Co jest lepsze: 80/20 czy 60/40?

ciastek

Pionier e-mobilności
Generalnie im mniejsze przedziały, oraz bliższe 50%, tym mniejsza degradacja.
Również im niższy prąd ładowania - tym wolniejsza degradacja.
Przedział pracy i prąd ładowania. Jest jeszcze calendar aging - zużycie podczas przechowywania nieużywanej baterii.
Ogólnie niska temperatura i niski SoC są pożądane przy przechowywaniu, ale nie znam szczegółów. :(
Odpowiadając na pytanie OP - 60-40 jest zdecydowanie lepsze od 80-20.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Na temat mocy ładowania AC.
Ładowanie AC najlepiej pełna mocą,
szczególnie zimą na zewnątrz gdy trzeba trzymać baterię w temp 10 stopni podczas ładowania. Moc ładowania 0.2C to jest prawie nic dla baterii.
Podobno ładowarki(głównie transformator) mają największą sprawność przy ~50% mocy znamionowej, ale poniżej 30% szybko spada dlatego wydaje mi się że minimalny prąd ładowania w Tesli to 5A.
Mimo wszystko różnice w sprawności są tak małe że większy wpływ ma energia zużywana podczas ładowania i właśnie ta energia powoduje błędne twierdzenie że niskie prądy mają większe straty.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Kiedyś już o tym pisałem i kolega nawet odgrzebał linka:

  • Cycling from 100 to 0 % we get 500 cycles (25.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 100 to 10 % we get 500 cycles (25.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 100 to 20 % we get 1.000 cycles (50.000 kWh from a 50 kWh battery)


  • Cycling from 90 to 0 % we get 1.500 cycles (75.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 90 to 10 % we get 1.500 cycles (75.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 90 to 20 % we get 2.000 cycles (100.000 kWh from a 50 kWh battery)


  • Cycling from 80 to 0 % we get 3.000 cycles (150.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 80 to 10 % we get 3.000 cycles (150.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 80 to 20 % we get 3.500 cycles (175.000 kWh from a 50 kWh battery)


  • Cycling from 70 to 0 % we get 5.000 cycles (250.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 70 to 10 % we get 5.500 cycles (275.000 kWh from a 50 kWh battery)
  • Cycling from 70 to 20 % we get 6.000 cycles (300.000 kWh from a 50 kWh battery)
Szczerze mówiąc mam w .. głebokim poważaniu co się będzie działo powyżej 300.000kWh. Przyjmując średnio 20kWh/100km to oznacza 1.500.000km. Tak: póltora miliona.
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Jak tak patrzę na te dylematy z baterią to cieszę się, że… chociaż zegarki mam na sprężynę 😂
To zawsze mniej stresu..,
ale zaraz,🤔 jednak nie mniej,
trzeba używać rotomatów… 🤣
 

Lupus

Posiadacz elektryka
Kiedyś już o tym pisałem i kolega nawet odgrzebał linka:


Szczerze mówiąc mam w .. głebokim poważaniu co się będzie działo powyżej 300.000kWh. Przyjmując średnio 20kWh/100km to oznacza 1.500.000km. Tak: póltora miliona.
Ten artykuł był linkowany kilka razy, ale pochodzi ze strony jakiegoś sklepu i nie podaje źródeł.
Tą samą tabelkę znalazłem w prezentacji z 2016, która również nie podaje źródeł:

Te dane wyglądają raczej na zmyślone i brałbym je z dużą dozą sceptycyzmu.

W szczególności np:
Cycling from 80 to 10 % we get 3.000 cycles
Cycling from 70 to 0 % we get 5.000 cycles

Cycling from 80 to 20 % we get 3.500 cycles
Cycling from 70 to 20 % we get 6.000 cycles

Inne wnioski sugeruje artykuł który zalinkowałem wyżej:
https://iopscience.iop.org/article/10.1149/1945-7111/abae37
chrome_2023-01-28_11.02.04.218.png

Mówimy o bateriach NMC.
Różnica między 40-60 a 20-80 jest niewielka, w porównaniu do gigantycznych różnic jakie podaje artykuł z pushevs.com
Dopiero przedział 0-100 wyraźnie odstaje.

Albo np. poniższy artykuł z 2018, mimo że stosuje trochę inną metodologię, sugeruje że nie ma praktycznie żadnej różnicy między 40-60 a 60-80:
https://sci-hub.ru/https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378775318307262
chrome_2023-01-28_11.07.55.264.png
 
Last edited:
Top