Winter i*cept ION IW01 też mam takie odczucia i jest lepiej niż na letnich fabrycznych Hankook.
Ale ze względu na to że robię głównie trasy i nie chcę zużyć szybciej opon mam 2.9 choć zdecydowanie wolałbym komfort.

Dla porównania, Renault Scenic ma dopuszczalną masę całkowitą 2441kg i dla opon 235/45/R20 zalecane ciśnienie to 2.2 bar. Znajdę kilka innych równie ciężkich EV gdzie zalecane ciśnienie jest dużo niższe niż w Tesli.
Dla porównania jest sporo aut (nie EV) z masą 1.4 - 1.5t i zalecanym 2.3 - 2.4 bar, więc to raczej nie chodzi tylko o masę.


To na co trzeba zwrócić uwagę to jak opona przylega do podłoża - środek bieżnika nie powinien być ani wypukły, ani wklęsły.
to jest klucz, tylko jak to sprawdzić?
Opona z niższym ciśnieniem będzie miała lepszą przyczepność,
tylko na śniegu. Na lodzie, błocie pośniegowym i mokrym większą przyczepność ma opona, która przylega większą powierzchnią. Czyli ta która ma nie za duże i nie za małe ciśnienie.

A na suchym, krętym asfalcie dla przyczepności w oponach lepiej mieć więcej niż mniej.
 

Hermes

Posiadacz elektryka
U mnie w YLR AWD przy 2,7 wciąż jest na czarno - i chyba 2,6 również.
Nie wiem czy któraś aktualizacja to nie zmieniła.
 

Paweł M.

Posiadacz elektryka
Jest test na Youtube. Poniżej pewnego ciśnienia nie da się zejść, bo spadną opony.
Ale tak, na już ekstremalnie niskim trzymanie było najlepsze. Gość kręcił najszybsze czasy okrążeń na śniegu.
Przyczepność. Bardzo istotna zimą. Im niższe ciśnienie, tym lepsza.
tylko na czystym, świeżym śniegu. Jak ktoś się zakopie to dużo daje mocne spuszczenie powietrza.
Na ubitym, wyślizganym, na lodzie, błocie będzie już gorzej.
 

Paweł M.

Posiadacz elektryka
U mnie w YLR AWD przy 2,7 wciąż jest na czarno - i chyba 2,6 również.
Nie wiem czy któraś aktualizacja to nie zmieniła.
Mam aktualne oprogramowanie,
to z dziś
20250108_090319.jpg
 

eimi

Pionier e-mobilności
W TMY LR AWD z czerwca 2024 na żółto świeci się już poniżej 2.8. Czyli np. 2.78 jest już na żółto.
U mnie progiem załączenia jest 38.3 PSI = 2.64 bar. Tylko wcześniej musi być dobite do 42psi a potem spuścić na 38.3 PSI. Jak TPMS wejdzie w alert, to żeby go zresetować musi być wyższe bo jeszcze jest histereza. I tak jeżdżę na 36-38 PSI zależy jak się schłodzą opony. W trasie mi rośnie do 40-41 PSI. W każdym razie 36-38 PSI mierzone po nocy to taki złoty środek dla mnie na miasto przy tych oponach co mam. Na tyle to mi poprawiło jazdę względem zalecanych 2.9 bar na zimno że przestałem myśleć o zmianie zawieszenia póki co. Wcześniej wszelkie pęknięcia przenosiły drgania na całą budę, sama jazda po kostce była rezonująca, wystarczyło spuścić 0.3 bar i efekt jest niesamowity.
tylko na śniegu. Na lodzie, błocie pośniegowym i mokrym większą przyczepność ma opona, która przylega większą powierzchnią. Czyli ta która ma nie za duże i nie za małe ciśnienie.
to jest klucz, tylko jak to sprawdzić?
To widać na twardym podłożu. Możesz też coś rozsypać drobnego barwiącego i przejechać kołami, będziesz widział gdzie i jak zostaje na bieżniku i jakie koło zostawia ślad na podłożu. Przy 2.9 bar koła są jajowate wręcz, widać że nabite konkret pod niskie opory toczenia. Przy 2.5bar powiedziałbym że jest tak normalnie. Tesla ma fabrycznie dobrane najwęższe opony do możliwe najszerszych felg, więc przy takim naciągu opony to i 2 bar nie będzie za niskim ciśnieniem żeby pojawił się efekt o którym rozmawiamy.

@Paweł M. Hankook Winter i*cept ION IW01 mają sidewall 2x polyester czy 1x polyester? Sprawdzałeś może twardość bocznych ścianek przez założeniem w porównaniu do letnich? Myślę nad tymi oponami. Bo te Hankook FlexClimate to jak runflaty prawie tak sztywne boki.
 
Last edited:

Paweł M.

Posiadacz elektryka
Przy 2.9 bar koła są jajowate wręcz, widać że nabite konkret pod niskie opory toczenia.
no jak jest jajo to dla przyczepności i opon też źle, nie obserwowałem tak dokładnie, dzięki za info.

Tesla ma fabrycznie dobrane najwęższe opony do możliwe najszerszych felg, więc przy takim naciągu opony to i 2 bar nie będzie za niskim ciśnieniem żeby pojawił się efekt o którym rozmawiamy.
przy takim naciągu opona wygina się do środka jeszcze bardziej i żeby to zniwelować trzeba więcej napompować.
To daje dużo lepsze trzymanie na suchym i chyba tylko dlatego takie dają, bo nie wiem po co jeszcze.

@Paweł M. Hankook Winter i*cept ION IW01 mają sidewall 2x polyester czy 1x polyester?
kurcze nie wiem, trzeba by poczytać, w tych oponach skusiło mnie to że są dedykowane do EV i mają nieco niższy indeks dB w porównaniu do innych.

Sprawdzałeś może twardość bocznych ścianek przez założeniem w porównaniu do letnich?

nie sprawdzałem, mogę to na wiosnę zrobić
Myślę nad tymi oponami. Bo te Hankook FlexClimate to jak runflaty prawie tak sztywne boki.
Musiałbyś się przejechać i porównać, dla mnie są nieco miększe i cichsze niż letnie, ale też częściej mają mniejsze cisnienie.
 
Top